Proxi: machine to machine abo's?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Bij een klant heb ik een kleine elektrische installatie geplaatst.
In deze installatie zit een interface die op internet kan gehongen worden.

Wegens de aard van de installatie (afgelegen) zou ik hierin een SIM kaart willen steken.
Zo zou de installatie moeten communiceren over internet.
Het gegevensverbruik zou bijzonder klein zijn: nog geen 20 megabytes per maand.

Ik zoek dus een SIM kaart die internet only heeft, moet van Proximus zijn (wegens het publieke IP en geen geblokkeerde poorten) en bijzonder goedkoop zijn.

Biedt Proximus geen SIM kaarten aan voor machine to machine gebruik?

Ik zou echt wel Proximus moeten hebben, anders moet ik voor die installatie nog een VPN server of client gaan voorzien, en daar heb ik nietveel zin in.

Iemand die meer hierover weet?

In parkeermeters/coca cola automaten en dergelijke zitten toch ook soms SIM kaarten (voor hun status door te sturen en dergelijke).

Ik vermoed dus dat Proximus toch specifieke abo's moet verkopen voor deze professionele niche markt.

Iemand die me op weg kan helpen?

Alvast bedankt!
Pieter
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

hebben ze inderdaad, kan je vinden onder de belgacom brandname:

http://belgacom-m2m.be/nl/
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vergeet niet dat hier en daar proximus ook al werkt met een soort interne ip's!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Te Koop forum

Uit ervaring weet ik dat je daar maar bitter weinig informatie over vind op de interwebs, voor zo'n zaken werkt BGC steeds met een account manager/pre-sales/whatnot. Beter contact opnemen dus en die mannen eens uitnodigen. Eens praten is altijd gratis :)

Wij hebben dat voor het werk ook even onderzocht - elke machine die bij een klant wordt geïnstalleerd is voorzien van een OpenVPN-bak die verbindt met ons hoofdkantoor voor support via VNC. Maar omdat onze klanten voor 93% internationaal zijn was dat geen haalbare kaart...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Vergeet niet dat hier en daar proximus ook al werkt met een soort interne ip's!
Een 'soort' internet IP's, wat moet ik hieronder verstaan?
Zouden die interne ip's ook van toepassing zijn op hun specifieke machine 2 machine abo's?
krisken
userbase crew
userbase crew

IP reeksen die beginnen met 100.x.y.z, het heeft een specifieke benaming, maar vergeten :)

Telefonie = EDPnet + OVH
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de URL die gepost werd.

Vind dit eigenlijk wel straf dat ik hiervoor een account manager moet uitnodigen en dit niet gewoon simpel via een shop of webshop kan bestellen.

Ik ben maar een 'simpel' elektriekerke die bij een klant een toegangscontrole systeem geplaatst heeft dat gewoon vanop afstand beheerd moeten kunnen worden....

Moet ik hier nu werkelijk tijd in gaan steken om hier een afspraak voor te gaan maken of dergelijke.

Geef mij gewoon een SIM card die een publiek IP heeft en een zeer beperkt aantal megabytes per maand voor pakweg 5 of 10 EUR. Die kan ik dan in die 3G router steken en door middel van DynDNS kan mijn klant dan die interface vanop afstand benaderen...

Dat is gewoon de opzet.

Iemand die een andere mogelijkheid weet?

Ik zou via VPN kunnen gaan werken (dan maakt het niet uit public IP of niet), maar dan moet ik nog een VPN abo ergens gaan afsluiten of bij die klant een kleine VPN server gaan installeren... Het gaat over een zeer klein RFID badge systeem.... That's it!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

100.64.x.y ?
Used for communications between a Service Provider and its subscribers when using a Carrier-grade NAT, as specified by RFC 6598.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Reserved_IP_addresses
krisken
userbase crew
userbase crew

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cyberbozzo: is wifi geen mogelijkheid?
je zegt dat het systeem data gebruikt.
die mens heeft -vermoed ik- internet?

hang er dan eventueel een raspberry pi aan met een wifi dongle?
kost je 1malig een 70tal euro en je bent er klaar mee: geen gezeur, geen maandelijkse kost, ...
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

De situatie is alsvolgt:
het betreft een appartements blok met een gemeenschappelijke ingang en dito garagepoort waar bewoners en huurders (garage only) zitten.

Die huurders/bewoners komen binnen door middel van een badge (die dan respectievelijk een poort opendoet of een deur opendoet door middel van een elektroslot).

De rechten kunnen bepaald worden per badge. Huurders die niet betalen of huurders die badges kwijt zijn; eenvoudig weg kan de badge geblokkeerd worden.

De deuren en poort kan via internet opengedaan worden (handig voor werkmannen, zo moet de eigenaar niet steeds daar zijn om de poort te openen).

Die 'site' heeft geen internetverbinding! Er is een gemeenschappelijke teller voor water/gas/elektriciteit (verwarming en licht van de gemeenschappelijke delen), maar uiteraard geen gemeenschappelijke internetverbinding waarop ik zou kunnen aansluiten.
Als ik een internetverbinding moet laten installeren (die dan enkel voor mijn systeem zou gebruikt worden!), komt dat al vlug op 20 EUR per maand, vrij duur voor enkel en alleen mijn syteem.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

piggyback op een FON verbinding?

in de veronderstelling dat jijzelf belgacom hebt en minstens 1 fon spot in de buurt is, heb je ook geen problemen?
natuurlijk wel monitoren of die verbinding bestaande blijft, maar ik vermoed dat je in een appartementsblok altijd wel 1 fon zal vinden?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Te Koop forum

cyberbozzo schreef:[...]Moet ik hier nu werkelijk tijd in gaan steken om hier een afspraak voor te gaan maken of dergelijke.[...]
Ja, oei, da's mijn ervaring hé, niets zegt dat ik gewoon die info toen ook niet gevonden heb, en dat die toch ergens te vinden is...
Contacteer anders Eva via Twitter eens?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Out of the box thinking: Is het niet mogelijk om de verhuurder van 1 van de appartementen te vragen te verhuren inclusief internetverbinding?

Die levert het appartement dan bvb inclusief pack belgacom+tv comfort en slaat de huurprijs 50€ op, je betaald hem 5€ per maand voor de verbinding. win-win-win situatie voor jou: 5€ per maand en geen gedoe, verhuurder: hij maakt kleine winst met 55€ en huurder: moet geen abbonnement aanvragen/opzeggen en het kost hem netto iets minder.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Provider
Te Koop forum

Allemaal veel te veel onzekerheid... Ik vind de SIM-oplossing ook wel de beste.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ok, in geval we bij simkaarten blijven: waarom niet een gewone simkaart?
als je maar 20mb verbruikt, denk ik niet dat een speciale M2M kaart nut heeft.

colruytmobile: 5 euro voor 50mb en je kan via de site herladen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 284 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Mobistar doet ook M2M (is zelfs één van de grootste in Europa).
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Je vraagt voor een specifieke service (M2M) die typisch enkel door bedrijven met specifieke doeleinden wordt gebruikt, waarbij die dan meestal ook nog eens hun eigen VPN-netwerk hebben om die SIM-kaarten en de toestellen die erachter hangen van het gewone internet af te schermen en dan verwacht je dat je daarvoor gewoon een kaartje kan oprapen in een winkel voor consumentenprijzen?

Ofwel betaal je genoeg geld en ga je via account managers edm en dan heb je een robuuste bedrijfsoplossing ofwel betaal je consumentenprijzen en dan moet je het ook met de consumentenproducten doen.

Dat moet overigens niet Proximus zijn (waar je potentieel ook achter een NAT zit nudat de IPv4 adressen op zijn), je kan evengoed een andere provider gebruiken.

Als het goedkoop moet blijven steek er inderdaad een RaspPi of iets dergelijks tussen die automatisch een VPN-verbinding kan opzetten, dan blijft het nog wat veilig ook. Als je die dan naar een server met fixed IP laat verbinden (of eventueel met een dynamisch IP met DynDNS maar dat heeft weer andere problemen) heb je hetgeen dat je nodig hebt.

Als het iets duurder mag zijn qua initiële investering bestaan er ook dedicated devices die je kan pairen en die zo een VPN-verbinding kunnen opzetten.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Heren (ik vermoed dat er hier weinig dames zijn):

iedereen van harte bedankt voor het meedenken.
Het is me duidelijk dat een VPN connectie opbouwen via het mobiele netwerk, de simpelste oplossing zal zijn.
Dit zal me in staat stellen:
- Een goedkoop 3G abo af te sluiten (en dus niet per definitie vast te hangen aan M2M SIM kaarten, die dan misschien ook nog een intern CGNAT IP krijgen, waar ik dan nog niets mee ben).
- Ik vrij onafhankelijk van provider kan switchen.
- Vrij flexibel.

Klant heeft een Synology staan, die kan ik wel gebruiken als VPN server.

Ik zal de VPN connectie realiseren dmv een Raspberry Pi.

Iemand die me een heel klein beetje op weg kan helpen?

Nu zit er een 3G router die verbinding maakt door middel van een 3G stick.
Hierachter een RPI steken en daarop software draaien die als VPN client kan beginnen werken?
Die de VPN verbinding laten maken naar de Synology?
Hoe zorg ik er dan voor dat mijn toegangscontrole interface mee door de VPN tunnel gaat?
De default gateway van die interface laten verwijzen naar het IP van de Raspberry Pi?

Of zou ik de Pi als router kunnen gebruiken (WAN verbinding door middel van zijn 3G stick en de LAN kant dmv zijn ethernetpoorten?)?

Iemand die me goede software kan aanbevelen voor het realiseren van dit (een OS dat dus ideaal geschikt is voor deze toepassing en uiteraard gemaakt is voor de RPI)?

Thx!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Zijn tutorials om een server op te zetten onder RPI.
Zou eigenlijk liever omgekeerd willen werken: een VPN client van de RPI maken, en dan de traffic van mijn toegangscontrole door die tunnel laten gaan.

Als ik een RPI VPN server opzet achter een 3G router, vermoed ik dat ik terug problemen ga hebben met het feit dat mijn WAN verbinding geen publiek IP heeft...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Dat lijkt me zeker mogelijk om de client te maken.
Je probeert bijvoorbeeld op een vast tijdstip te verbinden met je server (thuis), indien geen verbinding 3G terug uit,...

Ik weet jouw toepassing niet juist en wat je juist wil doen, maar je zou net zo goed dagelijks een gecomprimeerde logfle kunnen mailen of via SMS de verbinding aan en uit te zetten.

Ook een leuk idee is iets in de aard van Teamviewer, zoals Hiamachi maar hier weet ik het fijne niet van.

Was jij niet de persoon die op minder dan één kilometer van mijn deur woont :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

http://bit.ly/14nFHx1

trouwens: zoals honda zegt, teamviewer...
dat is écht de weg van minste weerstand:

=> distro installeren op de rpi
=> teamviewer installeren op de rpi
=> teamviewer instellen zodat je de codes kent
=> je eigen pc voorzien van teamviewer en inloggen op de rpi

teamviewer zorgt voor het NAT gedeelte en dergelijke
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: Was jij niet de persoon die op minder dan één kilometer van mijn deur woont :wink:
Dat klopt, samen wonen we in een boerengat :-)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

En gewoon de vpn server bij jou thuis, en een simpele fritzbox met 3G stick, dacht dat de fritzboxen ipsec lan 2 lan kunnen doen.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Even terug mijn volledige set up uitleggen:

Achter een 3G router draait een interface kaart die bereikbaar is op poort 10001.
Die interface kaart kan ik uitlezen/sturen/bewerken door middel van een Windows programma (SK Net genaamd). Ik kan via SK net dus een IP adres ingeven van een interface kaart (die kaart is dus uitgerust met een RJ45 jack en draait een webbased interface waarop ik IP adres en dergelijke kan instellen).
Dus in theorie zou een dd wrt router met daarop een VPN tunnel client die connecteert op een Synology server het beste zijn...

Maar gezien ik geen DD WRT router heb, zou ik een RPI willen draaien, die RPI zou moeten inloggen op een VPN server.
En achter die RPI zou dan die interface kaart komen, zodat ik die kan benaderen op poort 10001, door middel van de VPN tunnel...

Kweet het, allemaal nogal ingewikkeld.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Tomsworld schreef:En gewoon de vpn server bij jou thuis, en een simpele fritzbox met 3G stick, dacht dat de fritzboxen ipsec lan 2 lan kunnen doen.
Zoiets zou ik dus moeten hebben! Helaas heb ik hier geen 2 fritzboxen, maar enkel een RPI en een Synology (Synology zou dus beschikbaar kunnen zijn als VPN server). Iemand een idee of bovenstaande setup dus ook kan uitgevoerd worden door middel van een RPI.
Maar het is exact datgeen ik moet hebben...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”