Adobe Premiere Elements 11 : trage werking te verhelpen ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Ik kocht in december jl. een nieuwe pc met voldoende performance - dacht ik toch volgens de omschrijving van de softwarefabrikant - om met het videoedit programma APE 11 te werken (niet te verwarren met de prof versie Adobe Premiere). Elements is een uitgeklede versie en minder veeleisend naar hardware.

Nu heb ik voor de 1e keer wat videomateriaal van een weekenduitstap, alles samen zo'n +-200 clipjes. Totale duur daarvan zal minder dan 1 uur zijn denk ik.
Op de montagelijn zit ik aan een 15 minuten momenteel.

Het valt me op dat het programma steeds zo traag is bij het laden van het project, met name het vullen van de clips in je assetsvenster. En wanneer je terug klikt op een subfolder daarin is het ook voor die folder weer wachten tot alle thumbnails verschijnen. Dit is wel alleen maar zo bij de 1e keer na het laden van het project. De volgende keer als je in de folder gaat is het normaal.

Ik had dit natuurlijk graag sneller gezien (wat moet dat geven als je bv een reis van een week of 3 filmt ... !) en vroeg me dus af of vervanging van mijn ram geheugen van 8 naar 16 gb dit zeker zou oplossen ? Volgens sommigen is dit helemaal niet nodig.
Voor andere taken is de PC supersnel, dus ik wil zeker zijn voor ik tot aankoop over ga. Ik dien trouwens 16 gb te kopen want er zijn maar 2 geheugenbanken ...

Ik postte dit al op het adobe PE forum maar kreeg niet echt bruikbaar advies, hierbij de url (specificaties pc en wat ik al ondernam zijn er te lezen) :
http://forums.adobe.com/message/5408490
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Zelf heb ik beide geïnstalleerd (Premiere Pro en Elements) en Elements is waanzinnig veel vlotter dan Premiere Pro. Bottleneck hier is bijna altijd de video-bestanden zelf. Tegenwoordig is dat allemaal full-HD-materiaal en bijgevolg simpelweg véél data om te verwerken. Zelf heb ik een 4-jaar oude Core i5 met 4 GB RAM en Samsung Spinpoint harde schijven van 1 TB. Videomateriaal is 1080p mp4 h.264 (dus geen AVCHD), en dat werkt relatief vlot.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Tja, 't is natuurlijk full hd, 50 fr/s zelfs. Dus ramverhoging zou dit volgens jou niet kunnen oplossen ?
Spinpoint harde schijven, zijn die speciaal ? Te trage harde schijf in mijn geval ?

En wat is 'relatief vlot' voor jou? Bij Elements, als je een folder hebt met toegevoegde clips, hoe lang duurt het bij jou exact voor alle thumbnails zichtbaar zijn als er zo'n clip of 30 - 40 in deze folder zit ?

Misschien ben ik te veeleisend wat (gebrek aan) snelheid betreft ...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Spinpoints waren de gewone harde schijven van Samsung, maar die maken ze niet meer :)

50 fps 1080p, ja, hallo :). Enig idee wat een datastream dat raw is? Ik zal het straks moeten uitproberen hoe vlot dat gaat.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat heb je exact zitten in je pc?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Denk dat je te veeleisend bent qua kwaliteit ... 1080p - 50fps ... dat is niet van de poes en daar zal menig hardware over struikelen ....
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Dat is tegenwoordig de standaard hoor. Wie koopt er nu een nieuwe videocamera met oudere formaten ... ? Dat zal hier op dit forum toch wel begrepen worden zeker :-)

Ik kocht dus ook een nieuwe camera. En de pc voor het gebruik van PE (allé, ik bedoel naar hardware toe, was wel aan een nieuwe pc toe maar hoefde voor andere zaken niet zo krachtig te zijn).

Men adviseert (ook bij PE) om te editeren in dezelfde settings als de opname en enkel bij defintieve uitvoer eventueel exporteren naar lagere kwaliteit/formaat ...

@krisken:
CPU-type Intel Core i7 3770
ram 8GB
Geheugentype DDR3
motherboardchipset Intel H61
bus hd SATA-600
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Videochip GeForce GTX 560
Opslagcapaciteit 64GB
Hardeschijftype Solid State Disk
Opslagcap. tweede schijf 1,5TB
Hardeschijftype tweede schijf 7200rpm
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Je hoort ons hier ook niet zeggen dat je eentje moet kopen met 'oudere'' formaten.
Je kan wel je framerate aanpassen ... scheelt hem meteen een heel stuk!
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:50 fps 1080p, ja, hallo :). Enig idee wat een datastream dat raw is? Ik zal het straks moeten uitproberen hoe vlot dat gaat.
Ik bedoelde eigenlijk gewoon hoeveel tijd seconden, minuten in jouw formaat. Jouw ervaring dus.
Ik verwacht niet van je dat je eventjes een 40 tal clips gaat converteren en inbrengen etc nav mijn vraag. :-)

Als dat bij jou maar enkele seconden is dan zal jouw veronderstelling (dat het enkel aan het videoformaat ligt) wel kloppen zeker ...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef:Je hoort ons hier ook niet zeggen dat je eentje moet kopen met 'oudere'' formaten.
Je kan wel je framerate aanpassen ... scheelt hem meteen een heel stuk!
Op de camera kan ik dat niet instellen, tenzij ik ook de kwaliteit naar omlaag doe. In 1080p kan ik dus geen framerate kiezen.

Als je het over de montage hebt: zoals hierboven al geschreven, er wordt juist geadviseerd om uw projectsettings zo correct mogelijk te laten zoals het bronmateriaal( incl framerate dus).
Nu ja, bij een volgend project kan ik dat eens proberen, uiteraard ga ik me daar nu niet meer aan wagen.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”