telenet wifimodem en oude router als accespoint gebruiken

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Heb sinds kort een telenet wifi modem/router
mijn oude sidecom WL 303 v1 router is via LAN verbonden aan deze modem.
Is het mogelijk om deze zo in te stellen dat hij dienst doet als uitbreiding van het zendbereik van mijn telenet netwerk?
toegang tot router via IP adres 192.168.0.1
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Kabel van de modem in een LAN poort van de router steken! NIET in de WAN-poort!
DHCP op de router uitschakelen.
Router zelfde SSID als de telenet-modem geven, maar wel een ander kanaal.
mattionline
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

En ook niet vergeten router IP aan te passen naar 192.168.0.2 aangezien de IP range van de telenet modem standaard op 192.168.0.1 staat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dat laatste is inderdaad "handig" om later nog aan de webinterface te geraken van de router.
Het is echter niet "noodzakelijk" voor de goede werking als access point.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als je natuurlijk een eigen router hebt die standaard hetzelfde IP-adres gebruikt als de TN router dan pas je dit toch best aan (anders ga je conflicten hebben).
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member

mattionline schreef:En ook niet vergeten router IP aan te passen naar 192.168.0.2 aangezien de IP range van de telenet modem standaard op 192.168.0.1 staat.
ok, dat heb ik gedaan
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member

thamar schreef:Kabel van de modem in een LAN poort van de router steken! NIET in de WAN-poort!
DHCP op de router uitschakelen.
Router zelfde SSID als de telenet-modem geven, maar wel een ander kanaal.
ok, gedaan, evenals IP adres aanpassen naar 192.168.0.2

hoe zit dat nu met de beveiliging?
heb op de oude router hetzelfde paswoord als mijn telenetwifi/modem netwerk ingegeven

en hoe zie ik nu via welke wifirouter de computer verbinding maakt? via de oude of via de telenetwifirouter?

of gaat die omschakeling van oude naar telenet ongemerkt? dus indien je alleen in zendbereik telenet zit, vebind hij zich met telenetwifi
verplaats ik mij en kom ik in het zendgebied dat alleen bedient wordt door de oude sidecomrouter, dan neemt hij dit als verbinding.
of hoe zit/werkt dit?

in ieder geval, ik "zie" mijn telenetwifiverbinding nu als één enkel wifizendpunt.
maar weet nog niet of het werkt natuurlijk

update,
effe telenet speedtest gedaan en ondertussen de log van de sidecomrouter in 't oog gehouden
Deze pagina laat de tellers voor verzenden en ontvangen, met betrekking tot netwerken, zien.

bij draadloos LAN, het aantal verzonden en ontvangen pakketten steeg toch, dus ik vermoed verbonden met mijn sidecomrouter (staat op één meter van mijn laptop)

Draadloos LAN : Verzonden pakketten 17806
Ontvangen pakketten. 21560
Ethernet LAN : Verzonden pakketten 16649
Ontvangen pakketten. 20858
Ethernet WAN : Verzonden pakketten 0
Ontvangen pakketten. 0

maar hoe gaat in de praktijk de overgang van de ene router naar de andere, merk je daar iets van als je je bvb verplaatst??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

caravia_asterix schreef:maar hoe gaat in de praktijk de overgang van de ene router naar de andere, merk je daar iets van als je je bvb verplaatst??
Volledig transparant.
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member

via mijn oude sidecomrouter heb ik via mijn samsung galaxy note GSM een koppelsnelheid van 65 Mbps, via de telenetwifirouter is dit maar iets van een 30Mbps.
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
caravia_asterix schreef:maar hoe gaat in de praktijk de overgang van de ene router naar de andere, merk je daar iets van als je je bvb verplaatst??
Volledig transparant.
wat bedoel je met transparant? dat je de overgang niet merkt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Inderdaad.
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member

alles moeten resetten
probleem: op de sitecom wireless 300N XR modem, als ik daar de internetstatus bekijk, dan is er geen internetverbinding, ook als ik dat reset
krijg dus wel verbinding met router, maar geen internetsignaal via deze router ingesteld als repeater. Dus is hij van geen nut momenteel
iemand een tip/idee?
thx
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member

denk dat het probleem lag bij het uitschakelen van DHCP
nu ik dit ingeschakeld heb gelaten en enkel het IP adres heb gewijzigd werkt het wel, momenteel niet als repeater maar als extra router,
Ga dat zo laten staan nu.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je moet wel je TN modem aansluiten op een LAN poort van je sitecom (en DHCP uitschakelen)... niet op de WAN poort.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

caravia_asterix schreef:alles moeten resetten
probleem: op de sitecom wireless 300N XR modem, als ik daar de internetstatus bekijk, dan is er geen internetverbinding, ook als ik dat reset
krijg dus wel verbinding met router, maar geen internetsignaal via deze router ingesteld als repeater. Dus is hij van geen nut momenteel
iemand een tip/idee?
thx
Je bent een hoop termen door elkaar aan het halen. Je wil de Sitecom niet gebruiken als router, maar als Access Point. Het verschil is dat in het laatste geval alle clients (aangesloten computers, telefoons, etc) in hetzelfde netwerk zitten en alle clients elkaar kunnen "zien" (ongeacht op welk toestel ze zijn aangesloten). Als je de Sitecom instelt als router, maak je twee verschillende netwerken, met bijhorende implicaties (dubbel NAT, extra portwarding,...).

Als je de Sitecom als Access Point hebt ingesteld (zoals r2504 heeft uitgelegd), is het logisch dat de Sitecom in de webinterface aangeeft geen internetverbinding te hebben, er zit immers geen kabel in de WAN-poort. De Sitecom is aangesloten met een kabel op de Telenet modem, dus de term 'repeater' is hier niet van toepassing (bij een repeater wordt je signaal draadloos versterkt en worden er dus geen kabels gebruikt).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”