* PC met zowel SSD als HDD.
* De SSD is de default bootschijf met daarop Windows 8.
* De HDD heeft ook nog een kleine bootpartitie met daarop Windows XP. Deze dient louter nog om enkele oude games te kunnen spelen (o.a. Flight Sim 2004). Om die games zo vlot mogelijk te laten draaien (o.a. voor snelle texture loads e.d.) staan ze in een "Program Files XP" folder op de SSD.
* De uitzonderlijke keren dat ik eens wil gamen, hit ik F12 bij het booten en de BIOS geeft me dan een simpel menu waar ik de bootschijf kan kiezen en dan kies ik dus de HDD zodat Windows XP boot.
Dit heeft eigenlijk altijd goed gewerkt, tot enkele dagen terug. Ik bootte na lange tijd nog eens XP. Toen ik inlogde bleek mijn Avast ineens spontaan te scannen. Avast stond welliswaar geïnstalleerd maar met de real-time shield disabled. Misschien dat Avast nu vond dat het te lang geleden was en daarom zelf een scan opstartte. Nu, feit is dat ik de scan wou cancellen en vervolgens het hele boeltje vastliep. Ik heb dan maar na een minuut een hard power-off gedaan, en een nieuwe poging ondernomen.
Vanaf hier begon de miserie. Bij het opnieuw booten van XP begon hij een Checkdisk te doen en begon hij een schrikbarend aantal correcties te doen in elk van de 5 fazes. Uiteindelijk raakte XP opgestart, maar na inloggen bleek het systeem allesbehalve goed te werken. Geen erg, aangezien die XP toch niet zo belangrijk voor me is. Erger bleek het toen ik vervolgens W8 bootte. Ook daar bleek een en ander vreemd aan de hand. Sommige programma's gaven rare foutmeldingen, enkele apps bleken niet meer te werken, etc... Bij verder onderzoek bleek dat tientallen files 'leeg' waren, die dat duidelijk niet zouden moeten zijn (bvb DLL's).
Op dit moment bleek dan hoe blij ik mag zijn met mijn vrij paranoïde backup plan. Mijn CrashPlan loopt dagelijks en doet een backup van nagenoeg alles behalve cache, temp e.d. files. Dankzij CrashPlan kon ik dan idd heel goed zien dat tientallen files tot enkele dagen terug ok waren, maar dan ineens 0KB groot waren (want dat zag CrashPlan als een wijziging en includede die dus netjes in zijn backups). Het heeft uiteindelijk wel ettelijke uren geduurd eer ik alle corrupte files gevonden had en die terug kon restoren.
Windows 8 werkte dan uiteindelijk terug probleemloos. Ik dacht nu van ook eens van mijn X-schijf (namelijk de XP partitie) alsook 'Program Files XP' op mijn SSD een volledige restore te doen. Maar hier had ik minder geluk. Mijn XP was duidelijk redelijk om zeep: geen geluid bij het inloggen, een warning van Genuine Advantage dat mijn licensie zogezegd niet ok is, een taskbar die niet tevoorschijn wou komen, etc.... Toen ik Avast maar onmiddellijk uninstallde, kreeg ik vervolgens bij de reboot ineens weer spontaan een Checkdisk aan mijn been. Wat XP weer juist uitspookte met mijn SSD weet ik niet, maar bij een volgende W8 boot, kreeg ik een bluescreen en kreeg ik W8 niet meer geboot. W8 bleek hierop wel redelijk robuust te zijn, want ik kwam in een soort safe mode terecht waarbij ik W8 toch zelf een aantal fixes kon laten doen en uiteindelijk had ik weer een werkende W8. Het eerste wat ik vervolgens gedaan heb is een Format van die XP partitie

Anyway, om een lang verhaal kort te maken: ik heb de indruk dat mijn dual boot methode niet zo zonder gevaar is. Alleen ben ik niet zeker waarom...
1. Zijn mijn problemen te wijten aan de manier waarop mijn Dual Boot georganizeerd is, of eerder aan de hard shutdown die mogelijk de SSD in een inconsistente staat duwde ?
2. Als ik de SSD beter niet deel met mijn XP installatie, is het dan mogelijk om de install zover te krijgen dat XP de SSD zelfs helemaal niet ziet ?