Mijn router heeft Dual band WLAN: gelijktijdig 2.4 GHz en 5 GHz.
Wat zijn de voor- of nadelen om de 2 zenders dezelfde (of verschillende) SSID's toe te kennen?
Dual band WLAN: zelfde SSID?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3754 keer
- Recent bedankt: 10 keer
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 101 keer
Het voordeel van zelfde SSID's is dat je maar "één netwerk" hebt waar zowel 2.4ghz als 5ghz capable toestellen op kunnen connecteren. Met verschillende SSID's kan je alles wat meer onderscheiden. Ik veronderstel dat je router 2 radio's heeft?
Welk type is het? Asus?
Welk type is het? Asus?
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Ik vermoed dat het om de Fritz!Box 7390 gaat in zijn signature 
Ik prefereer zelf twee aparte SSID's, om verschillende redenen:
1) Ik weet niet van elk device of het de 5GHz band ondersteund. Met aparte SSID's is dat heel eenvoudig te controleren, staat de 5GHz SSID in de lijst met wifi netwerken, ondersteund het apparaat de band.
2) Een voorkeur voor een bepaalde band instellen is niet altijd mogelijk. Mijn Galaxy S3 verbind standaard altijd op de 2.4GHz band en er is geen optie om dat aan te passen. De enige manier om hem op 5GHz te laten verbinden is door expliciet voor een 5GHz only netwerk te kiezen.
3) Uitbreiding. Ik heb meerdere Access Points in huis en gebruik roaming. Niet elk Access Point ondersteund echter de 5GHz band en als mijn 5GHz verbinding wegvalt moet er opnieuw verbinding worden gemaakt met het 2.4GHz netwerk. Als ik een client instel om enkel te verbinden met het 2.4GHz netwerk weet ik dat ik daarmee kan roamen zonder wegvallen van de verbinding.
[
Post made via mobile device ]

Ik prefereer zelf twee aparte SSID's, om verschillende redenen:
1) Ik weet niet van elk device of het de 5GHz band ondersteund. Met aparte SSID's is dat heel eenvoudig te controleren, staat de 5GHz SSID in de lijst met wifi netwerken, ondersteund het apparaat de band.
2) Een voorkeur voor een bepaalde band instellen is niet altijd mogelijk. Mijn Galaxy S3 verbind standaard altijd op de 2.4GHz band en er is geen optie om dat aan te passen. De enige manier om hem op 5GHz te laten verbinden is door expliciet voor een 5GHz only netwerk te kiezen.
3) Uitbreiding. Ik heb meerdere Access Points in huis en gebruik roaming. Niet elk Access Point ondersteund echter de 5GHz band en als mijn 5GHz verbinding wegvalt moet er opnieuw verbinding worden gemaakt met het 2.4GHz netwerk. Als ik een client instel om enkel te verbinden met het 2.4GHz netwerk weet ik dat ik daarmee kan roamen zonder wegvallen van de verbinding.
[

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wat normaal ook niet nodig is... je client zou zich normaal met het sterkste signaal moeten verbinden.Petervanakelyen schreef:2) Een voorkeur voor een bepaalde band instellen is niet altijd mogelijk.
Persoonlijk zou ik ze beide dezelfde SSID geven... laat je client maar het denkwerk doen. In een thuis omgeving heeft het weinig zin om dit zelf te doen, bij openbare netwerken is het dan misschien wel interessanter om zelf voor de 5 GHz te kiezen omdat die vermoedelijk ook minder bezet is.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Probleem is dat het sterkste signaal niet altijd het snelste is. Zeker in de avonduren is hier de 2.4GHz overbevolkt tot en met, 5GHz gaat dan veel vlotter. Dan ben ik heel blij dat ik zelf kan kiezen om met de 5GHz te verbinden.Wat normaal ook niet nodig is... je client zou zich normaal met het sterkste signaal moeten verbinden.

- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Heb hier alles op 5Ghz staan, alle toestellen hier ondersteunen het ook. Als er iemand hier eens binnenkomt hebben ze nog een 2.4Ghz verbinding. Maar deze heeft van mij een heel ander SSID gekregen. Verschil tussen de beide banden is goed te merken hier.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Ik heb het bij mij thuis met een afzonderlijke SSID zodat ik gemakkelijk naar de 5Ghz kan overschakelen zonder aan een instelling te moeten prutsen. De pc doet het bij mij namelijk niet automatisch (mijn vorige toch niet).
Sent from my Lumia 900 using Board Express
Sent from my Lumia 900 using Board Express