wat moet een mens doen op een regenachtige vrije dag? In mijn geval experimenteren met mijn nieuwe belgacom box en de optimalisatie van mijn netwerk

Eerst even de situatie uitleggen: mijn BBOX2 (die enkel als modem dient en voorlopig ook Belgacom TV) staat in de kelder waar de telefoon lijn binnenkomt.
Vanuit de kelder vertrekken een heel aantal ethernet kabels naar iedere kamer van het huis (2 per kamer). Op termijn zet ik hier aan deze switchbox nog een gigagbit switch maar ik heb nog niet echt mijn gedacht gevonden.
Voorlopig staat mijn router (een Linksys e2000 geflasht met TomatoUSB by Shibby) beneden mee in de kelder maar ik zou deze liefst naar de woonkamer verhuizen zodat het wireless signaal wat beter kan verdeelt worden. De twee aansluitingen in de woonkamer worden nu gebruikt door 1x NAS en 1x Belgacom TV decoder.
Ideaal zou zien moest ik nu Belgacom TV decoder bij op de E2000 kunnen plaatsen zonder dat die in mijn intern netwerk komt te hangen. Ik had hiervoor 2 oplossingen in gedachten
- Een ethernet poort van de E2000 aan het WAN toewijzen. Zo hangt de Belgacom TV decoder rechtstreeks aan de BBOX2. Maar ik vraag mij af of QoS hier dan nog werkt?
- 802.1q taggigng. Aangezien mijn e2000 vlan id's kan toevoegen vroeg ik me af of de BBOX2 een trunk poort zou aankunnen? Een poort waarop traffic toekomt voor zowel zijn eth1.10 als zijn eth1.30. (volgende pagina vermeldt toch vlan tagging http://wiki.yobi.be/wiki/Modem_BBox-2)
Wat is volgens jullie de beste methode (of is er nog een derde alternatief?)
Greetz