http://www.bel-me-niet-meer.be/
[

Wat mij verontrust is:Vraag: Waarom moet ik me inschrijven in een lijst om geschrapt te worden?
Antwoord: Duizenden bedrijven beschikken over een adressenlijst van klanten of mogelijke klanten. Om aan alle bedrijven de mogelijkheid te bieden om met uw wens om geen telefonische oproepen meer te ontvangen rekening te kunnen houden, ontwikkelde bdma de Bel-me-niet-meer-lijst. In tegenstelling tot de e-mail, SMS en de fax, gaat het hier namelijk over een communicatiemiddel waarvoor de bedrijven geen voorafgaandelijke toestemming van de consument nodig hebben om hun commerciële boodschappen toe te zenden. Elk bedrijf dat een commerciële actie wil opzetten, moet nu verplicht de Bel-me-niet-meer-lijst raadplegen. Elke naam die zowel in de adressenlijst van het bedrijf als in de Bel-me-niet-meer-lijst voorkomt, schrapt het bedrijf uit zijn adressenlijst.
uit diezelfde faq:philippe_d schreef: - Ik zou eerder denken dat de schrapping op basis van telefoonnummer moet gebeuren?
Kan ik elk lid van mijn gezin inschrijven op de Bel-me-niet-meer lijst?
De identificatie in de lijst gebeurt enkel op basis van het telefoonnummer. Bij je inschrijving kan je een beperkt aantal telefoonnummers opgeven.
Zal ik zeker doen.Goztow schreef:Ik denk dat je misschien hun antwoorden iets te letterlijk neemt. De FAQ lijkt geschreven voor mensen die er niet veel van kennen. Ik zou hen eens mailen om exactere antwoorden te krijgen.
Haar GSM nummer is alleen bekend bij familie/vrienden, en werd nog nooit eerder op een website doorgegeven.Afzender: +201156541875
Tekst: YOUR MOBILE NUMBER HAS WON 750,000.00 POUNDS IN THE BLACKBERRY MOBILE PROMO. FOR CLAIMS E-MAIL [email protected]
mail gepost met toelating van de afzenderVan: Nathalie Poissonnier [mailto:xxx (a) bdma.be]
Verzonden: maandag 8 april 2013 16:23
Aan: philippe_d
Onderwerp: RE: Welke info krijgt de klant?
Goedemiddag Mijnheer philippe_d,
Hieronder vindt u het antwoord op uw vragen :Verder kan ik u alvast informeren dat misbruik van de lijst heel moeilijk is. Ook de bedrijven die momenteel de lijst downloaden en gebruiken, kunnen zich niet veroorloven om deze te misbruiken. Wel ben ik op de hoogte (via consumenten) van een verhoogde toenamen van ongewenste oproepen uit het buitenland. Samen met de FOD Economie doen we ons best om het misbruik een halt toe te roepen.
- De lijst bevat enkel het telefoonnummer en de datum van inschrijving
- SMS valt niet onder de regels van de Bel-me-niet-meer-wetgeving, maar onder de wetgeving “electronische communicatie”: maw sms, email en fax zijn per definitie een opt-in.
- Zelfs een buitenlands bedrijf dat een telemarketingactie doet in België moet de wetgeving respecteren. Het is echter niet eenvouding om hun gegevens terug te vinden. Mijn raad aan consumenten is dan ook om te proberen om zo veel mogelijk informatie (telefoonnummer, naam bedrijf) te weten te komen. Zonder deze informatie kan de FOD Economie ook geen actie ondernemen.
Indien u meer details heeft over de bedrijven die u lastigvallen, dan kan u die mij doorgeven of rechtstreeks een klacht indien bij de FOD Economie. Hun contactgegevens vindt u op de website http://www.bel-me-niet-meer.be onder de rubriek klachten.
Aarzelt u niet om mij te contacteren indien u nog vragen heeft of meer informatie wenst.
Met vriendelijke groeten,
Nathalie Poissonnier
"Enkel het telefoonnummer" is al voldoende met een aangekochte database waar andere NAW-gegevens aanwezig zijn.Nathalie Poissonnier schreef: Hieronder vindt u het antwoord op uw vragen :
De lijst bevat enkel het telefoonnummer en de datum van inschrijving
Succes met het tegenscript en hou ons op de hoogte!gbmed schreef: Is al uitgeprint en ligt naast de telefoon. En nu maar wachten![]()