Is deze opstelling mogelijk?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Punkbuster
Starter
Starter

Mijn ouders overwegen over te schakelen naar Telenet voor internet en digitale tv (eventueel ook voor telefonie). Nu zitten we echter te kijken naar de meest praktische opstelling. We willen namelijk niet gaan zitten breken en liefst ook niets extra moeten aanschaffen. Ik heb er een in gedachten, maar ik weet niet of deze mogelijk is.

Huidige situatie:
  • De kabel komt binnen in de kelder, loopt van daaruit naar de kast met de elektriciteitsmeter in de gang op het gelijkvloers.
  • In deze kast hangt een coax-splitter van waaruit twee kabels vertrekken, naar de 2 tv's in respectievelijk de keuken en de woonkamer.
  • In de woonkamer staan de tv waar de digicorder zou moeten komen en ook de computer.
Opstelling die we in gedachten hadden:
  • Huidige coax-splitter in de gangkast wordt vervangen door de NIU van Telenet.
  • De kabelverbinding voor de tv uit de keuken wordt gewoon aangesloten op een tv-uitgang van de NIU.
  • De kabelverbinding die oorspronkelijk naar de tv in de woonkamer ging, wordt aangesloten op de data-uitgang van de NIU (in een eerder topic op dit forum werd vermeld dat op de data-uitgang zowel het tv- als internet-signaal zitten, maar geen idee of dat nu nog steeds het geval is).
  • Waar de kabel in de woonkamer uitkomt, wordt het signaal gesplitst in tv en internet, zodat de digicorder en de modem/router daar aangesloten kunnen worden. Hierdoor kan de digicorder rechtstreeks via UTP met de router verbonden worden en kan er eenvoudig een telefoon aangesloten worden.
Iemand een idee of dit mogelijk/haalbaar is?

Indien niet, dan zou de hele opstelling in de gangkast geplaatst moeten kunnen worden. Dat is minder praktisch voor de telefoon en de UTP naar de digicorder, maar dan hebben we tenminste nog iets aan die wifi-router.

Want als Telenet er op zou staan om zo dicht mogelijk bij het punt waar de kabel het huis binnenkomt (de kelder dus) te installeren, zitten we met een potentieel waardeloze draadloze router. Dus een opstelling in de kelder zie ik niet echt zitten.

Alvast bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De meest nette oplossing lijkt me het TN materiaal in je electriciteitskast... en verder powerlines voor internet/decoders.

Een TV aansluiten op een data uitgang kan dan misschien wel werken... het zal alvast niet officieel gebeuren.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik zou het ook zo doen zoals r2504 zegt.
Alles in de meterkast. Ik zou toch opteren voor het leggen van een UTP kabel, ipv powerlines.
Dan kan je aan de TV een AP zetten ,liefst eentje met ingebouwde switch, waarop je de digicorder kan hangen.
Je ganse wifi (modem en AP) stel je in als 'roaming'. Dan is je ganse huis in één weg gedekt met wifi.

De opstelling die jij zegt, mag in feite niet, omdat je op die manier mogelijk instraling creëert, en dat heeft Telenet niet zo graag.
De kans is aanzienlijk dat ze dan morgen voor je deur staan vanwege de geproduceerde instraling.
Wil je het toch volgens jouw idee doen, en wil je het volgens de regels doen, dan zet je achter de TV een tweede NIU, waarop je zonder problemen een modem én TV kan aansluiten, zonder ingress te veroorzaken.
Eventueel kan je zo'n kleine WKD NIU plaatsen, als je die kan vinden. Die is niet groter dan een gewone TV-WKD doos, alleen wat dikker, en kan in de plaats van je oude TV-WKD.

Zo'n TV-WKD niu is zoiets :
Afbeelding

Ik weet alleen niet waar je die kan vinden. Eventueel kan je wel in de groothandel een gewone NIU kopen, maar die zijn wat groter en niet zo mooi. En dat werkt ook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Ik zou toch opteren voor het leggen van een UTP kabel, ipv powerlines.
Da's ideaal maar niet altijd haalbaar in bestaande huizen (die tegenwoordig vaak al geen (kruip)kelder meer hebben).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Sylvester schreef: Wil je het toch volgens jouw idee doen, en wil je het volgens de regels doen, dan zet je achter de TV een tweede NIU, waarop je zonder problemen een modem én TV kan aansluiten, zonder ingress te veroorzaken.
Eventueel kan je zo'n kleine WKD NIU plaatsen, als je die kan vinden. Die is niet groter dan een gewone TV-WKD doos, alleen wat dikker, en kan in de plaats van je oude TV-WKD.
Ik denk ook dat de oplossing van Sylvester de beste oplossing is in jouw geval:
  • * de Telenet NUI aan de meterkast
    * de coax naar TV woonkamer aansluiten op DATA, en daar een 2de NUI ("living model") om TV/DATA te scheiden
Met een beetje geluk kan je de TN technieker overtuigen om 2 NUI's achter te laten.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

2 NUI's: no way dat nen tech dat wilt doen.
De modemuitgang voor tv gebruiken idem.

Ivm verlengen drop: is die kabel naar woonkamer wel geschikt (lees niet te dunne pin) ? Anders kun je je tv in de keuken mss niet aansluiten en yelo voorstellen bvb (en alles verlengen naar de woonkamer).

Anders alles centraal en powerlines en draadloze telefoons (3 of 5 bvb.).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

overschakelen ? Kan ik hieruit concluderen dat er een andere provider aktief is. Indien dit zo is, welke ? en welke produkten ?
Je kan misschien hun bekabeling hergebruiken ?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

silencer schreef:2 NUI's: no way dat nen tech dat wilt doen.

Ivm verlengen drop: is die kabel naar woonkamer wel geschikt (lees niet te dunne pin) ? Anders kun je je tv in de keuken mss niet aansluiten en yelo voorstellen bvb (en alles verlengen naar de woonkamer).
Waarom zou de technieker dat niet doen? Als je zelf de tweede NIU aankoopt, en je zorgt dat dit een officiële NIU is, is dat geen probleem. Het is geen standaard installatie maar is wel technisch in orde. Je mag een tweede NIU op de data poort van de eerste zetten. Zolang je maar de modem op een datapoort hangt en alle TV's op TV-poorten.
Wel opletten dat de coax naar de TV in de woonkamer in orde is (dubbel afgeschermd).
Wat heeft de kabel naar de woonkamer te maken met de kabel naar de keuken? En wat heeft dat met Yelo te maken? Dat is me allemaal niet zo duidelijk.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Technieker moet dat aanduiden in zijn stocklist. En op die stocklist kan je niet meer dan één NIU achter laten bij de klant.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik zei toch dat je de tweede NIU zelf moet aankopen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Had ik over gelezen. Dan klopt je verhaal zeker. Heb ik vroeger ook nog gedaan : je sluit de NIU van de klant gewoon aan op de 0db aansluiting van de telenet NIU.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Neen, wel op de DATA uitgang van de Telenet NIU
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Sylvester schreef:
silencer schreef:2 NUI's: no way dat nen tech dat wilt doen.

Decerti technieker mss ? Voor (a)tv ok, dan mss wel.
Maar op 1 kabel zowel de modem als tv aansluiten mag zeker niet (en zeker geen 2e nui op die kabel om data en tv nog eens te scheiden).
Goed we zullen het wel horen zeker hoe het werd aangesloten.
Waarom wil je nu eigenlijk een 2e NUI (en geen WCD) achter een andere zetten ?

Coax naar tv mag evt niet dubbel afgeschermd zijn, drop moet dubbel afgeschermd zijn.

Waarom zou de technieker dat niet doen? Als je zelf de tweede NIU aankoopt, en je zorgt dat dit een officiële NIU is, is dat geen probleem. Het is geen standaard installatie maar is wel technisch in orde. Je mag een tweede NIU op de data poort van de eerste zetten. Zolang je maar de modem op een datapoort hangt en alle TV's op TV-poorten.
Wel opletten dat de coax naar de TV in de woonkamer in orde is (dubbel afgeschermd).
Wat heeft de kabel naar de woonkamer te maken met de kabel naar de keuken? En wat heeft dat met Yelo te maken? Dat is me allemaal niet zo duidelijk.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

(je hebt een beetje geknoeid met de 'quotes')

Nog even de situatie schetsen :
in de garage komt de aansluiting binnen, en vanaf daar vertrekt de coax voor de TV in de keuken, en een coax naar de woonkamer.
Als je de modem in de woonkamer wil zetten, MOET je in deze situatie werken met 2 NIU's. Zeker niks anders knutselen met splitters of gewone TV-dozen zoals jij zegt.
Je sluit de coax van de woonkamer aan op de data uitgang van de NIU in de garage. Op de NIU in de woonkamer kan je nu de modem op de data uitgang van de tweede NIU hangen, en de TV op een TV-poort.
Dit gaat uiteraard alleen op als de coax naar de woonkamer in orde is.

Een tweede NIU mag wel, en is technisch in orde, zoals ik al zei. Elke goeie technieker van Telenet weet dat. Digitaal, analoog, modem, alles gaat goed werken, en geen storingen.
Je mag wel een modem en TV op één coax zetten als je een NIU gebruikt.

Alle andere manieren veroorzaken mogelijk instraling.

Coax naar TV moet ook altijd dubbel afgeschermd. Dat weet elke goeie installateur en elektricien.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

hier op het forum mankeert nog altijd een toepassing om vlug een blokschematje te kunnen maken,
want dit vertelt meer dan duizend woorden zeker voor iemand die niet echt 100% in de materie thuis is en voor de anderen ook :wink:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Klopt, schema is altijd handig. We weten zelfs niet wat de huidige situatie is, hoe de telefoon vandaag is aangesloten en door welk type en diameter buizen de bestaande telefoon- en coaxbekabeling loopt.
Als de bestaande bekabeling door gladde en brede buizen loopt is het zeer eenvoudig om de oude bekabeling te vervangen en (dual) UTP-kabel door de bestaande buizen naar de woonkamer te trekken. Het bouwplan van de woning eens opzoeken kan ook handig zijn.

Met twee NIU's, vier powerline adapters ben je al snel een dikke honderd euro kwijt voor iets dat eigenlijk maar 20 euro hoeft te kosten.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

dat is waar, en het kost alweer wat meer stroom.
Zoals ik eerder al zei, ben ik absolute voorstander voor het leggen van een UTP kabel.
Je hoeft zelfs geen dubbele UTP kabel te leggen, als dat helemaal niet lukt. Met één kom je ook toe.

Maar we weten natuurlijk ook niet hoe handig de TS is. Misschien is het bijleggen van kabels in zijn situatie/huis heel eenvoudig, maar ontbreekt het hem aan kennis/ervaring/inzicht. Met alle respect... je kan nu eenmaal niet alles weten en kennen.

Nu heb je geen twee NIU's én 4 powerlines nodig.
Akkoord, voor 4 goeie powerlines ben je veel meer dan 100 euro kwijt, maar voor één extra NIU helemaal niet. Dat is nog steeds de goedkoopste en beste oplossing, als het niet lukt om UTP kabel te trekken.
Je de tweede NIU eventueel rechtstreeks bij de installateur kopen, die kost 60 euro, dacht ik.
De eerste NIU krijg je gratis, die hoort bij de installatie.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Het is in feite een beetje off-topic, maar het is wel gebeurd in dit topic.
Zeg me eens waarom ik een 'negatief' duimpje krijg op mijn eerste post?
Hetgeen daar vermeld staat is heel correct, ik stoot niemand voor het hoofd, en is technisch helemaal in orde.
Waarom krijg ik in hemelsnaam een afkeuring ?

Het zou natuurlijk eerlijk en fijn zijn als de betreffende persoon zich kenbaar zou maken.

Het systeem van die duimpjes is hier op dit forum sowieso niet betrouwbaar, noch eerlijk, en alleen maar ergelijk.
Misschien een tip aan de moderators om dit systeem af te schaffen?

Een forum dient nog altijd om anderen te helpen, en niet om uw ongenoegen te uiten of te bashen.

Ik heb toch gekozen voor het plaatsen van deze opmerking in dit topic, omdat ik graag zou willen weten wat er mis is met mijn eerste post!
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Om de draad terug op te pikken, richt ik me tot de TS :
Punkbuster, heb je al een idee wat je gaat willen doen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Sylvester schreef:Het is in feite een beetje off-topic, maar het is wel gebeurd in dit topic.
Zeg me eens waarom ik een 'negatief' duimpje krijg op mijn eerste post?
Hetgeen daar vermeld staat is heel correct, ik stoot niemand voor het hoofd, en is technisch helemaal in orde.
Laat ons deze topic niet bevuilen met de "zoveelste" duimpjes discussie.
Jouw eerste antwoord, aangevuld door de uitleg in jouw volgende antwoorden, verdient natuurlijk alléén positieve duimpjes.
Voor de redenen die je opnoemt: positieve ingesteldheid om mensen te helpen, technisch correct, correct taalgebruik ...

Blijkbaar is er iemand die vond dat je eerste antwoord niet 100ct correct was. Deze persoon heeft het duimpjes systeem misbruikt: hij had gewoon kunnen antwoorden in de topic en jou corrigeren.

Jammer, maar de duimpjes worden veelal gebruikt om de inhoud goed te keuren of af te keuren, en daarvoor was/is het systeem niet bedoeld. En de laatste tijd ook massaal misbruikt voor fanboyisme (positief duimpje voor de fanboy, negatief duimpje voor iemand die tegen de fanboy in discussie gaat)

Laat je vooral niet ontmoedigen, we stellen uw hulp en technische kennis op prijs!
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor uw eerlijk antwoord.

Laten we nu maar terug on-topic gaan en ons tot Punkbuster richten.
Punkbuster
Starter
Starter

Iedereen alvast erg bedankt voor de vele reacties!

De door mij voorgestelde opstelling zal dus enkel mogelijk zijn als we aan zo'n NIU-WO/T1 kunnen geraken én de installateur overtuigd krijgen om alles dan effectief zo aan te sluiten. Dit alles ook alleen maar als de huidige kabel naar de woonkamer van de juiste kwaliteit is (Hoe kan je dat trouwens achterhalen? Valt dat enkel te meten of kan je dat op de kabel aflezen aan een of ander typenummer?). Kortom, ik gok dat uiteindelijk de installateur beslist en we dus ook maar beter een alternatief voor handen hebben.
mailracer schreef:overschakelen ? Kan ik hieruit concluderen dat er een andere provider aktief is. Indien dit zo is, welke ? en welke produkten ?
Je kan misschien hun bekabeling hergebruiken ?
Tot op heden gebruiken m'n ouders Dommel voor het internet. Enige wat daarvan eventueel hergebruikt zou kunnen worden is de adsl wifi-modem/router om het netwerk uit te breiden. Voor telefonie is het Belgacom, voor analoge TV uiteraard Telenet sinds ze alles van Infrax hebben overgenomen.
Sylvester schreef:Om de draad terug op te pikken, richt ik me tot de TS :
Punkbuster, heb je al een idee wat je gaat willen doen?
Zal de mogelijkheden nog eens met m'n vader bespreken dit weekend.

Hoe eenvoudig het is om bekabeling toe te voegen of te vervangen, kan ik nu niet inschatten. Waar er overal welk type wachtbuis ligt weet ik niet en uiteindelijk heb ik daar totaal geen ervaring mee. Ik weet wel dat de telefoonbekabeling vanuit de kelder naar de verschillende kamers vertrekt (en niet in de meterkast op het gelijkvloers voorbijkomt, waar dan weer wel de coax loopt); M'n vader heeft vermeld dat er misschien nog wel een telefoonkabel door de wachtbuis van de coax getrokken kon worden naar de meterkast, om in het geval dat alles daar zou komen, de telefoon aan te kunnen sluiten. Misschien dat in de plaats van telefoonkabel, UTP-kabel door de buis getrokken zou kunnen worden. Dan kan de opstelling in de kelder komen. Moeten we alleen nog eens nakijken of het mogelijk is om de UTP-kabel vanuit de meterkast ook nog tot bij de TV te krijgen.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Als je gepland had om een telefoonkabel bij de coax te trekken, dan kan je er evenzeer een UTP bijtrekken. Die is niet echt dikker.
'Bijtrekken' gaat niet, je zal de coax eruit moeten trekken en daarna de coax samen met de UTP er terug doortrekken.
Ik ben er ooit in geslaagd om een UTP, coax en luidsprekerkabel door één buis te trekken. Er was wel wat vaseline nodig.

Misschien kan je via de buis van de bestaande telefoonkabel iets forceren?

Zo te horen heb je toch heel wat mogelijkheden, zeker als het ganse huis kelder heeft.
Punkbuster
Starter
Starter

Sylvester schreef:Als je gepland had om een telefoonkabel bij de coax te trekken, dan kan je er evenzeer een UTP bijtrekken. Die is niet echt dikker.
'Bijtrekken' gaat niet, je zal de coax eruit moeten trekken en daarna de coax samen met de UTP er terug doortrekken.
Ik ben er ooit in geslaagd om een UTP, coax en luidsprekerkabel door één buis te trekken. Er was wel wat vaseline nodig.

Misschien kan je via de buis van de bestaande telefoonkabel iets forceren?

Zo te horen heb je toch heel wat mogelijkheden, zeker als het ganse huis kelder heeft.
Dat 'bijtrekken' geeft des te meer aan hoe weinig ik er zelf van af weet :D

Zoals ik al zei, zullen we het nog eens opnieuw moeten bekijken. Maar in verband met de kelder: die loopt niet onder het hele huis, enkel de inkomhal als ik mij niet vergis, dus die komt zelfs niet tot onder de woonkamer en al zeker niet de gang of de keuken.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”