Tips voor website ontwikkeling

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Een 10-tal jaar geleden heb ik nog websites ontworpen, simpele websites dan: HTML, wat flash, wat Javascript, CSS, enzovoorts.

Nu ben ik met een eigen zaakje begonnen en zou ik hiervoor een kleine website willen ontwikkelen: voorstelling van mijn diensten, referenties, contactgegevens, foto's van realisaties, dat soort dingen. Een beknopte website dus.

Ik ben echter totaal nietmeer up to date qua website ontwikkeling.

Iemand die me een richting kan geven waar ik best kan beginnen? Worden tegenwoordig websites niet ontworpen door middel van een WYSIWYG editor? Of helemaal niet? Ik dacht aan dreamweaver?

Tevens zou ik simpel de website willen kunnen updaten? Ik vermoed dat ik hiervoor best Joomla kan draaien?
Maar als ik het goed begrijp is Joomla helemaal geen editor, maar eerder een CMS systeem zodat ik makkelijk kan updaten?

Kortom: kan iemand me een beetje op weg zetten wat ik zou moeten beginnen 'studeren' om terug een beetje mee te zijn?
Of is er op het vlak van web ontwikkeling nog maar weinig veranderd: nog steeds gewoon pure html schrijven, wat opsmukken met CSS, enzovoorts?

Alle tips zijn welkom.

Bedankt!
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Ik raad je aan eens te kijken naar Jekkyll, hiermee maak je dmv markdown en wat HTML templates snel een eenvoudige website.

Je kan het hosten op eender welke plaats (is static html).
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik zou qua gebruiksvriendelijkheid eerder sturen richting WordPress.
Je kan om wat feeling te krijgen en wat experimenteren een blog starten op www.wordpress.org . Je bent dan wel beperkt qua templates en plug-ins, maar je krijgt een idee van hoe het werkt (je kan pagina's maken ipv met blog-posts te werken).

In een 2e fase kan je dan via eigen hosting en php/mysql een eigen Wordpress-installatie opzetten die je volledig kan customizen.
Vanaf nul een eigen website maken in HTML zou ik zelf niet meer aan beginnen, je spendeert verhoudingsgewijs te veel tijd met dingen die je beter in je inhoud kan steken.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Of Joomla!.
Dit is ook niet zo complex :-D
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Voor iets simpel is Joomla toch een beetje overkill. Een beetje steilere leercurve dan Wordpress. Ik zou ook WP aanraden. Heel eenvoudig in gebruik.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Hou er rekening mee dat je Wordpress, Joomla of eender welke andere software absoluut UP TO DATE moet houden!
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ikzelf vind Joomla net iets gebruiksvriendelijker en makkelijker aan te leren dan WP. Geen idee waarom...
Maar zoals men hierboven reeds vermeld : Zorg dat je bestanden altijd up-to-date zijn!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de tips in ieder geval.

Maar ik heb toch nog één vraagje: WordPress, Joomla en de anderen die ik heb aangehaald.
Als ik het goed begrijp zijn dat dus eigenlijk webinterfaces (die ik lokaal kan draaien als ik de websites van beide projecten bekijk) van waaruit ik mijn nieuwe websites opbouw.
Die bouw ik dus op aan de hand van images, mijn eigen tekst, templates beschikbaar, scripts beschikbaar, etc, etc, etc.

Dan is het dat toch eigenlijk een soort van WYSIWYG editor, maar dan eventueel gewoon webbased.
Zijn dat nu eigenlijk de nieuwe WYSIWYG editors?
Kennis van programmatietalen heb je dus eigenlijk enkel nog maar basic nodig voor het ontwerpen van websites dmv deze manier? Eventueel enkel nog kennis nodig voor bepaalde dingen diep aan te passen.

Die interfaces maken voor mij de PHP codes aan, etc, etc.

Ben ik een beetje correct in mijn redenering?
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt volledig :)
Bvb...Userbase is gemaakt met Joomla (frontpage) om je maar een voorbeeld te geven. De rest is een combinatie met phpBB.

Telefonie = EDPnet + OVH
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Ahzo, bedankt allemaal. Is me al een heel pak duidelijker.

Heb zonet even Joomla geïnstalleerd op een lokale PHP server hier bij mij.
Heb er al wat mee zitten spelen maar ik denk dat de leercurve wel vrij groot is. Eer dat ik er iet of wat mee weg ben, denk ik dat er wel wat dagen nodig zijn.
Ik ga WordPress eens bekijken (omdat iemand hier aanhaalde dat de leercurve daarvan lager ligt).

Ziet er allemaal interessant uit.

Alvast bedankt iedereen!

PS: zal mijn configuratiebestanden en installatie up2date houden, zeker weten, nu snap ik de berichten wel ivm security lekken op dat soort platformen :-)
meon
Administrator
Administrator
Provider

Om je een idee te geven: ik ben bezig met nieuwe versie van Userbase, gebaseerd op WordPress + phpBB. Op 1 avond stond ik daar al verder dan 3 maanden klooien in Joomla.
Verwacht overigens geen uitgebreide WYSIWYG editors, het kàn wel, maar zoals altijd: less is more ;)
WordPress en Joomla updaten is overigens een virtuele druk op de knop, dat valt meestal wel mee.
krisken
userbase crew
userbase crew

Als je Joomla verder wilt bekijken : http://kris.derocker.name/index.php?dir=joomla%2F :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Anders... Webnode.com ??

www.dierenartsdecoster.be is daarmee gemaakt... Lukt iedereen wel!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Voor je templates ->artisteer
krisken
userbase crew
userbase crew

artisteer is zeker niet slecht, maar nogal prijzig voor joomla (vond ik toen...geen idee hoe het nu zit).
Als je een userbase achtig uiterlijk wilt : http://www.joomlashine.com/joomla-templates.html :)

Telefonie = EDPnet + OVH
squid
Plus Member
Plus Member
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Ik werkte vroeger voor m'n site met wordpress, maar vond die teveel op blogs gericht en vond hem beetje te uitgebreid voor wat ik maar wou. Na verhuizing van server heb ik nieuwe site opgezet met concrete5 echt een heel simpel CMS platform maar perfect voor een gewone website en best nog wat mogelijkheden ook. Volledig WYSIWYG. Voorbeeldje is mijn site (nog niet helemaal af) www.vanackerelectrics.be
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

squid schreef: Voorbeeldje is mijn site (nog niet helemaal af) http://www.vanackerelectrics.be
Op zich een website die je via Notepad ook kan maken...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

@r2504: Baseer je je daarmee enkel op het uitzicht van de site? Kijk eens naar de CSS en dergelijke, want niemand gaat daar nog van 0 aan beginnen in Notepad. In principe valt elke website te bouwen met Notepad...

@squid: Misschien toch eens thumbnails maken op de "LED Verlichting"-pagina. Nu worden daar nog kleppers van enkele Megabytes groot geladen.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

squid schreef: Voorbeeldje is mijn site (nog niet helemaal af) http://www.vanackerelectrics.be
Concurrent van mij allé :-)
Kan al bijna je site kopieren. :-)
meon
Administrator
Administrator
Provider

r2504 schreef:
Op zich een website die je via Notepad ook kan maken...
Klopt, aangezien dat zo te zien het Bootstrap-framework is :)
squid
Plus Member
Plus Member
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

@r2504: je moet maar eens naar het introductie filmpje van concrete5 kijken op YT of hun site...

@kenw00t: inderdaad, een van de vele issues die ik nog moet verbeteren, maar iets is voorlopig beter dan niks :)

@cyberbozzo: dag conculega ;-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb dit topic vorig jaar gevolgd omdat ik net hetzelfde probleem heb. Lang geleden werkte ik met Frontpage. Maar daar krijg je bakken kritiek op. Door de frames en de eigen standaarden die Microsoft er wou mee opdringen.
Ze hebben dan in 2005 Expression Studio uitgebracht als antwoord op Dreamweaver. Ondertussen is die Expression Studio, die wel goeie kritiek kreeg, ook al end-of-live.

En nu het nieuws: "Expression Web 4", de laatste versie van de HTML-editor en het web-design-onderdeel is beschikbaar als free download.
http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=36179
Deze kent CSS , PHP, ASP enz. Genoeg om eenvoudige websites te maken.

Tips voor de beginners: start niet van scratch voor een website. Ga naar 'Sites' -> 'New Site' -> 'Templates' . Kies daar eentje met de layout die je in gedachten had (menu horizontaal of vertikaal enz).
De startpagina van de nieuwe site noemt "Default.html", ze gaan er vanuit dat je site op een Windows-server gehost wordt. Die pagina hernoem je best (afhankelijk van je situatie) naar index.htm . Expression Web zal alle links naar die file updaten.
De menu's, enz, die op elke pagina terugkomen (css) zitten in file "master.dwt".

Ik ben heel blij met deze ontdekking, het is wat ik al lang zoek.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Development”