Sabam sleept Belgacom, Voo en Telenet voor de rechter

Nieuws omtrent telecommunicatie
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

r2504 schreef:Met het business model op zich is er niets fout... het is identiek aan alle andere, met name je hebt een product dat je verkoopt voor een bepaalde prijs.
Dat wil ik toch tegenspreken: men verkoopt erg vaak hetzelfde product meermaals aan dezelfde persoon en daar bovenop dan ook nog eens voor een andere prijs. Dat is toch "lichtjes" verschillend met "de biefstuk van de slager". :P
Dus is het mijn inziens zeer zeker niet "identiek aan alle andere".
Meer: het lijkt me vrij uniek te zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bij de slager is iedere biefsteak van 250 gr toch ook hetzelfde product ?

De "grondstof" om het product te maken is anders maar op zich maakt dat niet uit voor jou als consument... het enige wat je moet doen is afvragen of het product de prijs waard is die men ervoor vraagt. Is dat niet het geval (stel je slager vraagt 50 euro voor die steak van 250 gr) dan koop je het gewoon niet en dan zal de prijs zich automatisch afstemmen op de vraag.

Het probleem is echter dat mensen de prijs van een CD te duur vinden, hem daarom niet kopen... maar toch kopieren (omdat het nu éénmaal technisch kan). Op die manier krijg je een ander verhaal... de vraag is er duidelijk wel (anders zou je hem ook niet copieren), maar men wil gewoon de prijs niet betalen. Moest morgen niemand nog een CD kopen (tenzij voor 5 euro bijvoorbeeld) of downloaden... dan zou de prijs uiteindelijk dalen.

Dat het een "klote" business model is is dus uiteindelijk enkel door onze fout (met name hebzucht).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Er ontsnapt me iets: ik dacht dat je bij Telenet al auteursrechten betaalt.
Vroeger stond dat afzonderlijk op de factuur. Ik heb het even opgezocht. Mijn jaarfactuur analoge kabel-tv van 2008:
107,33 € Abonnement en 29,04 € Auteursrechten. Beide bedragen nog te verhogen met 21 % btw.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MarkDM schreef:Er ontsnapt me iets: ik dacht dat je bij Telenet al auteursrechten betaalt.
Ja... voor TV op de kabel (die je natuurlijk ook enkel maar hebt als je ernaar wil kijken).
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

bollewolle schreef:Ik vond dit eigenlijk wel een leuke vergelijking:
“Als je ons auteursrechten laat betalen enkel en alleen omdat we data van punt a naar punt b brengen, kan je al even goed geld vragen aan Bpost voor het bezorgen van boeken in gefrankeerde enveloppes”, klinkt het vanuit die hoek.
Dat wordt de bpost auteurszegel, een extra zegel naast de gewone klassieke zegel :P

Tis echt schandalig dat ze aan elke kant geld gaan innen,
maar als vele auteurs zelfs al klagen dat ze er niets van terug zien... jah...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

r2504 schreef:Bij de slager is iedere biefsteak van 250 gr toch ook hetzelfde product ?
Maar ik krijg dan ook iedere keer een "originele" biefstuk. :P
Koop ik er vier dan kan ik er vier keer ééntje eten.

Bij zo'n CD kan ik makkelijk vier keer naar letterlijk hetzelfde luisteren voor hetzelfde éénmalig betaalde bedrag wel te verstaan.
Aha, dus toch een verschil.
Of zou je het beter vinden dat ik iedere keer zou dienen te betalen als ik naar zo'n CD luister?
Want op deze manier lijkt zo'n CD echt wel goedkoop ...

Misschien is het geen slecht idee om een jaarlijks forfait per inwoner te betalen voor "originele werken".
Diegene die men het meest download/kopieert krijgt het grootste deel van de koek voor zijn of haar bijdrage.
Afin. Ze moeten dan maar zien welke verdeelsleutel ze willen gebruiken...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:Bij zo'n CD kan ik makkelijk vier keer naar letterlijk hetzelfde luisteren voor hetzelfde éénmalig betaalde bedrag wel te verstaan.
Aha, dus toch een verschil.
Vergelijkingen gaan nooit volledig op... is een auto dan zoals een CD... daar kan ik ook 100x mee naar Brussel rijden en terug (voor dezelfde prijs... ja ik moet tanken maar in je CD speler moet je ook electriciteit stoppen).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Het "originele werk" is helemaal geen cd of dvd of tv uitzending of weet ik veel.

Het originele werk is gewoon het audiovisueel materiaal, niet de drager....

r2504 schreef: Ik heb nochtans gelezen... "Een thuiskopie is een kopie van een origineel werk dat je zelf in jouw bezit hebt".
waar heb je dat gelezen ? ik vind het niet direct terug op de sites die je postte.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:waar heb je dat gelezen ? ik vind het niet direct terug op de sites die je postte.
De link staat in de post.
iceke schreef:Het originele werk is gewoon het audiovisueel materiaal, niet de drager....
Dat is dan weer jou interpretatie (en in die interpretatie is het woordje "origineel" dan zelfs zinloos)... en het probleem is dat er nog geen enkele rechter in Belgie zich hierover heeft uitgesproken (wel in het buitenland waar het in die context niet werd aanzien als een legale "thuiskopie").

Moreel gezien weten we allemaal dat het fout is (hoop ik toch, los van alle business modellen)... genieten van iemands werk zonder ervoor te betalen. We zoeken gewoon allemaal naar interpretaties (en dat blijven het ook zolang er zich geen rechter ten gronde een uitspraak over doet) van de wet die ons het voordeel van de twijfel geven zodat we toch gerust kunnen gaan slapen.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

r2504 schreef:Moreel gezien weten we allemaal dat het fout is (hoop ik toch, los van alle business modellen)... genieten van iemands werk zonder ervoor te betalen.
Daar ben ik het me je eens.
Afbeelding Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
iceke schreef:Het originele werk is gewoon het audiovisueel materiaal, niet de drager....
Dat is dan weer jou interpretatie
Nee dat staat in art.1 van de wet op het auteursrecht. Heb je die nu eigenlijk al eens gelezen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

In art.1 lees ik...
Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht de distributie van het origineel van het werk of van kopieën ervan aan het publiek, door verkoop of anderszins, toe te staan.
... waar men dus duidelijk een verschil maakt tussen enerzijds "het origineel werk" versus "kopieën ervan". Onder "Bijzondere bepalingen betreffende de audiovisuele werken" lees ik trouwens niets dat dit tegenspreekt (want de quote spreekt enkel over letterkunde of kunst).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Aan de andere kant kan er een argument gemaakt worden dat ik als ITer die een PC installeer ook geen royalties krijg elke keer iemand die PC aanzet.
En op zich niks tegen copyright, maar het vele misbruik doet ook veel mensen afkeren.

Life + 70 jaar in de US bv, ipv de orginele 14+14. En in de IT is 5 jaar al een volledige generatie voor software.
Of het opzettelijk zoneren van releases (dvd regios bv). Het niet overal tegelijk uitbrengen van releases.
Het met jaren vertraging uitzenden van series buiten de US waarvan je wel al spoilers tegen het lijf loopt.
Etc etc

De consument ziet dat (onbewust) als pesterijen en zo creeer je geen goodwill.
Plus dat er (zeker bij muziek) ook nog het probleem is dat de middle men er veel meer aan verdienen dan de muzikanten. Okee, zij nemen de risicos, maar niemand heeft hun dat gevraagd. Een billijke vergoeding daar moet wel billijk blijven.
Of bij boeken, dat ebooks even duur of duurder zijn dan papieren versies, terwijl je ebooks vaak niet eens kan doorverkopen of uitlenen.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat al die digitale versies de kosten van verpakking, transport, opslag, marketing voor winkels etc niet hebben. Dus blijft er daar meer winst over.
En het excuus dat "je betaalt voor de inhoud, niet de container" is onzin, want als dat zo was zou ik voor een paar centjes een vervanging moeten kunnen krijgen voor een cd, dvd, boek dat beschadigd is. Ik heb nl al een keer betaald voor de contentm nietwaar.

Nu is dat uiteindelijk geen goedpraten, maar zo help je de zaak niet, als de publieke opinie zwaar tegen dat soort praktijken is.

En ikzelf download regelmatig series omdat ze niet op tijd hier op tv zijn (lees: uiterlijk de volgende avond na de uitzending in de US). Die ik btw toch noooooit zou kopen in dvd box. Muziek hetzelfde, da's zoals opnemen van de radio.
Als boekenliefhebben zelf snap ik dat mensen dat wel kopen achteraf, ik doe dat bij boeken ook. Er gaat niks boven een papieren boek. Maar ik heb wel de e-versies voor op reis. En nee, ik weiger daar nog extra voor te betalen. Dat moest gratis bij het boek gegeven worden, want het is dezelfde inhoud. Desnoods reken je een 10 cent als vergoeding voor het eenmalig layouten van de e-versie. Ik betaal daar dus niet nog ns dezelfde prijs aan voor wat in se een format shift is.

[ EDIT: ik slaag er blijkbaar toch nooit in om een korte reply te schrijven he :-) ]

On topic: Blijft dat ik het me goed herinner dat auvibel specifiek enkel geldt voor gekochte media, dus dat onder die bepaling Sabam geen taks kan eisen op "illegale downloads".

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Als je ff doorleest zal blijken dat men met "kopieën" litho's ed. bedoeld....

Onder " oorspronkelijk kunstwerk " wordt verstaan, een werk van grafische of beeldende kunst, zoals afbeeldingen, collages, schilderingen, tekeningen, gravures, prenten, lithografieën, beeldhouwwerk, tapisserieën, keramische werken, glaswerk en foto's, voorzover dit werk een schepping is van de kunstenaar zelf, of het gaat om een exemplaar dat als oorspronkelijk kunstwerk wordt aangemerkt.
Kopieën van kunstwerken die onder deze afdeling vallen en die door de kunstenaar zelf of in zijn opdracht in beperkte oplage zijn vervaardigd, worden als oorspronkelijk kunstwerk in de zin van deze afdeling beschouwd. Dergelijke kopieën zijn in de regel genummerd, gesigneerd of door de kunstenaar op andere wijze als authentiek gemerkt.
Laatst gewijzigd door iceke 01 mei 2013, 22:23, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Eerlijk gezegd begin ik mij minder en minder om wetten en reglementen te storen.
Mijn ervaring na al die jaren is immers dat heel veel wetten niet als doel hebben te beschermen wat moreel goed is, maar alleen dienen om grote bedrijven te steunen.

Wetgeving zou rechtvaardig moeten zijn, maar ze is dat hier duidelijk niet.
Je betaalt auteursrechten voor kabelTV, een vergoeding voor thuiscopie op je digicorder terwijl je er niet eens een digitale copie mee kunt maken.
Maar als je diezelfde film nog eens op iets anders wilt zien, zoals een tablet, zou je nog eens moeten betalen.
En neen, jij mag die film niet downloaden, ook al heb je via de auteursrechten op de kabel en de thuiscopieheffing al betaald om een copie van die film te mogen maken.
De wetgeving verbiedt ook fabrikanten niet om dit soort pesterijen in te bouwen, integendeel leveranciers krijgen alle vrij spel om u in uw vrijheid te beknotten, en jij mag niets, alleen dokken.
Ik ben dat al lang beu, dus ik veeg mijn voeten daaraan.
Moeten ze maar wetgeving maken die rechtvaardig is.
Ik neem veel op van TV, maar als mijn opname mislukt is, dan ga ik op zoek naar een versie op internet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:De consument ziet dat (onbewust) als pesterijen en zo creeer je geen goodwill.
Daar is nochtans maar één correcte reactie op... koop het niet, download het niet !
iceke schreef:Als je ff doorleest zal blijken dat men met "kopieën" litho's ed. bedoeld....
Wederom interpretaties... er staat namelijk;
Onder "oorspronkelijk kunstwerk" wordt verstaan, een werk van grafische of beeldende kunst, zoals afbeeldingen, collages, schilderingen, tekeningen, gravures, prenten, lithografieën, beeldhouwwerk, tapisserieën, keramische werken, glaswerk en foto's, voorzover dit werk een schepping is van de kunstenaar zelf, of het gaat om een exemplaar dat als oorspronkelijk kunstwerk wordt aangemerkt.

Kopieën van kunstwerken die onder deze afdeling vallen en die door de kunstenaar zelf of in zijn opdracht in beperkte oplage zijn vervaardigd, worden als oorspronkelijk kunstwerk in de zin van deze afdeling beschouwd. Dergelijke kopieën zijn in de regel genummerd, gesigneerd of door de kunstenaar op andere wijze als authentiek gemerkt
.

Het gaat dus over de schepping van de kunstenaar zelf of kopieën in zijn opdracht vervaardigd (dus geen kopieën die jij maakt).

Het probleem is dat de wet ontstaan is voor het kopieren van audiovisuele werken een probleem was en eigenlijk zou herschreven moeten worden om een duidelijk uitsluitsel te geven. Tot dan zijn jou, mijn en ieders mening gewoon interpretaties, niet meer en niet minder (mogelijks spreken rechters elkaar nog tegen rond deze materie).

In een ander topic heb ik het trouwens een "grijze zone" genoemd en dat is het ook.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Die wet is ook niet gemaakt voor de eindgebruiker maar voor de auteur :angel:
Als auteur heb je het volledige recht om te beslissen wie je werk verspreid of wie er mee knoeit.
Als auteur heb je niet het recht wat je luisteraar/lezer ermee doet.

theoretisch : Stel dat die wet er niet was, dan zou geen enkele uitgever royalty's moeten betalen aan de auteur.
praktisch : de auteur verkoopt z'n recht aan de uitgever zodat die als enige het werk mag verspreiden, sluit zich aan bij Sabam, die op hun beurt er voor zorgt dat de auteurswet door derde nageleefd wordt (en dit in regeltjes giet bv. fuiven met inkom, muziek in winkels, festivals. maar ook bv. zodat jij een gekochte cd mag doorverkopen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

boulder schreef:Moeten ze maar wetgeving maken die rechtvaardig is.
Tja... ik vind het ook absurd dat ik nu nog maar 70 of zelfs 50 mag rijden waar ik vroeger 90 mocht rijden terwijl m'n wagen veiliger is geworden en de staat van de rijbaan heel vaak nog identiek is. Ik denk dat we zo meer dan genoeg voorbeelden kunnen geven waarbij de wet absurd is... en erger een rechter vaak de letter boven de geest van de wet verkiest (dan heb je geen rechter nodig maar een secretaresse).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Koop het niet zou idd de juiste reactie zijn, maar de mensen die jarenlang kijk en luistergeld betaalden en voor hun distributie via de kabel ook nog ns betalen, zagen dit allang als de enige vergoeding die er was. Zenders werden daar ofwel door betaald, ofwel door onze belastingen of reclame. Punt is dat we nooit moesten betalen voor muziek op de radio of shows op tv. Dat is een conditioning die je niet meer kapot krijgt, zeker niet op korte termijn.

Dit "apart betalen" beschouwen we dus als een extra taks, hoe fout die reflex ook mag zijn.
Maw ik download nu waar ik vroeger ook gratis toegang toe had, want ik betaal voor mijn tv distributie. Alleen heb ik nu de toegang instant na uitzending in de US en moet ik niet wachten tot een Vlaamse zender mss zin heeft om dit uit te zenden.

Zo kan ik nu game of thrones seizoen 3 zien terwijl ze hier nog maar net 1 uitgezonden hebben en de spoilers van seizoen 2 allang op het net staan. Zenden ze dit later alsnog uit, komt het toch gratis op mijn tv en heb ik het enkel maar "vooraf gezien". Zenden ze het niet uit hebben ze geen recht tot klagen hier in Belgie, want mijn type series zenden ze hier zelden of nooit uit wegens "niet genoeg interesse in Vlaanderen".

Om toch nog wat ontopic te blijven: de standaard schreef al dat Sabam hier geen juridische basis voor heeft.

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 01 mei 2013, 22:52, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: Punt is dat we nooit moesten betalen voor muziek op de radio of shows op tv. Dat is een conditioning die je niet meer kapot krijgt, zeker niet op korte termijn.
Dat moeten we nog steeds niet met uitzondering van de billijke vergoeding dus. Daar gaat heel die wet over....

Je betaalt auteursrecht als je werk verspreid. (wat natuurlijk wel doorgerekend wordt)

Auteursrecht = het recht om toestemming te geven (vergoeding te vragen) bij verspreiding van z'n werk.
Billijke vergoeding= een vergoeding op beschrijfbare media om de auteur te vergoeden voor de inkomsten die hij mist op een thuiscopy.

Auteursrecht = Art. 39. Onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 41 en onverminderd het recht van de auteur en van de uitvoerende kunstenaar heeft alleen de producent van fonogrammen of van eerste vastleggingen van films het recht om zijn prestatie te reproduceren of de reproduktie ervan toe te staan, op welke wijze of in welke vorm ook (, direct of indirect, tijdelijk of duurzaam, volledig of gedeeltelijk.

thuiskopie = Art. 55. De auteurs, de uitvoerende kunstenaars en de producenten van fonogrammen en van audiovisuele werken hebben recht op een vergoeding voor de reproduktie voor eigen gebruik van hun werken en prestaties, inclusief voor de gevallen bedoeld in artikel 22, § 1, 5, en artikel 46, eerste lid, 4, van deze wet.
Laatst gewijzigd door iceke 01 mei 2013, 23:01, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
boulder schreef:Moeten ze maar wetgeving maken die rechtvaardig is.
Tja... ik vind het ook absurd dat ik nu nog maar 70 of zelfs 50 mag rijden waar ik vroeger 90 mocht rijden terwijl m'n wagen veiliger is geworden en de staat van de rijbaan heel vaak nog identiek is. Ik denk dat we zo meer dan genoeg voorbeelden kunnen geven waarbij de wet absurd is... en erger een rechter vaak de letter boven de geest van de wet verkiest (dan heb je geen rechter nodig maar een secretaresse).
Verkeer vind ik nog iets anders, omdat je daar wel met het leven van anderen speelt, hoewel ik vind dat er teveel op overdreven snelheid gefocusd wordt (omdat daar geld mee te rapen valt, natuurlijk).

Maar een ander voorbeeld vind ik gewoon al het feit dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen stelen enerzijds en fraude, oplichting, enz. anderzijds.
Voor mij is dat precies even erg, maar de wetgeving zit zo in elkaar dat die 2e categorie veel lichter gestraft wordt, en het ook veel moeilijker is om dat aan te tonen.
Misschien omdat de mensen die de wetten maken heel goed weten dat ze zelf weinig kans maken om geld te stelen in de supermarkt, maar wel klaarstaan om langs alle kanten geld achterover te slaan, via allerlei constructies ?

Maar ik vrees dat ik het topic wat off-topic gestuurd heb.
Het enige wat ik wou was dat de mensen eventjes nadenken over de vraag of we niet ons teveel bezig houden met kommaneuken over wat nu precies wettelijk is ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Die wet is ook niet gemaakt voor de eindgebruiker maar voor de auteur :angel:
Ik dacht dat alle Belgen gelijk voor de wet waren...
iceke schreef:Als auteur heb je niet het recht wat je luisteraar/lezer ermee doet.

theoretisch : Stel dat die wet er niet was, dan zou geen enkele uitgever royalty's moeten betalen aan de auteur.
Nochtans doet DRM niets anders.
DRM zegt bijv. dat je een liedje kunt downloaden en het dan enkel kunt afspelen op dat ene toestel.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Uit de wiki

Misleidende terminologie
De naam "Digital Rights Management" is volgens de GNU misleidend omdat DRM niets met "Rights" (rechten) van de gebruiker te maken heeft; maar met beperkingen. De GNU adviseert daarom de term "Digital Restrictions Management" te gebruiken, die vanuit het oogpunt van de gebruiker beter aangeeft waar deze techniek voor dient.[1]. Deze definitie gaat echter voorbij aan de betekenis van DRM als 'Manager' van 'Digitale Rechten'.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En wat heb je nu eigenlijk gezegd, buiten het citeren van een wiki ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat jouw reactie er niet toe doet ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

1) een wet kan nadelig zijn voor de consument en voordelig voor de producent, dat verandert niets aan het feit dat elke Belg gelijk is voor de wet. Da's echt een non sequitur.

2) hij bedoelt wss dat DRM de producent rechten geeft die hij vroeger niet had en niet hoort te hebben, nl wat er met zijn product gebeurt na verkoop. Het beperkt de rechten van de consument die deze laatste wettelijk heeft, zoals het maken van kopies voor eigen gebruik, uitlenen en tweedehands verkoop.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Dat jouw reactie er niet toe doet ?
Je voelt je blijkbaar te verstandig voor je mede forumgenoten.
Ik dacht eerder dat je vorige commentaar nutteloos was, een discussie over of DRM nu de juiste naam is of niet doet niets ter zake.
Tenzij voor advocaten onder elkaar, misschien.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ITnetadmin schreef:1) een wet kan nadelig zijn voor de consument en voordelig voor de producent, dat verandert niets aan het feit dat elke Belg gelijk is voor de wet. Da's echt een non sequitur.

2) hij bedoelt wss dat DRM de producent rechten geeft die hij vroeger niet had en niet hoort te hebben, nl wat er met zijn product gebeurt na verkoop. Het beperkt de rechten van de consument die deze laatste wettelijk heeft, zoals het maken van kopies voor eigen gebruik, uitlenen en tweedehands verkoop.

Idd, maar het is eigenlijk nog erger.
Tegenwoordig koop je niets meer, je verwerft ergens een recht om iets (gedurende een bepaalde tijd) te mogen gebruiken, en de leveranciers beperkt je nog eens via DRM in de mogelijkheden van wat je met die licentie mag doen.
Vroeger had je dat soort jungle alleen met softwarepakketten maar sedert muziek, films en dergelijke ook digitaal verspreid worden, krijg je dezelfde rechteloosheid van de consument ook op dat vlak.
Een gevolg van dat alles is dat alles wat je op die manier 'koopt' zeer volatiel is.
Om een voorbeeld te geven : stel dat je liedjes maar op één PC mag beluisteren, en als je die wilt overzetten naar een nieuwe PC, je dat via de site van de maatschappij moet doen die ze aangeboden heeft.
Op een bepaald moment beslist die maatschappij dat er eigenlijk veel meer geld te rapen valt in andere sectoren, of nog erger ze gaat op korte tijd overkop.
Daar sta je dan met je rechten om het over te zetten. De server is na een tijdje niet meer bereikbaar en als je PC moet vervangen worden ben je alles kwijt.
Laatst gewijzigd door boulder 01 mei 2013, 23:27, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De betekenis van DRM doet wel degelijk ter zake. Rights impliceert het managen van rechten. Aangezien DRM geschreven is voor de producent maar draait op de pc van de consument, is Rights mss niet de juiste naam. Het impliceert no het managen van de rechten van de consument, omdat het bij de consument draait. Restrictions is vanuit het standpunt van de consument een betere benaming.

Klopt overigens, de rechten van de consument worden uitgehold door niks meer te "verkopen" maar enkel nog te "licensen". Bij software is dat al belachelijk (reverse engineering anyone?) en bij consumenten producten is het pure uitbuiting.
Dus een papieren boek mag ik tweedehands verkopen maar de E-versie niet, ondat ik die slechts gelicensed heb. Pure BS. Het opzettelijk omzeilen van wetgeving door de kantjes eraf te lopen, zoals ook banken dat doen door hun producten net buiten de legale definitie te houden, is een gevaarlijke evolutie. En de wetgever kan niet volgen, ook al omdat belangrijke lobbies natuurlijk deze gang van zaken steunen.

Maar als iedereen het doet heeft de consument zelfs niet meer de optie "het niet te kopen en ergens anders te gaan". Da's zoals die EULAs waar je mee akkoord gaat "bij het openen", maar het document zit wel in de verpakking. Of teken jij graag een blanco contract?

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 01 mei 2013, 23:31, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DRM is inderdaad doublespeak, het zou recht uit George Orwell's 1984 kunnen gekomen zijn.
Het is zoals een pistool een 'life management tool' zou genoemd worden.

Maar ik denk dat de meeste gebruikers ondertussen al wel weten wat het begrip inhoudt (omdat ze de gevolgen ervan al gevoeld hebben), net zoals ze weten dat ethnische zuivering ook niet echt voor een rein gevoel zorgt.
Dat is wat ik ermee bedoelde.
Iedereen weet wat het betekent, dus vind ik niet dat we nu moeten over die term zelf uren discussiëren.

En zoals je zelf zegt : als iedereen dit toepast, heb je maar één keuze meer over : of je laat je al je rechten afhande maken via allerhande legaal bindende clausules of je gaat de illegale toer op.
Laatst gewijzigd door boulder 01 mei 2013, 23:33, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

"1984 was not supposed to be interpreted as a manual!"
Die heb ik nog gehoord :-)

iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ale, kzal nog eens proberen :

In de auteurswet worden de rechten van de auteur omschreven :

Onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 41 en onverminderd het recht van de auteur en van de uitvoerende kunstenaar heeft alleen de producent van fonogrammen of van eerste vastleggingen van films het recht om zijn prestatie te reproduceren of de reproduktie ervan toe te staan, op welke wijze of in welke vorm ook (, direct of indirect, tijdelijk of duurzaam, volledig of gedeeltelijk.

ge kunt daar maw niet van onder behalve als het om een thuiskopie gaat :

De auteurs, de uitvoerende kunstenaars en de producenten van fonogrammen en van audiovisuele werken hebben recht op een vergoeding voor de reproduktie voor eigen gebruik van hun werken en prestaties
&
Art. 22.§ 1. Wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen :
3° (de kosteloze privé-uitvoering in familiekring of in het kader van schoolactiviteiten;) <W 2005-05-22/33, art. 4, 005 ; Inwerkingtreding : 27-05-2005>

op : http://nl.wikipedia.org/wiki/Auvibel-ta ... pie.C3.ABn staathet nog eens duidelijk....

Wat dit alles met drm te maken heeft of met iedereen is gelijk voor de wet ontgaat me volledig ?
Ging het hier niet over 1. is downloaden van een werk dat illegaal verspreid wordt een thuiskopie & 2. moet een internet provider rechten betalen omdat er via zijn netwerk materiaal verspreid wordt...
Laatst gewijzigd door iceke 01 mei 2013, 23:47, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is het probleem dat ik heb met juristen, ze wijzen naar een vodje papier, en daar zou dan iedereen respect voor moeten hebben, zonder erbij stil te staan of daar ook maar enige rechtvaardigheid in schuilt.
Recht zou moeten rechtvaardig zijn, en er niet op gericht zijn een of andere groep te bevoordeligen.
In de plaats daarvan is het zo geschreven dat er overal achterpoortjes bestaan, en er heel veel ruimte voor interpretatie gelaten wordt, zodat er altijd vriendjespolitiek kan bedreven worden.
Men vergeet dat die wetten uiteindelijk vodjes papier zijn die gemaakt worden door regeringen, en ook weer aangepast of afgeschaft kunnen worden door regeringen.
Daarom dat ik die regeltjes niet als heilige teksten beschouw.
gbmed
Erelid
Erelid

Ik vind de term "grijze zone", die blijkbaar door velen hier enkel voor audiovisueel materiaal geldt, eigenlijk niet kunnen. Als de stelling is dat elke wet voor interpretatie vatbaar is, wat inderdaad het geval is, dan moet deze term dan ook niet specifiek gebruikt worden, maar algemeen.

Waarom zijn wetteksten zo moeilijk leesbaar ? Heel simpel: je moet werkelijk alles (proberen te) voorzien. En dat kán nu éénmaal niet. Denk maar aan de stunt van Tom Waes met een Boeing 737. In de wet stond er hieromtrent in dat je na de theoretische lessen praktische lessen kon doen met een tweemotorig vliegtuig (om zo kort mogelijk te zijn). Uiteraard ging men er vanuit dat dit met een klein vliegtuigje was. Maar een Boeing 737 is strikt genomen nu éénmaal óók een tweemotorig vliegtuig. Welnu, de wetgever heeft geen straf kunnen uitspreken omdat er niet vermeld was welk tweemotorig vliegtuig men bedoelde. Dus is deze wet aangepast. M.a.w. deze wet zat én zit nog steeds in een grijze zone. En dat geldt volens mij voor élke wet.

We weten dat peperdure advocaten/advocaatkantoren worden ingeschakeld om gaatjes te ontdekken in allerlei wetten. Heel dikwijls zijn constructies met belastingparadijzen die grote firma's zoals Apple en co. gebruiken om een belachelijke lage belasting (zo'n 2 % bvb.) in hun thuisland te moeten betalen volstrekt legaal.

De belastingswetten zijn dus nog steeds niet 100 % waterdicht. Zoals eender welke wet trouwens. Ik merk dus bij deze op dat er in de praktijk voor ELKE wet een grijze zone is. Met precedenten en heel de santeboetik. Niets nieuw onder de zon dus.
Laatst gewijzigd door gbmed 01 mei 2013, 23:58, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

tja, http://www.encyclo.nl/begrip/billijk en dan houdt het op natuurlijk... :angel:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gbmed schreef:We weten dat peperdure advocaten/advocaatkantoren worden ingeschakeld om gaatjes te ontdekken in allerlei wetten. Heel dikwijls zijn constructies met belastingparadijzen die grote firma's zoals Apple en co. gebruiken om een belachelijke lage belasting (zo'n 2 % bvb.) in hun thuisland te moeten betalen volstrekt legaal.
En die bureaus hebben het niet zo moeilijk, omdat de politici die gaten inbouwen in de wetten, zodat zij er ter gelegener tijd zelf kunnen van gebruik maken.
gbmed
Erelid
Erelid

Allez, zouden die politici nu echt zo stout zijn ?
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”