Aan de andere kant kan er een argument gemaakt worden dat ik als ITer die een PC installeer ook geen royalties krijg elke keer iemand die PC aanzet.
En op zich niks tegen copyright, maar het vele misbruik doet ook veel mensen afkeren.
Life + 70 jaar in de US bv, ipv de orginele 14+14. En in de IT is 5 jaar al een volledige generatie voor software.
Of het opzettelijk zoneren van releases (dvd regios bv). Het niet overal tegelijk uitbrengen van releases.
Het met jaren vertraging uitzenden van series buiten de US waarvan je wel al spoilers tegen het lijf loopt.
Etc etc
De consument ziet dat (onbewust) als pesterijen en zo creeer je geen goodwill.
Plus dat er (zeker bij muziek) ook nog het probleem is dat de middle men er veel meer aan verdienen dan de muzikanten. Okee, zij nemen de risicos, maar niemand heeft hun dat gevraagd. Een billijke vergoeding daar moet wel billijk blijven.
Of bij boeken, dat ebooks even duur of duurder zijn dan papieren versies, terwijl je ebooks vaak niet eens kan doorverkopen of uitlenen.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat al die digitale versies de kosten van verpakking, transport, opslag, marketing voor winkels etc niet hebben. Dus blijft er daar meer winst over.
En het excuus dat "je betaalt voor de inhoud, niet de container" is onzin, want als dat zo was zou ik voor een paar centjes een vervanging moeten kunnen krijgen voor een cd, dvd, boek dat beschadigd is. Ik heb nl al een keer betaald voor de contentm nietwaar.
Nu is dat uiteindelijk geen goedpraten, maar zo help je de zaak niet, als de publieke opinie zwaar tegen dat soort praktijken is.
En ikzelf download regelmatig series omdat ze niet op tijd hier op tv zijn (lees: uiterlijk de volgende avond na de uitzending in de US). Die ik btw toch noooooit zou kopen in dvd box. Muziek hetzelfde, da's zoals opnemen van de radio.
Als boekenliefhebben zelf snap ik dat mensen dat wel kopen achteraf, ik doe dat bij boeken ook. Er gaat niks boven een papieren boek. Maar ik heb wel de e-versies voor op reis. En nee, ik weiger daar nog extra voor te betalen. Dat moest gratis bij het boek gegeven worden, want het is dezelfde inhoud. Desnoods reken je een 10 cent als vergoeding voor het eenmalig layouten van de e-versie. Ik betaal daar dus niet nog ns dezelfde prijs aan voor wat in se een format shift is.
[ EDIT: ik slaag er blijkbaar toch nooit in om een korte reply te schrijven he

]
On topic: Blijft dat ik het me goed herinner dat auvibel specifiek enkel geldt voor gekochte media, dus dat onder die bepaling Sabam geen taks kan eisen op "illegale downloads".
[
Post made via mobile device ]