Ik heb er ook eens bekeken, en idd werk je echt op de limiet van je camera. 1/100 kan mss wel als de schaatser naar je toe schaatst, maar daar blijft het bij in deze barre omstandigheden. Stel dat je een camera had waarbij je op
1/3200 of zelfs 1/6400 iso 3200-6400 kan, met een lichtgevoelige f/2.8 objectief, dan had het wss wel gegaan. Of je met een prime 85mm zou toekomen ? betwijfel ik, omdat je op een slechte plaats staat.
Wie maakt er nu foto's van zo ver en op zo een hoogte. Je had dat misschien ook niet te kiezen. (doorstreept omdat je blijkbaar wel mocht rondlopen.)
Een beginnersfout is ook dat je zoveel mogelijk foto's maakt en hoopt dat er eentje goed tussen zit, maar helaas kan dit niet in deze omstandigheden. Zelf had ik gewoon gestopt en verder gekeken naar de show.
Je moest dus inderdaad een snellere lens gebruikt hebben. Een prime 85/1.8 zou een goede keuze geweest zijn want veel fotos heb je op 100-200mm gemaakt. Een 85mm komt overeen met ongeveer een 130mm op je Sony en op f2 heb je 4x zoveel licht als op f4 en dit laat je toe je sluitertijd te verhogenen en je foto beter uit te lichten.
Die 100-200 moet je ook met een factor 1.6 verhogen, dus 85mm is net niet mogelijk. Overigens zou ik voor een eenmalige show deze upgrade niet maken. Zeker niet als je gratis gevraagd word.
aanvulling : Als je een lichtsterke lens neemt, dan heb je minder scherptediepte waardoor je nog beter (accurater) zal moeten focussen.
aanvulling 2 : Met een spot van zacht licht is het normaal dat je minder scherpte hebt. Overigens valt het met de ruis nogal mee, ruisreductie van de camera heeft zijn werk gedaan. De ruis krijg je volledig weg met behoud van detail (voor zover het niet door bewegingsonscherpte is verdwenen) als je met raw foto's kan werken in lichtroom.
aanvulling 3 : De foto's rond 3589, de vrouw met het lichtroze kleedje die solo uitvoering geeft heeft een correctere scherpstelling omdat je camera meer punten (kantjes) heeft om zijn focus op de baseren.
aanvulling 4 : Op het einde maak je een aantal groepsfoto's. Het lijkt erop dat er weinig orde in is. Ofwel orchestreer je de groep en kies je ook een egale achtergrond. Een dranghekken op de foto hoort daar dus niet op thuis. Overigens kon je hier je flits wel gebruiken.
Algemeen : De reeks is wel een aanvulling naar de schaatsers toe zodat ze hun pose er eens op na kunnen bekijken. Mogelijke fouten er kunnen uit halen om hun prestatie's te verbeteren. De volgspot met zacht licht geeft automatisch een zachte onscherpe indruk op de foto. Je focus vergist zich hierdoor ook snel van het onderwerp. Groepen op het ijs met een volgspot ergens op het midden van de groep is iets waar jij niets aan kan doen, maar zo staat de groep er raar op.