WeePee: (on)bereikbaarheid Hulpdiensten

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Noodnummers mag WeePee bij wet NIET doen!

Zie puntje 2 van hun algemene voorwaarden (https://ssl.weepee.org/api/contract.php?geninfo=1)
2.De eindklant aanvaardt de wettelijk opgelegde ontoegankelijkheid van nooddiensten (100, 101, 112) via de voip dienst van WeePee. Via de mobile dienst van
WeePee zijn de noodiensten wel beschikbaar, dit op het nummer 112.

[Mod Edit] afgesplist uit het "Weepee troubles" topic

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Noodnummers mag WeePee bij wet NIET doen!
Welke wet is dit dan wel ?

Dus alle andere providers die wél noodnummers aanbieden zijn illegaal bezig ? Lijkt me toch wel sterk...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
userbase crew
userbase crew

Wet op nomadische/niet nomadische nummers. Dit is bvb de reden waarom je bij EDPnet een VOIP nummer niet kan laten werken op je gsm of via een belgacomlijn (je moet een EDPnet IP hebben...niet 100% failsafe maar goed). En meteen ook de reden waarom Dommel en Telenet, hoewel ze via VOIP werken, je de inloggegevens van hun voip systeem niet meegeven.

Telefonie = EDPnet + OVH
weepeechris
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 80 keer

Noodnummers: die bepaling in de Telecomwet is er uit.

Maar het probleem stelt zich nog altijd omdat de infrastructuur er van uitgaat dat iemand met een bepaald zonenummer ook in die zone woont. Dat klopt niet meer omdat je die nummers perfect kan meenemen als je verhuist. Wij zijn aansprakelijk voor het kloppen van die gegevens en daar zit hem het probleem.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Chris,

Is er geen mogelijkheid om deze verantwoordelijkheid naar de klant te verschuiven ? Ik wil bv. gerust een document tekenen waarbij ik verklaar dat ik enkel vanaf één bepaald adres noodoproepen zal uitvoeren en mijn nieuw adres zal doorgeven bij eventuele verhuis.
krisken
userbase crew
userbase crew

Klein voorbeeldje dat ik heb meegemaakt...

Iemand die ik ken heeft 10 nummers gekocht bij WeePee, zone 056 (Kortrijk). Toen hij zijn vriendin heeft leren kennen is heeft hij samen met haar een woning gekocht in De Klinge (zone 03). Daar heeft hij nu ook een nummerblok van 10 nummers aangekocht voor de nieuwe klanten (en staat ook op nieuw drukwerk etc) om het voor de klanten uit het antwerpse logisch te laten lijken dat ze voor een bedrijf uit De Klinge niet moeten bellen naar een 056 nummer. Hij had dit niet moeten doen (ging perfect werken) maar als WeePee de mogelijkheid zou voorzien om de hulpdiensten te bellen dan kwam een oproep voor de 100 uit bij HulpCentrale Brugge (056 hoort bij HC100 Brugge) ipv HC100 Antwerpen. En ook meteen is dat de reden waarom je bij WeePee je SIPclient op je GSM wel werkt en bij anderen niet. Als een klant dan vergeet zijn gegevens aan te passen (in casu het adres van zone 056 veranderen naar 03) is er geen probleem.

Bij OVH kan je net hetzelfde doen als erboven. Alleen zullen de hulpdiensten aan het verkeerde adres staan (jouw adres in 056 zone ipv 03 zone). En zullen ze ook aansprakelijk worden gesteld hiervoor (en zij zullen de klant aansprakelijk stellen). Dus in mijn ogen is OVH wat illegaal bezig. Als de klant bij een verhuis zijn gegevens niet aanpast...of hij belt met een SIP client vanaf zijn GSM...dan kunnen er rampzalige gevolgen gebeuren...

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Krisken,

Zoals ik schreef wil ik als klant die verantwoordelijkheid nemen.

En weegt de mogelijkheid van eens een verkeerde oproep op tegen het totaal onbereikbaar zijn van de nooddiensten ? Volgens mij niet ! Met GSMs stelt zicht toch dezelfde probelmatiek, bij mijn weten moet de operator in de noodcentrale toch nog steeds de locatie vragen ?
krisken
userbase crew
userbase crew

Neen. Elke GSM mast heeft zijn eigen ID. Op http://www.sites.bipt.be kan je die zien als je een mast aantikt. Jouw GSM is steeds door middel van meerdere masten verbonden met het netwerk waardoor men perfect kan zien waar jij je ongeveer bevind. Deze informatie kan het HC100 raadplegen. Dit is ook de reden waarom het HC100 jouw telefoonnummer altijd ziet, ook al bel je altijd anoniem naar anderen. Op iPhone en Android toestellen bestaan er zelfs apps die deze informatie ook kennen en die je kunnen zeggen waar jij je bevind (welliswaar minder nauwkeurig). Bvb de welgekende app FourSquare werkt zo.

Verder dacht ik ook dat je bij het BIPT moest aangeven of je een nummerreeks nomadisch of niet-nomadisch gaat gebruiken. Je kan dit dus niet veranderen voor één enkel nummertje. Echter deze info kan foutief zijn :)

Bij WeePee zou een manier om je adresgegevens te wijzigen inderdaad wel leuk zijn.
Echter moet WeePee er kunnen op vertrouwen dat je adresgegevens telkens correct zijn als ze willen omschakelen naar niet-nomadische nummers. Dan ga je ook bij een eventuele verhuis buiten de telefoonzone jouw nummer niet kunnen meenemen helaas... En dat is een reden waarom ik mensen dan bvb WeePee zou durven aanraden, want niemand anders bied dit aan.
Laatst gewijzigd door Goztow 27 maa 2013, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: gelieve niet te dubbel posten!

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

krisken schreef:Iemand die ik ken heeft 10 nummers gekocht bij WeePee, zone 056 (Kortrijk). Toen hij zijn vriendin heeft leren kennen is heeft hij samen met haar een woning gekocht in De Klinge (zone 03). Daar heeft hij nu ook een nummerblok van 10 nummers aangekocht voor de nieuwe klanten (en staat ook op nieuw drukwerk etc) om het voor de klanten uit het antwerpse logisch te laten lijken dat ze voor een bedrijf uit De Klinge niet moeten bellen naar een 056 nummer. .
Ik vind dit een verkeerd voorbeeld, en het probleem heeft niets te maken met de telefooonzone, of naar welke HC100 de opoep moet doorverbonden worden, maar met het adres van de oproeper.
Als ik met mijn 056 nummer verhuis van Kortrijk naar Waregem, dan komt de oproep in beide gevallen correct aan in HC100 Brugge, maar dan gaan ze toch nog aan het verkeerde adres staan.

Trouwens, de keuze van HC centrale is niet gebaseerd op telefoonzone, maar op de LEX (en de kaart van welk adres op welke LEX zit heeft zelfs niet te maken met provinciegrenzen, vb: een stuk van Zulte (Oost-Vlaanderen) zit op de LEX van Waregem (056).

De Franstaligen in Moeskoen (Mouscron 056) worden ook niet verbonden met HC100 in Brugge, maar met een HC100 in Wallonië ...

Wat betreft implementatie zie ik het volgende haalbaar (administratief):
  • De mogelijkheid om de Hulpdiensten te bereiken zou op basis van een opt-in (of opt-out) moeten zijn. Klanten moeten zelf kunnen kiezen of ze al dan niet die mogelijkheid willen. Klanten die hun nummer voooral nomadisch gebruiken, kunnen hiervoor uitschrijven.
  • De klanten die gekozen hebben voor Hulpdiensten moeten de mogelijkheid hebben om hun adresgegevens online in "Mijn WeePee" aan te passen, ook bij tijdelijke adreswijzigingen (vb vakantie aan Zee of Ardennen).
  • Deze verantwoordelijk blijft bij de Klant.
  • Het BIPT zou alle Belgsiche VoIP providers moeten verplichten om deze dienst aan te bieden
Technisch gezien moet het perfect mogelijk zijn om:
  1. de oproepen, op basis van het adres, naar de correcte Hulpdiensten door te sturen.
  2. het correcte adres aan de Hulpdiensten mee te delen
Jongens, we zijn in de 21st eeuw ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou het eigenaardig vinden indien ze bij de alarmcentrale de prefix van het telefoonnummer zouden gebruiken. Het is als jaren mogelijk om te verhuizen en het bestaand nummer mee te nemen. Je kunt dus 09 prefix hebben en in Brussel wonen.

Belgacom, Telenet weten waar je woont en dit adres is beschikbaar voor de alarmcentrales. Bij OVH vraagt men een officieel document (gasrekening,...) zodat men je nummer kan linken met een adres. Bij OVH legt men de verantwoordelijkheid dus bij de klant. Als ik op mijn Laptop via OVH in de USA naar een Belgische alarmcentrale bel zal men mijn vast adres zien in België en niet mijn locatie in de USA.

Zo zou ook WeePee dit ook kunnen definiëren in hun algemene voorwaarden. De klant is verantwoordelijk voor het correcte adres en het zou mooi zijn indien men dit via het klantentool zou kunnen wijzigen. Dan kan men zelf tijdelijk “verhuizen” tijdens een verlof naar een hotel aan zee…
krisken
userbase crew
userbase crew

]Het gebeurd meer dan je denkt dat het slachtoffer zelf naar HC100 belt en amper in staat is om het adres op te noemen. Of dat mensen een ongeval zien, het HC100 bellen maar totaal niet weten in welke straat of gemeente ze zich bevinden. En toch, magic o magic, komt de 100 daar toegereden. Om je badge 100 te behalen (zeg maar ambulancier worden) moet je in Oost Vlaanderen een cursus volgen die bij MEDOV is uitgeschreven. Daarbij zit een basiscursus van 120 uur (80u theorie, 40u praktijk). Hierna heb je 40u "kijkstage", gesplitst als volgt : 24u op een 100-ambulance en 16u met een erkende MUG-dienst. Je moet voor elk minimum 5 interventies meegemaakt hebben. Ik kan je alvast zeggen dat je op die 40u kijkstage heel wat meemaakt van adressen die foutief zijn doorgegeven, correcte straat/incorrect huisnummer, onleesbare huisnummers, wandelaars in bossen die dus geen adres hebben, ...

Je bent correct als je spreekt over het adres van de oproeper, ik gaf alleen een voorbeeld aan dat ik aan de lijve heb meegemaakt en dat dus perfect kan dienen als voorbeeld. Immers als je van telefoonzone veranderd verander je ook van adres, right?

Wat de lex betreft zit je goed in het Belgacom verhaal. In geval van GSM, Telenet, OVH etc is de keuze bepalend op basis van adres.

Je geeft allemaal goede opties weer, maar deze zijn (helaas) niet werkbaar.
- Nogmaals : telefoonblokken zijn ofwel nomadisch, ofwel niet-nomadisch. Eén nummer uit een nomadisch blok niet-nomadisch maken gaat dus niet! Deze keuze moet de provider maken als hij bij het BIPT de nummerblokken aanvraagt. Om dit te veranderen moet er een wetswijziging komen hier rond.
- Het BIPT legt de verantwoordelijkheid bij de provider in plaats van de klant. Om dit te veranderen...zie hierboven! Reden is simpel : zoals alles in België loopt ook het BIPT hopeloos achter. VOIP laat men toe maar daar blijft het ook mee. Op papier is het nog altijd zoals vroeger : een 02 hoort thuis in het Brusselse, terwijl heden ten dage een 02 nummer kan perfect toekomen in Gent (kijk maar naar de belastingsdienst :)). Het BIPT gaat er nog steeds van uit dat telefoonnummer en adres onherroepelijk aan elkaar zijn gekoppeld terwijl dit dankzij VOIP niet meer waar is...
- Jouw voorbeeld om adresgegevens aan te passen via "mijn weepee" zie ik problematisch verlopen. Hulpdiensten die gebeld worden terwijl je al lang terug bent van vakantie (en vergeten adres aan te passen). Hulpdiensten die gebeld worden vanuit de bossen van de Ardennen via een SIP client terwijl je het adres van je chalet hebt doorgegeven in "mijn weepee" etc.

Als ambulancier ben ik zelf ervan overtuigd dat elk middel goed is om de nooddiensten te kunnen bellen met VOIP oplossingen. Echter staat men begrijpelijk ook stil bij de concequenties bij foutieve adressen etc. Het laatste dat je als ambulancier wilt meemaken is een noodoproep van een hartfalen waarbij je binnen de correcte aanrijtijd op het adres staat, maar waar je te horen krijgt dat ze niet hebben gebeld...
johan.devos schreef:Ik zou het eigenaardig vinden indien ze bij de alarmcentrale de prefix van het telefoonnummer zouden gebruiken. Het is als jaren mogelijk om te verhuizen en het bestaand nummer mee te nemen. Je kunt dus 09 prefix hebben en in Brussel wonen.
Really? Probeer dit eens bij Belgacom of Telenet? Je krijgt een nieuw nummer, gegarandeerd! Het enige dat ze gaan doen is jouw oud nummer gedurende x tijd doorschakelen naar je nieuw nummer. Dit is enkel mogelijk met VOIP van WeePee. Bij OVH bvb al niet want deze vragen facturen van nutsbedrijven aan je om je nummer te porteren. Als blijkt dat je in Gent woont en een 02 nummer wenst te verhuizen zal dit een dikke njet zijn.
johan.devos schreef:Belgacom, Telenet weten waar je woont en dit adres is beschikbaar voor de alarmcentrales. Bij OVH vraagt men een officieel document (gasrekening,...) zodat men je nummer kan linken met een adres. Bij OVH legt men de verantwoordelijkheid dus bij de klant. Als ik op mijn Laptop via OVH in de USA naar een Belgische alarmcentrale bel zal men mijn vast adres zien in België en niet mijn locatie in de USA.

Zo zou ook WeePee dit ook kunnen definiëren in hun algemene voorwaarden. De klant is verantwoordelijk voor het correcte adres en het zou mooi zijn indien men dit via het klantentool zou kunnen wijzigen. Dan kan men zelf tijdelijk “verhuizen” tijdens een verlof naar een hotel aan zee…
Bij OVH gaat men zich indekken, maar initieel ligt de verantwoordelijkheid bij hun volgens de wet op de telecom.

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Sinds wanneer is de locatie van een GSM beschikbaar voor de noodcentrales ? Ik meende gelezen te hebben sinds 2012... Dus hoe deden ze het voordien ? Hoeveel jaren hebben de hulpdiensten in Belgie moeten werken zonder de locatiebepaling van vaste lijnen ?

Maw. locatiebepaling is mischien een handige tool voor de hulpdiensten en geeft zeker meerwaarde maar mag geen drogreden zijn om oproepen naar hulpdiensten onmogelijk te maken :!:
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Los van de discussie rond adresvalidatie, moet iemand die op voip vertrouwt voor de hulpdiensten, ook weten dat hij afhangt van een werkende internetverbinding.
In geval van ziekte zal dat normaal gezien geen probleem zijn. In geval van brand ofzo is dit anders. Een vaste lijn heeft geen elektriciteit nodig (behalve het DECT basisstation natuurlijk, wat mensen soms ook vergeten).

Oplossing daarvoor is een UPS en/of simbox.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Tja, in geval van brand kan zelfs je analoge lijn defect zijn hé.

Ik denk dat de meeste mensen zorgen dat ze zelf in veiligheid zijn en mocht de telefoon het niet meer doen (voor diegenen die nog een 'vaste' lijn hebben, vele gezinnen hebben enkel GSM) wel via de buren naar de hulpdiensten bellen. Niet echte een relevant argument.
krisken
userbase crew
userbase crew

Een vaste lijn van Belgacom : inderdaad! Al de rest (incl Telenet) mag je vergeten dan!
VOiD schreef:Sinds wanneer is de locatie van een GSM beschikbaar voor de noodcentrales ? Ik meende gelezen te hebben sinds 2012... Dus hoe deden ze het voordien ? Hoeveel jaren hebben de hulpdiensten in Belgie moeten werken zonder de locatiebepaling van vaste lijnen ?

Maw. locatiebepaling is mischien een handige tool voor de hulpdiensten en geeft zeker meerwaarde maar mag geen drogreden zijn om oproepen naar hulpdiensten onmogelijk te maken :!:
Euhm van waar haal jij dat? Eerste keer dat ik dit hoor?
Wat betreft locatiebepaling van vaste lijnen is dit er al jaren! Vroeger had elke gemeente zijn eigen ambulancedienst (zoals nu : dikwijls brandweer) en belde men den "900" niet maar ging men er naar toe met de fiets. Of ze gingen eerst naar meneer doktoor.

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Krisken : http://www.zdnet.be/overheid/133619/hul ... okaliseren

En wat vaste lijnen betreft weet ik het niet zeker maar de noodnummers bestaan pas sinds de jaren 60. De automatische locatiebepaling via vaste lijnen zal dus veel later gekomen zijn... Jaren 80 of mischien zelfs 90 ?
krisken
userbase crew
userbase crew

Ah dat gaat over die softwareaanpassing, toen de HC's van het ene programma naar het andere moesten switchen. Het is al lang er mogelijk maar in het huidige programma inderdaad nog niet zo lang (ik weet nog dat HC Gent en HC Hasselt één van de eersten waren die omgezet werden).

Als je hierrond correcte informatie wilt mss eens vragen op http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be. Daar kunnen ze je zeker van de correcte uitleg voorzien.

Ontstaan noodnummers volgens wikipedia:
In België bedacht men voor het eerst het concept van een centraal oproepnummer voor dringende hulpverlening[1]. Het was de Hasseltse politicus Meyers, op dat moment minister van Openbare Werken, die in 1958 na een nachtelijke ministerraad moeilijk dringende hulp bij een verongelukte auto kon krijgen. Het oproepnummer diende eenvoudig en niet zoneafhankelijk te zijn. Men koos voor de gratis nummers 900 (voor dringende medische hulp) en 901 (voor dringende politionele hulp). Later werden nummers veranderd in respectievelijk 100 en 101.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Wat de lex betreft zit je goed in het Belgacom verhaal. In geval van GSM, Telenet, OVH etc is de keuze bepalend op basis van adres
Wat de lex betreft weet ik uit goede bron dat niet niet alleen Belgacom is. Gezien Belgacom vroeger als staatsbedrijf en enige operator zelf besliste over de nummering van de telefoonzones, hoe de telefoonzones eruit zien, hoe de kables liepen vanaf de LEX etc. is deze situatie historisch gegroeid.
Zo is de toekenning van welke oproepen naar welke LC100 gaan gebaseerd op de Lexen, en zijn andere operatoren (zoals Telenet) die Hulpdiensten aanbieden, gebonden aan de kaart van de Belgacom lexen, voor wat betreft het doorschakelen van de oproepen.
Dat is één van de moeilijkheden bij de implementatie.
Maar in de huidige tijd van informatica en databases mag dat geen hindernis zijn ....

Trouwens, ons lokaal postkantoor heeft geen 056 nummer meer, en ons lokaal Belastingskantooor heeft alléén nog maar binnennummers op de 0257-xxx Centrale van het Ministerie van Financiën. Die kunnen toch ook de 112 bellen als 't brandt in Waregem? Of gaat de oroep naar HC100 in Brussel, en rukken ze uit naar de Wetstraat 12 ???
krisken schreef:Het gebeurd meer dan je denkt dat het slachtoffer zelf naar HC100 belt en amper in staat is om het adres op te noemen.
Jij ziet dit veel te veel vanuit je ervaring van ambulancier.
Ik ben het 100% eens met VoID dat locatiebepaling "nice to have" is maar geen excuus mag zijn om oproepen naar hulpdiensten onmogelijk te maken!

En zeg nu eens eerlijk: Als OVH het kan, waarom zou WeePee het niet kunnen?
Ik heb géén enkel document moeten tekenen, dat ik mijn OVH nummer niet nomadsich ga gebruiken.
Mijn smartphone is verbonden met mijn FritzBox, en overal waar ik 3G heb, bel ik via mijn SIP providers uit ...
Ik bedoel maar, tegenwoordig kan ik vanuit het buitenland via mijn vaste lijn uitbellen...
Dit zijn allemaal situaties die ook tot verkeerde locatiebepaling kan leiden, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker!
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ok, nu begrijp ik je uitleg wat je bedoelde dat dit gebasseerd is op de LEX'en. Hiervan ken ik niks, maar je uitleg klinkt wel aannemelijk.

Klopt, postkantoren hebben nu allemaal het nummer 022-123456. Echter is dit een "mapped" nummer. De telefoons bij de post hebben nog steeds een eigen nummer (dus 056 nummer in jouw geval) maar dit mag niet meer worden verspreid! Zij kunnen dus perfect de 112 (of 100/101) bellen hiermee. Zijn gewone belgacomlijntjes. Wat belastingen betreft : deze kunnen de hulpdiensten niet bellen via 100/101 maar via het interne nummer 2222.

Ik bekijk dit inderdaad uit mijn ervaring als ambulancier. Maar ook uit standpunt van de wet. Iets wat hier precies vergeten word...

Wat OVH betreft : zij kunnen het inderdaad, maar dat wilt niet zeggen dat ze correct bezig zijn hé! Bel voor de grap eens het HC100 met je sip client en vraag eens wat je adres is...grote kans dat ze je thuisadres opnoemen.

Ik snap en begrijp volledig wat jullie willen. Iets waar ik zelf ook volledig achter sta. Het is technisch volledig mogelijk maar wettelijk niet! Ideaal zou zijn als de verantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt maar het is nu eenmaal niet zo. De wetgeving heeft bepaald dat de verantwoordelijkheid ligt bij de provider.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

krisken schreef:Het is technisch volledig mogelijk maar wettelijk niet!
Nu dat je al zo lang en zo veel geroepen hebt dat het allemaal niet wettelijk is: kan je even de desbetreffende artikels opgeven waarover het gaat?
Dan kan ik ze eens even rustig nalezen. :wink:
krisken
userbase crew
userbase crew

Kan je vinden op het BIPT

ONTWERPMEDEDELING VAN DE RAAD VAN HET BIPT VAN XXXX 2007 MET BETREKKING TOT
de praktische toepassing van de regels met betrekking tot het nomadisch gebruik van geografische nummers zoals voorzien in artikel 43 van het koninklijk besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer van de nationale nummeringsruimte en de toekenning en intrekking van gebruiksrechten voor nummers (B.S. 28 juni 2007)

“Specifieke met het oog op nomadisch gebruik bij het Instituut gereserveerde geografische nationale E.164 nummers mogen gebruikt worden voor nomadische diensten op voorwaarde dat :

1° de houder van het nummer, zowel op het ogenblik van de verdere toewijzing aan de abonnee als gedurende de periode dat de abonnee het nummer gebruikt, waarborgt dat de geografische dienstidentiteit van het aan de abonnee toegewezen nationale E.164 nummer correspondeert met het door
de abonnee opgegeven adres, waarbij dit adres duidelijk en aan de hand van objectieve gegevens gerelateerd is aan de abonnee;

2° de operator de abonnee uitdrukkelijk en uiterlijk bij het onderschrijven van het contract en daarna minstens twee maal per jaar op individuele wijze wijst op de beperkingen inzake, naargelang het geval, de bereikbaarheid van de nooddiensten die gebruik maken van de nationale korte nummers 100, 101 en 112 of de fysieke lokalisatie van de oproeper indien er met het betrokken geografisch nummer oproepen worden gemaakt naar de nationale korte nummers 100, 101 en 112 van bepaalde nooddiensten in België;

3° de operator de door de abonnee gevraagde overdracht van het nummer naar een andere operator van een openbare telefoondienst aangeboden op een vaste locatie of naar een andere operator die het gebruik van geografische nationale E.164 nummers voor nomadische diensten toestaat mogelijk maakt. “

Ik vermoed dat je de rest zelf wel even opzoekt? Zoals ik reeds zei dekt WeePee zich in door dit niet toe te staan. Het moet immers altijd gelijk staan aan een door de abonnee opgegeven adres. Met als gevolg dat als je je WeePee account niet kan gebruiken op een SIP client van bvb je smartphone. De houder van het nummer is immers niet de abonnee, maar in dit geval WeePee.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als krisken het over "de wet" heeft, bedoelt hij heel waarschijnlijk de "BIPT regels".
Volgens mij moet er geen wetswijziging komen om het BIPT toe te laten bepaalde regels aan te passen (lees: moderniseren) .. voor zolang dit binnen het wettelijk mandaat valt dat aan het BIPT is toegewezen.

Zoals het subliem onderscheid tussen "nomadische" en "geografische" nummers.

En sedert gans België één telefoonzone is (wat tarifering betreft), en het telefoonnummer al lang niet meer afhangt van de LEX waarop je aangesloten bent, is het begrip "zone" of "kengetal" ook al lang achterhaald ...

Buiten "de wet" heb ik in de hele discussie nog géén enkel goed argument gelezen, waarom je via VoIP geen noodnummers zou mogen kunnen bellen.

In Duitsland is één van de grote VoIP providers Sipgate. Hier kan je kiezen (via de user tool) of je wel of niet emergency calls wil, en je adres in Duitsland ingeven (en met een 040 nummer uit Hamburg, kan je gerust een adres in München (089) opgeven, wat maakt het uit).
Gezien ik Sipgate gebruik vanuit België, heb ik deze optie uit staan.
krisken
userbase crew
userbase crew

Het BIPT deelt de lakens uit als het telecom betreft...regeltjes waar iedereen zich moet aan houden. Ik noem dat dan meteen de wetgeving er rond ja (zeker aangezien BIPT er zelf naar verwijst). Misschien foute naamgeving maar goed, het was blijkbaar wel duidelijk.

Voor iedereen die nu nog niet door heeft dat VOIP nummers zoals weepee en OVH ze gebruiken, in combinatie met noodnummers, geen goed idee is, nodig ik uit om eens een weekje door te brengen op het HC100. Grote kans dat wat ik zeg dan pas in de praktijk zien, met alle misvattingen en fouten van dien. Mocht het nu nog gaan om andere verkorte nummers (teleonthaal etc) zou ik jullie volledig gelijk geven. Maar als ik zie wat er allemaal gebeurd in het HC100 als er een oproep binnen komt dan voorspel ik veel mensenlevens die verloren gaan gaan. Je hoeft mij uiteraard niet te geloven maar als je VOIP wilt combineren met noodnummers dan kan het enkel en alleen op de manier zoals telenet het doet (geen gegevens vrij geven zodat SIP niet kan gebruikt worden op andere toestellen).

Overigens Philippe : Duitsland is Duitsland. Maar dit is België. Hier zijn de regeltjes nu eenmaal anders dan in Duitsland. In Duitsland zijn er stukken waar je tegen onbeperkte snelheid mag rijden...hier niet. Simple as that?!

Overigens, mn tekst goed gelezen?

1° de houder van het nummer, zowel op het ogenblik van de verdere toewijzing aan de abonnee als gedurende de periode dat de abonnee het nummer gebruikt, waarborgt dat de geografische dienstidentiteit van het aan de abonnee toegewezen nationale E.164 nummer correspondeert met het door
de abonnee opgegeven adres, waarbij dit adres duidelijk en aan de hand van objectieve gegevens gerelateerd is aan de abonnee.

Conclusie : enkel als je kan bewijzen dat je op dat adres aanwezig bent op dat moment *zou* het mogelijk zijn. Er moet dus een relatie bestaan tussen de abonnee (jouw naam op jouw ID aldus) en de plaats waar je verblijft. Ik zie je dat bij een weekendje ardennen niet gauw in orde te brengen...

Telefonie = EDPnet + OVH
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Het zou dan toch beter zijn als het wettelijk geregeld kon worden dat VoIP aanbieders gewoonweg geen locatie gegevens doorsturen naar de CIC's?

Geen locatiegegevens, dan kan je nog altijd aan de operator je locatie doorgeven.

Nu is er totale onbereikbaarheid, slechter dan dit kan toch gewoonweg niet?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:de operator de abonnee uitdrukkelijk en uiterlijk bij het onderschrijven van het contract en daarna minstens twee maal per jaar op individuele wijze wijst op de beperkingen inzake,
Awel, moet de heilige WeePee dit dan niet doen??
Ik heb omtrent dit punt van hen nog NIETS ontvangen sinds het ondertekenen van mijn contract ...
Trouwens, willen ze mij rechtsgeldig "twee maal per jaar wijzen op de beperkingen ter zake" dan zullen ze toch ook moeten beschikken over mijn juiste adresgegevens...
Iets waar ze trouwens sowieso moeten over beschikken:
krisken schreef:de houder van het nummer, zowel op het ogenblik van de verdere toewijzing aan de abonnee als gedurende de periode dat de abonnee het nummer gebruikt, waarborgt dat de geografische dienstidentiteit van het aan de abonnee toegewezen nationale E.164 nummer correspondeert met het door de abonnee opgegeven adres, waarbij dit adres duidelijk en aan de hand van objectieve gegevens gerelateerd is aan de abonnee
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Overigens, mn tekst goed gelezen?
Ja, maar jij blijkbaar zelf niet denk ik.
krisken schreef:1° de houder van het nummer, zowel op het ogenblik van de verdere toewijzing aan de abonnee als gedurende de periode dat de abonnee het nummer gebruikt, waarborgt dat de geografische dienstidentiteit van het aan de abonnee toegewezen nationale E.164 nummer correspondeert met het door
de abonnee opgegeven adres, waarbij dit adres duidelijk en aan de hand van objectieve gegevens gerelateerd is aan de abonnee.

Conclusie : enkel als je kan bewijzen dat je op dat adres aanwezig bent op dat moment *zou* het mogelijk zijn. Er moet dus een relatie bestaan tussen de abonnee (jouw naam op jouw ID aldus) en de plaats waar je verblijft. Ik zie je dat bij een weekendje ardennen niet gauw in orde te brengen...
Nee, dit wil zeggen dat de operator moet garanderen dat de 'geografsche dienstidentieit' (zone noodcentrale veronderstel ik) overeenkomt met het adres dat de klant hem gegeven heeft. Dit wil dus niet zeggen dat de operator verantwoordelijk is voor het opgegeven adres !

Edit: En dit is dus hetgeen OVH doet door een factuur te vragen met je adres op.
Laatst gewijzigd door VOiD 27 maa 2013, 17:15, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Bij overdracht van nummers hebben ze dit zo-ie-zo al, want deze word vergeleken met de gegevens die belgacom/telenet/... hebben. In jouw contract staat duidelijk onder paragraaf 2 dat noodnummers niet toegankelijk zijn voor WeePee gebruikers (tenzij je WeePee mobile gebruikt).

Het enige waar je dan ook gelijk in hebt is het feit dat ze niet 2x/jaar dit opsturen naar de klant zelf. Maar dit kan evengoed per e-mail gebeuren, nergens staat dat dit via de post moet...

VOiD schreef:
krisken schreef:1° de houder van het nummer, zowel op het ogenblik van de verdere toewijzing aan de abonnee als gedurende de periode dat de abonnee het nummer gebruikt, waarborgt dat de geografische dienstidentiteit van het aan de abonnee toegewezen nationale E.164 nummer correspondeert met het door

Nee, dit wil zeggen dat de operator moet garanderen dat de 'geografsche dienstidentieit' (zone noodcentrale veronderstel ik) overeenkomt met het adres dat de klant hem gegeven heeft. Dit wil dus niet zeggen dat de operator verantwoordelijk is voor het opgegeven adres !
Er staat duidelijk "de houder van het nummer (in casu WeePee) waarborgt de geografische dienstidentiteit van het aan de abonnee toegewezen nummer met het door de abonnee (in casu : jij) opgegeven adres". Dus WeePee is verantwoordelijk. De houder van een nummer is WeePee, jij bent de abonnee.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Voor iedereen die nu nog niet door heeft dat VOIP nummers zoals weepee en OVH ze gebruiken, in combinatie met noodnummers, geen goed idee is, nodig ik uit om eens een weekje door te brengen op het HC100.
Waarom?
WeePee moet toch beschikken over de juiste adresgegevens om je rechtsgeldig twee maal per jaar op individuele wijze te wijzen op de beperkingen inzake de bereikbaarheid van de nooddiensten die gebruik maken van de nationale korte nummers 100, 101 en 112. 8)
Het is niet dat ze "een" e-mailtje zouden versturen naar [email protected] dat ze aan hun verplichtingen hebben voldaan.
Wat is nu het werkelijke probleem bij WeePee?
Want nu doen ze niets! Aha, juist!
Geen nooddiensten en klanten tweemaal per jaar individueel wijzen op de beperkingen ter zake is er duidelijk ook teveel aan.

Bij OVH kan je deze adresgegevens gemakkelijk zelf up-to-date houden én zijn de nooddiensten bereikbaar.
Een klein verschil precies tussen deze twee providers.
krisken schreef:Het BIPT deelt de lakens uit als het telecom betreft...regeltjes waar iedereen zich moet aan houden.
Al een geluk.
Misschien eens tussen pot en pint bij Chris laten vallen. :wink:
Hopelijk kiezen ze er bij WeePee voor om de nooddiensten wel bereikbaar te maken...na zovele jaren.
krisken
userbase crew
userbase crew

eternum schreef:
Bij OVH kan je deze adresgegevens gemakkelijk zelf up-to-date houden én zijn de nooddiensten bereikbaar.
Een klein verschil precies tussen deze twee providers.
Yeps nooddiensten zijn bereikbaar met OVH ... Maar ... van zodra jij een wijziging aan de adresgegevens durft wijzigen zijn ze niet meer in orde met dit artikel
Immers als jij verhuisd of dit voor korte tijd veranderd is dit niet meer gewaarborgd aan de hand van objectieve gegevens die gerelateerd zijn aan de abonnee.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Bedoel je nu dat het feit dat een bestaande klant een nieuw adres opgeeft dit geen objectief gegeven is?
Bedoel je dan dat dit een leugen is?
Denk je dat de wetgever of een rechterlijke macht dit als een leugen zou beschouwen?

WeePee kan dit pas als een leugen beschouwen op het moment dat "uwen spreekwoordelijken ambulance" op het verkeerde adres staat.
Maar ge moet mensen wel niet op voorhand een leugenaar noemen, natuurlijk.
En zolang is dat inderdaad een objectief gegeven.

Bovendien maakt OVH iedere maand een rechtsgeldige factuur op aan de hand van de door de klant verstrekte gegevens.
Een factuur die betaalt dient te worden, uiteraard.

Maar gij discussieert graag tot ge gelijk hebt hé. :P
krisken
userbase crew
userbase crew

Wat heeft een factuur daar in godsnaam mee te maken? Het lijkt me vrij logisch dat een factuur rechtsgeldig is, niet? Als je daarmee wilt zeggen dat ze aan de hand van je betalingsgegevens jouw adres kunnen vinden ... tis een oplossing maar tis dan toch een serieuze omweg waarvan dan nog niet 100% zeker is dat ze bij jou uitkomen. Bij OVH kan je makkelijk betalen met paypal, of (zoals ik doe als de portefeuille te ver ligt) met de bankkaart van mijn vriendin (noot : gemeenschappelijke rekening, maar officieel woont zij nog thuis).

Misschien gaan ze - als jij als klant zelf je adres veranderd - dit beschouwen als een objectief gegeven. Kans is echter even groot dat ze dit afdoen als een leugen (bvb omdat je een 02 nummertje wilt snel even een adresje nemen uit BXL). Want waar zou het verschil zijn tussen een nieuwe klant die zijn adres ingeeft of een bestaande klant die zijn adres veranderd?

Overigens : stuurt OVH de facturen per post op naar jou? If so...schiet er niet veel meer over voor hun diensten...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Krisken,

Zoals hiervoor reeds gemeld: WeePee doet heden gewoonweg niets na het aangaan van een contract.
En daarmee voldoen ze dus duidelijk niet aan de regeltjes die jij zelf hier geplaatst hebt. Simpel.

[off-topic]
Betreffende OVH: jij hebt hier regeltjes aangedragen maar slaagt er niet in om duidelijk aan te tonen dat OVH de wet overtreedt.
Want dat was nochtans jouw punt. Toch?
Integendeel: nu blijkt dat alvast WeePee deze regeltjes zéker niet volgt. Ironisch genoeg.

Wat betreft de facturen van OVH: hiervan wordt je verwittigd per e-mail.
De facturen worden opgemaakt mét de juiste adresgegevens en kan je downloaden.
[/off-topic]
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:met de bankkaart van mijn vriendin (noot : gemeenschappelijke rekening, maar officieel woont zij nog thuis).
Dus jij zit hier een ganse discussie te voeren over noodnummers en adressen terwijl je zelf vrolijk schrijft dat je vriendin (waarschijnlijk) domiciliefraude -god mag weten waarom- pleegt :bang:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Nog iets... ik had deze week een kaderlid van een niet genoemd telecom bedrijf over de vloer, die was aan't klagen dat de Voip providers allemaal niet in orde waren met de wet op de afluister praktijken.....ttz, men kan zomaar niet aankloppen om een telefoontap te vragen.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik betwijfel of de autoriteiten dat zomaar toelaten. :roll:
krisken
userbase crew
userbase crew

VOiD schreef:
krisken schreef:met de bankkaart van mijn vriendin (noot : gemeenschappelijke rekening, maar officieel woont zij nog thuis).
Dus jij zit hier een ganse discussie te voeren over noodnummers en adressen terwijl je zelf vrolijk schrijft dat je vriendin (waarschijnlijk) domiciliefraude -god mag weten waarom- pleegt :bang:
Dit lijkt mij niet persé iets dat ter zake doet, toch? Als je dat persé wilt weten : PM mag je altijd sturen...
eternum schreef:Krisken,

Zoals hiervoor reeds gemeld: WeePee doet heden gewoonweg niets na het aangaan van een contract.
En daarmee voldoen ze dus duidelijk niet aan de regeltjes die jij zelf hier geplaatst hebt. Simpel.

[off-topic]
Betreffende OVH: jij hebt hier regeltjes aangedragen maar slaagt er niet in om duidelijk aan te tonen dat OVH de wet overtreedt.
Want dat was nochtans jouw punt. Toch?
Integendeel: nu blijkt dat alvast WeePee deze regeltjes zéker niet volgt. Ironisch genoeg.

Wat betreft de facturen van OVH: hiervan wordt je verwittigd per e-mail.
De facturen worden opgemaakt mét de juiste adresgegevens en kan je downloaden.
[/off-topic]
WeePee doet inderdaad hier niks aan, zoals ik reeds zei : dat is een punt waar zeker nog werk aan de winkel is...
Wat OVH betreft heb ik het al talloze keren gezegd (en ik snap echt niet welk deel jij niet begrijpt) : het feit dat je hun nummers kan gebruiken op locaties buiten het adres waar je OVH nummer geregistreerd is is iets dat dus niet mag. Eens je bij OVH je nummer hebt geporteerd (en een bewijsstuk hebt voorgelegd dat je gedomicilieerd bent om dat adres) moet je geen verificatie meer geven voor de volgende adreswijzigingen (zoals PH aanhaalde bvb : vakanties), terwijl dit naar de regeltjes van het BIPT wel moet. Ze gaan dus beiden in de fout!

@iceke : Philippe heeft hier meen ik eens iets over geschreven maar ik vind het niet zo snel terug. Vraag mij af hoe een kaderlid van een telecombedrijf kan weten of 3starsnet/WeePee/OVH/... in orde is met deze wetgeving. Overigens kan je een telefoontap niet zomaar zetten als je er zin in hebt, moet je een pak formuliertjes voor invullen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:WeePee doet inderdaad hier niks aan, zoals ik reeds zei : dat is een punt waar zeker nog werk aan de winkel is...
Eufemistisch uitgedrukt: ja. :P

[Off-topic]
Je hebt het precies wel moeilijk om ter zake blijven.
Huidig topic gaat over het volgende: "WeePee: (on)bereikbaarheid Hulpdiensten".
krisken schreef:Wat OVH betreft heb ik het al talloze keren gezegd (en ik snap echt niet welk deel jij niet begrijpt) : het feit dat je hun nummers kan gebruiken op locaties buiten het adres waar je OVH nummer geregistreerd is is iets dat dus niet mag. Eens je bij OVH je nummer hebt geporteerd (en een bewijsstuk hebt voorgelegd dat je gedomicilieerd bent om dat adres)moet je geen verificatie meer geven voor de volgende adreswijzigingen (zoals PH aanhaalde bvb : vakanties), terwijl dit naar de regeltjes van het BIPT wel moet. Ze gaan dus beiden in de fout!
Hupsakee. Weeral sla je de bal mis. :lol:
Lees eerst eens het volgende "CONDITIONS GÉNÉRALES SERVICE TÉLÉPHONIE" van OVH.

Ik ga wel niet alles kopiëren, maar misschien begrijp je een beetje hoe OVH werkt na het lezen van bovenstaand document.
ARTICLE 4 : MODALITES DE SOUSCRIPTION
[snip]

Le Client doit s'assurer que les informations renseignées sont exactes.

[snip]

ARTICLE 5 : OBLIGATIONS DU CLIENT
Le Client s’engage à disposer du pouvoir, de l'autorité et de la capacité nécessaires à la conclusion et à l’exécution des obligations prévues aux présentes.

Le Client s'engage à communiquer et à justifier à OVH ses coordonnées, lieu de résidence et informations bancaires exactes ainsi qu'à procéder à leur mise à jour régulièrement.

Il appartient au Client de transmettre des informations valides permettant son identification.

Il s'engage à communiquer les documents à jour dès que nécessaire (déménagement, changement de domiciliation bancaire...).

Le Client s'engage à utiliser le Service conformément aux dispositions législatives et règlementaires en vigueur.

[snip]
[/Off-topic]
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Net (puur toeval, perfecte timing weliswaar :-D) een mailtje gekregen van OVH dat ze mijn adresgegevens van één van mijn SIP lijnen hebben gecontroleerd en dat de postcode niet klopt. Ze doen dus wel degelijk verificaties.

Ik snap ook niet waarom je commentaar geeft op OVH Krisken. Zij bieden wel noodnummers aan volgens de regels terwijl Weepee niets doet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Maar als ik zie wat er allemaal gebeurd in het HC100 als er een oproep binnen komt dan voorspel ik veel mensenlevens die verloren gaan gaan.
krisken schreef:Overigens Philippe : Duitsland is Duitsland. Maar dit is België. Hier zijn de regeltjes nu eenmaal anders dan in Duitsland. In Duitsland zijn er stukken waar je tegen onbeperkte snelheid mag rijden...hier niet. Simple as that?!
Ik vind jouw argumenten op een *** trekken.
Dat de regels hier anders zijn dan in Duitsland, is toch géén reden om dat als argument te gebruiken. Regels die niet goed zijn kunnen veranderd worden. Of denk je dan dat de regels in België dan zoveel beter zijn?
Of denk je dat Duitsland een apenland is, waar ze zomaar mensenlevens op het spel zetten? Je zou nog aardig verschieten hoe geavanceerd de Hulpverlening daar verloopt ...
Maar ze gaan mee met de tijd, en VoIP providers zijn zelfs verplicht om toegang tot de Hulpdiensten te garanderen voor klanten die het wensen. Waarom zou dat hier niet kunnen?

Trouwens, als je de teksten leest, maakt het BIPT volgens mij echt géén onderscheid tussen "geografische" en "nomadische" nummerblokken. Ze spreken over het "nomadisch gebruik" van een geografisch E164 nummer.

En het BIPT schrijft voor dat de operator de klanten 2* per jaar moet wijzen op (naargelang het geval ...):
  1. de beperkingen inzake de bereikbaarheid van de nooddiensten die gebruik maken van de nationale korte nummers 100, 101 en 112
    OF
  2. de beperkingen inzake inzake de fysieke lokalisatie van de oproeper indien er met het betrokken geografisch nummer oproepen worden gemaakt naar de nationale korte nummers 100, 101 en 112 van bepaalde nooddiensten in België;
In klare tekst wil dat zeggen dat:
  1. Indien je de noodnummers niet kan bereiken, moet WeePee zijn klanten indivudeel daaraan herinneren (2* per jaar)
  2. Indien je de noodnummers wel kan bereiken, moet de operator zijn klanten wijzen op het feit dat er mogelijke problemen zijn met fysieke lokalisatie (2* per jaar).
Nergens zie ik één argument om te zeggen dat noodnummers (zelfs bij nomadisch gebruik) niet mogen kunnen gebeld worden
krisken schreef: Yeps nooddiensten zijn bereikbaar met OVH ... Maar ... van zodra jij een wijziging aan de adresgegevens durft wijzigen zijn ze niet meer in orde met dit artikel.
En waarom niet? Je kan toch een officiëel document van de gemeente meesturen dat je verhuisd bent (nadat de wijkagent in je kamer heeft komen kijken of je bed effectief warm heeft :))

Ik vind dat jij je in allerlei bochten wringt om toch maar je gelijk te halen, maar je hebt me nog altijd - met géén enkel argument - kunnen overtuigen waaarom de toegang tot de Hulpdiensten via WeePee niet mogelijk zou kunnen zijn.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Noodnummers mag WeePee bij wet NIET doen!

Zie puntje 2 van hun algemene voorwaarden (https://ssl.weepee.org/api/contract.php?geninfo=1)
2.De eindklant aanvaardt de wettelijk opgelegde ontoegankelijkheid van nooddiensten (100, 101, 112) via de voip dienst van WeePee. Via de mobile dienst van WeePee zijn de noodiensten wel beschikbaar, dit op het nummer 112.
Na al de argumentatie gelezen te hebben, denk ik dat puntje 2 van de Algemene Voorwaarden van WeePee aan een herziening toe is.

Iets dat weepeechris allicht wel zal beamen. Denk ik.
weepeechris schreef:Noodnummers: die bepaling in de Telecomwet is er uit.

[snip]
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”