Op de factuur een BGC klant staat onder de rubriek Telefonie "Schakeltoestel 1L-2P" voor een prijs van 2,3 euro per maand.
Weet iemand wat dit precies is?
schakeltoestel 1L-2P
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Hmm ik gok een 1Lijn, 2Paar switch...maar kan er grondig naast zitten ook. Zeker daar ze deze amper nog bestaan...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Goh even uit het hoofd hoor...
Is een schakeltechniek waardoor je over één telefoonkabel (1 lijn) 2 toestellen kon aansluiten (2 paar) via PSTN technieken. Was zo een beetje voor het ISDN tijdperk wanneer bedrijven een fax en telefoontoestel wouden en dit tegelijk bedienen. Ook werd dit vaak gebruikt als een huis plots werd opgesplitst in 2 "huizen" en er dus plots 2 telefoontoestellen moesten zijn, terwijl er maar één paar voor de deur lag.
Maar nogmaals, kan er compleet naast zitten
Is een schakeltechniek waardoor je over één telefoonkabel (1 lijn) 2 toestellen kon aansluiten (2 paar) via PSTN technieken. Was zo een beetje voor het ISDN tijdperk wanneer bedrijven een fax en telefoontoestel wouden en dit tegelijk bedienen. Ook werd dit vaak gebruikt als een huis plots werd opgesplitst in 2 "huizen" en er dus plots 2 telefoontoestellen moesten zijn, terwijl er maar één paar voor de deur lag.
Maar nogmaals, kan er compleet naast zitten
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Een schakeltoestel 1L-2P is inderdaad 1 lijn en 2 (telefoon)-posten, maar bij de techniekers (anciens) beter gekend als een "dispo".
De enige taak die deze ijzeren doos had was 'geheimhouding tussen 2 toestellen'.
Is geplaatst tot in de jaren 198x.
Als je de ijzeren doos open deed, had je een kant waar je de lijn opzette, en aan de andere kant 2 uitgangen om 2 posten te koppelen.
Het was een mechanisch systeem met een relais in ....
Stel ik heb een toestel in het bureel (post A) en een toestel in de slaapkamer (post B)
Indien post A uithaakte had hij de rechtstreekse lijn en kon hij bellen, indien dan B uithaakte had hij niks en kon dan ook niet meeluisteren ....
Met andere woorden wie het eerst uithaakte had de lijn de andere moest dan wachten ....
Dit stond meestal bij de invoerdoos van de R.T.T. (belgacom).
Meestal zwarte ijzeren dozen, vastgemaakt met 4 of 3 vijzen.
Soms stond er R.T.T. of R.T.T. logo op of er stond ATEA, SIEMENS, SITEL, BMT in elk geval nooit Belgacom ....
Meestal te openen langs de voorkant met 1 of 2 vijzen ....
In elk geval, vroeger is dit wel veel geplaatst, je betaald er huurgeld voor, wie daar dan later zonder het te weten ook nog eens ADSL
liet doorsturen zat dik in de problemen
In "der tijd" was het feitelijk verboden volgens de R.T.T. reglementen van toestellen in paralel te plaatsen !
Er was een tweede systeem, serie schakeling met LED die ook bedoeld was voor geheimhouding maar da's een ander verhaal.
Andere verwarrende systemen:
1+1:
was op een paar 2 lijnen sturen, in de moedercentrale stond een modem, 1 lijn werd op laag frequentie gezet en een lijn werd op hoog frequentie
gezet, bij de klant werd een speciale 1+1 doos gezet waar ook een modem in zat, die terug de laag-en hoog frequentie omzette en naar 2 uitgangen
terug stuurde voor de 2 lijnen.
Schakelaar PABX 1/2 SMS:
Meestal bij mensen die er geld voor over hadden (vb: dokters, advokaten, direkteurs ....)
Stel mijn lijn komt binnen in mijn bureel die zich bevind in Anderlecht, maar s'avonds woon ik daar niet maar in Vilvoorde, dan kon ik dit systeem vragen.
Systeem werd dan gezet in Anderlecht bij die klant, er waren 2 uitgangen. 1 uitgang voor bureel in Anderlecht en 1 uitgang om dan terug via de
bekabeling en tussen verdelers naar Vilvoorde te sturen tot in het 2de huis waar dan een toestel werd geplaatst. Met andere woorden was ik
thuis dan kon ik via dit systeem toch antwoorden op mijn lijn in Anderlecht, hoe het juist werkte is een ander verhaal.
Tussen je bureel in Anderlecht en Vilvoorde werd er dan een speciale berekening gemaakt voor de afstand, dit kreeg de naam 'afstandslijn' en betaalde
je hiervoor maandelijks een bijkomend bedrag ....
Zoals je kan zien staat daar PABX bij, er waren hiermee bijkomende faciliteiten mogelijk, maar dat is ook een ander verhaal ....
Party Line 1L/2P:
werd heel weinig toegepast, in de moedercentrale stond een systeem van Party Line.
Daar werden 2 apparte lijnen opgezet, hetzij van dezelfde persoon het zij van 2 verschillende personen.
Tussen de moedercentrale en het huis waar de 2 lijnen moesten komen werd er gewoon een verbinding gezet.
In het huis stond ook een systeem met Party Line, een ingang voor de verbinding met de moedercentrale en 2 uitgangen voor in het huis.
Door het speciale systeem van relais kon de moedercentrale weten wie het eerst uithaakte !
Post A haakt uit, hij kreeg door het systeem zijn persoonlijke lijn, post B kon dan niets meer doen .... wachten was de boodschap.
Post B haakt uit, hij kreeg door het systeem zijn persoonlijke lijn, post A kon dan niets meer doen .... wachten was de boodschap.
Was een systeem die nogal ambetant kon zijn, stel dat post A regelmatig eens een uurtje belde, dan zat B nogal verveeld daarmee.
Of nog erger post A had niet goed ingehaakt ......
Voila, hopelijk hebben jullie hier allemaal iets aan voor een uitleg van de verschillende schakelsystemen 1L/2P
De enige taak die deze ijzeren doos had was 'geheimhouding tussen 2 toestellen'.
Is geplaatst tot in de jaren 198x.
Als je de ijzeren doos open deed, had je een kant waar je de lijn opzette, en aan de andere kant 2 uitgangen om 2 posten te koppelen.
Het was een mechanisch systeem met een relais in ....
Stel ik heb een toestel in het bureel (post A) en een toestel in de slaapkamer (post B)
Indien post A uithaakte had hij de rechtstreekse lijn en kon hij bellen, indien dan B uithaakte had hij niks en kon dan ook niet meeluisteren ....
Met andere woorden wie het eerst uithaakte had de lijn de andere moest dan wachten ....
Dit stond meestal bij de invoerdoos van de R.T.T. (belgacom).
Meestal zwarte ijzeren dozen, vastgemaakt met 4 of 3 vijzen.
Soms stond er R.T.T. of R.T.T. logo op of er stond ATEA, SIEMENS, SITEL, BMT in elk geval nooit Belgacom ....
Meestal te openen langs de voorkant met 1 of 2 vijzen ....
In elk geval, vroeger is dit wel veel geplaatst, je betaald er huurgeld voor, wie daar dan later zonder het te weten ook nog eens ADSL
liet doorsturen zat dik in de problemen

In "der tijd" was het feitelijk verboden volgens de R.T.T. reglementen van toestellen in paralel te plaatsen !
Er was een tweede systeem, serie schakeling met LED die ook bedoeld was voor geheimhouding maar da's een ander verhaal.
Andere verwarrende systemen:
1+1:
was op een paar 2 lijnen sturen, in de moedercentrale stond een modem, 1 lijn werd op laag frequentie gezet en een lijn werd op hoog frequentie
gezet, bij de klant werd een speciale 1+1 doos gezet waar ook een modem in zat, die terug de laag-en hoog frequentie omzette en naar 2 uitgangen
terug stuurde voor de 2 lijnen.
Schakelaar PABX 1/2 SMS:
Meestal bij mensen die er geld voor over hadden (vb: dokters, advokaten, direkteurs ....)
Stel mijn lijn komt binnen in mijn bureel die zich bevind in Anderlecht, maar s'avonds woon ik daar niet maar in Vilvoorde, dan kon ik dit systeem vragen.
Systeem werd dan gezet in Anderlecht bij die klant, er waren 2 uitgangen. 1 uitgang voor bureel in Anderlecht en 1 uitgang om dan terug via de
bekabeling en tussen verdelers naar Vilvoorde te sturen tot in het 2de huis waar dan een toestel werd geplaatst. Met andere woorden was ik
thuis dan kon ik via dit systeem toch antwoorden op mijn lijn in Anderlecht, hoe het juist werkte is een ander verhaal.
Tussen je bureel in Anderlecht en Vilvoorde werd er dan een speciale berekening gemaakt voor de afstand, dit kreeg de naam 'afstandslijn' en betaalde
je hiervoor maandelijks een bijkomend bedrag ....
Zoals je kan zien staat daar PABX bij, er waren hiermee bijkomende faciliteiten mogelijk, maar dat is ook een ander verhaal ....
Party Line 1L/2P:
werd heel weinig toegepast, in de moedercentrale stond een systeem van Party Line.
Daar werden 2 apparte lijnen opgezet, hetzij van dezelfde persoon het zij van 2 verschillende personen.
Tussen de moedercentrale en het huis waar de 2 lijnen moesten komen werd er gewoon een verbinding gezet.
In het huis stond ook een systeem met Party Line, een ingang voor de verbinding met de moedercentrale en 2 uitgangen voor in het huis.
Door het speciale systeem van relais kon de moedercentrale weten wie het eerst uithaakte !
Post A haakt uit, hij kreeg door het systeem zijn persoonlijke lijn, post B kon dan niets meer doen .... wachten was de boodschap.
Post B haakt uit, hij kreeg door het systeem zijn persoonlijke lijn, post A kon dan niets meer doen .... wachten was de boodschap.
Was een systeem die nogal ambetant kon zijn, stel dat post A regelmatig eens een uurtje belde, dan zat B nogal verveeld daarmee.
Of nog erger post A had niet goed ingehaakt ......
Voila, hopelijk hebben jullie hier allemaal iets aan voor een uitleg van de verschillende schakelsystemen 1L/2P

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Zoiets hadden mijn ouders thuis en de lijn werd op die manier gedeeld met iemand 2 huizen verder.
Werd gebruikt omdat er niet genoeg paren beschikbaar waren in de straat.
Probleem van langdurig bellen, dat was er wel niet << aan de toenmalige prijzen!!
Probleem van langdurig bellen, dat was er wel niet << aan de toenmalige prijzen!!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Dat is nog iets anders. De tweede lijn rijdt mee, maar in hoogfrequent. Bokkige dingen...Zoiets hadden mijn ouders thuis en de lijn werd op die manier gedeeld met iemand 2 huizen verder.
Al een tijd helemaal verdwenen denk ik.
-
- Premium Member
Ofwel is het het systeem zoals beschreven hogerop 1+1, ofwel is het nog ouder en dan spreek je over 1+1 systeem U81 en dan wascyrano schreef:Dat is nog iets anders. De tweede lijn rijdt mee, maar in hoogfrequent. Bokkige dingen... Al een tijd helemaal verdwenen denk ik.
het inderdaad een bokkig ding !
Was ook weer gebaseerd op modem techniek, het toestel in laagfrequentie kon je zetten wat je wou maar het toestel in hoog frequentie was
een speciaal toestel type U81 (1981) waar een batterij in zat van 7,2 Volt.
Zolang het toestel in gesloten toestand was werd de batterij geladen door de lijnspanning, uithaken dan kwam de batterij in werking en dan
was het oppassen geblazen .... lang bellen = platte batterij en gedaan met bellen, terug inhaken en wachten tot de batterij terug was opgeladen.
Kan je voorstellen dat dit voor een firma waar er al eens lang gebeld word dit geen goede oplossing was !
Er was dan nog een type 1+1 systeem U81 voor Data en Telefonie, dan werd er bij de klant een schakeldoos met gelijkrichter geplaatst (220 V)
Maar dit was enkel voor een firma die 2 lijnen vroeg .... op de koop toe moest het de goedkeuring krijgen van de "ingenieur" technische dienst
om dit te plaatsen of via de directie of via het ministerie van telecommunicatie (lees het kabinet van de minister) !
Dat waren nog eens tijden

Heb eens gekeken in 1996 was het nog ====> vb: zone Brussel,fvhbrugge schreef:Probleem van langdurig bellen, dat was er wel niet << aan de toenmalige prijzen!!
zonaal tarief 6,05 Bfr en dit voor 4 minuten (enkel zone 02) PS: of je nu 30 seconden of 4 minuten belde = zelfde prijs toen !!
interzonaal naastliggend 6,05 Bfr en dit voor 2,30 minuten (052,053,054,068,067,010,016,015)
interzonaal verder 6,05 Bfr en dit voor 40 seconden (al de andere zones)
Dit noemde ze toen "rood tarief" (piektarief) !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Is dus geplaatst tot in de jaren 198x, laat ons optimistisch wezen en nemen 1989.
Dan is ondertussen al 25 jaar. Aan €2.30/maand (in de veronderstelling dat de prijs niet echt gewijzigd is sedert, aangezien het geen actief product meer was)
25*12*2.30 = €690 Een duur ijzeren bakje ondertussen
Dan is ondertussen al 25 jaar. Aan €2.30/maand (in de veronderstelling dat de prijs niet echt gewijzigd is sedert, aangezien het geen actief product meer was)
25*12*2.30 = €690 Een duur ijzeren bakje ondertussen

-
- Premium Member
@woutervh je vergeet de 2 toestellen, in 1996 was dat per standaard-toestel 2,70 Euro huur en dan nog eens het maandelijks abonnement
voor de lijn 16,19 Euro (indien grote zone) ....
PS: 1+1 systeem was ten laste van R.T.T. (Belgacom) en dus gratis, op dit ogenblik zou dat niet meer mogen bestaan !
Schakeltoestel 1L-2P staan er nog altijd in huur, de interventies worden gedaan door de dienst PABX !!
voor de lijn 16,19 Euro (indien grote zone) ....
PS: 1+1 systeem was ten laste van R.T.T. (Belgacom) en dus gratis, op dit ogenblik zou dat niet meer mogen bestaan !
Schakeltoestel 1L-2P staan er nog altijd in huur, de interventies worden gedaan door de dienst PABX !!