De bezoekers van Campzone struikelen nog net niet over de talloze computers en draden die eraan vast hangen. Toch houden ze vol dat ze echt niet alleen voor de games, competities en de nieuwste snufjes op computergebied naar Biddinghuizen zijn gekomen. "De mensen hier hebben ook nog een leven hoor", verdedigt Boudewijn Swen zich. Hij roemt vooral de goede sfeer.
Het evenemententerrein in Biddinghuizen stroomt vrijdag, de eerste dag van elf dagen Campzone, geleidelijk vol met computergekken. Kofferbakken vol computerspullen worden uitgeladen en in tenten aangesloten. De organisatie verwacht dat er in totaal ruim 3000 computers komen te staan. Tussen al die apparatuur slaan de 1750 gamers hun bivak op.
Het evenement is razend populair onder jongeren en om die reden al wekenlang uitverkocht. "En echt niet alleen onder nerds", weet de 18-jarige Swen uit Haarlem. "Ik game ook veel, maar ik ben geen nerd. De mensen die hierheen komen, komen voor één ding: de gezelligheid. Ik heb vorig jaar nog niet de helft van de tijd achter de computer gezeten. Je loopt van tent naar tent en krijgt overal een biertje aangeboden. Zo leer je veel mensen kennen."
Hij heeft nu via de computer contact met die anderen. Met behulp van een chatbox praat hij met de Campzoners. Om het computeren vol te houden, staan er flesjes cola met extra cafeïne, energiedrankjes en liggen er sloffen sigaretten op zijn tafel. "Wat stimulerende middelen heb je wel nodig op feestjes als deze. Dan wil je graag een nacht doorhalen."
Tim Vrancken (17) uit Kerkrade en zijn vriend René van Aerle (17) uit Biddinghuizen denken er precies zo over. Ze roemen vooral het kamperen met elkaar en het gezamenlijk gamen en downloaden van films, muziek en spelletjes. "Het is leuk dat Campzone is georganiseerd, anders zit je maar eenzaam op je kamer. We vieren vakantie en nemen onze computer mee."
Zijn vriend René van Aerle is niet alleen deelnemer aan het evenement, maar werkt net als vorig jaar ook als vrijwilliger op Campzone. Als toezichthouder heeft hij daar een makkie aan, want ongeregeldheden komen volgens hem niet voor. "Misschien dat er een auto fout wordt geparkeerd, maar verder gebeurt hier niks verkeerds. In de drie jaar dat ik hier kom, heb ik nog geen enkele dronken jongen gezien die overlast veroorzaakt."
Bron : De Telegraaf