Ik zit dus met een vraagje waar ik niet direct een antwoord op vind.
Op een laptop met Windows 7 64-bit. moet ik geregeld schakelen tussen de wifi-verbinding die via een mobiele hotspot toegang tot het internet geeft, en de ethernet-verbinding die me toegang geeft tot een afgeschermd netwerk.
Aangezien het omschakelen steeds omslachtig is vroeg ik me af of er een methode bestaat om zowel de wifi als de ethernetverbinding actief te houden, en het dan bijvoorbeeld zo te configureren dat Chrome automatisch verbindt via wifi, en Firefox via ethernet.
Dank bij voorbaat aan iedereen die me op het juiste spoor kan helpen.
Wifi en ethernet tegelijk actief houden (Gelinkt per browser
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Op een Apple Macintosh is het in elk geval niet mogelijk om wifi en ethernet tegelijkertijd actief te hebben.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Je kunt een Virtuele PC met bv WXP opzetten die zijn netwerkkaart linkt aan je WiFi netwerkkaart. In deze VPC installeer je dan Chrome die via WiFi naar buiten gaat terwijl je op je main PC naar je ethernet kabel gaat.
Als je W7 Pro of Ultimate gebruikt heb je automatisch een Virtuele PC met officiele WXP licente erbij (XP-mode). Je kunt dan een shortcut naar Chrome op de WXP VPC maken op je W7 desktop.
Meer info op http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... ws-xp-mode
Als je W7 Pro of Ultimate gebruikt heb je automatisch een Virtuele PC met officiele WXP licente erbij (XP-mode). Je kunt dan een shortcut naar Chrome op de WXP VPC maken op je W7 desktop.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Met de functie "bridge connections" (ethernet en wifi) kan je er toch voor zorgen dat je altijd een actieve internetverbinding blijft behouden?
Of wil je effectief dat Chrome altijd via wifi verbindt en Firefox altijd via ethernet?
Of wil je effectief dat Chrome altijd via wifi verbindt en Firefox altijd via ethernet?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 7 keer
Dat is inderdaad een goede mogelijkheid. Aangezien het inderdaad over een Pro-licentie gaat is het inderdaad gratis.johan.devos schreef:Je kunt een Virtuele PC met bv WXP opzetten die zijn netwerkkaart linkt aan je WiFi netwerkkaart. In deze VPC installeer je dan Chrome die via WiFi naar buiten gaat terwijl je op je main PC naar je ethernet kabel gaat.
Nu alleen even kijken hoeveel resources het vraagt om die extra VM te draaien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Het probleem is niet het gelijkertijd actief houden, want dat is gewoon al zo (als je de verbindingen niet uitgeschakeld hebt).
In principe heb je sowieso 2 IP adressen, één voor je wireless verbinding en één voor je wired verbinding.
Het probleem is echter routering: je kan voor een pc maar één default route (gateway) hebben (in de praktijk het IP adres van je router).
Komt er dus op neer om de routering te splitsen. Dat veronderstelt wel dat de beide subnetten verschillen (dus niet 2 keer een 192.168.0.0/24 subnet). In dat geval kan je door routes toe te voegen bepalen welke netwerkverbinding gebruikt wordt om een bepaalde resource te gebruiken.
Bijv: alles in privaat netwerk via router wired netwerk (bijv 192.168.0.1); alles op internet via router wireless netwerk (bijv 192.168.100.1)
in windows:
(route add 192.168.0.1 mask 255.255.255.0 192.168.0.1)
overbodig, want die route is al impliciet aangemaakt, is namelijk gelijk aan de default gateway van je wired netwerk
route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.100.1
0.0.0.0/0 is "al de rest", dus ook internet
+ dan nog de nodige parameters om de routes definitief (persistent) te maken.
In principe heb je sowieso 2 IP adressen, één voor je wireless verbinding en één voor je wired verbinding.
Het probleem is echter routering: je kan voor een pc maar één default route (gateway) hebben (in de praktijk het IP adres van je router).
Komt er dus op neer om de routering te splitsen. Dat veronderstelt wel dat de beide subnetten verschillen (dus niet 2 keer een 192.168.0.0/24 subnet). In dat geval kan je door routes toe te voegen bepalen welke netwerkverbinding gebruikt wordt om een bepaalde resource te gebruiken.
Bijv: alles in privaat netwerk via router wired netwerk (bijv 192.168.0.1); alles op internet via router wireless netwerk (bijv 192.168.100.1)
in windows:
(route add 192.168.0.1 mask 255.255.255.0 192.168.0.1)
overbodig, want die route is al impliciet aangemaakt, is namelijk gelijk aan de default gateway van je wired netwerk
route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.100.1
0.0.0.0/0 is "al de rest", dus ook internet
+ dan nog de nodige parameters om de routes definitief (persistent) te maken.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Verschillende laptops hebben tegenwoordig een BIOS setting (of via tools) die wireless disabled van zodra je er een kabel insteekt.didi79 schreef:Het probleem is niet het gelijkertijd actief houden, want dat is gewoon al zo (als je de verbindingen niet uitgeschakeld hebt).
Verder is het inderdaad puur een routing issue.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Wij gebruiken al jaren het systeem met Virtuele PC's om de netwerken (intern en externe VPN verbindingen naar klanten) volledig gescheiden te houden ivm security (data, virussen,...).
Routing is natuurlijk ook een mogelijkheid maar dat vind ik vervelend als je met je laptop naar andere netwerken gaat omdat je deze steeds moet aanpassen (klanten, hotels,...).
Routing is natuurlijk ook een mogelijkheid maar dat vind ik vervelend als je met je laptop naar andere netwerken gaat omdat je deze steeds moet aanpassen (klanten, hotels,...).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als ik het goed begrijp wil de topicstarter de routering laten afhangen van de bron, niet van de destinatie. Geen idee hoe het zou moeten maar ik snap wel dat dat niet is wat er hierboven is uitgelegd, die routering is afhankelijk van de destinatie.
Als je www.userbase.be ingeeft in Firefox gaat dat bvb via de wireless, maar als je datzelfde adres ingeeft in Chrome gaat dat evengoed via de wireless omdat de router naar www.userbase.be ingesteld staat naar de wireless kant.
J.
Als je www.userbase.be ingeeft in Firefox gaat dat bvb via de wireless, maar als je datzelfde adres ingeeft in Chrome gaat dat evengoed via de wireless omdat de router naar www.userbase.be ingesteld staat naar de wireless kant.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 2 keer
een lokale proxy draaien, die binden op 1 interface, en in 1 van je browsers dan die proxy ingeven?
op die manier gaat dan 1 browser via de proxy over de 1ne interface,
terwijl de andere browser zonder proxy over de andere interface gaat (default route?)
EDIT; na even googlen voor je...
http://www.r1ch.net/stuff/forcebindip/ is misschien je oplossing.
op die manier gaat dan 1 browser via de proxy over de 1ne interface,
terwijl de andere browser zonder proxy over de andere interface gaat (default route?)
EDIT; na even googlen voor je...
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 7 keer
Dat lijkt inderdaad de makkelijkste oplossing. Dit was ook wat m'n eerste google-ronde opgeleverd had, maar toen zag ik dat de compatibiliteit maar tot XP liep.Splitter schreef:EDIT; na even googlen voor je...
Blijkbaar zijn er echter ook positieve ervaringen met W7 64bit.