Hoe werkt de provisoning voor de VDSL profielen ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sdep
Starter
Starter

Gedurende 2 jaar hebben we een Internet maxi abonnenment op VDSL2.

Als we speedtest deden kregen we steeds 20down/2 up
Ons profiel was steeds een 8d .

1 week geleden doen we de wijziging naar Internet Comfort en plots staat ons profiel op 8d Long reach
Als we de VDSL tool van Arno draaien krijgen we 18.8 db attenuation en 23.3 db training margin .

We deden een lijntest via 080022424 en belden ook naar de helpdesk begacom. Daar hebben ze gewoon een technieker gestuurd die de splitter een beetje anders verbonden heeft. Nu zitten we op 17.8 db , 23.3 db training margin en 608meter van de centrale maar nog steeds profiel 8d long reach.

Onze vraag is natuurlijk om te weten hoe die provisoning werkt . Een 8d long reach op 12/1 is geen repair profiel dus dat de helpdesk dan afkomt met interne bekabelingsfout vind ik er wel over.

Ik vermoed dat dit gewoon komt door het abonnement . Vroeger stond ook op de website dat Internet Comfort overeenkwam met 12/1 maar nu staat er wel degelijk 30/3.

Weet iemand hoe de vork precies in de steel zit ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

30/3 is de maximale snelheid die je voor het internet kan krijgen (hangt af van je afstand tot de rop)

12/1 is idd geen repair profiel, maar een "long reach" profiel, dat dus toegekend is omdat je -volgens de documentatie waarschijnlijk- te ver van de rop woont.
of dat de kabel tot bij jouw een te grote verzwakking zou hebben om te voldoen aan 20/2.

of er is nu een fout gebeurd (en je zou eigenlijk 20/2 moeten hebben, maar er is wat misgelopen met de omschakeling),
of er was een fout gebeurd (of manuele interventie) de vorige keer, waardoor je (onterecht) 20/2 kreeg.
dat 20/2 perfect haalbaar is, wil niet altijd zeggen dat je het ook "mag" krijgen volgens de systemen van belgacom - die zijn nogal conservatief.

in ieder geval, ongeacht je type abbo, de provisioning profielen gaan niet ineens lager gezet worden omdat je een lager abbo neemt,
je krijgt steeds het -volgens het systeem- meest geschikte profiel toegekend.
(bij een wijziging kan het idd wél dat het systeem dat dus gaat herbekijken, al zou dat geen verschil mogen maken)

ik zou even naar de winkel gaan en informeren of je eigenlijk niet op een 20/2 profiel zou moeten staan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

sdep schreef:Ik vermoed dat dit gewoon komt door het abonnement
Zoals splitter al heeft uitgelegd, heeft het niets met het abonnement te maken.

Volgens bepaalde criteria (afstand, verzwakking) krijg je één van de provisoning profielen:
  • 30/6 (17a)
    20/2 (8d)
    16.5/2 (8d)
    12/1(8d long reach)
Deze snelheden kunnen nog verhoogd worden door DLM:
  • 30/6 tot max 50/6
    20/2 tot max 30/2
    16.5/2 tot max 25/2
De abonnementen zijn (zie: http://userbase.be/providers/subscriptions):
  • Start = 30/2.5
    Comfort = 30/3
    Maxi = 30/4
Je werkelijke snelheid is dus een combinatie van je abonnement en je sync profiel.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sdep
Starter
Starter

Goeieavond ,

Hebben jullie ook een zicht op die parameters ? "Volgens bepaalde criteria (afstand, verzwakking) krijg je één van de provisoning profielen"

Ik dacht dat 8d long reach wordt toegekend vanaf >20db a-verzwakking ?

Wanneer runt die provisioning tool ? Is dit een automatisch process ? Wie kan dit profiel manueel aanpassen (override) ?

Ik heb 2 jaar 20Mbit gehad en 2 tv toestellen in HD en nu gaat er slechts 1 toestel meer in HD .
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Als je wilt, wil ik wel even kijken. pm me dan gewoon je tel nummer en dan kijk ik wel even.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”