VoIP mogelijkheden met smartphone?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Ik ben een leek op smartphone gebied en heb sinds vandaag dat aldi toestel.
Omdat ik hier al had gelezen over de Fritz!app heb ik dat dan ook meteen uitgeprobeerd.
Nu vroeg ik me dit af: welke weg om vanaf een smartphone VoIP te gebruiken zou algemeen het beste resultaat geven?
1) aangemeld bij FB via vpn
2) VoIP app met accountgegevens en rechtstreeks
Is er een verschil om via 3G, privé wifi of publieke hotspot te bellen, al dan niet via vpn en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Omdat ik hier al had gelezen over de Fritz!app heb ik dat dan ook meteen uitgeprobeerd.
Nu vroeg ik me dit af: welke weg om vanaf een smartphone VoIP te gebruiken zou algemeen het beste resultaat geven?
1) aangemeld bij FB via vpn
Is er een verschil om via 3G, privé wifi of publieke hotspot te bellen, al dan niet via vpn en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Heppie NY!
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Hangt er vanaf denk ik hoe "zwaar" jouw encryptie is op die VPN.
Zelf gebruik ik 3cx en sipdroid...
Zelf gebruik ik 3cx en sipdroid...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
Handtekening klopt volledig 
3CX en SIPdroid zijn android apps voor SIP (voip) verbindingen op te zetten

3CX en SIPdroid zijn android apps voor SIP (voip) verbindingen op te zetten

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Oops, ik dacht dat 3CX een afkorting/acroniem was voor 3starsnet.
Heel dat VoIP gebeuren is 'nieuw' voor me en temeer op smartphone maar ben er wel enorm door gefascineerd.
Heb net sipdroid geprobeerd maar blijkbaar moet pbxes daartussen zitten en het zal wat zoeken/lezen/proberen worden.
Enerzijds is dat wel leuk/leerrijk en anderzijds wil ik zo snel mogelijk de best werkende optie hebben en dan zijn ervaringen van anderen waardevoller dan zelf het warm water terug te gaan uitvinden.

Heel dat VoIP gebeuren is 'nieuw' voor me en temeer op smartphone maar ben er wel enorm door gefascineerd.
Heb net sipdroid geprobeerd maar blijkbaar moet pbxes daartussen zitten en het zal wat zoeken/lezen/proberen worden.
Enerzijds is dat wel leuk/leerrijk en anderzijds wil ik zo snel mogelijk de best werkende optie hebben en dan zijn ervaringen van anderen waardevoller dan zelf het warm water terug te gaan uitvinden.
Heppie NY!
- krisken
- userbase crew
Je moet zelf geen pbx hebben daarvoor of een accountbij pbxes.
Gewoon de gegevens van je fritz ingeven
Gewoon de gegevens van je fritz ingeven

Telefonie = EDPnet + OVH
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 69 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Waarom gebruikt niemand hier de mobileVOIP app van de betamax clonen zelf? Dat is toch een simpele app voor een nieuwe gebruiker, of zijn er te weinig instellingsmogelijkheden?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik gebruik CSipSimple, volgens mij één van de betere apps voor VoIP op een smartphone. Ondersteunt ook Betamax clones. Op die manier heb je 1 app die gebruikt kan worden voor zowat elke VoIP aanbieder. Bij Betamax/Dellmont moet je (denk ik) per clone een app gaan installeren. En zoals veel gebruikers surfen van de ene Betamax clone naar de andere als er goedkopere tarieven zijn zou het onbegonnen werk zijn om telkens een andere app te gaan installeren.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
zo is dat! Bovendien laat csipsimple toe om codecs nauwkeurig in te stellen. En wordt het gebruik hiervan zelfs ook aangeraden door weepee...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 274 keer
- Bedankt: 89 keer
Ik gebruik ook CSipSimple. Buiten het feit dat je standaard uit echt heel veel providers kan kiezen, is die ook goed geïntegreerd in je Adroid-kiezer. Zodra je belt en die merkt dat je een data-verbinding aktief hebt (Wifi, 3G , ...) zal deze automatisch inloggen op je VoIP account(s) en je onmiddellijk de mogelijkheid bieden om je uitgaand gesprek te voeren via deze of geene VoIP-provider. 

Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1003 keer
- Bedankt: 3734 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Twee tips:Ernie schreef: 1) aangemeld bij FB via vpn
- 1) Vanaf de volgende Firmware van de FritzBox (05.50) zal je met de Fritz!App vanaf "extern" op je SIP server thuis kunnen aanmelden (zonder VPN).
2) In jouw Aldi toestel zit al standard een SIP client (Instellingen > Oproepinstellingen > instellingen voor bellen via Internet). Hier kan je één of meerdere SIP accounts instellen, en deze is ook geintegreerd in je Android Dialer.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
@Ernie
ik merk wel degelijk het volgende verschil:
1. koffiedrinkend bij McDonalds kan ik bijna altijd een goed, stabiel gesprek voeren over VoIP/wifi
2. thuis over 3G (Base of Proximus) gaat het regelmatig mis...
ik merk wel degelijk het volgende verschil:
1. koffiedrinkend bij McDonalds kan ik bijna altijd een goed, stabiel gesprek voeren over VoIP/wifi
2. thuis over 3G (Base of Proximus) gaat het regelmatig mis...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
MIjn ervaringen:
SIP werkt enkel goed door middel van Proximus 3G (daar is de latency als enigste provider goed is mijn ervaring).
Ik gebruik vooral de MobileVOIP app van Betamax zelf.
Daar heb ik de mogelijkheid om een VoIP gesprek te voeren én kan ik op eenvoudige wijze een callback gesprek opzetten.
De callback mogelijkheid gebruik ik wanneer ik een slechte latency verwacht (EDGE bijvoorbeeld) én wanneer ik in de wagen zit (tijdens hoge snelheden - autosnelweg - merk ik dat VoIP over 3G ook niet alles is).
Just my 2 cents.
Even vermelden dat ik nooit genoegen neem met een lagere gesprekskwaliteit dan voice GSM... van echo's en vertraagde pakketten moet ik niet weten (ook al houd dat in dat ik minder moet betalen). Mijn ervaring is dat enkel de latency van het 3G netwerk van Proximus van aanvaardbaar niveau is voor VoIP.
SIP werkt enkel goed door middel van Proximus 3G (daar is de latency als enigste provider goed is mijn ervaring).
Ik gebruik vooral de MobileVOIP app van Betamax zelf.
Daar heb ik de mogelijkheid om een VoIP gesprek te voeren én kan ik op eenvoudige wijze een callback gesprek opzetten.
De callback mogelijkheid gebruik ik wanneer ik een slechte latency verwacht (EDGE bijvoorbeeld) én wanneer ik in de wagen zit (tijdens hoge snelheden - autosnelweg - merk ik dat VoIP over 3G ook niet alles is).
Just my 2 cents.
Even vermelden dat ik nooit genoegen neem met een lagere gesprekskwaliteit dan voice GSM... van echo's en vertraagde pakketten moet ik niet weten (ook al houd dat in dat ik minder moet betalen). Mijn ervaring is dat enkel de latency van het 3G netwerk van Proximus van aanvaardbaar niveau is voor VoIP.
-
- Elite Poster
was dit voor mij maar waar hier in antwerpen-noord! Met proximus 3G meestal een pingwaarde van meer dan 200 ms. Dit belooft niet veel goeds inzake 4G netwerken, vermits het gedrum bij de masten met de dag erger wordt...
- krisken
- userbase crew
Werkt dat eigenlijk goed je gsm gebruiken voor voip telefonie? Hoewel ik vrij vlot kan surfen op het 3G netwerk van proximus moet ik zeggen dat ik dit niet werkbaar vond voor voip. Thuis had ik geen enkel probleem met mijn ATA's maar als ik werkte via 3cx of sipdroid of whatever kwamen die lijnen toch niet echt goed door...Gesprekken die wegvallen, robotachtig klinken, ...
[Mod Edit] discussie over VOIP over 3G afgesplitst
[Mod Edit] discussie over VOIP over 3G afgesplitst
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
en gelijk heb je. Na min. een jaar spelen met simkaartjes van base, proximus en mobistar heb ik geleerd dat het drummen is bij de zendmasten in antwerpen-noord. En dit resulteert in ping van méér dan 200ms, wat funest is voor VoIP! De komst van 4G zal hieraan niet veel verhelpen, vrees ik...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 9 keer
Voip via 3G en consoorten, daar heb ik wel ervaring mee.
Bij Base (MV) was het enkel een beetje doenbaar als ik stil stond en zeker was dat ik 3G had.
Ik ben recentelijk overgestapt op proximus. Ook daar heb je uiteraard 3G nodig, maar daar lukt bellen vanuit de auto of al wandelend zonder problemen. Ik krijg eigenlijk weinig klachten van de tegenpartij.
Ik gebruik een Galaxy Nexus via Betamax en de MobileVoip-app van Betamax. Vooral regio Hasselt/Leuven/Brussel.
Bij Base (MV) was het enkel een beetje doenbaar als ik stil stond en zeker was dat ik 3G had.
Ik ben recentelijk overgestapt op proximus. Ook daar heb je uiteraard 3G nodig, maar daar lukt bellen vanuit de auto of al wandelend zonder problemen. Ik krijg eigenlijk weinig klachten van de tegenpartij.
Ik gebruik een Galaxy Nexus via Betamax en de MobileVoip-app van Betamax. Vooral regio Hasselt/Leuven/Brussel.
- krisken
- userbase crew
wied: daar kan je wel eens gelijk in hebben. Ikzelf zit in Merelbeke met prima 3G ontvangst. De broer van mijn vriendin woont hier wat verder en heeft proximus via één van de laatste 4G masten van de streek van Gent (iphone 5), ook daar werkt het prima. Echter thuis zet ik de voip app altijd uit. Ga ik echter weg (en dat is meestal richting Gent) dan plots komen de gesprekken onderbroken en robotachtig binnen. Een gesprek thuis werkt wel goed dan weer. Ik dacht dat dit te maken had dat je thuis maar een paar meter kan bewegen, en dat ik in Gent zelf zat te roamen tussen de diverse 3G masten door... Maar idd de drukte kan er ook mee te maken hebben.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
@NielsH
...weinig klachten van de tegenpartij...
Dat is inderdaad typisch! Aan mijn kant lijkt het steeds of alles in orde is, nl. een duidelijk en stabiel gesprek. Ik gebruik csipsimple en heb enkel de GSM codec ingesteld. Met ca 75ms ping loopt alles zoals het moet, maar bij de antwerpse zendmasten lukt dat al maanden niet meer (min. 200ms ping)...
...weinig klachten van de tegenpartij...
Dat is inderdaad typisch! Aan mijn kant lijkt het steeds of alles in orde is, nl. een duidelijk en stabiel gesprek. Ik gebruik csipsimple en heb enkel de GSM codec ingesteld. Met ca 75ms ping loopt alles zoals het moet, maar bij de antwerpse zendmasten lukt dat al maanden niet meer (min. 200ms ping)...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Misschien een beetje off-topic, maar ik ben erg content over de dialmax app icm. freevoipdeal.
Het komt erop neer dat je zelf gebeld wordt door de VOIP provider en van zodra je opneemt wordt de tegenpartij gebeld.
2 uur naar gsm bellen voor iets van 50 cent, je bent dat heel snel gewoon
https://sites.google.com/site/dialmaxapp/
Het komt erop neer dat je zelf gebeld wordt door de VOIP provider en van zodra je opneemt wordt de tegenpartij gebeld.
2 uur naar gsm bellen voor iets van 50 cent, je bent dat heel snel gewoon

https://sites.google.com/site/dialmaxapp/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik gebruik ook de callback-functie, in combinatie met csipsimple. Je hebt dan nog de Betamax add-on voor csipsimple nodig.
Voordeel is dat het integreert met de belfunctie van Android en dat je regels kan instellen om bijvoorbeeld voicemail en noodnummers gewoon te bellen. Of ook on-net oproepen als je daar belminuten voor hebt, zoals bij MV.
Je betaalt bij Freevoipdeal een connectiekost van 3,9 cent per gesprek en een extra gesprek naar jouw nummer (0,5 cent/minuut), maar je hebt wel gsm-kwaliteit.
Voordeel is dat het integreert met de belfunctie van Android en dat je regels kan instellen om bijvoorbeeld voicemail en noodnummers gewoon te bellen. Of ook on-net oproepen als je daar belminuten voor hebt, zoals bij MV.
Je betaalt bij Freevoipdeal een connectiekost van 3,9 cent per gesprek en een extra gesprek naar jouw nummer (0,5 cent/minuut), maar je hebt wel gsm-kwaliteit.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 11 keer
Moet je voor die callback-functie verbonden zijn met internet (3g of wifi) ?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 11 keer
Bedankt.
Was me aan het afvragen of dit interessant zou zijn wanneer je zelf in het buitenland zit.
Was me aan het afvragen of dit interessant zou zijn wanneer je zelf in het buitenland zit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Callback is natuurlijk minder interessant als je in het buitenland zit. Je zit natuurlijk met de roaming kost.
Tenzij je een prepaid nummertje koopt van daar natuurlijk. In buitenland bel ik meestal gewoon via VoIP betamax icm 3g of eventueel Wifi.
VoIP verbruikt nu ook weer niet zo veel data, dus roaming 3g is nog enerzijds aanvaardbaar.
Tenzij je een prepaid nummertje koopt van daar natuurlijk. In buitenland bel ik meestal gewoon via VoIP betamax icm 3g of eventueel Wifi.
VoIP verbruikt nu ook weer niet zo veel data, dus roaming 3g is nog enerzijds aanvaardbaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Callback in buitenland heeft ook voordelen. Je hebt dan een inkomend gesprek (9 ct) ipv een uitgaand gesprek (23 ct).
Wifi is natuurlijk het goedkoopste en heeft goede kwaliteit. Via 3G weet ik niet meteen hoeveel data voip per minuut verbruikt. Met de dalende data-tarieven wordt het wel interessanter natuurlijk.
Wifi is natuurlijk het goedkoopste en heeft goede kwaliteit. Via 3G weet ik niet meteen hoeveel data voip per minuut verbruikt. Met de dalende data-tarieven wordt het wel interessanter natuurlijk.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1003 keer
- Bedankt: 3734 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Nu ik eindelijk ook mijn Android speeltje heb, kan ik ook VoIP proberen op mijn GSM ...
Ik had al enkele dingetjes geinstalleerd en geprobeerd.
'k Heb het nu wat simpeler gemaakt, en gebruik alleen SCIPSimple. Deze laat ik registreren op mijn FritzBox.
Met uitzondering van NL (waar mijn Mobile Vikings data ook geldig is), zijn de mobiele data tarieven vanuit het buitenland nog altijd te duur om echt goedkoop over VoIP te gaan bellen .. maar overal waar je WLAN hebt is dit perfect.
Ik had al enkele dingetjes geinstalleerd en geprobeerd.
- Fritz!Fon App voor Android (hiermee wordt de smartphone soort DECT handset, verbonden met je FritzBox)
- MobileVoip (de Betamax applicatie)
- CSIPSimple
- de interne SIP client van Android
- Als ik een nummer kies, krijg ik de keuze om uit te bllen via Fon App, Skype, MobileVoip of "telefooon".
- Als ik hier kies voor "Telefoon" krijg ik een nieuwe keuze: tussen CSIPSimple en "Telefoon".
- Als ik hier kies voor "Telefoon" krijg ik nog eens een keuze: tussen uitbellen via mobiel of via VoIP (de Android SIP client).
'k Heb het nu wat simpeler gemaakt, en gebruik alleen SCIPSimple. Deze laat ik registreren op mijn FritzBox.
- - Met de laatste FW (05.50) kan je namelijk SIP telefoons vanop het internet op jouw SIP server thuis laten aanmelden.
- In CSIPSimple staat "FritzBox" al tussen de lijst van voorgeconfigureerde VoIP accounts.
- je moet op je smartphone maar één account instelllen.
- je smartphone wordt een extensie van je thuis telefoon, net zoals een DECT handset, overal waar je internet hebt (WLAN, 3G).
- je kan eenvoudig naar huis bellen (**9 en alle telefoons thuis bellen).
- thuis kunnen ze je bereiken op jouw intern nummer (**621).
- je kan via iedere provider uitbellen die op je FritzBox staan ingesteld (WeePee, betamax, enz ) via de bestaande kiesregels.
- je kan binnenkomende telefoons opnemen (en zelf kiezen welke nummers ook op je smartphone bellen).
Met uitzondering van NL (waar mijn Mobile Vikings data ook geldig is), zijn de mobiele data tarieven vanuit het buitenland nog altijd te duur om echt goedkoop over VoIP te gaan bellen .. maar overal waar je WLAN hebt is dit perfect.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.