Telenet modem verplaatsen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Beste UB'ers,

In hoeverre kan een Telenet modem nog verplaatst worden? Situatie is als volgt:

In de garage komt de Telenet coax binnen en gaat die naar een versterker/splitter. En vanuit de versterker/splitter vertrekt er een kabel naar de ernaast hangende modem en een kabel naar de ver afgelegen living.

Nu zouden we graag de modem van de garage naar de living verhuizen, maar het is niet wenselijk dat de versterker/splitter of andere apparatuur mee verhuisd wordt naar de living (om esthetische redenen).

Kan zoiets, of moet de versterker/splitter altijd bij de modem hangen? Of wat zijn de opties om zo min mogelijk apparatuur in de huiskamer te voorzien?

Op dit moment is er nog geen digitale tv voor handen maar in functie van de mogelijkheden wordt dit wel overwogen.

Alvorens contact op te nemen met Telenet graag eerst jullie advies.

Alvast bedankt.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste,

Ik heb dit als telenetinstallateur destijds zelf ook nog gedaan. Alle coaxkabels kwamen toe in de garage, maar de man in kwestie had een coaxkabel (die goedgekeurd is door telenet overigens) zelf gehangen van de garage naar een technische ruimte waar zijn UTP kabels toekwamen en waar een switch stond. Je kan dus probleemloos je versterker op de ene plaats zetten en je modem op een andere plaats. Zorg wel dat je de juiste kabels gebruikt hiervoor!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Je kan dus probleemloos je versterker op de ene plaats zetten en je modem op een andere plaats.
Technisch kan het al is de richtlijn van TN dat deze steeds zo dicht mogelijk bij elkaar staan (dus daar waar de coax je huis binnen komt).

Een ander probleem is dat je modem op een DATA uitgang moet hangen van je NIU... je TV hangt natuurlijk aan een TV uitgang... maw. wil hij z'n modem naar de living verplaatsen (ik veronderstel dat ook daar de TV staat) dan moet hij wel twee coaxen naar de living hebben als hij de NIU laat staan.
krisken
userbase crew
userbase crew

Uiteraard gaan er dan 2 coaxen naar de living lopen! Correct.

Overigens bij mijn ouders heb ik dit ook zo gedaan. Daar was de versterker achter de TV gemonteerd (in de living), vanaf daar liep er een (door telenet aangeraden) coax door de spouwmuur naar boven, naar de zijzoldertjes van het huis, en zo onder de dakpannen naar de zolder. Daar stond dan de modem en één switch. In elke kamer (kamer broer, mijn kamer, shack van de vader, living) kwam er dan een UTP kabel toe (in de living kwam deze toe boven een grote kast, zodat het wifi apparaat niet zo zichtbaar was). En mijn servertje, die draaide ook op zolder. Al bij al mag je toch rekenen dat de versterker (NIU) en de modem zo een 25a30m van elkaar stonden. Met het abonnement dat ik toen had (Turbonet) had ik perfecte snelheden. Dus veel problemen gaf dit niet...

Telefonie = EDPnet + OVH
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de reacties!

Dus hoe dan ook kan je de versterker/splitter niet supprimeren als je tv en modem nodig hebt? Het is niet dat er bvb modems bestaan met een ingebouwde versterker/splitter?

Beetje jammer dat Telenet anno 2013 nog niet alles in één toestel kan steken waardoor je nog altijd meerdere stopcontacten nodig hebt (met bijhorend stroomverbruik) en meerdere lelijke bakken...

Soit, als ik het goed begrijp zijn we beperkt tot volgende opties:
1) Splitter in garage laten hangen en enkel modem verhuizen. In dat geval moeten er dus in de living 2 coax kabels aankomen (modem + tv)
2) Splitter en modem verhuizen naar living. Dan volstaat de huidige coax die nu reeds toekomt in de living, maar dan krijg je 2 lelijke zwarte bakken met kabels en stekkerblok erbij...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Of je sloopt die Niu ervan tussen en hangt een degelijk tweeweg versterker
krisken
userbase crew
userbase crew

TomG schreef: Soit, als ik het goed begrijp zijn we beperkt tot volgende opties:
1) Splitter in garage laten hangen en enkel modem verhuizen. In dat geval moeten er dus in de living 2 coax kabels aankomen (modem + tv)
2) Splitter en modem verhuizen naar living. Dan volstaat de huidige coax die nu reeds toekomt in de living, maar dan krijg je 2 lelijke zwarte bakken met kabels en stekkerblok erbij...
1 klopt in elk geval
2 is enkel in het geval dat je in de living alleen tv hebt

Ergens ben ik juist blij dat er geen modem+niu in elkaar bestaat, zo kan je deze 2 separate toestellen plaatsen waar jij wilt.

Telefonie = EDPnet + OVH
mattionline
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

TomG schreef: Beetje jammer dat Telenet anno 2013 nog niet alles in één toestel kan steken waardoor je nog altijd meerdere stopcontacten nodig hebt (met bijhorend stroomverbruik) en meerdere lelijke bakken...
Tegenwoordig zijn er wel binnenhuisversterkers die een versterker en een TV/FM contactdoos combineren.
Bij ons thuis is deze geplaatst achter de televisie en loopt er een coax van deze versterker naar de modem.

NIU-WO 2-port interactive home amplifier

Foto van de basisopstelling thuis waar je de binnenhuisversterker ziet en de HGW modem.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TomG schreef:Het is niet dat er bvb modems bestaan met een ingebouwde versterker/splitter?
Nope... zou ook niet handig zijn want dan moet je je extra TV's aansluiten op je modem :lol:
TomG schreef:Beetje jammer dat Telenet anno 2013 nog niet alles in één toestel kan steken waardoor je nog altijd meerdere stopcontacten nodig hebt (met bijhorend stroomverbruik) en meerdere lelijke bakken...
Of het nu in één doos zit of niet... het stroomverbruik zal in essentie hetzelfde blijven. Wat inderdaad wel spijtig is, is dat men het niet modulair maakt... vooral het feit dat je wireless gedeelte in de modem zit welke meestal op een slechte plaats staat is hierbij een pijnpunt.
TomG schreef:Soit, als ik het goed begrijp zijn we beperkt tot volgende opties:
Je kan ook gewoon een UTP kabel naar je living trekken... waarom wil je dat de modem daar staat trouwens ?
iceke schreef:Of je sloopt die Niu ervan tussen en hangt een degelijk tweeweg versterker
En wat ben je daarmee vooruit ? De NIU's zijn trouwens degelijk toestellen... jou versterker zou trouwens geen filtering doen tussen data en TV signalen.
mattionline schreef:Tegenwoordig zijn er wel binnenhuisversterkers die een versterker en een TV/FM contactdoos combineren.
Die worden enkel geplaatst als je slechts één TV aansluiting hebt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

r2504 schreef:
mattionline schreef:Tegenwoordig zijn er wel binnenhuisversterkers die een versterker en een TV/FM contactdoos combineren.
Die worden enkel geplaatst als je slechts één TV aansluiting hebt:
De oplossing van mattionline is de enig mogelijke oplossing, als je maar één coax hebt en je wilt een estetisch aanvaardbare opstelling
  • - Die "binnenhuis versterkers" of ook "NUI living model" kan ingebouwd worden ipv de bestaande coax inbouwdoos.
    - De TS heeft maar één TV
    - @ r2054 > Op die binnnenhuisversterker, kan naast de TV stekker vooraan, de modem aangesloten worden + één extra TV toestel (+4 dB) !!!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:- @ r2054 > Op die binnnenhuisversterker, kan naast de TV stekker vooraan, de modem aangesloten worden + één extra TV toestel (+4 dB) !!!
Mmm.. bedankt voor de correctie (de modem is vanzelfsprekend, van de extra TV herinnerde ik me niet meer)... was al enige tijd dat ik nog zo'n ding heb gezien.

Het blijft echter interessant om te weten waarom de TS de modem wil verplaatsen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Het zou handig zijn om de modem in de living te hangen voor beter wireless signaal (zonder dat je repeaters of dergelijke moet bijplaatsen ==> extra bakskes). De garage is langs de andere kant van het huis t.o.v. de living wat zwak signaal heeft, zeker op mobile devices.
En daarmee kan je makkelijk een digicorder aansluiten op de modem, want een extra UTP trekken tussen garage en living is misschien geen mogelijkheid.

Die wandcontactdoos met ingebouwde versterker is misschien nog geen slechte optie.

Op zich vind ik het idee van een modem met ingebouwde versterker zo geen slecht idee. Stel in het geval van een appartementbewoner waar de coax in veel gevallen direct de living binnenkomt, dan moet deze nu er een versterker en modem bij nemen. Zo iemand zou dan genoeg hebben aan een modem waarop de inkomende coax aangesloten wordt met één of TV/FM uitgangen.
De gewenste eenvoud is zoals in het geval van Belgacom TV en andere iptv aanbieders: één modem (dus één stopcontact) van waar bekabeling vertrekt of het nu tv of internet is.
Telenet zou dan nog altijd deze zaken afzonderlijk kunnen voorzien om het moduleerbaar te houden (net zoals er ook nog modem-only exemplaren bestaan) voor zie die willen aftakken vanaf een centraal punt (bvb berging of garage) naar hun tv toestellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het typische wireless signaal probleem dus... tja, ofwel de modem verplaatsen (al vind ik persoonlijk dat die in een technische ruimte moet staan en niet in je living), ofwel extra hardware zoals een AP.

Als je echter reeds een TN installatie hebt dan gaat men ook niet zomaar een nieuwe wandcontactdoos komen plaatsen... dat gaat je centen kosten hoor.
krisken
userbase crew
userbase crew

second that r2504.
In meer en meer nieuwbouw appartementen is dit ook daadwerkelijk zo : alles in een aparte technische ruimte.

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Meestal zie ik 2 dingen .

1. huis is niet aangepast, 1ne coax naar de tv in de living, geen netwerk

dan zie ik niet in waarom de modem niet perfect achter de tv zou gezet worden.

2. huis is volledig aangepast, coax en netwerk naar alle kamers + technische ruimte

dan zie ik niet in waarom je niet een extra AP hangt centraal in huis.

Er is maar 1 nadeel aan een aio systeem, nl. dat wanneer je je modem op een onbereikbare plaats zet, je je wifi moet laten aanstaan om van de hotspots te kunnen genieten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:dan zie ik niet in waarom de modem niet perfect achter de tv zou gezet worden.
Omdat enkele weken later men dan weer internet in een andere kamer wil... en dan blijkt de living plots ook niet meer de juiste plaats te zijn. Kortom, het is misschien nu een "goede" oplossing maar op lange termijn zal je merken dat je beter het probleem van de eerste correct had opgelost.
iceke schreef:Er is maar 1 nadeel aan een aio systeem, nl. dat wanneer je je modem op een onbereikbare plaats zet, je je wifi moet laten aanstaan om van de hotspots te kunnen genieten.
Twee opmerkingen... ten eerste is het beter van het te laten aanstaan, zo heb je roaming en een nog betere dekking, en ten tweede is het aanstaan van je eigen wireless al zeker enkele maanden geen vereiste meer om toegang te krijgen tot de homespots.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

r2504 ben je daar zeker van?
Volgens de gegevens van Telenet moet je eigen homespot nog steeds aanstaan om toegang te krijgen tot andere homespots.

@TomG
Als je de installatie volledig verplaatst, heb je een hele kabelboom achter je TV hangen, ook met die speciale NIU in de vorm van een TV-doos.
Je verplaatst dan je wifi bereik naar de zitkamer, wat beter is voor de ontvangst in de zitkamer, maar dan heb je aan de andere kant van het huis niets.
Als je later eventueel een extra TV in huis gaat plaatsen, is dat misschien gemakkelijker om een coax kabel tot in de garage bij te trekken (als die er al niet ligt).

Je geeft aan dat je misschien géén extra utp kabel kan trekken, maar toch zou dit de meest elegante oplossing zijn, vermits je dan een totale dekking van wifi in je huis hebt. Als ik het begrepen heb hangt de NIU/modem nu aan de ene kant van het huis en de TV aan de andere kant.
Als ik jou was, zou ik toch de mogelijkheid bekijken om een AP met ingebouwde switch bij te plaatsen aan de TV. Deze schakel je bridged, in roaming met de bestaande wifi van de modem. Je laptop of ander mobiel device schakelt zo automatisch naar het sterkste wifi veld, afhankelijk van waar je je bevindt in huis.
Op de switch van het AP kan je de digicorder aansluiten voor interactiviteit.

Een ander niet te onderschatten probleem : er wordt te makkelijk gezegd dat het zomaar gaat om Telenet installaties ZELF te verplaatsen. In principe kan je dat zelf maar...als je er niet veel van kent moet je het zeker niet zelf doen. Gebeurt dit niet volgens de regels der kunst, dan kan je heel wat ellende op het netwerk veroorzaken, zeker in jouw buurt (inclusief jezelf).
Als je geen professionele krimptang en krimp-connectoren hebt, ben je aangewezen op draai-f-connectoren voor de doehetzelver.
Eigenlijk is dat bricolage materiaal , van de firma 'Foush en Klos' , vandaag vast en morgen los !
De coax van vandaag is een gevoelig iets dat in twee richtingen werkt, wat wil zeggen dat een eventueel veroorzaakte storing (instraling) door slecht geplaatste connectoren ook terug het net op kan gaan. Daar krijg je interferentie met de communicatie signalen van Telenet. De buurman zal het je niet in dank afnemen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Sylvester schreef:r2504 ben je daar zeker van?
Volgens de gegevens van Telenet moet je eigen homespot nog steeds aanstaan om toegang te krijgen tot andere homespots.
Dat is al officieel zo sedert september 2012: Homespots zijn bereikbaar voor alle Telenet internet klanten (ook voor de modem-only klanten): http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=35226
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

ja, dat weet ik.
Maar als je een wifi-modem hebt, heb je géén toegang tot homespots als je zelf je eigen homespot afzet.

http://klantenservice.telenet.be/conten ... -uitzetten
krisken
userbase crew
userbase crew

iceke schreef: 2. huis is volledig aangepast, coax en netwerk naar alle kamers + technische ruimte
dan zie ik niet in waarom je niet een extra AP hangt centraal in huis.
Ik weet niet hoe het momenteel zit met die HGW van telenet maar vroeger, toen telenet nog bakjes apart meegaf voor wireless (die dlinkjes) dan had ik er eentje boven staan (eerste verdiep, centraal ten opzichte van het huis, naast de modem) wat prima werkte op het eerste verdiep. Ging je naar de gelijkvloers (50cm gewapend beton ertussen) dan was de snelheid echt niet surfbaar. Daarom dat er ook al snel een tweede AP beneden is gekomen in de living (keuken heb je nog volop ontvangst van. Garage niet echt maar goed, niemand kruipt daar om te surfen.)

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”