Proximus start...doen of niet?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Momenteel hebben wij de volgende situatie:
- Vriendin en ik hebben beiden dezelfde smartphone : een Sony Ericsson Xperia Mini Pro (http://tweakers.net/reviews/2235/sony-e ... atser.html)

- Vriendin heeft op dit moment Mobile Vikings, waar ze minimum 1x/maand voor €15 oplaad. Soms eens voor €25. Als we kijken naar 2012 heeft ze 6x opgeladen voor €25 en 8x voor €15. Dit komt neer op €270 jaarlijks of (aan hetzelfde ratio) €540 per 2 jaar. Haar dataverbruik ligt rond de 200MB/maand.

- Ik heb momenteel een herlaadkaart bij proximus : de generation connect. Ik herlaad altijd voor €20 per keer. In 2012 heb ik 14 dergelijke herladingen uitgevoerd wat neerkomt op €280 of (aan hetzelfde ratio) €560 per 2 jaar. Mijn dataverbruik ligt rond de 600MB/maand.

- Met het bekijken van de speciale editie van proximus smart (12.50 euro/maand) zouden we kijken of dit een interessant abonnement is voor ons.

- Bellen doen we niet zo vaak. We proberen dit zo vaak mogelijk uit te stellen tot we thuis zijn (via VoIP, kost amper iets) of maken soms gebruik van een app die verbind met de VoIP centrale, zodat we zo ook kunnen bellen mits goed ontvangst wifi of 3g. De meeste herladingen gebeuren om de bonussen te behouden die we opsouperen aan surfen in het buitenland, bellen vanuit het buitenland (als we op reis zijn) en bellen naar de betaallijn om nog iets van ons geld terug te zien...

Mobile Vikings herlading €15
- Data : 2GB
- SMS : 1000 naar MV, 1000 ATAN
- Call : 62Minuten (24cent/min)
- Extra : 1u/dag bellen naar andere MV

Mobile Vikings herlading €25
- SMS : 1000 naar MV, 1000 ATAN
- Call : 125Minuten (20cent/min)
- Extra : 1u/dag bellen naar andere MV

Proximus Generation Connect €20
- SMS : 2000 ATAN
- Call : 80Minuten (25cent/min)
- Extra : 10MB gratis buitenland

Proximus Smart 20
- Data : 1GB
- SMS : "onbeperkt" ATAN
- Call : 120minuten inbegrepen
- Extra : niks
- Prijs : €20/maand maar €7.5 korting/maand (150 euro verdeeld over 20 maand).

Als ik goed reken zouden wij dus per persoon een kost hebben van €12.50*20maanden = €250 + €20*4maanden = €330 voor 2 jaar. Dit uiteraard indien we niet meer bellen dan de belminuten in ons abonnement en we niet over onze 1GB/maand heen gaan. Zij verliest haar gratis uur/dag naar andere MV klanten (enkel haar broer zit bij MV) en ik verlies mijn 10MB/herlaadbeurd om te surfen in het buitenland. Samen zou dit dus uitkomen op €660 per 2 jaar, waar wij nu €1100 aan betalen.

Voor extra dataverkeer moeten we 10 cent/MB betalen (wat ik niet zie gebeuren), bellen gebeurd aan 20cent/minuut. Wij hebben geen andere producten (tv, internet, telefoon) bij belgacom en willen dit zo houden.

Klopt mijn berekening dan volledig dat ik een besparing van €440 per 2 jaar kan doen door beiden dit abonnement te nemen?
Ziet er iemand de tarieven voor gebruik van internet in het buitenland (Europa)?
Iemand die nog addertjes of boa's ziet waardoor de omschakeling minder interessant is dan het lijkt?

Promopagina Proximus Smart 20 : http://www.belgacom.be/nl/prive/product ... _smart_adv

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Mag ik vragen hoe je je belwaarde kwijtgeraakt als je het volgende zegt: "Bellen doen we niet zo vaak. We proberen dit zo vaak mogelijk uit te stellen tot we thuis zijn". Dat kan van belang zijn om mijn antwoord te formuleren :wink:
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

krisken schreef:Als ik goed reken zouden wij dus per persoon een kost hebben van €12.50*20maanden = €250 + €20*4maanden = €330 voor 2 jaar. Dit uiteraard indien we niet meer bellen dan de belminuten in ons abonnement en we niet over onze 1GB/maand heen gaan. Zij verliest haar gratis uur/dag naar andere MV klanten (enkel haar broer zit bij MV) en ik verlies mijn 10MB/herlaadbeurd om te surfen in het buitenland. Samen zou dit dus uitkomen op €660 per 2 jaar, waar wij nu €1100 aan betalen.
Je gaat ervan uitgaat dat je niet meer belt dan de belminuten, maar in 2012 had je toch blijkbaar niet genoeg:
a) je vriendin heeft 6x opgeladen voor €25 en 8x voor €15. Indien je niet belt had je genoeg gehad met 12 * 15 = 180€ i.p.v 270€
b) jij hebt 14x opgeladen voor €20. Indien je niet belt had je genoeg gehad met 12 * 20 = 240€ i.p.v 280€
Of zie ik dat verkeerd?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Als je niet veel belt, heeft het geen zin om bij MV voor 25 EUR te herladen. De sms'en en MB zijn dezelfde als bij 15 EUR.
Als je beiden MV neemt, kan je alvast 2 uur (elk 1 uur) per dag gratis naar elkaar bellen.
In het buitenland kan je ook de callback-functie gebruiken van betamax. Je betaalt dan een inkomende oproep ipv een uitgaande oproep.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Doen zou ik zeggen, en bedankt voor de tip. Ik ga dit ook doen.
Ik herlaad om de 30/35 dagen bij MV voor 25€, ik betaal nu voor internet start+unlimited 32,45.
Voor een comfort pack met dit abbo zou dit op 42,11 € komen, wat 15€ per maand winst is, dan heb ik 15x12 € over om soms over dit bedrag te gaan en genoeg marge om de vakanties wanneer ik niet bel te compenseren.
krisken
userbase crew
userbase crew

Vaganzza schreef:Mag ik vragen hoe je je belwaarde kwijtgeraakt als je het volgende zegt: "Bellen doen we niet zo vaak. We proberen dit zo vaak mogelijk uit te stellen tot we thuis zijn". Dat kan van belang zijn om mijn antwoord te formuleren :wink:
Als we mensen moeten bellen, proberen we zoveel mogelijk te wachten tot we thuis zijn (kunnen we fix phone gebruiken). Als het dringend is, nemen we natuurlijk wel de GSM.
philippe_d schreef: Je gaat ervan uitgaat dat je niet meer belt dan de belminuten, maar in 2012 had je toch blijkbaar niet genoeg:
a) je vriendin heeft 6x opgeladen voor €25 en 8x voor €15. Indien je niet belt had je genoeg gehad met 12 * 15 = 180€ i.p.v 270€
b) jij hebt 14x opgeladen voor €20. Indien je niet belt had je genoeg gehad met 12 * 20 = 240€ i.p.v 280€
Of zie ik dat verkeerd?
Klopt inderdaad, wij proberen (bonussen) elke maand te herladen voor het minimum bedrag. Mijn vriendin voor €15, en ik voor €20. Vorig jaar hebben we situaties gehad waarbij we tamelijk veel hebben moeten bellen waardoor we meer dan eens hebben moeten herladen. Deze situaties hebben zich voorgedaan in het buitenland waardoor de callrate dus meteen een pak hoger is en dat we hebben opgeladen voor 25 euro (op één vakantie van een week voor 3x25 euro opladen...zucht). Mijn vriendin is sinds juni 2012 volledig afgestudeerd, tot dan werd de gsm gebruikt als enige communicatiemiddel met klas/schoolgenoten. Ze had de wondere wereld van VoIP nog niet ontdekt :-) Sinds ze hier woont (juli) heeft ze haar eigen zonaal nummer heeft zie je dat ze de gsm telkens voor €15 oplaad, wat meteen het minimum is.
Ik heb inderdaad 2x niet genoeg aan mijn 20 euro (vakantie...idem..., veel mogen bellen naar buitenlandse nummers etc).
johcla schreef:Als je niet veel belt, heeft het geen zin om bij MV voor 25 EUR te herladen. De sms'en en MB zijn dezelfde als bij 15 EUR.
Als je beiden MV neemt, kan je alvast 2 uur (elk 1 uur) per dag gratis naar elkaar bellen.
In het buitenland kan je ook de callback-functie gebruiken van betamax. Je betaalt dan een inkomende oproep ipv een uitgaande oproep.
Die callback functie kende ik niet, is wel interessant!
Ik heb nog een tweede nummer die bij MV zit zodat ze mij hier op gratis kan bellen. Eigenlijk gebeurd dit niet zo vaak (we werken beiden overdag en s avonds zien we elkaar zo ie zo). Ook zullen we sneller een sms sturen ipv bellen.
iceke schreef:Doen zou ik zeggen, en bedankt voor de tip. Ik ga dit ook doen.
Ik herlaad om de 30/35 dagen bij MV voor 25€, ik betaal nu voor internet start+unlimited 32,45.
Voor een comfort pack met dit abbo zou dit op 42,11 € komen, wat 15€ per maand winst is, dan heb ik 15x12 € over om soms over dit bedrag te gaan en genoeg marge om de vakanties wanneer ik niet bel te compenseren.
Have fun er mee, en vergeet mijn commissie niet te storten hé :p

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Voor de commissie behoud ik m'n vriendin haar MV kaart :angel: had vorig jaar toch een 1000 tal MV punten...
krisken
userbase crew
userbase crew

Vind iemand op die site de kostprijs van surfen in buitenland (99% van de tijd Europa)?

Telefonie = EDPnet + OVH
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

0,85 euro / MB (zullen vanaf juli wel dalen door Europese maximum bedragen)

bron:
http://www.belgacom.be/nl/prive/product ... elgium_otc
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... egulations
krisken
userbase crew
userbase crew

Bedankt!

Ik denk niet dat er dan nog veel zaken zijn die me kunnen tegenhouden om te veranderen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

De 4G connectiviteit bij Generation Connect :lol:

Goed dat ik dit hier lees, dan ga ik ook eind van de maand overstappen.
Weet er iemand of je het resterend belkrediet op uw herlaadkaart kan laten overzetten naar een abo (zodat je het kan gebruiken om de eerste paar maanden uw abo te betalen)?

Via een betaallijn kan je een deel van uw belkrediet recupereren, maar wel slechts met een rendement van 50%..
krisken
userbase crew
userbase crew

Als je een LTE/4G toestel hebt, dan zal 4G ook wel lukken vermoed ik met dit abonnement?
Ik dacht - bellen om zeker te zijn - dat als je van P&G naar abonnement gaat, men je geld kan in mindering brengen.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Ja, maar dan moet je een datapack van 20 euro bijkopen..
Enkel GC, Smart 75 en het duurste datapack bieden toegang tot 4G. Nuja die keer dat je verbinding zal maken met 4G weegt niet op tegen de besparing, in mijn ogen.

Thx, binnenkort eens bellen naar de klantendienst dan.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ah kijk daar wist ik zelfs niet van. Nu mijn gsm ondersteund geen 4G dus maakt dit niet echt uit.
Juist gebeld naar proximus overigens : het tegoed dat nu op de herlaadkaart staat, trekken ze in mindering bij de eerste factuur.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Ik heb even de site gezocht waar je kan zien welke tariefplannen 4G toelaten: http://www.belgacom.be/nl/prive/4g-mobi ... landing_4g (wie weet staat hier binnen een paar maanden, als de 4G dekking al wat deftiger is, ook Smart 20 tussen :-) )

Mijn gsm ondersteunt ook geen 4G, maar ik ben van plan dit voorjaar een nieuwe te kopen en dan staat 4G ook op het lijstje dat deze moet hebben :-D
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”