ADSL modem als WIFI repeater gebruiken

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
johan d
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Na onze overschakeling van ADSL naar VDSL, heb ik thuis een reserve Linksys WAG200g liggen.
Zou ik deze kunnen inschakelen als WIFI repeater? Ik las al dat ik die dan in bridge mode moet zetten... Hoe moet dat juist?
Kan ik deze gewoon aansluiten op een vrije LAN kabel (welke poort) en is deze dan bereikbaar in mijn huis-netwerk? Mijn huidige modem heeft DHCP aanstaan, maar de linksys had/heeft wel hetzelfde (vast?) IP adres als mijn nieuwe modem.
Ik kan de switch die nu aan de TV staat misschien ook vervangen door de Linksys (als die in bridge staat) en gewoon gebruiken als switch en WIFI repeater? Mag/moet de SSID's hetzelfde noemen?
Hoe pak ik dit aan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

- sluit een PC aan op de Linksys LAN poort en ga naar de web interface
- schakel DHCP uit
- geef de Linksys een ander LAN adres, binnen het subnet van de BBox2, maar buiten de DHCP range, vb 192.168.1.100
- verbind een LAN poort van de BBox2 (LAN1 of LAN2) met een LAN poort van de Linksys.
- vanaf nu maakt de Linksys deel uit van je LAN, kan je wireless gebruiken, en de Linksys als switch.
- de Linksys is nu alleen te bereiken op zijn nieuw IP adres
- de WLAN dezelfde SSID, encryptie (WPA2-AES) en sleutel geven, maar een ander kanaal. Dan gaan je draadloze appartane "roamen" tussen de BBox2 en de Linksys
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan d
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef: - sluit een PC aan op de Linksys LAN poort en ga naar de web interface
- schakel DHCP uit
Ik moet dus nergens Bridge mode instellen?
philippe_d schreef: - geef de Linksys een ander LAN adres, binnen het subnet van de BBox2, maar buiten de DHCP range, vb 192.168.1.100
Ik mag hem geef IP laten krijgen van de DHCP op de hoofdrouter?
philippe_d schreef: - de WLAN dezelfde SSID, encryptie (WPA2-AES) en sleutel geven, maar een ander kanaal. Dan gaan je draadloze appartane "roamen" tussen de BBox2 en de Linksys
Het apparaat pik dus het sterkste signaal uit? Zou top zijn moest dit werken... Ga het 1 vd volgende dagen uittesten, mercie

PS: dan kan ik eventueel de WIFI op de hoofdrouter afzetten? Deze staat tegen de straatkant en was sowieso al zwak aande andere kant vh huis?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johan d schreef:Ik moet dus nergens Bridge mode instellen?
Nee. Je gebruikt gewoon de 4 LAN poorten als switch
Er wordt niets "gebridged" (tussen WAN en LAN)
johan d schreef:Ik mag hem geef IP laten krijgen van de DHCP op de hoofdrouter?
Neen, dat werkt niet via de LAN poorten.
johan d schreef:Het apparaat pik dus het sterkste signaal uit?
Inderdaad, op voorwaarde: zelfde sleutel, zelfde encryptie, zelfde SSID.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

johan d schreef:PS: dan kan ik eventueel de WIFI op de hoofdrouter afzetten? Deze staat tegen de straatkant en was sowieso al zwak aande andere kant vh huis?
Ja, zonder probleem :-D
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
johan d
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef:Nee. Je gebruikt gewoon de 4 LAN poorten als switch
Er wordt niets "gebridged" (tussen WAN en LAN)
Probleem als ik het gewoon op "RFC 2516 PPPoE" laat staan, moet ik een username & paswoord invullen van mijn internet verbinding, terwijl dat dit al op de fritzbox staat ingesteld.
Ik heb keuze uit:
Bridge Mode Only
RFC 1483 Bridged
RFC 1433 routed
RFC 2516 PPPoE
RFC 2364 PPPoA
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Je mag daar al typen wat je wilt .... gezien je geen dsl signaal op die modem zet, maakt dat allemaal niets uit.
De voornaamste settings zijn:
Network Setup > Router IP (lokaal IP ingeven)
Network Setup> DHCP > Disable
jaker schreef:
johan d schreef:PS: dan kan ik eventueel de WIFI op de hoofdrouter afzetten? Deze staat tegen de straatkant en was sowieso al zwak aande andere kant vh huis?
Ja, zonder probleem :-D
Correctie: je verliest de Belgacomhotspot
johan d
Plus Member
Plus Member

ok 't werkt, maar nu het geinstalleerd is geraakt, moet ik constateren dt het ni veel verschil maakt.
Allebei ongeveer even sterk (rond de -75dbm - zeg ik dat goed?) vanop eenzelfde locatie. De ene op kanaal 11 en de andere op kanaal 6.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Een WiFI repeater dient niet om je signaal "sterker" te maken, maar om de bereikbare oppervlakte van je WLAN te vergroten. voorbeeld:
  • - Als de BBox2/Sagem beneden staat, en je repeater boven, kan je goed surfen op 2 verdiepingen ...
    - Of als je BBox2/Sagem aan de voorkant van je huis staat, je repeater aan de achterkant, is je ganse woonruimte goed bedekt (en misschien nog tot in de tuin ...).
Het is dus belangrijk om een goede locatie te kiezen van de Repeater (het heeft geen zin om ze naast mekaar te zetten).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Op tweakersnet heb ik ooit het volgende gelezen:
Indien je dus 2 draadloze toegangspunt-apparaten in je huis wilt/gaat hebben.

1) Twee verschillende SSID's (= naam van een draadloos netwerk) uitzenden, hiervoor heb je best voor iedere SSID een ander kanaal en een andere beveiligingssleutel.
of anders:
2) Hetzelfde SSID in het hele huis/pand, hetzelfde SSID , hetzelfde kanaal en dezelfde beveiligingssleutel -en manier. (BV. WEP <> WEP / WPA <> WPA / WPA2 <> WPA2) Ook de versleutelingstechniek (AES of TKIP) moeten hetzelfde zijn !
dus bij
2) staat hier het zelfde kanaal en in de post hierboven zegt je verschillend kanaal.

Speelt het geen rol of je al dan niet een zelfde of een ander kanaal gebruikt !
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jackho schreef:dus bij
2) staat hier het zelfde kanaal en in de post hierboven zegt je verschillend kanaal.
Dat is verkeerd. Het moet zijn:
  • - zelfde SSID, zelfde encryptie (vb: WPA2/AES) en zelfde sleutel
    - maar verschillend kanaal
We hebben het hier (in deze post) eigenlijk over "2 AP's op hetzelfde netwerk". We hebben dit verkeerdelijk "repeater" genoemd.
Een echte Repeater (= slave) is volledig wireless, deze vangt het signaal op van de "master", en stuurt het terug door.
Deze werken dan wel op hetzelfde kanaal (maar je verliest 50% van de snelheid).
johan d
Plus Member
Plus Member

Een echte Repeater (= slave) is volledig wireless,
Heb je voorbeelden/linkjes van zo'n toesstel (van AVM)?
bombas
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

philippe_d schreef:
jackho schreef:dus bij
Dat is verkeerd. Het moet zijn:
  • - zelfde SSID, zelfde encryptie (vb: WPA2/AES) en zelfde sleutel
    - maar verschillend kanaal
Ik had ook eerst dezelfde SSID en dezelfde ecryptie en ander kanaal, maar dit gaf problemen.
De tablet had bijvoorbeeld steeds zin om contact te maken met het zwakkere signaal van de wireless modem.
Dus gewoon andere SSID, andere encryptie en ander kanaal (InSSIDer is hier wel een handige testtool).
Voorlopig nog geen problemen gehad.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb daar ook problemen mee ondervonden en uit reacties van anderen heb ik ook de indruk dat dit in theorie wel misschien zou moeten goed werken maar in de praktijk valt het tegen.
Als ik mij goed herinner staat dit ook te lezen in het zelfde artikel op tweakersnet dat hij daar slechte ervaring mee heeft en ook methode 1) verkiest.
1) Twee verschillende SSID's (= naam van een draadloos netwerk) uitzenden, hiervoor heb je best voor iedere SSID een ander kanaal en een andere beveiligingssleutel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johan d schreef:Een echte Repeater (= slave) is volledig wireless,
Heb je voorbeelden/linkjes van zo'n toesstel (van AVM)?
Van AVM heb je de Fritz!WLAN Repeater 310. Die werkt perfect samen met de FritzBox.
Gewoon in stopcontcat, WDS knopje drukken op de repeater, binnen 2 minuten WLAN knopje drukken op de FritzBox, en de rest gaat volledig automatisch (SSID, encryptie, sleutel, kanaal).

De FRITZ_WLAN/FRITZ_WLAN_Repeater_300E heeft ook nog een Gigabit LAN poort (hier kan je dus nog een wired PC of een switch aansluiten)
johan d
Plus Member
Plus Member

En de Fritz!WLAN Repeater 310 moet dus niet aan de LAN gekoppeld worden met een fysieke kabel?
Mijn 7360 staat tegen de straatkant. De repeater zou aan de achetrkant van het huis ingeplugt worden.
De 310 zou het signaal achter het huis dus niet versterken? maar enkel het bereik vergroten? Maar als het bereik vergroot wordt, is het signaal toch sterker kortbij de repeater?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johan d schreef:En de Fritz!WLAN Repeater 310 moet dus niet aan de LAN gekoppeld worden met een fysieke kabel?
Neen, maar de FRITZ_WLAN_Repeater_300E ook niet !!!
De LAN poort op deze Repeater is er gewoon om PC's wired aan te sluiten (vb een PC die geen wireless kaart heeft, een mediaserver, enz)
johan d schreef:Mijn 7360 staat tegen de straatkant. De repeater zou aan de achetrkant van het huis ingeplugt worden.
De 310 zou het signaal achter het huis dus niet versterken? maar enkel het bereik vergroten? Maar als het bereik vergroot wordt, is het signaal toch sterker kortbij de repeater?
Inderdaad ...
De beste lokatie voor de repeater is halfweg tussen de hoofdrouter, en waar je de laptop gaat gebruiken. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat de repeater ook nog goede ontvangst heeft.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ik heb zelf een 300E van AVM. Mijn router staat links onderaan in het huis, en rechts boven op de verdieping had ik geen bereik.
De repeater staat nu rechts onderaan en nu heb ik overal bereik. De ethernet aansluiting gebruik ik voor de mediaspeler, waarvan de wifi niet echt goed werkte.
Ik gebruik wel een verschillende SSID omdat anders je toestellen het sterkste signaal kiezen. Als de router bijvoorbeeld 70% is en de repeater 100%, kiezen ze dus voor de repeater, maar is de snelheid minder.

Ik heb ook voor een repeater van AVM gekozen en het heeft wel voordelen bij de configuratie. Maar Netgear heeft ook repeaters die goedkoper zijn, 4 LAN-poorten hebben en tegelijkertijd 2.4 en 5 Ghz versterken; bij AVM moet je kiezen:
http://www.netgear.com/home/products/wi ... 500RP.aspx
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jackho schreef:IAls ik mij goed herinner staat dit ook te lezen in het zelfde artikel op tweakersnet dat hij daar slechte ervaring mee heeft en ook methode 1) verkiest.
Bij methode 1 (verschillend netwerk), gebeurt er geen automatische roaming tussen de 2 AP's.
Je moet dus handmatig de andere AP gaan kiezen.
Je laptop zal deze kiezen die het eerste op de lijst staat om te verbinden (> Draadloze netwerken beheren). En pas overgaan naar de andere AP als de eerste géén bereik meer heeft.
Bij de overgang gaat de verbinding (tijdelijk) verloren.

Bij methode 2 (zelfde SSID) gebeurt het automatisch, en de verbinding wordt niet onderbroken.
Heeft dus zijn voordelen (vb VoIP gesprek), maar ook nadelen: zie post van jochla.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb eens een speedtest gedaan via router en repeater (30/2 lijn)

router:
Afbeelding

repeater:
Afbeelding

Eigenlijk te verwaarlozen, op de grafiek zie je dat de download op de repeater trager op gang komt, maar daarna ook tegen de 27 Mbps zit.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Je bent toch zeker dat je over een repeater bezig bent want ik heb maar ongeveer de helft gehaald !
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Met een repeater daalt je snelheid inderdaad tot de helft ...
Maar daarmee bedoelen we: de snelheid van de wireless connectie wordt gehalveerd.

De snelheid van je Internet wordt daarom niet gehalveerd (maar wel beperkt tot je netto wireless snelheid ...)
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ok, had ik verkeerd geinterpreteerd ik dacht de de eerste snelheid deze was via het wifi acces point en dan het tweede via de repeater van het access point wat ongeveer de helft van het eerste zou moeten zijn.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als iemand een tooltje kent om een 'interne' speedtest te doen, zal ik eens vergelijken met een download vanop mijn nas.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Met JPerf kan je goed de snelheid meten zonder afhankelijk te zijn van bvb. een trage schijf.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”