Snel breedband voor iedereen in 2020 moeilijk haalbaar

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eurocommissaris Neelie Kroes vreest dat de Europese doelstelling om elke Europeaan tegen 2020 een internetverbinding van minstens 30 Mbps te geven, moeilijk haalbaar wordt. Het voorziene budget werd vorig week met meer dan 8 miljard euro gekort.

Europa wil elke Europese burger tegen 2020 aansluiten op een internetverbinding van minstens 30 Mbps. De helft zou tegen dan een verbinding van meer dan 100 Mbps moeten hebben. Maar het Europese begrotingsakkoord van vorige week knipte 8,2 miljard euro uit het breedbandbudget.

De Europese Commissie trok in 2011 9,2 miljard euro uit voor breedband en digitale publieke diensten, waarvan 6,4 miljard voor infrastructuur . Maar tijdens de onderhandelingen over de Europese begroting vorige week schrapten de regeringsleiders op voorstel van Europees Raadspresident Herman Van Rompuy zwaar in de digitale en infrastructuurplannen van de E.U. zoals Connecting Europe Facility (CEF) en Horizon 2020. CEF wordt bijna gehalveerd van de voorziene 41,2 miljard euro tot 29,3 miljard euro. Het breedbandbudget wordt van 9,2 miljard euro gekort tot nog slechts 1 miljard euro.

"Het is duidelijk dat er geen ondersteuning kan zijn voor breedband met een pot van slechts 1 miljard euro," laat Kroes via haar woordvoerder weten. "We zullen dit fonds daarom exclusief voor digitale diensten (zoals eProcurement en eInvoicing) gebruiken." Volgens Kroes worden de Europese doelen voor snel breedband in 2020 moeilijker haalbaar, "al geef ik het nog niet op".

Nu er minder geld is voor de ict-doelen in de Europese plannen Horizon 2020 en Connecting Europe Facility, moeten de lidstaten actie ondernemen. "Ze moeten een betere Europese telecommunicatiemarkt helpen bouwen," zegt Kroes. Ze ziet nog financieringsmogelijkheden bij de Europese Investeringsbank die haar kapitaal recent verhoogde tot 10 miljard euro. "Er zijn daar financieringsmogelijkheden voor breedband die we moeten gebruiken," zegt Kroes.

De E.U. mag de komende zeven jaar 960 miljard euro uitgeven, lager dan voorheen. Het Europees Parlement moet wel nog zijn goedkeuring verlenen aan de nieuwe begroting.

Bron : http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kro ... RNBDATANNL

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

waarom zou in godsnaam elke europeaan een internetverbinding van 30Mbps nodig hebben? Voor wat te surfen en te online bankieren?
En daar zouden we dan onze 'al veel te hoge' belastingen insteken?

Ik vind het een beetje bij zijn haar getrokken. Landlopers sterven op straat door onderkoeling omdat er amper opvang is voor hun... maar we willen ze wel snel internet geven :| :| Ik heb deze morgend bij een oudje gewerkt dat geen geld had voor haar medicatie, maar we gaan ze wel snel internet geven :nono: dat ze daar dan natuurlijk ook nog een dure pc/laptop voor nodig hebben ontgaat hen waarschijnlijk. En dan nog wat dure software...

Dat ze maar eerst iets doen aan de vrijmaking van onze kabel... dan zullen prijzen zo wel zakken.
de koe zegt boe
krisken
userbase crew
userbase crew

bambipower : je hebt een punt waar ik je 100% gelijk in geef. Er zijn inderdaad zaken waar geld juist heen zou moeten...
Echter vermoed ik dat die 30mbit daar staat om er maar een getal op te kleven. Toen ik destijds (bij mijn ouders nog) surfte via een ADSL aansluiting noemde men dit ook breedband...ook al had ik maar 1mbit down en 128kbit up (of was het 256kbit...weet het niet meer exact). Ik vermoed dat de stelling is dat inbelinternet (zowel pstn als isdn) dan volledig weg is en dat men 24/24 kan online blijven zonder extra te moeten betalen (tenzij je over de datalimiet gaat uiteraard). Veel belgen hebben een internetsnelheid die beneden de vooropgestelde 30mbit is en, zoals je correct opmerkt, veel sneller heb je voorlopig niet nodig om te kunnen msn'en, internetten en mailen. Maar aan de andere kant wie weet wat de toekomst brengt....

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik begrijp trouwens niet dat Europa moet gaan investeren in breedband... daarvoor heb je commerciele bedrijven (laat die maar de nodige glasvezel in de grond stoppen en een mooi product uitwerken) waarbij je vanuit Europa louter moet toezien dat er genoeg concurrentie is en blijft.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik denk dat Europa zich hier mee moeit omdat de commerciele bedrijven die het glas in de grond stoppen zich zouden beperken tot de verstedelijkte gebieden, niet op de "boerenbuiten". Bvb in onze Ardennen zie ik die niet snel komen.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Da's een kwestie van regelgeving... daarom moet je zelf nog niet de infrastructuur aanleggen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

megalomanie is van alle tijden, hé...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

krisken schreef:Bvb in onze Ardennen zie ik die niet snel komen.
Alle ROPs, ook deze in de Ardennen, zijn toch met glas verbonden? In de Ardennen moeten ze ook geen FTTH leggen, als ze bijvoorbeeld zorgen voor voldoende 4G dekking, dan is de target ook gehaald.

Zoals r2504 ook zei: dat is een kwestie van regelgeving. In andere landen (voorbeeld: Duitsland) heeft de regulator ervoor gezorgd dat LTE eerst uitgerold wordt in de landelijke gebieden, waar klanten nog geen toegang hadden tot breedband.
De regering moet voor de regelgeving en voor concurrentie zorgen, niet noodzakelijk zelf glas in de grond steken ?

Ik was onlangs in Mallorca, daar zit waarschijnlijk nergens glas in de grond (rotsachtig gebied)
Maar je kan wel overal breedband krijgen. Ze plaatsen een Wireless device op je gevel, en die zorgt voor internet in de woningen. Via een performant wireless netwerk zorgen ze voor internet over het hele eiland.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:Da's een kwestie van regelgeving... daarom moet je zelf nog niet de infrastructuur aanleggen.
Misschien is zelf de infrastructuur aanleggen nog niet zo een slecht idee. Dan is er één (europees/nationaal) bedrijf die dit aanlegt, onderhoud, ... en tig aanbieders die hun diensten (internet, tv, telefoon, ...) hier kunnen op aanbieden. Dan moeten we niet ijveren voor het openzetten van de telefoonkabel zoals vroeger en het openzetten van de tvkabel zoals nu. Dan heeft iedereen een aansluiting die zijn huis binnen komt en that's it. Kies je operator en je bent vertrokken.

Ook zal de impuls voor deze aansluiting aan te leggen niet komen vanuit privé bedrijven, deze zien enkel geld in steden. Niet in een boerendorp...

Philippe : in de ardennen zijn de ROPs met glas verbonden inderdaad, maar de uitrol van de ROPs daar is veel minder groot dan hier. 4G zou inderdaad een uitkomst betekenen daar maar dan moeten deze kosten ook drastisch naar beneden gaan. Aan de speedtests te zien geraak je met 4G aan een degelijke snelheid maar ook moet dan ervoor gezorgd worden dat 4G op zn minst gelijkwaardige specificaties heeft als een gewoon consumerabonnement in Vlaanderen (onbeperkt downloaden of toch een ruime limiet) en dit tegen eenzelfde prijs (ongeveer). En voor een gsm mast (of dit nu 3G of 4G is maakt niet uit) heb je terug fiber nodig. Uiteraard in mindere mate dan als je het hele dorp een eigen kabel zou geven...

Als ik het goed begrijp is Mallorca gebasseerd op het principe van bvb b-lite hier?

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

b-lite ken ik niet, maar ik denk het principe van wireless-antwerpen (met nodes die mekaar "zien" en/of straalverbindgen).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew

b-lite is de nieuwe naam van Clearwire.
Wireless Belgium systeem werkt wel super maar ook daarvoor moet je een LOS hebben. Iets wat ik helaas niet direct zie gebeuren bij veel gebouwen hier.
Hoe gebeurd dit juist in Mallorca?

Telefonie = EDPnet + OVH
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

wireless-antwerpen lijkt mij inderdaad niet erg op te schieten...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
krisken
userbase crew
userbase crew

WA schiet serieus op, komen maandelijks toch wel wat nodes bij hoor.
Echter WA is een privéinitiatief, gebouwd door enkele mensen die er hun eigen geld in stoppen...

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Hoe gebeurd dit juist in Mallorca?

http://www.conectabalear.com/en/
krisken
userbase crew
userbase crew

Interessant, is dus wifi en wimax (clearwire). Maar ook daar zie je een maximum van 12mbit (genoeg om te surfen, maar dus niet OK voor europa...)
http://www.conectabalear.com/en/internet/
http://www.conectabalear.com/en/como-funciona/

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Misschien is zelf de infrastructuur aanleggen nog niet zo een slecht idee. Dan is er één (europees/nationaal) bedrijf die dit aanlegt, onderhoud, ... en tig aanbieders die hun diensten (internet, tv, telefoon, ...) hier kunnen op aanbieden.
De theorie is mooi... maar dan gaan we weer terug naar de tijd van staatsbedrijven (wat in Belgie nooit goed zal werken met de politieke verzuiling). Je laat dan wel toe dat bedrijven gaan concurreren op diensten maar niet meer op het aanleggen van infrastructuur (alhoewel ook daar zal de staat dan wel aanbestedingen uitschrijven).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het FTTH (Fibre to the Home) Council Europe is niet te spreken over het schrappen van 8,2 miljard euro uit het E.U. budget voor breedband en publieke digitale diensten. "Door de financiële enveloppe in te korten tot 1 miljard euro is er geen ruimte meer voor investeringen in glasvezelinfrastructuur," zegt Karin Ahl, president van de Europese belangenvereniging van 'fiber to the home'-leveranciers.
Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/eur ... 031886.htm
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Interessant, is dus wifi en wimax (clearwire). Maar ook daar zie je een maximum van 12mbit (genoeg om te surfen, maar dus niet OK voor europa...)
De Europa target is voor 2020, we zijn nu pas 2013.
7 jaar in IT landschap is een eeuwigheid. Herinner je je nog de snelheden die je kreeg 7 jaar geleden? De meeste routers hadden toen nog een 10 Mbit WAN poort, nu hebben ze standard 1Gbps ..
krisken
userbase crew
userbase crew

True...maar dan nog moeten ze wel stilaan beginnen om er werk van te maken...
En 7 jaar geleden (2006) was ethernet (100mbit) toch al de norm hoor.

Telefonie = EDPnet + OVH
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

inderdaad.... zoveel sneller als vroeger kan ik toch niet. Ik ben begonnen aan 10mbit (telenet), 15jaar geleden ongeveer
en dat heb ik nu nog altijd (edpnet enough)

Ik kan en mag alleen meer binnenhalen.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:De meeste routers hadden toen nog een 10 Mbit WAN poort, nu hebben ze standard 1Gbps ..
Waar ze vaak maar 100 Mbits kunnen over routeren :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:True...maar dan nog moeten ze wel stilaan beginnen om er werk van te maken...
En 7 jaar geleden (2006) was ethernet (100mbit) toch al de norm hoor.
De norm aan de LAN kant, niet aan de WAN kant :)
krisken
userbase crew
userbase crew

Hmm niet persé hoor. Want in 2006 had je al meer dan 10mbit bij telenet (de goeie ouwe turbonet 20mbit die dan plots naar 25 en 30mbit ging). Ook die dlink routertjes (DI 604) hadden zowel op LAN als WAN reeds 100mbit poortjes hoor.

Herinner mij wel dat die thompson modems maar een 10mbit WAN hadden (ADSL) en dat mijn allereerste dlinkroutertje dit ook had. Dat waren nog tijden :) router configgen met serial port en dan nog verwonderd zijn dat het echt werkte :D

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”