Bekend maken van telefoonnummer GSM

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
yvesvn
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Ik werd recentelijk opgebeld door Citybank(aanspreken met mijn naam)............dus Belgacom/Proximus heeft MIJN GSMnummer(dat normaal 'verborgen' is) aan hun bekend gemaakt , zonder mijn toelating laat staan instemming .
Ik vind dit ongehoord en wil hiertegen in gaan.

Iemand ervaring hiermee?
Overweeg zelfs hiervoor mijn abo bij hun te stoppen.Ben reeds meer dan 30 jaar klant.
bestaat zoiets als een etische orgaan waar ik dit kan aankaarten ?

grtz

[Mod Edit] topic verplaatst naar Vaste en mobiele telefonie > Belgacom, Proximus
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
INTERNET: EDPNET
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Zeker dat zij dit niet aangekocht hebben via 1 of andere marketeer waar jij je nummer (onbewust) aan hebt bekend gemaakt?
Ik geloof niet dat BGC/Proximus deze gegevens doorspeelt...

Ik zou in de eerste plaats contact opnemen met Citibank met de vraag hoe zij aan jouw contactgegevens zijn gekomen. In het kader van de wet op de privacy dienen ze jou deze info te verstrekken.
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

heb je ooit duidelijk laten weten dat dit een geheim nummer moet zijn?

Zoniet kan je gsm nummer gemakkelijk via de site van de witte gidsen en verwante sites worden opgevraagd.

ben je ingeschreven op de robinsonlijst? dan kan je dergelijke problemen vermelden.

ik vind wel dat je nogal fel tekeer gaat voor zo een feit. Veranderen van provider voor dit éénmalig feit, vind ik nogal drastisch, maar het is natuurlijk uw beslissing.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer

De robinsonlijst is biedt 0,0 zekerheid dat je van deze telefoontjes gespaard blijft.
Enkel de callcenters/marketeers die het charter ondertekend hebben zullen je met rust laten.
yvesvn
Premium Member
Premium Member

axs schreef:Zeker dat zij dit niet aangekocht hebben via 1 of andere marketeer waar jij je nummer (onbewust) aan hebt bekend gemaakt?
Ik geloof niet dat BGC/Proximus deze gegevens doorspeelt...

Ik zou in de eerste plaats contact opnemen met Citibank met de vraag hoe zij aan jouw contactgegevens zijn gekomen. In het kader van de wet op de privacy dienen ze jou deze info te verstrekken.

Bij hun gesprek zei men meteen dat dit gesprek 'in samenspraak is met Belgacom' ???
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

slechts één adres: ombudsman voor telecom...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik sta ook vermeld op de robinsonlijst, maar toch krijgen die callcenters mij ook te pakken. Ook al verwijs ik hiernaar, je mag al blij zijn als de operator van dienst weet wat de robinsonlijst is.

Je hebt overigens een privénummer en een geheim nummer. En er is een verschil tussen!
Een geheim nummer is een nummer dat nergens in terug te vinden is, in tegenstelling tot een privénummer dat niet in de witte gids staat, maar je wel kan opvragen via 1207 (ironisch, niet).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Kan je een geheim nummer opvragen via de CRDC?
Of is dit enkel aan welke operator dit nummer toegewezen is, maar daarom (nog) niet noodzakelijk aan een eindgebruiker?
Al mijn Belgische VoIP nummers zijn niet te vinden via 1207.
Wel via CRDC.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dit klopt!
Een geheim nummer, daar betaal je ook niet voor.
Een privénummer wel.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

krisken schreef:in tegenstelling tot een privénummer dat niet in de witte gids staat, maar je wel kan opvragen via 1207 (ironisch, niet).
Volgens mij kunnen ze je daar naar doorverbinden, maar het nummer zélf geven ze je niet.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Heb het voorgehad dat ze mij konden doorverbinden, maar ik kreeg in geen geval zijn telefoonnummer.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

yvesvn schreef:Bij hun gesprek zei men meteen dat dit gesprek 'in samenspraak is met Belgacom' ???
bedriegers zeggen dit altijd, het betekent alleen dat ze bellen met een lijn van Belgacom :lol:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ach, ik heb al gehad dat een lokale telefoonverkooppunt belde om Belgacom TV te verkopen, gratis testkit en vanalles. Ze presenteerden zich als "Met Belgacom". Alleen heb ik de functie weergave naam bij Belgacom en zag dus "XXX Telecom" staan en wees hun er fijn op dat zij niet "Belgacom" waren, maar een verdeler. "Ja, maar da's toch hetzelfde".

... nee, da's fraude (identeitsvervalsing).
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet vergeten dat Belgacom & Citibank samenwerken ivm. kredietkaarten. En ik denk zelfs dat in de Belgacom voorwaarden staat dat ze uw gegevens kunnen delen met 3de partijen tenzij je je hier uitdrukkelijk tegen verzet.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

krisken schreef:Een geheim nummer, daar betaal je ook niet voor.
Een privénummer wel.
Kan iemand dan exact het verschil geven tussen een geheim nummer en een privé nummer ?
Volgens mij is dat volledig achterhaald.
Ook dat een geheim nummer gratis zou zijn, en dat je voor een privé nummer zou moeten betalen, vind ik nergens terug.
Aan wie zou je dat moeten betalen ?? Sinds de liberalisering van de telefooongidsen zit dit niet meer bij Belgacom.
meon schreef:
krisken schreef:in tegenstelling tot een privénummer dat niet in de witte gids staat, maar je wel kan opvragen via 1207 (ironisch, niet).
Volgens mij kunnen ze je daar naar doorverbinden, maar het nummer zélf geven ze je niet.
Met de dienst "Mailbox 1207" wordt je doorverbonden met de Mailbox van de correspondent, wiens nummer je niet krijgt ("direct deposit").
Volgens mij is:
  • - een privénummer, een nummer dat niet meegestuurd wordt met de CLIP (=anoniem)
    - een geheim nummer, een nummer dat niet in de telefoongids komt.
Het een heeft met het ander niets te maken:
  • - je kan perfect in het telefoonboek staan, maar toch anoniem uitbellen (=privé nummer).
    - omgekeerd: je kan perfect een geheim nummer hebben (niet gepubliceerd), maar toch meesturen als je uitbelt.
    • vb: een huisarts staat met zijn praktijk nummer in de gids, maar met zijn privaat nummer niet in de gids (= geheim nummer). Toch is zijn nummer zichtbaar als hij met deze lijn uitbelt naar vrienden/kennissen.
De enige info die je vindt is de FAQ op 1207.be (die trouwens ook al 5 jaar out-of-date is) :(.
Hier staat ook de uitleg over dienst "Mailbox 1207".

Ik denk dat de procedure de volgende is:
  1. Vaste lijnen:
    1. jouw Operator stuurt in principe de gegevens naar de telefoongids. Dit gebeurt alléén door de Telekom partners:
      • Base, Belgacom, BT, Colt, Dommel, TV NET TEL, Voxbone, Scarlet, Telenet, Verizon, 3stars ....
        WeePee en OVH staan (nog) niet in de lijst.
    2. Tenzij je gekozen hebt voor een geheim nummer (opt-out).
    3. Je kan ook op eigen initiatief contact nemen om je gegevens aan te passen (Phoneinfo e-Customer Care Team: [email protected])
  2. GSM nummers:
    1. per definitie staat je nummer niet in de Gids, maar wordt wel meegedeeld aan 1207. Deze nummers worden niet meegedeeld, maar je kan wel doorverbonden worden via Mailbox 1207.
    2. je kan ervoor kiezen om je GSM nummer te publiceren (opt-in). Via [email protected] of het contact formulier.
    3. je kan ervoor kiezen om ook niet via "Mailbox 1207" bereikbaar te zijn, door te bellen naar 0800 93 742 met de betreffende GSM.
Om terug te komen op de vraag van de TS.
Ik denk dat het ontvangen van telefoontjes van callcenters niets te maken heeft met het al of niet bekend zijn in de telefoongids. Ikzelf sta met al mijn nummers in de gids en op 1207.be, en heb (bijna) geen last van ongewenste callcenters.
Jouw nummer zal wel op een of andere lijst gestaan hebben die doorverkocht werd aan "commerciële partners" :-D .
Tenzij je verandert van nummer, zal een wijziging van provider ook niets uitmaken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

een geheim nummer staat niet in de gidsen ed. en zal niet worden vrijgegeven door de dienst inlichtingen. Maar het wordt wel meegestuurd als je een uitgaande oproep doet.

een privé-nummer wordt niet meegestuurd met een uitgaande oproep. (maar kan daarentegen wel in de gidsen staan).

een combinatie van de twee kan natuurlijk ook.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik snap het verschil tussen een geheim nummer en een privénummer ook niet.
Deze pagina van Belgacom lezend zou ik denken dat het hetzelfde is.
Uw geheime nummer tijdelijk vertonen

Hebt u een privénummer? Zelfs als u een geheime nummer hebt kunt u kiezen om die te tonen.
[snip]
Bovendien is in de officiële prijslijst van Belgacom enkel sprake van een "Geheim nummer".
Een gratis optie op alle Belgacom vaste lijnen voor consumenten.

Edit: bij Telenet is onderstaande informatie te vinden.

• Niet gepubliceerd nummer of 'geheim nummer' (gratis)
    • Telefoonnummer verschijnt niet in de telefoongidsen
    • Telefoonnummer wordt wel doogegeven op de dienst inlichtingen
  • Niet vermeld nummer (gratis) Een niet vermeld nummer zal niet in de gedrukte gids verschijnen. Het nummer wordt ook niet doorgegeven aan 1207 indien men zoekt op naam en adres, men zal naam en adres wel vrijgeven als men zoekt op basis van het telefoonnummer. Dit geldt zowel voor de telefonische versie als voor de digitale versie (http://www.1207.be)

Er blijkt dus wel degelijk een verschil te zijn in de "behandeling" van de soorten nummers.
De benaming tussen de operatoren lijkt verschillend te zijn.

En de VoIP nummers die ik heb zijn nergens te bespeuren...
Nog een aparte categorie allicht. :?
yvesvn
Premium Member
Premium Member

Als ik deze reacties lees is er toch wat onduidelijkheid ivm de privacy.
Misschien de vraag gewoon eens stellen bij de provider ??? of als EVA dit leest ?? :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”