BBOX2 Bridge Pfsense: PPPoE, heeft iemand 't wel werkend?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
VicVL
Starter
Starter
Bedankt: 4 keer

Goedenavond allen tesamen :-D

Is het iemand gelukt om de BBOX2 in bridge werkend te krijgen? Ik heb uitgebreid in dit forum gezocht, wat oudere posts zeggen dat 't wel lukt, dan zijn er weer een hoop mensen waarbij 't niet lukt, dan zijn er oproepen of er mensen zijn bij wie 't echt gelukt is, en dan zijn die threads die ik vond een beetje doodgestorven.

De reden dat ik een aparte router er achter wil is: de firmware van de BBOX2 is buggie en verknalt mijn LAN. Statische IP's werken de helft van de tijd niet, en aangezien we hier wat (NAS)-servers hebben die een fixed IP moeten hebben is dat onwerkbaar. Met BGC kom ik niet verder, dus dacht ik: dan ga ik er maar omheen: dan bridgen we het BBOX2-vehicle, en hangen we er een Pfsense-appliance achter. Dus de appliance gebouwd, Pfsense geinstalleerd, de instructies uitgevoerd (oa hier: http://patrick.vande-walle.eu/belgacom- ... in-bridge/, stappen 1-4 allemaal gedaan). De Pfsense regelt 't LAN uiteraard perfect, alleen: hij kan geen connectie maken. Ik heb screenshots toegevoegd als bijlage.

Vandaar dus mijn vraag: is er iemand die 't wel werkend gekregen heeft? Kan het te maken hebben met de VLAN-identificatie die wellicht verplicht is?

Hopend dat er iemand is die me uit mijn lijden kan verlossen (de frustratie vreet aan me :cry: ),

Tot slot: ik heb deze post aangepast op veler verzoek ( :lol: ) omdat ik inderdaad wel heel erg boos aan 't doen was daar hebt u gelijk in en ik hoop het hiermee weer recht gezet te hebben ( :wink: ). Wat ik wel nog wil zeggen: er staan hieronder reacties over dat je als consument geen servers moet draaien op een 'consumentenabonnement'. Welnu: de mijne is geen consumentenabonnement maar een KMO-abonnement, maar los daarvan: heel veel consumenten hebben een nasje thuis staan, en dat is per definitie een server. Dus zo raar vind ik het niet als consumenten 'een server draaien'. En als je backups wilt draaien (ik doe dat met rsync), je htpc foutloos wilt hebben kunnen draaien, enzovoorts, dan is een statisch LAN-ip niet behaald iets 'exotisch' maar iets dat we begin jaren '90 al zo deden; normale ICT. Vind ik toch :-D

Ik hoop dat de correctie van deze post u allen tot tevredenheid stemt (neem er nog eentje :beerchug: ),

Alvast bedankt & groetjes,
Bijlagen
2.png
(172.44 KiB) 16 keer gedownload
1.png
(126.14 KiB) 16 keer gedownload
Laatst gewijzigd door VicVL 05 feb 2013, 18:56, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De bbox is een goede modem voor thuisgebruik voor het overgrote merendeel van de gebruikers. Blijkbaar is jouw opstelling bedoeld voor een bedrijf?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

VicVL schreef:Hopend dat er iemand is die me uit mijn lijden kan verlossen (de frustratie vreet aan me :cry: ),
Als je op dit Forum hulp wilt zoeken voor uw probleem, ben je heel hartelijk welkom. Maar zorg er dan voor dat je uw probleem kort en bondig beschrijft: wat je hebt, hoe je het instelt, wat je wil bereiken ...
VicVL schreef:* Na grandioos geschoffeerd te zijn door de klanten'service'
*de buggy firmware van die BBOX2 verknalt mijn LAN.
* De klanten'service' verzint onzin na onzin ('servers in uw LAN ondersteunen wij niet'
* Het is te grof wat Belgacom doet.
* het gedrag van die lompe boeren die zich technische klanten'service' noemen en ons onbeschoft afserveren
* Belgacom levert rommel als de BBOX2
Een lange scheldpartij tegen de provider, is niet alleen onwenselijk, maar ook moeilijk leesbaar, en heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Zeg gewoon exact wat je probleem is, en hopelijk vind je hier een oplossing.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VicVL
Starter
Starter

Dank voor uw beider reactie :-D Ik zal het morgen aanpassen dan, maar ik ben wel enorm gefrustreerd door deze houding van BGC, dus mea culpa dat ik dit zo opschreef. En aan de eerste reageerder: neen, geen bedrijf, maar we hebben hier wel allerlei servers die allerlei dingen doen voor ons (een mens moet een hobby hebben, nu er tegenwoordig niks meer op TV is :lol: ).
krisken
userbase crew
userbase crew

OK, laat eens om te beginnen weten hoe jouw gewenste setup is.
Wat voor switch heb je (managed, vlan enabled, ...), wat voor appliance heb je, en wat is het doel dat je exact wilt?

Telefonie = EDPnet + OVH
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

bij mij werkt het, .. 'k heb ongeveer alles zoals ik het wil werkende krijgen, .. met vlans en heel de rateplan, ook met statische en meerdere statische IP

Eigenlijk had ik het bij mij ook zo dat het niet wou connecten bleek dat ik pppoe1 en pppoe0 had en dus heb ik eentje verwijdert en dan werkte het.

als je dat graag heb stuur ik wel eens mijn config.
Laatst gewijzigd door Ofloo 04 feb 2013, 19:59, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Mocht PFSense jouw smaak niet zijn, kan je altijd Routerboard eens overwegen ook : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=36739. Mooi toestel voor lage prijs :-)

PS : heb zowel met PFSense als RB gewerkt, beiden doen PPPoE prima!

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

VicVL schreef:... servers in uw LAN ondersteunen wij niet ....
Als je een massmarket product afneemt dan worden servers inderdaad niet ondersteund. En ga je bij Telenet dan zul je ondervinden dat ze nog véél strikter zijn dan BGC, lees: minder poorten die openstaan of kunnen open gezet worden. Kom nu niet af dat je een professioneel abbonnement hebt.

Eigenlijk gedraag jij je als een boer, ook een goede avond
schneider
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

BBOX2 in bridge.

1. Zet dhcp uit.
2. Zet een 0 in de login field van de BBOX.

Simpeler kan niet hoor.

Bij pfsense.
Op uw Wan poort vul je de PPPoE gegevens in
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Ik had daar een redelijk goedkoop modemke voor gevonden, want mijn vorige router was een cisco advanced services, .. en 'k wou die niet echt in bridge zetten, :p een tplink trouwens.

http://nl.tp-link.com/products/details/ ... el=TD-8616 'k geloof dat ge die al vind voor een 15 euro ..
krisken
userbase crew
userbase crew

schneider schreef:BBOX2 in bridge.

1. Zet dhcp uit.

Simpeler kan niet hoor.

Bij pfsense.
Zet meteen ook PPPoE uit op je bbox ;-)

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Als je 0 instelt in de login zal er géén PPPOE sessie worden opgebouwd ;-)
krisken
userbase crew
userbase crew

Advanced settings => Network Interfaces => WAN PPPoE => Knopje "disable" :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
schneider
Plus Member
Plus Member

dat hoeft helemaal niet :-D
De manier die ik opgaf is de simpelste en werkt perfect! :banana:
krisken
userbase crew
userbase crew

Hoeft niet, maar door de PPPoE uit te zetten doet je modem geen tevergeefse pogingen om in te loggen op de radius server.

Telefonie = EDPnet + OVH
schneider
Plus Member
Plus Member

Als je een 0 typt wordt de PPPoE dan niet automatisch uitgeschakeld? Ik krijg in ieder geval wel een melding dat het niet actief is wanneer ik op 'save' drukt.
Kan dit niet meteen controleren.
krisken
userbase crew
userbase crew

PPPoE van de WAN interface schakel je enkel uit zoals ik het beschreef :) SImpelweg op knopje duwen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Misschien is bij TS /dev/null al voor 98% vol??
Probeer volgende eens:

Code: Selecteer alles

sh $ PATH=pretending! /usr/ucb/which sense
En laat hier even de resultaten weten. :wink:
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

krisken schreef:Hoeft niet, maar door de PPPoE uit te zetten doet je modem geen tevergeefse pogingen om in te loggen op de radius server.
Dat klopt, als 't juist is, is't juist :wink:

@eternum: % man: Why did you get a divorce? man:: Too many arguments. :beerchug:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Jep, ik ken dat van ergens. 8)

$ touch /pussy
touch: cannot touch `/pussy': Permission denied
Hmmm, dan alles maar op één lijntje.

unzip; strip; touch; finger; grep; mount; fsck; more; yes; fsck; fsck; umount; sleep
En als het echt tegenzit:

:(){ :|:& }:  //at your terminal
of

:(){ :|:& };:  //at your terminal
:mrgreen:
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

lievenborms
Starter
Starter

Sinds nieuwjaar heb ik ook al melding gemaakt van lan servers die niet werken vanaf de nieuwe firmware. Er wordt mij telkens beloofd dat de 2de lijn support mij gaat contacteren om het probleem op te lossen maar dit gebeurt niet.
Ik heb vandaar ook nogmaals de klantendienst van belgacom gecontacteerd. Er werd mij verteld dat lan servers en dergelijke niet ondersteund wordt door belgacom en indien er problemen zijn dat ik een externe firma dien te consulteren.
Er werd mij ook medegedeeld dat deze problemen voor hun totaal onbekend waren, volgens deze topic is het dus al zeker geen alleenstaand geval.
Intussen ben ik ook aan het worstelen met de bridge mode van de bbox2, tot nu toe nog zonder resultaat.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

De mensen die pfsense met bbox werkende hebben gekregen is de snelheid de volledige snelheid?
Ik had een 30Mb lijn en kon met pfsense maar 22-25Mb downloaden. Rechtstreeks op de Bbox 30Mb. Heb ik nooit gefixt gekregen.
Iemand anders wel.
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

lievenborms schreef:Sinds nieuwjaar heb ik ook al melding gemaakt van lan servers die niet werken vanaf de nieuwe firmware. Er wordt mij telkens beloofd dat de 2de lijn support mij gaat contacteren om het probleem op te lossen maar dit gebeurt niet.
Dit zou de helpdesk niet mogen beloven. Anderzijds, servers op jouw LAN worden niet gesupporteerd op een mass market abbo.
Ik heb vandaar ook nogmaals de klantendienst van belgacom gecontacteerd. Er werd mij verteld dat lan servers en dergelijke niet ondersteund wordt door belgacom en indien er problemen zijn dat ik een externe firma dien te consulteren.
Inderdaad, nogmaals, servers op jouw LAN worden niet gesupporteerd op een mass market abbo.
Er werd mij ook medegedeeld dat deze problemen voor hun totaal onbekend waren
Uiteraard, de helpdesk voor mass market producten is niet op de hoogte van problemen i.v.m. professionele abbonementen.
... volgens deze topic is het dus al zeker geen alleenstaand geval...
Wrong again wat de helpdesk betreft. Wél is het zo dat je net als de TS verkeerde conclusies treft ...
Intussen ben ik ook aan het worstelen met de bridge mode van de bbox2, tot nu toe nog zonder resultaat.
Op dit forum is er al ontelbare keren uitgelegd wat je moet doen. Om compleet moedeloos van te worden :bang:
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Bij mij werkt die PPPoE vanuit pfSense gewoon aan volle snelheid. Ik heb overigens de PPPoE sessie in mijn BBox niet uitgeschakeld, zo kan ik steeds (mits manuele configuratie) snel op het internet moest mijn pfSense er om een of andere reden uitliggen.

Om het aan het werken te krijgen is het belangrijk dat je je PPPoE als WAN verbinding selecteert, je kan dat initieel bij installatie niet omdat die nog niet aangemaakt is maar na het aanmaken kan je dit wel omzetten.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
krisken
userbase crew
userbase crew

rpr schreef:De mensen die pfsense met bbox werkende hebben gekregen is de snelheid de volledige snelheid?
Ik had een 30Mb lijn en kon met pfsense maar 22-25Mb downloaden. Rechtstreeks op de Bbox 30Mb. Heb ik nooit gefixt gekregen.
Iemand anders wel.
Klinkt als een pfsense bak die de snelheid niet aan kan. Mogelijk liep die te warm of een niet al te snelle processor?

Telefonie = EDPnet + OVH
VicVL
Starter
Starter

krisken schreef:OK, laat eens om te beginnen weten hoe jouw gewenste setup is.
Wat voor switch heb je (managed, vlan enabled, ...), wat voor appliance heb je, en wat is het doel dat je exact wilt?
Bedankt voor je reactie :-D Ik heb een (semi-managed) HP V1910, een paar Synology-machines, en ik heb nu zelf een appliance in elkaar geschroefd uit oude onderdelen, P4-2.4 met dual Nic (alles staat op de FBSD HCL, en dat stuk werkt ook perfect. Pfsense 2.0.2 X86 staat er op. Eth0 gaat naar LAN1 van de BBOX2, eth1 gaat naar de V1910, waar ook de synologies, de desktop-pc's, de laptops, de HTPC's en de WAPs in zitten). Het doel is niet moeilijk: de BBOX2 moet alleen nog maar VDSL doen, Pfsense doet de rest: DHCP, routering, en firewall. Want dan blijven met name de Synologys op fixed IP en lopen de rsync's en de HTPC-calls gewoon goed. Sinds de laatste upgrade-push van de BBOX 2 houdt die de fixed IP's niet meer. Probleem is gekend bij BGC zo werd mij verteld, er werd aan gewerkt. Dan was er een nieuwe push en werkte alles weer, maar nu is er weer een nieuwe push en werkt het weer niet meer. En daarom dacht ik: ik ga er omheen, ik kan niet elke paar weken aan de telefoon gaan zitten, en met Pfsense los ik dat op (en hou ik mijn vrouw en kinderen van mijn nek af :lol: :lol: :lol: ).
Ofloo schreef:bij mij werkt het, .. 'k heb ongeveer alles zoals ik het wil werkende krijgen, .. met vlans en heel de rateplan, ook met statische en meerdere statische IP
Eigenlijk had ik het bij mij ook zo dat het niet wou connecten bleek dat ik pppoe1 en pppoe0 had en dus heb ik eentje verwijdert en dan werkte het.
als je dat graag heb stuur ik wel eens mijn config.
Bedankt voor je reactie :-D

Ik begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoelt:
bleek dat ik pppoe1 en pppoe0 had en dus heb ik eentje verwijderd.
:beerchug:
krisken schreef:Mocht PFSense jouw smaak niet zijn, kan je altijd Routerboard eens overwegen ook : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=36739. Mooi toestel voor lage prijs :-)
PS : heb zowel met PFSense als RB gewerkt, beiden doen PPPoE prima!
Bedankt, Krisken :-D

Ik had onlangs terloops Routerboard ook al eens gezien, en het ziet er interessant uit. Ik ben al sinds 2004 een FreeBSD-fan (sponsor 't ook), dus vandaar mijn keuze voor Pfsense.
schneider schreef:BBOX2 in bridge.
1. Zet dhcp uit.
Simpeler kan niet hoor.

Bij pfsense.
Bedankt voor je reactie, Schneider :-D

Ik probeer heel hard te begrijpen wat je schrijft maar mijn hersens helpen me even niet :oops:

1. Waar zet ik DHCP uit, op welke interface?
2. Wat bedoel je met 'zet een 0 in de login field'? Dat is de fdxxxx@SKYNET op de WAN-PPP neem ik aan? Is dat echt zo simpel ( :oops: )? Moet ik de LAN-bridge dan niet disablen?
Ofloo schreef:Ik had daar een redelijk goedkoop modemke voor gevonden, want mijn vorige router was een cisco advanced services, .. en 'k wou die niet echt in bridge zetten, :p een tplink trouwens.

http://nl.tp-link.com/products/details/ ... el=TD-8616 'k geloof dat ge die al vind voor een 15 euro ..

Maar werkt die goed met BGC? Ik bedoel, het is dat verhaal met VDSL-signalen, en ik geef ruiterlijk toe, daar snap ik geen snars van. Ik dacht om die reden best bij de BBOX2 te blijven voor het geval dat BGC iets aan de xDSL-signalen verandert; dan kunnen ze de BBOX een push update geven en werkt DSL nog steeds, terwijl, in mijn simpele redenering (ik ben niet zo'n slimme :lol: ) zo'n extern modem dan misschien niet meer meekomt na de wijzigingen in de DSL-techniek door BGC.
vuurvos schreef:Als je 0 instelt in de login zal er géén PPPOE sessie worden opgebouwd ;-)
Bedankt voor je reactie, Vuurvos :-D

Het is eigenlijk dat ik niet goed begrijp wat je bedoelt met 'als je 0 instelt'. Waar stel ik '0' in?
krisken schreef:Hoeft niet, maar door de PPPoE uit te zetten doet je modem geen tevergeefse pogingen om in te loggen op de radius server.
Dus als ik 't goed begrijp is het wel PPPoE uit, niet de LAN-bridge disablen, en dan de '0' invullen (maar waar :???: :oops: ).

U bent sowieso allemaal hartelijk bedankt voor het mij bijstaan, en sorry nog voor mijn rant, u had ook wel gelijk, en sorry dus nog daarvoor :wink:
Mathy schreef:Bij mij werkt die PPPoE vanuit pfSense gewoon aan volle snelheid. Ik heb overigens de PPPoE sessie in mijn BBox niet uitgeschakeld, zo kan ik steeds (mits manuele configuratie) snel op het internet moest mijn pfSense er om een of andere reden uitliggen.

Om het aan het werken te krijgen is het belangrijk dat je je PPPoE als WAN verbinding selecteert, je kan dat initieel bij installatie niet omdat die nog niet aangemaakt is maar na het aanmaken kan je dit wel omzetten.

Ik moet bekennen dat ik nu weer danig in de war raak; moet PPPoE nu niet uit op de BBOX? Ik heb op eth0 (WAN) in Pfsense de login gegevens goed ingevuld, maar hij maakte dan toch niet de connectie. Bij jou dus wel?

[Mod Edit] 6-dubbele post samengevoegd. Gelieve de "Edit" knop te gebruiken om je laatste post bij te werken
krisken
userbase crew
userbase crew

1. post alles in het vervolg in één post, dit is beter dan 5-6 posts :-)
2. Je gebruikt een P4. Ik raad je aan om toch uit te kijken naar een nieuwe machine. Een P4 is een ware stroomvreter als het er op aankomt. Bovendien doe je - als ik snel lees - niks speciaals met pfsense waarvoor je heavy power nodig hebt. Zo heb ik jarenlang PFsense draaiende gehad op een atom 230 met 1GB ram. Werkte prima!
3. Zet PPPoE uit op je bbox, hoe je dat doet zie je in één van mn posts
4. Doe eerst een clean install van pfsense en zorg dat eth0 = WAN en eth1 = LAN. Normaal gaat deze standaard een dhcp server installeren en krijg je een IP uit de 192.168.1.0/24 range. Dan kan je daar je WAN instellen.

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

VicVL schreef:Dus als ik 't goed begrijp is het wel PPPoE uit, niet de LAN-bridge disablen, en dan de '0' invullen (maar waar :???: :oops: ).
Neen, de beste manier om PPPOE uit te zetten is hierboven beshreven door Krisken.

Die '0' invullen in de plaats van de username (iets in de trend van fdxxxx@SKYNET) zorgt er natuurlijk ook voor dat er geen PPPOE sessie kan worden opgebouwd maar je modem doet dan geen tevergeefse pogingen om in te loggen op de radius server van BGC.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

VicVL schreef:
Mathy schreef:Bij mij werkt die PPPoE vanuit pfSense gewoon aan volle snelheid. Ik heb overigens de PPPoE sessie in mijn BBox niet uitgeschakeld, zo kan ik steeds (mits manuele configuratie) snel op het internet moest mijn pfSense er om een of andere reden uitliggen.

Ik moet bekennen dat ik nu weer danig in de war raak; moet PPPoE nu niet uit op de BBOX? Ik heb op eth0 (WAN) in Pfsense de login gegevens goed ingevuld, maar hij maakte dan toch niet de connectie. Bij jou dus wel?
volgens mij heeft het weinig met BGC te maken, .. dsl is een standaart die eigenlijk denk ik door meerdere isp gebruikt worden, ..

Wat jij moet doen op jouw modem is hem in bridge zetten dus danig dat de modem geen pppoe connectie maakt maar dat jouw router dit doet. eens dat dat klaar is gaat het instellen van je lan vanzelf gaan probeer eens een seriële connectie te maken met je pfsense, dan krijg je ook een reeks van opties voor het instellen van je interfaces.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Geen idee waarom we de mensen altijd aanraden om de PPPoE op de BBox uit te zetten?
  • - De Bbox2 ondersteunt PPPoE passtrough, dus er moet helemaal niets "in bridge" gezet worden.
    - Belagcom ondersteunt multiple PPPoE sessies, dus die van de Box is geen belemmering voor de PPPoE sessie van de router.
    - Hotspot blijft werken als je de PPPOe sessie aan blijft.
    - Je kan de BBox2 gebruiken als backup als je router/Pfsence het laat afweten.
    - last but not least, hoe minder je aan je BBox2 moet prutsen, hoe minder problemen :).
Ik las hier ook in een van de reacties, de raad om DHCP uit te schakelen op de BBox2. Ook geen idee waarom dat goed voor is?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew

Hoe meer je uitzet, hoe minder je bbox moet doen, hoe minder snel deze zal vastlopen? En ook hoe minder warm deze zal lopen enzo...

Ik geef een algemene howto. Er zijn VDSL2 operatoren die geen meerdere PPPoE connecties toe laten en dan is mijn manier de enige correcte manier van werken. Met het tekort van IP's in gedachte werk ik liever met het idee dat elk IP adres dat je gebruikt dat niet nodig is, er één te veel is. Als ik zeg dat ik in een datacenter 2.5 euro PER IP-ADRES betaal (!!!) dan kan je je wel een idee stellen hoeveel een "verlies" je kan hebben met duizenden klanten die de PPPoE laten open staan op de bbox zonder deze te gebruiken...

Als je routing het laat afweten, dan connect je je laptop rechtstreeks op de bbox, surf naar 192.168.1.1, ga naar dezelfde pagina, klik op "enable" en voila je kan terug verder. Nog geen 2 minuten werk. Big deal....

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken, neem het niet persoonlijk, het was geen kritiek, maar een vraag.
Ik geef alleen een aantal redenen om het niet te doen ;)
onder andere de Fonspot. En ook dat de lezers weten dat het niet moet!
En die BBox2 zal heus niet warm lopen door een PPPoE sessie waarop er bijna geen traffiek komt.
krisken schreef:... surf naar 192.168.1.1, ga naar dezelfde pagina, klik op "enable" en voila je kan terug verder. Nog geen 2 minuten werk. Big deal....
Hopelijk heeft hij dan het advies niet gevolgd dat hier ook kwam om de DHCP af te zetten :)

En wat betreft " 2 minuten werk. Big deal." Als je de vele vragen van de TS leest (in 6 opeenvolgende posts) die het allemaal niet zo begrijpt, dan is dit voor sommigen blijkbaar toch wel een big deal :-( .
Mijn advies is altijd: laat die BBox2 gerust (dan kan je er ook niets aan misprutsen).
krisken
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef:krisken, neem het niet persoonlijk, het was geen kritiek, maar een vraag.
Ik geef alleen een aantal redenen om het niet te doen ;)
onder andere de Fonspot. En ook dat de lezers weten dat het niet moet!
En die BBox2 zal heus niet warm lopen door een PPPoE sessie waarop er bijna geen traffiek komt.
Mijn advies is altijd: laat die BBox2 gerust (dan kan je er ook niets aan misprutsen)
Philippe, het was ook niet aanvallend bedoeld tov jou. Mss moest ik het wat anders formuleren, dat wel.
Anyway : de mensen die zich bezig houden met de bbox2 in bridge te zetten zijn technisch al wat beter op de hoogte van wat ze doen dan mensen die deze modem als modem/router gebruiken. Dus deze ingreep op hun bbox2 kunnen ze perfect aan, en het brengt bij tot een beter beheer van de ip's voor de ISP. Nu kan je nog meerdere PPPoE's starten bij Belgacom maar ik voorzie een toekomst waarbij dit (voor IPv4) niet het geval zal blijven. Zie naar telenet : waar ze vroeger bij bvb een Turbonet abonnement 4 ip's ter beschikking stelden is dit nu één IP. En dit is ook logisch (tipje : ELKE isp krijgt nu nog éénmalig 1024 ip's, daarna is het njet bij RIPE). Door PPPoE uit te zetten pruts je mijn inziens niet aan je bbox, het is nu eenmaal een standaard functionaliteit die iedereen kan bereiken zonder hocus-pocus zoals TR69 uitzetten enzo. Als je de PPPoE uit zet kan je bvb ook de firewall uitzetten (heb je toch niet nodig dan). Velen zetten nog de WiFi uit maar ik ga een stapje verder : ik haal het WiFi kaartje er gewoon uit (scheelt een PAK in energie, en in warmte).

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt maar ik blijf erbij dat als je een andere router zet (pfsense, routerboard, of whatever) je technisch genoeg capabel bent om die PPPoE ook even uit te zetten.

PS : ben je zeker dat FON niet werkt zonder PPPoE? Ik heb van "horen zeggen" (dus kan evengoed fout zijn!) dat deze een eigen PPPoE opstart, onafhankelijk van de reeds bestaande?

Telefonie = EDPnet + OVH
lievenborms
Starter
Starter

lievenborms schreef:Sinds nieuwjaar heb ik ook al melding gemaakt van lan servers die niet werken vanaf de nieuwe firmware. Er wordt mij telkens beloofd dat de 2de lijn support mij gaat contacteren om het probleem op te lossen maar dit gebeurt niet.
Dit zou de helpdesk niet mogen beloven. Anderzijds, servers op jouw LAN worden niet gesupporteerd op een mass market abbo.
Vreemd genoeg hebben ze het mij 2 keer beloofd.
Inderdaad, nogmaals, servers op jouw LAN worden niet gesupporteerd op een mass market abbo.
Ik vind het wel jammer dat ze dit pas na het 6de telefoongesprek konden meedelen. Persoonlijk vind ik het dan ook heel onderstandig deze functionaliteiten open te laten staan wanneer er geen support wordt op verleend. De helpdeskt wordt hierdoor alleen maar overladen en klanten verliezen hun geduld.
In het geval dat er toch wordt geopteerd om deze mogelijkheden te laten staan waarom dan geen kleine melding plaatsten op het scherm dat belgacom geen support geeft maar dat je bijvoorbeeld wel info kan vinden op dit forum?
Er werd mij ook medegedeeld dat deze problemen voor hun totaal onbekend waren
Uiteraard, de helpdesk voor mass market producten is niet op de hoogte van problemen i.v.m. professionele abbonementen.
... volgens deze topic is het dus al zeker geen alleenstaand geval...
Wrong again wat de helpdesk betreft. Wél is het zo dat je net als de TS verkeerde conclusies treft ...
Het probleem lijkt me anders vrij duidelijk. Ik heb een werkend system met werkende lan servers. Na een firmware update werkt het niet meer. Het toestel werd zelfs opnieuw naar fabriekstinstellingen gebracht en de instellingen opnieuw geplaatst. Wanneer ik een online portscanner gebruik bemerkt ik, ondanks de correcte instellingen zoals voorheen, dat er geen antwoord komt op mijn poorten die geopend zouden moeten zijn. Na het terugplaatsen van oude firmware terugplaatste, kreeg ik wel onmiddellijk antwoord op deze poorten. Welke verkeerde conclusie maak ik door te stellen dat alles in richting van de firmware wijst of zie ik nog iets over het hoofd?
Op dit forum is er al ontelbare keren uitgelegd wat je moet doen. Om compleet moedeloos van te worden :bang:
Ik spreek nu over mijn situatie maar het probleem doet zich voor op internet verbinding van het bedrijf. Er is dus slechte een kleine tijdspanne voorzien om testen te doen. Ten 2de had ik geen vrije router ter beschikking die aan mijn minimum eisen voldeed.
Intussen heb ik een toestel kunnen vrijmaken en werkt de bbox2 nu in bridge mode. De portforwarding werkt nu wel. Je hoeft niet moedelooste worden hoor. :beerchug:

Je gaat me niet horen zeggen dat de helpdesk slecht is maar ik denk dat het toch nog eens tijd is voor een optimalisatie. De verschillende helpdesks hebben blijkbaar toch zeer weinig kennis van elkaar. Ik heb ruim 6 keer moeten bellen om dan na meer dan 1 maand te moeten horen. “Sorry mijnheer maar dit wordt door ons niet ondersteund” Het resultaat is dus veel verloren tijd zowel voor mij als voor belgacom.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

lievenborms schreef:Wanneer ik een online portscanner gebruik bemerkt ik, ondanks de correcte instellingen zoals voorheen, dat er geen antwoord komt op mijn poorten die geopend zouden moeten zijn. Na het terugplaatsen van oude firmware terugplaatste, kreeg ik wel onmiddellijk antwoord op deze poorten. Welke verkeerde conclusie maak ik door te stellen dat alles in richting van de firmware wijst of zie ik nog iets over het hoofd?
Dat is inderdaad erg bizar.
Er heeft hier op het forum ooit een link naar configuratie software voor de bbox2 gestaan.
Misschien ben je daar iets mee?
Verder denk ik ook aan de hardware revisie van jouw specifieke toestel in combinatie met de firmware, doch persoonlijk zou ik daar geen tijd in steken. Dat levert, buiten het mogelijks pinpoint-en, allicht niets op.

Wel ben ik van mening dat een eigen router, die je volledig kan configureren zoals je zelf wil, de beste oplossing is indien je meer wil doen dan "surfen en mailen". En verder het BGC toestel enkel gebruiken als modem.
Dit heeft ook als voordeel dat indien je verandert van ISP je niet meer afhankelijk bent van de beperkte mogelijkheden van die "consumer" toestellen.
Of je dan BGC of Telenet (etc) hebt, maakt dan immers niet meer uit.
UTP kabeltje versteken tussen of de BGC modem of de Telenet modem en je hebt connectie.
De verdere volledige configuratie gebeurt in je eigen router.
Best hou je bij die configuratie van je eigen router, in de mate van het mogelijke, alvast rekening met de poorten die diverse ISP blokkeren.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

De reden dat ik de PPPoE sessie op de BBox in leven laat is zoals philippe zegt om alles zo standaard mogelijk te laten. Ik heb gemerkt dat ik geen software-updates binnenkreeg en dat FON niet deftig werkte als ik een "niet redundante" setup maakte (heeft 2 jaar zo gewerkt). Daarom heb ik de modem terug gereset naar standaardinstellingen en bouw ik gewoon een tweede sessie op (wat Belgacom toch toelaat).

Het enige wat ik gewijzigd heb op de BBox is dat ik de DHCP heb uitgeschakeld omdat ik pfSense dat laat doen.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

@ Mathy

Zelfs als je DHCP laat opstaan op de bbox2 ...
Dan nog zullen de requests van jouw clients aan de LAN zijde van je pfSense nooit de bbox2 bereiken.
Dus ook dit is geen probleem om op te laten staan. :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

vuurvos schreef:
Ik ben het niet eens met de reactie van vuurvos.
Akkoord dat het gebruik van "servers" niet gesupporteerd op een consummenten abbo.
Maar het woord "Lan servers" is gewoon een BBox2 synoniem voor "port forwarding". Misschien zorgt dit hier wel voor verwarring?

Hoewel consumenten geen servers horen te draaien, hebben de meeste users tegenwoordig toch programma's of applicaties waarvoor bepaalde poorten moeten openstaan (games, VoIP, NAS, remote desktop, ...)
Iedere deftige router moet eenvoudige portforwarding aankunnen, dus ook de BBox2.

En daar zit nu blijkbaar het probleem met de nieuwe Firmware. Ik vindt het dan ook normaal dat de Helpdesk op de hoogte gebracht wordt van eventuele problemen na Firmware updates, en dat ze hiervoor support dienen te geven. Of tenminste het probleem erkennen en intern escaleren. Ik begrijp de frustratie van de TS.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Philippe_d, ik heb dezelfde firmware als lievenborms.
Doch bij mij levert port-forwarding (en zelfs port-redirect) geen enkel probleem op.
Het is, mijn inziens, geen algemeen probleem met de firmware.
Mocht dat zo geweest zijn dan zouden er hier op het forum ook meer klachten van die aard terug te vinden zijn.
En dat laatste is niet het geval.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”