BBOX2 forwarding

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Spitfire698
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

oke na een hele tijd gezocht te hebben ben ik het nu eindelijk beu.

heb de indruk dat de makers van de BBOX2 er plezier in hebben de menustructuur zo onlogisch mogelijk in elkaar te steken en gebruik te maken van eigen terminologie en dan heb ik het nog niet over de verschillende hidden functions.

ben tevreden van mijn belgacom vdsl maar sheesh die bbox2 irriteert me echt mateloos.

anyway zit met volgende opstelling:

mijn internet komt toe op de bbox2

het ip adres van mijn bbox is 192.168.25.10.
op de bbox is 1 belgacom tv aangesloten(geen problemen hier)
1 ethernetkabel loopt naar een pc
1 ethernetkabel loopt naar het 2de verdiep waar een linksys router op aangesloten is

deze beide apparaten krijgen een ip adres via dhcp. na lang zoeken heb ik het ipadres naar de linksys router kunnen vastzetten op 192.168.25.12

het adres van de linksys router is 192.168.1.1
op deze linksys router staat draadloos aan en vertrekken 2 kabels. 1tje loopt naar mijn ps3( geen problemen hier)

een andere loopt naar een computer met linux debian op en samba(met statisch ip 192.168.1.110 dat ook een reservation is in de dhcppool van de linksys)

nu ik zou graag via de pc aangesloten op de bbox2 ook op deze sambaserver geraken.
als ik op de linksys router zit met kabel of via draadloos kan ik in windows gewoon \\192.168.1.110 intypen en me gegevens intypen en ik kan aan mijn mappen.

van de pc op de bbox lukt dit niet. ik denk dat dit is omdat de bbox niet weet dat het 192.168.1.0 netwerk intern is en hij het dus op het internet gaat zoeken.

dus mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dan indien mijn bbox2 router een verzoek krijgt naar een 192.168.1.110 adres dat hij het door zijn interface met adres 192.168.25.12 stuurt( dus naar de linksys router waar de debianmachine rechtstreeks aan verbonden is)

in andere woorden een statische route instellen. (ironisch genoeg kan ik voor mijn studies dit perfect instellen in commandline van ciscoapparatuur en dergelijke) maar met deze simpele bbox lukt het niet XD

is het uberhaupt mogelijk?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

En hoe verwacht jij dat jouw Linksys weet dat de desbetreffende pakketten bestemt zijn voor de LAN zijde van de Linksys?

Hitherto, het lijkt me zoiets van: "Waarom gemakkelijk als moeilijk ook kan."
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Spitfire698 schreef:heb de indruk dat de makers van de BBOX2 er plezier in hebben de menustructuur zo onlogisch mogelijk in elkaar te steken en gebruik te maken van eigen terminologie en dan heb ik het nog niet over de verschillende hidden functions.
Ik heb de indruk dat jij er plezier in hebt om jouw netwerkstructuur zo onlogisch mogelijk in elkaar te steken :)
Spitfire698 schreef:na lang zoeken heb ik het ipadres naar de linksys router kunnen vastzetten op 192.168.25.12
je hebt dus blijkbaar niet alleen met een BBox problemen ?
Spitfire698 schreef:nu ik zou graag via de pc aangesloten op de bbox2 ook op deze sambaserver geraken.
is het uberhaupt mogelijk?
Kan je ons één goede reden geven waarom je boven, achter de BBox2 een tweede router gebruikt? En je dus 2 aparte netwerken creëert, waarvan één er zelfs dubbele NAT heeft. Is er ook één reden waarom je het default IP van de BBox2 hebt gewijzigd?

Zoniet is mijn advies:
  1. Doe een factory reset van de BBox2 (zodat al je gepruts terug hersteld is, en je BBox2 terug zijn default LAN IP krijgt).
  2. Stel je Linksys in als een switch + AP
    • Via een PC, aangesloten op de Linksys, schakel je DHCP uit.
    • Geef de Linksys een LAN IP in de BBox2 range (vb 192.168.1.250)
  3. verbind de BBox2 LAN1 met één van de Linksys LAN poorten (niet de WAN poort.
Voila. Nu zijn al jouw clients in één netwerk, en kan je vanaf de PC beneden, al jouw apparaten boven bereiken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Indien de TS graag twee netwerken heeft dan kan dit natuurlijk.
=> gaatjes prikken (port forwarding) in de Linksys router (poort 445, SMB over TCP/IP en niet netbios);
=> en dan de smb server (192.168.1.110) proberen bereiken via de WAN interface van de Linksys op IP-adress 192.168.25.12. En niet op 192.168.1.110 natuurlijk ...
Spitfire698 schreef:(ironisch genoeg kan ik voor mijn studies dit perfect instellen in commandline van ciscoapparatuur en dergelijke) maar met deze simpele bbox lukt het niet
Inderdaad. Ironisch. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”