We hebben een HP Envy6 notebook gekocht met Win7. Die willen we upgraden naar Win8.
Dat lukt niet. De harde schijf is MBR. Win 8 -64 bit wil zich daarop niet installeren, het moet eerst een GPT-schijf worden.
Hoe kan ik converteren van MBR naar GPT. Dan is de EFI-partitie weg . Kan ik dat EFI-gedoe herinstalleren ?
Of moet ik de EFI-partitie ergens bewaren en dan terugzetten ? Gewoon als eerste partitie ? Of zijn daar tools voor ?
Is die EFI-data specifiek voor mijn hardware ?
UEFI-systeem converteren naar GPT
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
http://www.sevenforums.com/tutorials/26 ... -disk.html
Je EFI partitie blijft volgens mij gewoon bestaan... en anders maak je er eerst een backup van.
Je EFI partitie blijft volgens mij gewoon bestaan... en anders maak je er eerst een backup van.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Het is allemaal niet zo simpel:
@r2504: het is de systemdisk en die wil windows 7 niet converteren omdat hij in gebruik is...
@Mathy: neen, de optie om te converteren is er niet bij een install van Win 8. Je moet eerst manueel converteren naar GPT.
Ik kan wel de disk volledig wissen en dan een install doen op die lege schijf. Maar dan heb ik geen UEFI partitie. Ik denk dat die notebook niet kan booten zonder. Ik vind toch niet die instelling in de Bios.
Ik weet ook niet of het voldoende is om zomaar gewoon de UEFI-partitie terug te zetten na de convertie , zonder meer.
Er is nog een bijkomend probleem: de bootable cd's van partition managers (Paragon, Acronis) werken niet op dat UEFI systeem. Dat vindt je ook op hun website. Anders zou het veel eenvoudiger zijn.
@r2504: het is de systemdisk en die wil windows 7 niet converteren omdat hij in gebruik is...
@Mathy: neen, de optie om te converteren is er niet bij een install van Win 8. Je moet eerst manueel converteren naar GPT.
Ik kan wel de disk volledig wissen en dan een install doen op die lege schijf. Maar dan heb ik geen UEFI partitie. Ik denk dat die notebook niet kan booten zonder. Ik vind toch niet die instelling in de Bios.
Ik weet ook niet of het voldoende is om zomaar gewoon de UEFI-partitie terug te zetten na de convertie , zonder meer.
Er is nog een bijkomend probleem: de bootable cd's van partition managers (Paragon, Acronis) werken niet op dat UEFI systeem. Dat vindt je ook op hun website. Anders zou het veel eenvoudiger zijn.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
- Bedankt: 174 keer
bespaar u de moeite, neem een backup van uw gegevens en doe een clean install. Lijkt me steeds de beste approach in zo'n situaties.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 57 keer
Een tweetal maanden geleden heb ik mijn HP Envy6 (1020-eb) notebook ook willen upgraden van Windows 7 naar Windows 8 (met clean install!).
Toen kreeg ik net dezelfde melding.
Uiteindelijk heb ik gekozen om een clean install, zonder EFI.
Dan bestaat dat probleem niet.
Ok, je hebt geen EFI en wel nog BIOS, maar dat verhindert niet dat mijn systeem binnen de 8 seconden opgestart is
Toen kreeg ik net dezelfde melding.
Uiteindelijk heb ik gekozen om een clean install, zonder EFI.
Dan bestaat dat probleem niet.
Ok, je hebt geen EFI en wel nog BIOS, maar dat verhindert niet dat mijn systeem binnen de 8 seconden opgestart is