Hulp voor aankoop GPS toestel of iets dergelijks

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

eind van het jaar ben ik van plan om 4-5 weken naar Nieuw-Zeeland te gaan, en ben op zoek naar een manier om ginder te kunnen navigeren.

Welke keuzes heb ik allemaal? :
  • GPS toestel kopen
    • Prijs tussen de €150 en de €200
    • Prijs van map Nieuw-zeeland: €45,47
  • Tablet kopen
    • Prijs tussen de €300 en de €500
    • Tomtom app Nieuw-Zeeland: €39,99,
    • Sygic app Nieuw-Zeeland: €25,99
  • Smartphone kopen
    • Geen idee: Android smartphone met goede GPS die tomtom app of sygic ondersteund
    • Tomtom app Nieuw-Zeeland: €39,99
    • Sygic app Nieuw-Zeeland: €25,99
  • Andere optie:
Ik nam ook elk jaar een laptop mee naar amerika, maar dit jaar wil ik eigenlijk dat lomp/zwaar ding thuislaten. Mijn vorige reizen was ik altijd nog aant kijken om hotels te annuleren en goedkopere last minute deals te zoeken, maar in Nieuw-zeeland ben ik dat eigenlijk niet van plan, en zou ik dat zwaar ding (toch 6kg incl.lader) mooi thuis kunnen laten.
Dus ik overweeg om een tablet aan te kopen, wat dan ook direct weeral de duurste optie is, want dan zou ik die eerder gaan zien als een laptop vervanger, en dan ga ik direct naar de 10" moeten gaan kijken. Maar heb nul procent verstand van welke tablet een deftige gps heeft en die goed werkt met de tomtom of sygic app.
Of toch maar beter ginder een gps huren bij de car rental (€60-150), wat dan weggesmeten geld is, of ginder de eerste dag een elektronicazaak gaan zoeken en hopen dat ik er eentje vind en daar een toestel kopen van ron de €100, en ook weggesmeten geld.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Staf- & landkaart? Zeer goedkoop & immens accuraat...

Nu voor echt: wat met die goedkope Androidtablets & gsm's? Neem daar eens een kijkje naar. Hoop op het forum zijn er een paar mensen met zulke toestellen.
Daarmee zijn je opties zo goed als legio: google maps offline cache, satnav app kopen, gratis alternatieven, ...
Optie 2 je (huidige?) gps te voorzien van NZ kaart of er ééntje tweedehands te kopen desnoods (een ouder mio model bvb.) Luxeproblemen, meanwhile in Mali..
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Review van device op DX.com staat onderaan

Pros: For this price this 7 inch device is great. It comes with iGO8 with Australian & New Zeland maps. You can use it stright away from the box. As experienced user of iGo primo (on iphone), this old software is looking bad, working slowly and i have to spent some time to find Windows CE version of this software. With iGo primo works perfectly, GPS signal is found resonably quickly.
Cons: -it is too glossy, almost nothing seen on sunny day (as on many well brended devices), this is mainly because surface is too glossy. So consider to order matte screen protector with it, this will solve an issue. -holder is not good, feets for my Toyota yaris due to angle of windscreen., but some car owners may find it useless.
Other: Good device for this price if to use with right software! I'd advice to buy

de meeste chinese toestellen zijn goed en werken op CE , forums genoeg waar je alternatieve software kan binnenhalen alsook map
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Ben beetje wereldvreemd atm, maar ben echt niet op de hoogte van Mali (altijd werken, nu ziek thuis)

Een kaart ben ik aan het maken (google maps), maar het moet wel een offline type gps zijn, dus hierdoor valt google maps af.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Waarom focus je alleen op TomTom en Sygic als apps? Er zijn er nog andere, waaronder met gratis offline kaarten en met offline navigatieberekening:
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

een gsm met gps functie.
onder android de apk airdroid.
en een apk van bvb sygic ,navigon en ge hebt alle kaartjes wereldwijd.
dus nog goedkoper ?
apk nodig lees het wel via pb
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Of je kan natuurlijk op het internet eens zoeken naar waar je de kaarten het goedkoopst vindt :wink:
Jouw GPS (in de veronderstelling dat je er al één hebt), vindt zijn weg daar even goed hoor.
Alleen duurt het wel wat langer om de eerste keer een signaal te ontvangen en de eerste routeberekening van belgië naar je bestemming :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Ik zou voor de smartphone gaan. Onlangs nog blij geweest dat ik er de trial van route66 op gezet had:)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Ben altijd tevreden geweest van deze TomTom Go 300, die nu toch al wel zeker 10 jaar oud is, maar waar een hoop ellende mee gemoeid was om de "legale" map van amerika te installeren. Dat incombinatie met die 6kg lompe laptopo doet me sterk nijgen naar een android tablet (apple te duur naar mijn smaak).

Daarom dat ik ook liever enkel de TT prefereer, owv de goede ervaringen met hun mappen. Car rentals in usa is bv. bijna uitsluitend garmin en als ik ze dan vergeleek leek me wat de TT deed altijd veel logischer.

Van die offline navsoftware op android kan ik niet oordelen, aangezien ik geen android hardware heb, en ik op mijn oudere smartphone windows 6.1 heb staan (samsung i900 omnia), en de google playstore daar echt geen fan van is, kan ik daar ook niks op installeren.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Vorige maand was ik voor 5 weken in Nieuw Zeeland. Toen gewoon Waze gebruikt,een simkaart aangeschaft bij provider 2degrees en datapack genomen.
Waze community is daar nog groot. Kreeg in ieder geval genoeg meldingen binnen van politie controles en verkeersinformatie.

Wel had ik in sommige gebieden(vooral bij roaming van 2degrees netwerk naar Vodafone gebieden) soms slecht ontvangst. Bespaard je in ieder geval veel.
Datapakket: 6 euro voor 100MB gedurende 1 maand. Er is zelfs een actie aan de gang, voor 12 euro onbeperkt sms, 500MB data en 50 belminuten nationaal. Naar eigen netwerk is het FUP.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

In dat geval zal een nieuwe smartphone een betere investering zijn aangezien die i900 nu toch al 4 à 5 jaar oud moet zijn en dus al bejaard. Je zal het je achteraf alleen maar beklagen dat je niet eerder Android of andere had omdat je nu geen deftige appstore hebt voor je phone.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Ik overweeg ook om een nieuwe smartphone te kopen, maar om dit als gps toestel te gebruiken, 30 dagen aan een stuk, is die dan niet gewoon continu aan het laden. Daarom neig ik ook naar een android tablet, dan heb ik eventueel een smartphone als backup, just in case.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Teebee schreef:Ik overweeg ook om een nieuwe smartphone te kopen, maar om dit als gps toestel te gebruiken, 30 dagen aan een stuk, is die dan niet gewoon continu aan het laden.
So what... die dingen zijn daarvoor gemaakt.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Als je bedoelt met dat ze continu aan de lader moeten, helaas wel ja :bang:
regeri
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Neem je dan een goede android voor niet te veel geld, zoals ik nu de jiayu g3 heb. 200 euro en gps navigatie kun je zo van het internet plukken, app stores etc etc. Kun je een dubbele sim in doen, een nederlandse en een sim ter plaatse. Werkt toppie.
Live life to the Max
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Was al eens aan het kijken geweest voor die G3, maar las op de tweakers forum thread toch wel wat problemen met GPS. Ben benieuwd of de Jiayu G4 die begin maart uitkomt betere reviews krijgt mbt gps.
Nr10
Pro Member
Pro Member

Of je koop een Lumia 800/.../ en je hebt wereldwijde navigatie met Nokia Drive (offline?).

Wat dat continu laden betreft, kan op zich geen kwaad maar een Li-ion batterij is in principe op z'n best tussen de 80 en 20% capaciteit. Dus ononderbroken met een volle accu rijden zou ik niet aanraden indien je zorg voor het toestel wilt dragen. Volledig op- en afladen wordt afgeraden m.b.t. de levensduur van de batterij. Nu ik sta ook niet naast m'n gsm te wachten tot ie 80 percent bereikt, maar volledig ontladen probeer ik altijd te vermijden.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Waar haal je die waarden van 80% en 20%? Ik zou niet weten waarom een 100% volle batterij schadelijk is voor het toestel, aangezien het in geval van een carkit rechtstreeks stroom zal halen van de auto en de batterij met rust zal laten.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kenw00t schreef:Waar haal je die waarden van 80% en 20%? Ik zou niet weten waarom een 100% volle batterij schadelijk is voor het toestel, aangezien het in geval van een carkit rechtstreeks stroom zal halen van de auto en de batterij met rust zal laten.
Is dit altijd zo? Kan niet zijn dat gsm stroom van de batterij (van gsm) aftapt, en dat de batterij (van gsm) tegelijk opgeladen word via de wagen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Ja de batterij zal uiteraard nog blijven laden indien nodig, maar als de batterij volledig geladen is zal de PMIC normaal gezien de stroom direct naar de het toestel bypassen zonder dat de batterij nog belast moet worden. Bij een laptop is dit de normaalste zaak van de wereld, maar bij smartphones zijn er hier en daar nog uitzonderingen die dit niet deftig implementeren.
Nr10
Pro Member
Pro Member

Bij laptops zal dit misschien nog zelden voorvallen (hoewel mijn batterij zo wel gesneuveld is na minder dan een jaar gebruik). Li-ion is niet bestand tegen diepe ontlading (hoewel de IC's dit inderdaad moeten tegengaan) & men raadt aan de batterij reeds los te koppelen voordat hij zijn maximum capaciteit heeft bereikt. 80 & 20 percent zijn richtlijnen, geen exacte parameter.

Dit terzijde :-)
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Heb nu een Samsung Galaxy S3 gekocht, en navfree geinstalleerd, maar het eerste adres dat ik zocht in Australië vond ie al niet. Ik zie bij openstreet maps deze straat ook niet vermeld. Dus Navfree valt al af denk ik, aangezien openstreetmaps niet alle straatnamen bevat :cry:
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Volgens mij is Route66 30 dagen gratis te gebruiken-vorig jaar mei toch. Je kunt mss al eens zien of ze de juiste kaarten hebben. Denk ook aan een autolader met voldoende capaciteit, ttz meer dan de standaard 0.5A of je GSM trekt zelfs aan de lader leeg (zelf voorgehad in USA)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Heb daarstraks Sygic aangekocht, met 25% korting bovenop de 30% die er reeds een tijdje is.

Met deze coupon code: 1458554694429 (Voor de geintresseerden).
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

Sygic, ik ben daar ook heel content van...
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

@Teebee
Thanks voor de kortingcode. Heb net Sygic gekocht. 8 Eurokes extra korting boven de promoprijs :-)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”