Dag allen,
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Al sinds vorige zomer zit ik met het probleem dat ik een heel erg verdonkerd beeld krijg wanneer ik via mijn DVD-recorder wil opnemen van m'n HD Digibox.
Aansluitingen: HD Digibox - HDMI - TV en HD Digibox - Scart (RGB; dus via de "TV"-uitgang van de digibox) - DVD-recorder
Wat gebeurt er: als de recorder aan staat, en ik zet de digibox aan, is er geen probleem - normaal beeld. Maar als ik zap (met de digibox), of het beeldformaat verandert (van 16:9 naar 4:3 voor oude films bvb), dan verdonkert het beeld abrupt. Als ik dan de digibox even uit- en inschakel krijg ik weer goed beeld, maar dat zorgt er dus voor dat ik nooit meer iets digitaal kan opnemen als ik niet thuis ben.
Nu, dit probleem dient zich bizar genoeg aan sinds een verhuis (zelfde postcode). Ik ben (vorige zomer) ook al de digibox twee keer gaan inruilen, dus het ligt niet aan één bepaald apparaat. Toen ze de apparaten checkten bij Telenet, gaven twee verschillende toestellen inderdaad telkens een softwarefout aan. Bovendien ging het bij één van die toestellen een week prima, tot plots het probleem terug opdook, dus ik veronderstel dat het ergens een software-update moet zijn die dit veroorzaakt?
Weet iemand raad? Alvast hartelijk bedankt!
Probleem opnemen DVD-recorder van HD Digibox
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Zoek eens op google naar Macrovision.
Het lijkt mij dat het om dat soort beveiliging gaat.
Dat het optreedt via de TV SCART uitgang en niet via de Video SCART uitgang lijkt mij nog een extra aanwijziging.
Het lijkt mij dat het om dat soort beveiliging gaat.
Dat het optreedt via de TV SCART uitgang en niet via de Video SCART uitgang lijkt mij nog een extra aanwijziging.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
De probleembeschrijving lijkt me toch geen MacroVision te zijn hoor. Bij MacroVision wordt nagenoeg om de seconde tussen de beeldlijnen door varierende signaalpulsen gegenereerd. Videorecorders hadden wat elektronica om de sterkte van het beeldsignaal te detecteren/normalizeren, maar die pulsen brengen dat systeem in de war waardoor het beeld constant wisselt qua helderheid zodat er eigenlijk niet naar te kijken is. Trouwens, ik dacht zelfs dat DVD-recorders dat signaal detecteren en gewoon komen zeggen dat de content copy-protected is.
EDIT: je kan trouwens rap testen of het aan iets MacroVision-achtig ligt: trek eens de SCART uit je DVD-Recorder en steek die in een SCART-ingang van je TV. Als je op je TV ook het donkere beeld hebt, ligt het niet aan MacroVision want MacroVision moet perfect afspelen op TV (anders zou je ook niet gewoon kunnen kijken ipv opnemen).
EDIT: je kan trouwens rap testen of het aan iets MacroVision-achtig ligt: trek eens de SCART uit je DVD-Recorder en steek die in een SCART-ingang van je TV. Als je op je TV ook het donkere beeld hebt, ligt het niet aan MacroVision want MacroVision moet perfect afspelen op TV (anders zou je ook niet gewoon kunnen kijken ipv opnemen).
Laatst gewijzigd door Tomby 17 jan 2013, 16:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Waar lees jij dat ?boulder schreef:Dat het optreedt via de TV SCART uitgang en niet via de Video SCART uitgang lijkt mij nog een extra aanwijziging.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Misschien is door een roekeloze verhuis pinneke nummer 8 van de SCART-kabel losgekomen.
SCART-kabel herstellen of vervangen. Opgelet, vergis u zeker niet van pinneke!
bron: http://www.electronics2000.co.uk/pin-out/scart.phpPin 8 provides function switching. Applying 9.5-12V to the pin will cause a compatible TV or VCR to switch to the AV (SCART) input. It may also switch on the equipment from standby. Applying 0V or leaving unconnected will switch back to TV. Some TV's also use this pin to select the aspect ratio. Applying 5-8V to pin 8 will switch to 16:9 mode. This may be used by DVD players to set TV to correct ratio.
SCART-kabel herstellen of vervangen. Opgelet, vergis u zeker niet van pinneke!
-
- Elite Poster
De OT schreef immers :r2504 schreef:Waar lees jij dat ?boulder schreef:Dat het optreedt via de TV SCART uitgang en niet via de Video SCART uitgang lijkt mij nog een extra aanwijziging.
Voor zover ik weet heeft de Video Scart geen RGB optie, en staat er in de plaats van "TV" "Video" of "VCR" bijvermeld.Scart (RGB; dus via de "TV"-uitgang van de digibox)
Lijkt mij dus toch wel in de richting van Macrovision te wijzen.
-
- Deel van't meubilair
Ik bedoelde maar dat hij nergens anders schreef dat het via de andere SCART wel of niet werkte.
Kan z'n DVD recorder trouwens wel RGB aan... misschien eens proberen met S-video.
Kan z'n DVD recorder trouwens wel RGB aan... misschien eens proberen met S-video.
-
- Elite Poster
Daar heb je wel een punt, hij zegt niet dat het op de andere SCART wel of niet werkte.
Anderzijds denk ik dat weing gebruikers alle aansluitmogelijkheden eens uittesten, dus de kans lijkt mij groot dat het altijd zo ingesteld stond.
Een kabelprobleem lijkt mij ook vreemd vermits hij het met op zijn minst 3 boxen had (tenzij hij effectief dezelfde kabel hergebruikt heeft en enkel de box veranderd heeft), en het probleem bij de laatste pas na en week opdook, na een softwareupdate.
Dan lijkt mij ook een probleem met de SCART ingang op de TV onwaarschijnlijk.
In zijn geval zou ik eens met de VCR uitgang proberen (Svideo dus), en als dat niets helpt inderdaad eens omschakelen naar composiet.
Anderzijds denk ik dat weing gebruikers alle aansluitmogelijkheden eens uittesten, dus de kans lijkt mij groot dat het altijd zo ingesteld stond.
Een kabelprobleem lijkt mij ook vreemd vermits hij het met op zijn minst 3 boxen had (tenzij hij effectief dezelfde kabel hergebruikt heeft en enkel de box veranderd heeft), en het probleem bij de laatste pas na en week opdook, na een softwareupdate.
Dan lijkt mij ook een probleem met de SCART ingang op de TV onwaarschijnlijk.
In zijn geval zou ik eens met de VCR uitgang proberen (Svideo dus), en als dat niets helpt inderdaad eens omschakelen naar composiet.
-
- Elite Poster
Nogmaals: MacroVision werkt op alle SCARTS duuuuh. Anders zou je gewoon je recorder in de andere SCART kunnen pluggen he
. 't Is niet omdat er daar labeltjes TV en VIDEO opstaan dat je je recorder niet in TV zou kunnen steken en vice versa.

-
- Elite Poster
Niet te rap duuuh roepen als je er niets van kent, Tomb.
De software in de digiboxen/corders staat volledig onder controle van Telenet.
Zij bepalen of er Macrovision op een SCART komt of niet, en onder welke omstandigheden.
De labeltjes zijn ook niet zomaar nutteloos, zoals gezegd : er zijn verschillen tussen de output van de 2 SCARTs.
De eerste SCART (TV) kan een RGB, Svideo of composietsignaal geven, terwijl deze met VCR enkel Svideo en composiet kan weergeven.
De TV scart kan dus al een beter beeld produceren, het is dan ook logisch dat Telenet hier meer beveiliging wil opzetten dan op het (maximum) Svideo signaal van de video SCART.
Er zijn trouwens nog 2 verschillen :
Op de RGB scart krijg je alles te zien : de statusbalk bijv. als er netwerk contact gezocht wordt, of gewoon het doorlopen van de menu's door de gebruiker.
Op de VCR SCART komen die overlays er niet op, handig dus om een opname te maken, anders mag je gedurende je opname geen enkel menu meer raadplegen.
Het geluid wordt ook genormaliseerd op deze VCR SCART, ook handig voor opnames.
Dus beetje naduuuunken voor je duuuh zegt.
De software in de digiboxen/corders staat volledig onder controle van Telenet.
Zij bepalen of er Macrovision op een SCART komt of niet, en onder welke omstandigheden.
De labeltjes zijn ook niet zomaar nutteloos, zoals gezegd : er zijn verschillen tussen de output van de 2 SCARTs.
De eerste SCART (TV) kan een RGB, Svideo of composietsignaal geven, terwijl deze met VCR enkel Svideo en composiet kan weergeven.
De TV scart kan dus al een beter beeld produceren, het is dan ook logisch dat Telenet hier meer beveiliging wil opzetten dan op het (maximum) Svideo signaal van de video SCART.
Er zijn trouwens nog 2 verschillen :
Op de RGB scart krijg je alles te zien : de statusbalk bijv. als er netwerk contact gezocht wordt, of gewoon het doorlopen van de menu's door de gebruiker.
Op de VCR SCART komen die overlays er niet op, handig dus om een opname te maken, anders mag je gedurende je opname geen enkel menu meer raadplegen.
Het geluid wordt ook genormaliseerd op deze VCR SCART, ook handig voor opnames.
Dus beetje naduuuunken voor je duuuh zegt.
Hartelijk bedankt voor de reacties totnogtoe. Even verduidelijken:
Ik had een jaar geleden geen problemen met exact dezelfde set-up. Er moet iets mis zijn met iets van de RGB (software?) van de digibox zelf, want:
- Het ligt niet aan de SCART-kabel, heb reeds andere geprobeerd.
- Het ligt ook niet aan deze bepaalde HD digibox, het probleem doet zich dus voor met verschillende digiboxen.
En:
- Als ik de digibox met SCART verbind met de TV (en de HDMI uittrek), dan krijg ik net exact hetzelfde probleem (dus zonder DVD-recorder tussen). (Bij verzappen verdonkert het beeld. Er is nog steeds beeld en geluid, maar heel donker.)
- Als ik de digibox, op dezelfde TV-(scart-)uitgang op SVHS (ipv op RGB) zet in de instellingen (en de DVD-recorder ingang ook op SVHS uiteraard), is er geen enkel probleem.
Ik weet niet goed wat te doen; ik kan wel een technieker van Telenet vragen (zoals me de laatste keer op het Telenetkantoor voorgesteld werd), maar ik vermoed dat het probleem ergens inherent bij de software-updates van de digibox ligt. Maar dan is het wel vreemd dat niet meer mensen dit probleem hebben?
Ik had een jaar geleden geen problemen met exact dezelfde set-up. Er moet iets mis zijn met iets van de RGB (software?) van de digibox zelf, want:
- Het ligt niet aan de SCART-kabel, heb reeds andere geprobeerd.
- Het ligt ook niet aan deze bepaalde HD digibox, het probleem doet zich dus voor met verschillende digiboxen.
En:
- Als ik de digibox met SCART verbind met de TV (en de HDMI uittrek), dan krijg ik net exact hetzelfde probleem (dus zonder DVD-recorder tussen). (Bij verzappen verdonkert het beeld. Er is nog steeds beeld en geluid, maar heel donker.)
- Als ik de digibox, op dezelfde TV-(scart-)uitgang op SVHS (ipv op RGB) zet in de instellingen (en de DVD-recorder ingang ook op SVHS uiteraard), is er geen enkel probleem.
Ik weet niet goed wat te doen; ik kan wel een technieker van Telenet vragen (zoals me de laatste keer op het Telenetkantoor voorgesteld werd), maar ik vermoed dat het probleem ergens inherent bij de software-updates van de digibox ligt. Maar dan is het wel vreemd dat niet meer mensen dit probleem hebben?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Je hebt nog één ding niet veduidelijkt, wat volgens bovenstaande posters belangrijk kan zijn:fms schreef:Hartelijk bedankt voor de reacties totnogtoe. Even verduidelijken:
- - gebruik je nu de TV-SCART uitgang van de digicorder, of de VCR-SCART uitgang?
- doet het probleem zich op beide SCART's voor?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
LOL. Alles wat je daar opnoemt, weet ik ook wel.boulder schreef:Niet te rap duuuh roepen als je er niets van kent, Tomb.
Maar ik ga er toch echt wel van uit dat als er MacroVision geimplementeerd is in de Digibox (en ik dacht dat dat inderdaad het geval was voor VOD, maar niet voor live TV - ik heb vroeger in elk geval nog live TV opgenomen voordat ik een Digicorder had), dat ze het dan echt wel op beide outputs gezet hebben, want anders is die MacroVision totaal nutteloos, zoals je hopelijk zelf ook wel snapt.
EDIT: ik ga trouwens straks zelf eens checken waar er wel/niet MacroVision op zit op een HD Digibox, want in onze homecinema heb ik nog een stofvangende DVD-recorder die aangesloten is op de Digibox. Kan dus gemakkelijk testen. Ik post later hier de resultaten.
-
- Elite Poster
Tomby, als je het allemaal zo goed zou weten, zou je niet duh zeggen, want je ziet dat ik er wel een en ander van afweet.
Dat het geen zin zou hebben om enkel op de RGB SCART Macrovision te stoppen, dat is uw veronderstelling.
Het kan zijn dat een leverancier dat een te goede kwaliteit vindt om een copie toe te laten.
Maar dit gezegd zijnde, ik heb het uitgeprobeerd op mijn HD digibox (model nog met smartcard), en die heeft hetzelfde fenomeen...
Dit lijkt mij wel over een bug te gaan.
Op RGB op TV SCART ziet het beeld er heel donker uit, op CVBS op TV SCART en op de VCR SCART niet.
Macrovision kan het niet zijn, vermits je het bij gewoon TV kijken ook hebt, en Macrovision is nu eenmaal bedoeld om copies onbruikbaar te maken.
Kabels, indidviduele exemplaren van digiboxen of TV's kunnen ook niet de oorzaak zijn, vermits ik van alles wel net iets anders heb dan de originele poster.
EDIT : mijn nieuwe TV heeft geen Svideo mogelijkheid meer. Voor de oude inputs kan ik wel nog altijd component en composiet gebruiken.
Zet ik de HD digibox op Svideo op de SCART dan heb ik zwart wit beeld, maar het beeld wordt niet donker bij zappen tussen 2 zenders, dus enkel RGB heeft precies een probleem.
Sedert ik een HDTV heb, gebruik ik SCART alleen nog als het echt niet anders kan, en ik denk dat dat ook de reden is dat er weinig klachten over deze bug zullen binnengekomen zijn...
Dat het geen zin zou hebben om enkel op de RGB SCART Macrovision te stoppen, dat is uw veronderstelling.
Het kan zijn dat een leverancier dat een te goede kwaliteit vindt om een copie toe te laten.
Maar dit gezegd zijnde, ik heb het uitgeprobeerd op mijn HD digibox (model nog met smartcard), en die heeft hetzelfde fenomeen...
Dit lijkt mij wel over een bug te gaan.
Op RGB op TV SCART ziet het beeld er heel donker uit, op CVBS op TV SCART en op de VCR SCART niet.
Macrovision kan het niet zijn, vermits je het bij gewoon TV kijken ook hebt, en Macrovision is nu eenmaal bedoeld om copies onbruikbaar te maken.
Kabels, indidviduele exemplaren van digiboxen of TV's kunnen ook niet de oorzaak zijn, vermits ik van alles wel net iets anders heb dan de originele poster.
EDIT : mijn nieuwe TV heeft geen Svideo mogelijkheid meer. Voor de oude inputs kan ik wel nog altijd component en composiet gebruiken.
Zet ik de HD digibox op Svideo op de SCART dan heb ik zwart wit beeld, maar het beeld wordt niet donker bij zappen tussen 2 zenders, dus enkel RGB heeft precies een probleem.
Sedert ik een HDTV heb, gebruik ik SCART alleen nog als het echt niet anders kan, en ik denk dat dat ook de reden is dat er weinig klachten over deze bug zullen binnengekomen zijn...
-
- Deel van't meubilair
Vroeger heeft er een bug in de decoder gezeten (of misschien zit hij er nog steeds in)... ik dacht dat eens je Macrovision actief had gehad (bv. door VOD) het gewoon bleef aanstaan.
-
- Elite Poster
r2504, uit die test hier leid ik af dat het geen Macrovision is, want dat heeft normaal gezien geen effect op directe output naar de TV, omdat Macrovision met de AGC werkt, en je TV die normaal gezien niet heeft ingebouwd.
Als ik de TV SCART op RGB zet en eens zap, zie ik eventjes normaal beeld, daarna schakelt het beeld naar een zeer donker beeld.
Dat blijft dan zo, het wisselt niet tussen overbelicht en onderbelicht uitziende beelden.
Als ik de TV SCART op RGB zet en eens zap, zie ik eventjes normaal beeld, daarna schakelt het beeld naar een zeer donker beeld.
Dat blijft dan zo, het wisselt niet tussen overbelicht en onderbelicht uitziende beelden.
-
- Elite Poster
Dat denk ik inderdaad ook, misschien via Charlotte hier op het forum kan het ook.
In elk geval, melden dat het op meerdere toestellen voorkomt, en dan kun je dit forum als bron opgeven.
In elk geval, melden dat het op meerdere toestellen voorkomt, en dan kun je dit forum als bron opgeven.
-
- Deel van't meubilair
En je toestel kan RGB aan ?boulder schreef:Als ik de TV SCART op RGB zet en eens zap, zie ik eventjes normaal beeld, daarna schakelt het beeld naar een zeer donker beeld.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Van digicorder naar naar DVD-recorder zou 'officieel' moeten werken, aangezien Telenet zélf uitlegt hoe je dat moet doen:
http://klantenservice.telenet.be/conten ... d-recorder
http://klantenservice.telenet.be/conten ... d-recorder
Vriendelijk telefoontje gekregen van Telenet, en hun technische dienst zou het probleem bekijken en aanpakken. Hopelijk komt er dus vlug een oplossing; ik hou jullie op de hoogte.
Nogmaals bedankt voor het advies, en vooral veel dank aan Boulder om het zelf es te testen en te bevestigen dat dit een algemeen probleem is!
Nogmaals bedankt voor het advies, en vooral veel dank aan Boulder om het zelf es te testen en te bevestigen dat dit een algemeen probleem is!
Dit probleem is nog steeds niet opgelost. Na enkele keren proberen bij Telenet heb ik de laatste keer een droog sms-bericht gekregen dat ik mijn digibox binnen moest binnenbrengen of omruilen.
Maar zoals ik al vermeld heb (en ook aan Telenet): ik had dit al gedaan, en het ligt dus niet aan mijn digibox voor zover ik weet.
Ik vroeg me af of nog andere mensen dit ook eens zouden willen testen? Dan blijf ik naar deze thread verwijzen als bewijs dat het een algemener technisch probleem is...
Maar zoals ik al vermeld heb (en ook aan Telenet): ik had dit al gedaan, en het ligt dus niet aan mijn digibox voor zover ik weet.
Ik vroeg me af of nog andere mensen dit ook eens zouden willen testen? Dan blijf ik naar deze thread verwijzen als bewijs dat het een algemener technisch probleem is...
Even laten weten dat ik deze zomer eindelijk een antwoord gekregen heb, doch geen oplossing.
Uiteindelijk (na alweer een weliswaar vriendelijke medewerkster vol ongeloof getrotseerd te hebben in de Telenetwinkel) is mijn klacht terechtgekomen bij iemand van de technische dienst die wel kennis van zaken had.
Het betreft inderdaad een gekend probleem, dat zich slechts uitzonderlijk bij bepaalde televisies voordoet. Het probleem is inderdaad geïntroduceerd bij een of andere software update, maar omdat het blijkbaar uitzonderlijk is, gaat Telenet er niks aan doen. Ik vraag me af in hoeverre het uitzonderlijk is, aangezien het ene forumlid dat het ook gecheckt heeft, hetzelfde voorhad, maar goed - het staat duidelijk niet op hun to-do lijstje.
Er is dus geen oplossing. Ik zal voortaan m'n SCART via S-VHS ipv RGB moeten aansluiten op mijn DVD-recorder (tenzij ik er live ben om de HD-digibox uit en aan te schakelen om een donker beeld te vermijden).
Uiteindelijk (na alweer een weliswaar vriendelijke medewerkster vol ongeloof getrotseerd te hebben in de Telenetwinkel) is mijn klacht terechtgekomen bij iemand van de technische dienst die wel kennis van zaken had.
Het betreft inderdaad een gekend probleem, dat zich slechts uitzonderlijk bij bepaalde televisies voordoet. Het probleem is inderdaad geïntroduceerd bij een of andere software update, maar omdat het blijkbaar uitzonderlijk is, gaat Telenet er niks aan doen. Ik vraag me af in hoeverre het uitzonderlijk is, aangezien het ene forumlid dat het ook gecheckt heeft, hetzelfde voorhad, maar goed - het staat duidelijk niet op hun to-do lijstje.
Er is dus geen oplossing. Ik zal voortaan m'n SCART via S-VHS ipv RGB moeten aansluiten op mijn DVD-recorder (tenzij ik er live ben om de HD-digibox uit en aan te schakelen om een donker beeld te vermijden).