Scarlet op Dommel of Telenet lijn?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 4 keer
Thuis net de overstap aangevraagd naar Scarlet One. Momenteel hebben wij Dommel Cityline (eigenlijk enkel voor internet) en Telenet digitale televisie + telefonie. Nu vroeg ik mij af welke binnenkomende kabel de installateur van Scarlet gaat moeten gebruiken, die van Belgacom (een oude die hier nogal onorthodox afgeknipt in de kelder lag van de vorige bewoners en waar ik zelf een telefoonaansluiting heb aan bevestigd om de Dommel modem er aan te kunnen hangen) of die van Telenet (die wel proper is aangesloten in '97 door de installateur toen.) Indien die van Belgacom, verwijder ik dan beter wat ik er zelf aan deed en laat hem dus terug in de staat zoals die in '97 werd afgesloten over aan de zorgen van de Scarlet installateur?
-
- Plus Member
Ah ja ok, dacht ik al maar dus best dan gewoon de blote kabel aan de zorgen van Scarlet-installateur overlaten dan of maakt dat niet uit ? (Heb nu met Citlyne ongeveer sync aan 9mbps maar denk dat dat eerder komt door afstand centrale dan bekabeling maar je weet maar nooit...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
Het is inderdaad de kabel die gebruikt wordt voor Dommel (aka Belgacom koperdraad). Laat de blote kabel maar aan de Scarlet installateur. Die doet alles voor u, normaal op een correcte/degelijke manier. De modem wordt aangesloten op de binnenkomende kabel, zonder (onorthodoxe) verleningen.
Ik vermoed dat het om VDSL gaat (omdat er een installateur langskomt) en dan geeft de sync van uw Dommellijn geen indicatie voor de snelheid bij Scarlet, want VDSL gaat niet via de centrale, maar via wijkkasten (ROP).
Ik vermoed dat het om VDSL gaat (omdat er een installateur langskomt) en dan geeft de sync van uw Dommellijn geen indicatie voor de snelheid bij Scarlet, want VDSL gaat niet via de centrale, maar via wijkkasten (ROP).
-
- Plus Member
De installateur heeft dus een mooie wandcontactdoos geplaats en rechtstreeks (achter the plastieken plaatje, hier 'connector blauw') een UTP-kabel die ik al van de kelder naar de living had liggen aangesloten (RJ45-connector afgeknipt dus). In de living heeft hij de RJ45-connector eraan gelaten en er een tussenstuk RJ45 - RJ11 aangehangen waarachter dan een kort telefoonkabeltje (met een stukje lood errond precies) hangt dat in de DSL-aansluiting van de Sagem steekt. Ik heb echter nogal wat liggen prutsen met kabels door het gat waar eerder vermelde UTP-kabel ook door loopt en vrees ergens een contactje iet of wat beschadigd te hebben. Mijn Sagem-modem reset nl. nogal vaak, op willekeurige momenten. Anderzijds ben ik ook wel meer computers draadloos met de modem gaan verbinden, kan dat de stabiliteit van de modem/router ook beïnvloed hebben?
Soit, ik zou nu graag de Sagem in de kelder, dus vlakbij de wandcontactdoos zetten met een beter wireless access point erachter en langere kabels naar Belgacom decoder en telefoon door de kelder. Kan ik daartoe gewoon een telefoonkabeltje aan de ene kant in de VDSL-splitter steken op de wandcontactdoos en aan de andere kant dan in de DSL-aansluiting van de modem steken, en dan die UTP-kabel op 'connector blauw' verwijderen?
Soit, ik zou nu graag de Sagem in de kelder, dus vlakbij de wandcontactdoos zetten met een beter wireless access point erachter en langere kabels naar Belgacom decoder en telefoon door de kelder. Kan ik daartoe gewoon een telefoonkabeltje aan de ene kant in de VDSL-splitter steken op de wandcontactdoos en aan de andere kant dan in de DSL-aansluiting van de modem steken, en dan die UTP-kabel op 'connector blauw' verwijderen?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Je kan de Sagem in de kelder zetten door het volgende te doen.
De UTP kabel die op de blauwe klemmen is aangesloten, los te koppelen.
Een kort utp draadje gebruiken om een verbinding te maken vanop de Full Rate Splitter naar je Sagemmodem die naast de NTP hangt.
Je utp kan je dan gebruiken om boven een Access Point te plaatsen.
hopelijk is uw kelder niet te vochting, want het is niet echt aangewezen om een modem in een vochtige kelder te plaatsen...
Als door uw toedoen de internetlijn niet meer werkt en er moet een technieker voor langskomen, dan zijn de kosten natuurlijk ook wel voor de klant.
De UTP kabel die op de blauwe klemmen is aangesloten, los te koppelen.
Een kort utp draadje gebruiken om een verbinding te maken vanop de Full Rate Splitter naar je Sagemmodem die naast de NTP hangt.
Je utp kan je dan gebruiken om boven een Access Point te plaatsen.
hopelijk is uw kelder niet te vochting, want het is niet echt aangewezen om een modem in een vochtige kelder te plaatsen...
achter de NTP mag je in principe doen wat je wilt, omdat dit toebehoort aan de binneninstallatie van de klant.fluppie schreef:Ik vermoed dat je daar niet meer mag aankomen.
Als door uw toedoen de internetlijn niet meer werkt en er moet een technieker voor langskomen, dan zijn de kosten natuurlijk ook wel voor de klant.

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Inderdaad.eensteven schreef: Kan ik daartoe gewoon een telefoonkabeltje aan de ene kant in de VDSL-splitter steken op de wandcontactdoos en aan de andere kant dan in de DSL-aansluiting van de modem steken, en dan die UTP-kabel op 'connector blauw' verwijderen?
Dat bedoelde nolfie met "een kort utp draadje gebruiken om een verbinding te maken vanop de Full Rate Splitter naar je Sagemmodem" ...
Het is altijd beter om de modem kort bij de NTP aan te sluiten (en dan met een UTP je netwerk te verlengen), dan een lange UTP te gebruiken tussen de intro en de modem.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
Bedankt voor de informatie. Ik ga het zeker eens proberen om te zien of ik een betere sync krijg maar het stabiliteitsprobleem is wel al opgelost door een ander wireless access point achter de Sagem te plaatsen.
-
- Plus Member
De enige waarde die beter (?) is als ik de modem in de kelder aansluit is de 'Downstream Training Margin', die gaat van ~30dB naar ~26dB. Is het dan het risico waard om de modem in de toch ietwat vochtige kelder te plaatsen of doet het er dan niet veel toe (de sync is nl. dezelfde: downstream - 30064 kbps ; upstream- 6048 kbps) ?