Gasverbruik & energie besparing

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb in 2008 een alleenstaand huis gekocht (bouwjaar '94), zo'n 180m2 woonoppervlakte over 2 verdiepen. Op dat moment was het verre van goed geïsoleerd: er was wel basisisolatie voorzien, maar deze was niet goed genoeg voor mij. Toen ik het kocht was het gasverbruik voor verwarming & warm water dan ook 0,53 m3/graaddag. In de periode van 2009 tot nu heb ik een aantal energiebesparende maatregelen doorgevoerd:

- deftig isoleren (20cm rotswol) van dak
- spouwmuurisolatie (7cm PUR)
- nieuwe HR condensatieketel (ATAG)

Daarnaast nog enkele andere maatregelen die niet relevant zijn voor het gasverbruik:
- Weghalen van airco in leefruimte (door vorige eigenaar gezet)
- regenwaterinstallatie voor toilet & wasmachine
- vervangen van halogeen door LEDs
- plaatsen van klokjes om apparaten 's nachts uit te schakelen

Na deze maatregelen kom ik momenteel op een gasverbruik van zo'n 0,44 m3/graaddag. Nu vraag ik me af of dit gemiddeld, goed of slecht is vergeleken met anderen. Is er nog iemand die zijn gasverbruik nauwlettend in het oog houdt en zijn verbruik wil meedelen?

En heeft er nog iemand een idee welke maatregelen ik nog zou kunnen treffen? Op korte termijn ben ik van plan mijn elektrische kookplaat (allicht ook van '94) te vervangen door een inductieplaat (de huidige begint soms toch kuren te vertonen :|).
Daarnaast heb ik overwogen om mijn huidige dubbele beglazing te vervangen door HR glas, maar de besparing hier lijkt me niet op te wegen tegen de investering... Als alternatief overweeg ik nu om voorzetrolluiken te plaatsen, een stuk goedkoper en eigenlijk ook wel effectief als isolatie in zomer & winter. Zonnepanelen zulllen nog even moeten wachten totdat ik het dak vernieuwd heb :-)

Jullie tips en ervaring zijn welkom :-)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bouwjaar 94 en al dak moeten vernieuwen?

Verwarmingsbuizen geïsoleerd?
Ergens een plat dak, koepel, veranda?
Deuren naar niet gebruikte ruimten die blijven openstaan?
Chauffage in niet gebruikte ruimten die opstaat?
En misschien nog belangrijkste van allemaal, hoe zit het met de regeling van uw binnentemperatuur?
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Bwa vernieuwen, de pannen die er nu opliggen zijn zo van die ruwe zware betonpannen. Ten eerste vind ik die niet mooi, en ten tweede zorgt de ruwheid ervoor dat er makkelijk mos op komt. Ik zou ze dus eens deftig kunnen laten kuisen, maar ik was van plan gewoon nieuwe pannen te leggen die ik er beter vind uitzien. Da's dus niet echt "vernieuwen", eerder euh... esthetisch opwaarderen? :-D

Verwarmingsbuizen zijn geisoleerd voor zover ik eraan kan. Geen plat dak, koepel of veranda. Deuren zijn allemaal dicht en enkel verwarming beneden in de keuken en leefruimte. Wat bedoel je met de regeling van mijn binnentemp? Thermostaat (met buitenvoeler) staat ingesteld om enkel te verwarmen als we thuiszijn, tot zo'n 20u30 's avonds, dan gaat hij in nachtmode.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je hebt verwarmen en verwarmen.
'k Weet mensen die klagen van hun hoge energiekosten maar ze lopen wel constant in tshirt rond thuis omdat't 24graden, is dat dat'k bedoel...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

bewoon een appartement (ca 100 m2) en mijn jaarlijks gasverbruik is van bijna 2000 m3 gedaald naar ongeveer 1100 m3, simpel door de kamerthermostaat lager te draaien! Dat bedoelt "thamar" met regeling van binnentemperatuur...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat per °C dat je de kamerthermostaat lager zet, je iets van een 6 a 7% bespaart.
Momenteel zijn wij ook aan het bouwen, en ik hoop dat we ook minder zullen verbruiken als ons huidig huis van 1959...
Dak = 20 cm PIR, Muren 14cm PIR, vloer = 18 cm PUR. Volgens onze EPB man zouden we ongeveer 7KW(continu) nodig hebben als het buiten -12°C vriest...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Ah ok, onze temp staat op 20.5 als we thuis zijn. Initiëel op 20, maar de vriendin vond dat toch net te koud. Nu sinds jaar op 20.5 en temp blijft mooi tss 20 en 21 hangen. Lijkt me dus niet verkeerd ('t is warm genoeg, maar niet zo dat we in T-shirt rondlopen :-))
wied
Elite Poster
Elite Poster

inderdaad, wij hebben onze besparing alleen te danken aan het terugdraaien van de thermostaat (van 23° naar 21°)...
Laatst gewijzigd door wied 15 jan 2013, 16:18, in totaal 1 gewijzigd.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

Bekijk ook even uw nachttemperatuur. Indien deze te laag staat, dan koelt de woning te veel af en moet de verwarming veel energie verbruiken om deze terug op 20,5° te krijgen.
Het kan zijn dat het bv energetsich interesanter is om constant op 20,5° te verwarmen, dan bv 's morgens 20°, overdag 16°, 's avonds 20° en 's nachts 14°.

Wat de ideale instelling hiervan is zal wat zoekwerk zijn denk ik. En ook niet altijd zo eenvoudig, gezien er verschillende factoren zijn die een rol spelen in dit verhaal.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

wied schreef:inderdaad, wij hebben onze besparing alleen te danken aan het terugdraaien van de thermostaat (van 23° naar 21°)...
ook wel een beetje aan de warmere winter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jorisx schreef:Wat de ideale instelling hiervan is zal wat zoekwerk zijn denk ik. En ook niet altijd zo eenvoudig, gezien er verschillende factoren zijn die een rol spelen in dit verhaal.
Ik denk dat je hiervoor in eerste instantie logging moet hebben van je (gas)ketel... dan pas ga je zien hoeveel tijd die nodig heeft om je huis één graad op te warmen en tevens hoeveel tijd voor het op die temperatuur te houden. Op bases van beide cijfers denk ik dat het dan niet echt moeilijk is.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

NickG schreef: Initiëel op 20, maar de vriendin vond dat toch net te koud. Nu sinds jaar op 20.5 en temp blijft mooi tss 20 en 21 hangen.
Als je elk jaar een half graadje of 1 graad kouder gaat, kan je nog wel wat lager gaan dan 20.5°C. Dat is puur een kwestie van 'training' en menselijke psychologie. Belangrijke voorwaarden: degelijk gekleed zijn, gezond zijn en ... ... de vriendin meekrijgen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

jorisx schreef:Bekijk ook even uw nachttemperatuur. Indien deze te laag staat, dan koelt de woning te veel af en moet de verwarming veel energie verbruiken om deze terug op 20,5° te krijgen.
Het kan zijn dat het bv energetsich interesanter is om constant op 20,5° te verwarmen, dan bv 's morgens 20°, overdag 16°, 's avonds 20° en 's nachts 14°.

Wat de ideale instelling hiervan is zal wat zoekwerk zijn denk ik. En ook niet altijd zo eenvoudig, gezien er verschillende factoren zijn die een rol spelen in dit verhaal.
Wat je hier aanhaalt is tegen de wetten van de fysica. 8)
Mijn inziens ga je lang zoeken...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je hebt het meeste verlies van warmte als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten het hoogste is.

Je moet dan inderdaad meer energie steken in het opwarmen van je huis, maar een goed geïsoleerd huis zal hoogstens een graad of 2 aan warmte verliezen en is niet onoverkomelijk om in 1 keer op te warmen.

Als je daarbij ook een weersafhankelijke voeler hebt, dan zal je leidingwater door de radiatoren hoger zijn bij vriesweer dan bij temperaturen rond de nul graden. (cfr. De stookcurve)
proz schreef: Als je elk jaar een half graadje of 1 graad kouder gaat, kan je nog wel wat lager gaan dan 20.5°C. Dat is puur een kwestie van 'training' en menselijke psychologie. Belangrijke voorwaarden: degelijk gekleed zijn, gezond zijn en ... ... de vriendin meekrijgen.
Vocht in het huis word dan een probleem.
wied
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:
wied schreef:inderdaad, wij hebben onze besparing alleen te danken aan het terugdraaien van de thermostaat (van 23° naar 21°)...
ook wel een beetje aan de warmere winter.
daar heb je natuurlijk groot gelijk in...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

vergelijken !!! en verhuizen als het nodig is... (dat zouden wij als userbaser moeten weten)
Ik zat bij ebem voor gas, vandaag een afrekening gekregen. Ik krijg nu wel terug, maar als ik bij ENI had gezeten, had ik nog 75€ meer teruggekregen.

http://www.vreg.be/doe-de-v-test-voor-gezinnen

Der is geen simpelere manier om te besparen, dan te vergelijken en te switchen als het nodig is...
de koe zegt boe
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Die V-test moet je elk jaar minstens 1 maal doen, want na een bepaalde tijd krijg je bij de meeste leveranciers een soort van verleningstarief.
Men lokt nieuwe klanten met lage prijzen (en dus een goede score in de V-test). Vanaf het ogenblik dat het contract (stilzwijgend) wordt verlengd, krijg je gewoon de duurdere tarieven om de winst per klant op te trekken tot het gemiddelde.

Dus voor 90% van de mensen die denken een serieuze besparing gedaan te hebben door gewoon 1 keer te wisselen van energieleverancier: think twice.

De grote winst haal je volgens mij ook niet uit een simpele wissel van leverancier; eerder uit isolatie, warmtepomp/boiler maar vooral het verlagen van de binnentemperatuur. Ik heb me trouwens altijd al afgevraagd wie de mensen wijs heeft gemaakt dat 21° de ideale binnentemperatuur is.
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ook niet onbelangrijk in dit geheel is een goede ventilatie/verluchting. Zuivere lucht warmt veel sneller op dan vervuilde.

Sent from my iPad using Tapatalk.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

dan heb je eigenlijk een luchtreiniger nodig :-)

maar je bedoeld wsl droge en vochtige lucht
de koe zegt boe
trikke2705
Plus Member
Plus Member

Neen, dat bedoelde ik niet :wink: waarmee ik niet wil zeggen dat jij ongelijk hebt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

trikke2705 schreef:Zuivere lucht warmt veel sneller op dan vervuilde.
Kan je die bewering met iets staven ?

Dat er een verschil is tussen droge en vochtige lucht m.b.t. opwarming, daar kan ik inkomen (omdat dat ook de gevoelstemperatuur/comfortgevoel beïnvloedt). Maar of een bepaalde graad van vervuiling een rol zal spelen ? Zolang het geen zwarte rook is tenminste...
trikke2705
Plus Member
Plus Member

Ik kan dat niet staven neen, daar zijn de EPB verslaggevers voor. Ik ga er vanuit dat die hun info correct is.

Sent from my iPad using Tapatalk.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Die redenering houdt geen steek.

Niet alles dat in de EPB normen staat, heeft betrekking op energiebesparing. Ventilatie heeft een impact op energieverbruik (ventilatoren die moeten draaien), wat afhankelijk van het gebruikte systeem verschilt (bijv systeem D waardoor je niet teveel binnenwarmte verliest). Dat is de reden waarom het in de EPB berekening zit.
Belangrijkste aspect van ventilatie is echter een gezonde binnenlucht en heeft verder niets te maken met thermodynamische eigenschappen van verwarming.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Net mijn jaarafrekening gehad. Blijkt dat ik afgelopen jaar (mei 2012 tot mei 2013) zo'n 3% minder gas verbruikt heb dan het jaar ervoor, ondanks de erg lange periode van koude dagen dit jaar + het feit dat mijn vriendin sinds maart de hele dag thuis is (verplicht zwangerschapsrust). Er wordt dus de hele dag verward, waar er vroeger nachtverlaging was tussen 8u en 16u.

Blijkt dat de spouw die sinds oktober 2012 geïsoleerd is toch nog een grotere invloed heeft dan ik voorspeld had! :banana:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1197 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je kan dat "gevoel" ook iet of wat in cijfers uitdrukken: gasverbruik per graaddag
Wij zitten nu op een mazoutverbruik van 0,73L/graaddag en dat is heel slecht :). We huren een woning zonder dakisolatie en we verwarmen met een 26 jaar oude mazoutketel...
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet het, zie de topicstart: ik zat op 0,44 m3/graaddag. Ik zou het nu opnieuw eens moeten berekenen als ik 5 minuten tijd heb. Of ik zou eigenlijk gewoon eens een deftige excel moeten maken waar ik meterstand ingeef en dan de cijferkes gewoon moet aflezen :-)

/EDIT: snel gerekend zit ik nu op 0,39m³/graaddag. Een hele evolutie van de 0.57m³ eind 2009 toen ik het huis pas gekocht had! Helaas denk ik dat dit wel het eindpunt zal zijn, ik heb geen idee hoe ik dit nog lager kan krijgen (lees: mits een aanvaardbare terugverdientijd). Enige puntje is nog een stukje minder geisoleerd plafond in de hal dat tegen de winter zal opgelost zijn, maar ik denk niet dat dit veel invloed zal hebben...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”