Scarlet overstap, Dovelo raar

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

hoi beste userbase vrienden.

Eerst een zalig kerstfeest en mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.

We zijn de overstap aan het maken van Telenet naar Scarlet. 28ste komen ze deze aansluiten en de opzeg bij Telenet is reeds gebeurd, anders hadden we nog een maand aan ons been. Wij gebruiken voor het moment onze Smartphone met mobile vikings om deze periode te overbruggen.

Nu ik had hier nog enkele Dovelo's liggen (netwerk over stroomnet), dus ik ging eens een test doen van mijn oude telenet modem die nu gebruikt word voor gewoon LAN interface naar de locatie waar de tv staat (voor digitale tv van Scarlet).

Allemaal goed en wel ik steek alles in, 1 Dovelo duidt aan dat die verbonden is met een netwerk, ik dacht dus met mijn telenet router. Maar de andere Dovelo gaf aan dat hij zijn home station vond maar had geen netwerk verbinding had (Vroeger werkte dit).
Oké, ik ga eens naar een andere stop contact nog steeds geen verschil, dus ik wisselde ze om.

Nu dat ik ze had omgewisseld werkte het wel, ik natuurlijk content. Even een test doen of ik wel degelijk verbinding had met de Telenet router(normaal geeft die redirect naar start service van Telenet) Het lachen is, ik start mijn browser en kwam op de pagina van Google terecht en andere pagina's werkte ook.

Ik kijk op speedtest welk publiek ip en provider ik had en ineens staat daar "Belgacom Skynet" op. Mijn Dovelo die aan de Telenet router hing is in tussen in standby gegaan omdat die geen netwerk verbinding heeft. Maar de andere Dovelo geeft perfect internet.

Dit is in mijn ogen fascinerend, je gaat mij toch niet zeggen dat dit van bij mijn buren komt :???:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

in heel zeldzame gevallen, als je in een appartement woont, zou dit idd wél kunnen.
in principe zijn ze ertegen beveiligd: enerzijds door het feit dat ze met elkaar koppelen (en normaal is elk setje uniek gekoppeld),
anderzijds door de zekeringskast die apart zou moeten zijn.

zeker dat je internet van belgacom hebt? en er nergens nog een modem in je huis aangesloten is van x jaar geleden? :p
is je pc mss wireless verbonden met een niet beveiligde belgacom verbinding?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

Nu om het helemaal aan zot te maken diegene die aangesloten was aan mijn Telenet router heb ik ondertussen in mijn handen vast.
De andere Dovelo werkt perfect en wij wonen in een alleenstaand huis. Het is echt wonderbaarlijk, er is geen andere router aangesloten en geen andere Dovelo, dus enkele diegene die nu insteekt, heeft verbinding met een Belgacom netwerk, die niet van mij is.

Ook geen wireless heb het gecontroleerd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

fysiek onmogelijk :)

een devolo moet altijd verbinding hebben met een andere devolo die op hetzelfde net zit (dus zelfde zekeringskast),
en om dan internet te hebben moet 1 van die 2 devolo's op een lan aansluiting van een modem/router hangen.

heb je een lan ip of een public ip ? indien lan, kan je naar de router surfen?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

Ik weet het ook dat het fysiek onmogelijk is, Ik zal eens wat verder controleren morgen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Splitter schreef:in heel zeldzame gevallen, als je in een appartement woont, zou dit idd wél kunnen.
in principe zijn ze ertegen beveiligd: enerzijds door het feit dat ze met elkaar koppelen (en normaal is elk setje uniek gekoppeld), anderzijds door de zekeringskast die apart zou moeten zijn.
Devolo's moet je altijd zelf peeren, liefst met een uniek paswoord. Het is niet zeldzaam, dat je op het net van de geburen komt, als die toevallig van hetzelfde merk zijn, en ook niet gepeerd werden met een eigen paswoord. Zo'n toestellen worden wel eens uitgeleverd met een standard paswoord ("HomeAV") ...

Je zit dus met zekerheid op het netwerk van je geburen. Kijk eens welke snelheid je krijgt. Dat zal waarschijnlijk héél laag zijn (juist genoeg om een IP te krijgen, en om de Google start pagina te openen).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

philippe... bij appartementen heb je gelijk dat het kan gebeuren (al zou het in theorie niet mogen),
zoals ik hierboven ook al even aanhaalde.

maar voor een vrijstaand huis?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Het gebeurd wel meer inderdaad, en niet enkel in appartementen. Met de oude Belgacom firmware kon je inloggen op de webinterface en via de WiFi-instellingen te weten komen waar de persoon in kwestie zat :) Sinds je het serienummer moet ingeven gaat dat natuurlijk niet meer.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

het lijkt me wat vergezocht hoor :)

1) een vrijstaand huis
2) met maar 1 devolo
3) die dan toevallig koppelt met een devolo ergens bij mensen "in de buurt"
4) die de devolo dan ook nog aan een belgacom modem hebben hangen
5) en dan nog aan een internet poort
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

Ik vind het ook raar!

@ philippe_d Het is een ouder toestel dus ik weet of daar een interface met een wachtwoord op staat, ik dacht dat elk toestel een uniek id had zodat die enkel aan elkaar konden koppelen.
Het is nogal raar want het gaat langs mijn zekeringskast naar de tv boven op een contact doos, wat normaal niet mag want het zijn nog de oude toestellen.
http://content.hwigroup.net/images/prod ... t_1379.jpg
Op andere stopcontacten juist hetzelfde, nu ga ik wel andere kopen voor als de man van Scarlet komt en deze eens testen.
En dan zal ik eens gaan uitzoeken bij de buren van waar het komt.

En nog een vraagje kan je de TV poort van de sagem router switchen of 1 poort 1 tv want dan zou ik zo een kitje kopen met 3 adapters.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Of uwen buurman tapt uwe stroom af en heeft ook devolos :P als ze standaard geconfigureerd zijn werken die gewoon samen. Verder dan de eigen zekeringenkast zou het niet mogen werken.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

Ja ik vind het raar.
Maar de Scarlet man is ondertussen geweest en alles is aangesloten uiteindelijk geen Devolo's gelegd. Ik ga utp kabels trekken, want als die apparaten met elkaar in conflict komen is dat toch weer geld weggesmeten voor die toestellen.

Dit zijn mijn specificaties ziet dat er goed uit of niet?

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        6048 kbps
Modem max:             98132 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        80571 kbps         16881 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           465 m Estimated!
Training margin:       25.5 dB
Attenuation:           15.3 dB
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Die waarden zien er heel goed uit.
Plaats reactie