vastelijntoestel met simkaart
- LPS
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 37 keer
Enkele jaren geleden heeft BASE de optie geboden om via hun een toestel te kopen dat er uitziet als een vastelijntoestel, maar werkt op een simkaart. Dat kon je toen nemen in combinatie met een BASE Classic. Nu zou mijn grootmoeder graag bereikbaar zijn, maar ik vind het geen optie dat het via Belgacom/Telenet moet lopen. Weten jullie hoe zo'n toestellen heten en waar ze te verkrijgen zijn?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Je kan dat makkelijk doen met een Vodafone RL500 (of RL400).
Je vindt deze op Ebay.de voor een 30 à 40 euro (een voorbeeld).
Hieronder een klungelige versie van hoe het werkt:
[youtube]lRaE8JLYwm0[/youtube]
Het principe is eenvoudig: je kan je analoge telefoon rechtstreeks aansluiten op zo'n RL500 (kabeltje met RJ11 - RJ9 zit in de box).
Vervolgens de SIM kaart in de RL500 box.
En dan maar bellen en gebeld worden.
Best zet je de "pincode ingeven" op je SIM kaart af (mbv een gewone GSM).
Je vindt deze op Ebay.de voor een 30 à 40 euro (een voorbeeld).
Hieronder een klungelige versie van hoe het werkt:
[youtube]lRaE8JLYwm0[/youtube]
Het principe is eenvoudig: je kan je analoge telefoon rechtstreeks aansluiten op zo'n RL500 (kabeltje met RJ11 - RJ9 zit in de box).
Vervolgens de SIM kaart in de RL500 box.
En dan maar bellen en gebeld worden.
Best zet je de "pincode ingeven" op je SIM kaart af (mbv een gewone GSM).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Kan een "simbox" een oplossing zijn? Zoals de Sagem RL300: http://www.hybsys.bg/img/gsm/fl_RL300.pdf
Dit toestelletje bevat de SIM kaart, en hierop kan je een klassiek analoog toestel aansluiten.
Edit - eternum was mij voor
Dit toestelletje bevat de SIM kaart, en hierop kan je een klassiek analoog toestel aansluiten.
Edit - eternum was mij voor

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Bij de meeste operatoren is het gebruik van een SIMbox verboden. Een aantal providers is zelfs bezig met SIMbox-detection om aan je oren te kunnen komen trekken... Nu kan je dit geval wel verdedigen vermits het maar om één eindgebruiker gaat. Als ik op Google "gsm fixed phone" of "fixed phone with sim card" zoek kom ik ook alternatieven tegen.
Succes ermee!
Succes ermee!
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
En alarmen, telefoons in liften, ... ik dacht dat er massa's toepassingen waren op basis van een SIM box ?serialchiller schreef:Bij de meeste operatoren is het gebruik van een SIMbox verboden.
-
- Moderator
Heb je daar een bron over (van beide statements) ?serialchiller schreef:Bij de meeste operatoren is het gebruik van een SIMbox verboden.
Een aantal providers is zelfs bezig met SIMbox-detection om aan je oren te kunnen komen trekken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@serialchiller
Verboden is een groot woord ik vermoed enkel het misbruik om kaarten met een onbeperkte Closed Usergroep aan een centrale te hangen terwijl er bv FUP is.
Als je het gewoon als een gebruiker gebruikt denk ik dat er geen probleem is.
Verboden is een groot woord ik vermoed enkel het misbruik om kaarten met een onbeperkte Closed Usergroep aan een centrale te hangen terwijl er bv FUP is.
Als je het gewoon als een gebruiker gebruikt denk ik dat er geen probleem is.
- serialchiller
- Premium Member
verbod van simboxen heb ik vanop andere foraphilippe_d schreef:Heb je daar een bron over (van beide statements) ?serialchiller schreef:Bij de meeste operatoren is het gebruik van een SIMbox verboden.
Een aantal providers is zelfs bezig met SIMbox-detection om aan je oren te kunnen komen trekken...
simbox detection wordt bv aangeboden door BICS (Belgacom-dochter/zuster)
-
- Elite Poster
Het RL500 simbox gebruik (2 stuks) loopt bij mij nu toch al bijna twee jaar vlekkeloos.
Mocht er al sprake van zijn dat het verboden zou zijn, met de nadruk op mocht, dan is men toch wel héél erg traag om in te grijpen.
Mocht er al sprake van zijn dat het verboden zou zijn, met de nadruk op mocht, dan is men toch wel héél erg traag om in te grijpen.

-
- Moderator
Bij mijn weten heb ik dat ook nergens zien staan op de algemene voorwaarden van de providers, of iets moeten tekenen als ik een simkaartje aankocht.
Hier zijn we met een aantal Mobile Viking gebruikers (mijn partner, ikzelf, dochters, schoonzoon, etc), en dus één uur per dag gratis met mekaar kunnen bellen. Dit is dus geen FUP, maar iedere dag één uur.
Eerstdaags hang ik ook zo'n simkaart op mijn telefooncentrale zodat alle gesprekken van/naar MV gebruikers via deze weg gaan. Dan kunnen we ook vanop onze vaste telefoons genieten van dit uurtje per dag gratis bellen.
Ik zou mij niet kunnen inbeelden waarom dat niet toegelaten zou zijn ...
Hier zijn we met een aantal Mobile Viking gebruikers (mijn partner, ikzelf, dochters, schoonzoon, etc), en dus één uur per dag gratis met mekaar kunnen bellen. Dit is dus geen FUP, maar iedere dag één uur.
Eerstdaags hang ik ook zo'n simkaart op mijn telefooncentrale zodat alle gesprekken van/naar MV gebruikers via deze weg gaan. Dan kunnen we ook vanop onze vaste telefoons genieten van dit uurtje per dag gratis bellen.
Ik zou mij niet kunnen inbeelden waarom dat niet toegelaten zou zijn ...
- serialchiller
- Premium Member
Ik spreek dat niet tegen hoor. Ik ga er ook van uit dat momenteel geen enkele BE-provider er actief naar op zoek is. Ik weet wél dat het gebruik ervan mogelijk niet is toegestaan én dat ze opspoorbaar zijn. De OP wil eventueel gaan investeren in dergelijke oplossing en mijn bericht was als lichte waarschuwing bedoeld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Volgens mij zijn Simboxen alleen verboden als je er de FUP mee overtreedt. Bv aan de telefooncentrale van een bedrijf hangen en dan massa's gesprekken daarover routeren.
Ik heb hier zelf al 2 jaar een simbox voor de noodtelefoon van de lift. Met een Base-C abonnement. Geen maandelijkse kosten. Die eerste 15 euro belkrediet die ik moest storten om de simkaart te laten opsturen is nog altijd niet opgebruikt.
Ze betalen meer postzegelkosten om de maandelijkse factuur te zenden dan ik verbruik aan gesprekken !
Ik heb hier zelf al 2 jaar een simbox voor de noodtelefoon van de lift. Met een Base-C abonnement. Geen maandelijkse kosten. Die eerste 15 euro belkrediet die ik moest storten om de simkaart te laten opsturen is nog altijd niet opgebruikt.
Ze betalen meer postzegelkosten om de maandelijkse factuur te zenden dan ik verbruik aan gesprekken !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Elke provider heeft wel zo'n clausule in de algemene voorwaarden staan, om zich in te dekken als iemand er groot misbruik van maakt.
Een simbox als vervanging van een vaste verbinding zal geen probleem zijn, maar als je het als call-through met caller-id gebruikt, is het al minder evident.
Zolang je het gebruikt voor normaal privé-gebruik, zal je wel niet opgemerkt worden. Zelf gebruik ik de methode van Philippe al meer dan een jaar, zonder problemen.
De algemene voorwaarden van MV: " Zowel voor als na de activering van de CITY LIVE dienst, kan CITY LIVE van de Klant eisen om zijn mobiele telefoon ter controle aan te bieden. Het gebruik van elk andere apparaat, waaronder simboxen of gsm-gateways, is verboden. "
de AV van Proximus:"Het is verboden de dienst te gebruiken... op een zodanige manier dat de identificatie of de lokalisering van de oproeper na een oproep naar de hulpdiensten niet meer mogelijk zou zijn, of op een zodanige manier dat de interconnectietarieven aangerekend door BELGACOM vermeden zouden kunnen worden;
c. met een toestel waarvan het gebruik, volgens BELGACOM, verboden praktijken zoals vermeld in de bovenstaande punten a en b doet vermoeden."
Een simbox als vervanging van een vaste verbinding zal geen probleem zijn, maar als je het als call-through met caller-id gebruikt, is het al minder evident.
Zolang je het gebruikt voor normaal privé-gebruik, zal je wel niet opgemerkt worden. Zelf gebruik ik de methode van Philippe al meer dan een jaar, zonder problemen.
De algemene voorwaarden van MV: " Zowel voor als na de activering van de CITY LIVE dienst, kan CITY LIVE van de Klant eisen om zijn mobiele telefoon ter controle aan te bieden. Het gebruik van elk andere apparaat, waaronder simboxen of gsm-gateways, is verboden. "
de AV van Proximus:"Het is verboden de dienst te gebruiken... op een zodanige manier dat de identificatie of de lokalisering van de oproeper na een oproep naar de hulpdiensten niet meer mogelijk zou zijn, of op een zodanige manier dat de interconnectietarieven aangerekend door BELGACOM vermeden zouden kunnen worden;
c. met een toestel waarvan het gebruik, volgens BELGACOM, verboden praktijken zoals vermeld in de bovenstaande punten a en b doet vermoeden."
- LPS
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 37 keer
Je kan mss de optie activeren om je facturen enkel online te ontvangen (sms'je als je een factuur binnenkrijgt)MarkDM schreef:Met een Base-C abonnement. Geen maandelijkse kosten. Die eerste 15 euro belkrediet die ik moest storten om de simkaart te laten opsturen is nog altijd niet opgebruikt.

Laatst gewijzigd door LPS 12 nov 2012, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Met die simbox kan ik geen sms krijgen.
Ik zou het liever via ZoomIt zien gaan. Maar dat kennen ze nog niet bij Base. Factuur per e-mail ook niet.
Ze moeten het dan maar weten.
Ik zou het liever via ZoomIt zien gaan. Maar dat kennen ze nog niet bij Base. Factuur per e-mail ook niet.
Ze moeten het dan maar weten.
-
- Elite Poster
Met de RL500 simbox komen de sms'jes wel netjes toe op mijn Siemens Gigaset.
Maar ja, indien de sms'jes bij jou op de noodtelefoon van de lift toekomen ben je natuurlijk ook niets vooruit. Denk ik.
Maar ja, indien de sms'jes bij jou op de noodtelefoon van de lift toekomen ben je natuurlijk ook niets vooruit. Denk ik.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Zo'n Base C in m'n alarmcentrale
Wel om de zoveel tijd een check naar de meldkamer, dus iets van 5 EUR per maand 
Verder Data only kaartjes in gebruik voor tracking van onze wagens met video
werkt perfect.

Verder Data only kaartjes in gebruik voor tracking van onze wagens met video

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
ook eentje besteld op Duitse ebay voor 29 euro + 8 euro port voor een rl300 zonder simlock..
met de telenet simkaart krijg ook ik de sms NIET werkend.
Met een maestro 2055 of 2060 erop aangesloten komt er voor elk belsignaal zgz een nieuwe oproep binnen, je hoort het niet maar ziet het wel op de display, bizar?
Op een gewoon bedraad telefoontoestel zonder geheugen, telefoonboek etc... wordt je niks gewaar...
met de telenet simkaart krijg ook ik de sms NIET werkend.
Met een maestro 2055 of 2060 erop aangesloten komt er voor elk belsignaal zgz een nieuwe oproep binnen, je hoort het niet maar ziet het wel op de display, bizar?
Op een gewoon bedraad telefoontoestel zonder geheugen, telefoonboek etc... wordt je niks gewaar...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Elite Poster
Uw telefoontoestel dient sms ook te ondersteunen (geen idee wat dit exact betekent).
Met een "dom" telefoontoestel kan je uiteraard geen sms ontvangen want deze ondersteunt dit niet.
De vraag is dan of die maestro toestellen dit wel supporteren zoals het hoort...
PS
Ik heb zelf geen RL300, wel een RL500. Met een Siemens S685IP en A580IP werkt de RL500 feilloos wat betreft sms ontvangen.
Wel diende ik op de telefoontoestellen zelf ook de SMS centrale te configureren etc. Zonder configuratie => geen sms.
Met een "dom" telefoontoestel kan je uiteraard geen sms ontvangen want deze ondersteunt dit niet.
De vraag is dan of die maestro toestellen dit wel supporteren zoals het hoort...
PS
Ik heb zelf geen RL300, wel een RL500. Met een Siemens S685IP en A580IP werkt de RL500 feilloos wat betreft sms ontvangen.
Wel diende ik op de telefoontoestellen zelf ook de SMS centrale te configureren etc. Zonder configuratie => geen sms.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
mijm maestro toestellen ondersteuenen sms, Telenet niet, vrees dat daar het probleem zit, sms centrale ingevuld van telenet mobile maar werkt niet, mss eens testen met simkaart van andere provider.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
radiometeor.be
radiometeor.be
Is het niet zo dat bij telefoontoestellen die sms ondersteunen dit enkel geldt voor een doodgewone, ouderwetse Belgacom telefoonlijn? Sinds il Scarlet One gebruik functioneert sms niet meer op mijn Siemens wandeltoestellen, voorheen, met een Belgacom Classic telefoonlijn, werkte dat perfect.
Edit by Sub Zero:
't Is niet nodig om de laatste post te 'quoten' in een andere kleur
Edit by Sub Zero:
't Is niet nodig om de laatste post te 'quoten' in een andere kleur

-
- Moderator
Geen "doodgewone" ouderwetse Belgacom telefoonlijn, je moet op deze lijn de "slimme diensten" (nummerherkenning etc.) geactiveerd hebben (betalend).
SMS over analoge lijn gaat natuurlijk alleen ... op een analoge lijn
(en dus niet over Scarlet one)
In deze topic gaat het echter over toestellen, die een GSM simuleren (zogenoemde SIMboxen). Deze apparaten ondersteunen "sms over analoge lijn", en je kan dus, mits een compatiebel analoog toestel, aangesloten op zo'n SIMbox, sms'en ontvangen/versturen (via de simkaart).
SMS over analoge lijn gaat natuurlijk alleen ... op een analoge lijn

In deze topic gaat het echter over toestellen, die een GSM simuleren (zogenoemde SIMboxen). Deze apparaten ondersteunen "sms over analoge lijn", en je kan dus, mits een compatiebel analoog toestel, aangesloten op zo'n SIMbox, sms'en ontvangen/versturen (via de simkaart).
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 231 keer
Kleine bump van dit topic waarvoor mijn excuses
Heeft er iemand een idee waar je anno 2017 een simbox kan kopen ? Na research op Google vind ik dit niet zo makkelijk meer. Het is voor een oudere vrouw als vervanging van de veel te dure vaste lijn. Zou in combinatie met Dommel Mobile Freedom zijn.

Heeft er iemand een idee waar je anno 2017 een simbox kan kopen ? Na research op Google vind ik dit niet zo makkelijk meer. Het is voor een oudere vrouw als vervanging van de veel te dure vaste lijn. Zou in combinatie met Dommel Mobile Freedom zijn.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 771 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik denk dat ik op't werk nog een vast toestel (hoorn met kruldraad-ding) heb liggen... first come first serve als ik hem vind
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
Zoek eens op "RL500" in ebay.DE . Vroeger was het meer de RL300 van Sagem, maar die staat er nu niet meer op. Er zijn nog andere nummers.
Nieuw : http://www.musitel.com/NL/musitel_100_nl.html
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 231 keer
Bedankt maar ik denk dat ze een draadloos toestel zou willen. Is dit 'vast' toestel met een simkaart ? Kan je eventueel eens het type doorgeven als je km gevonden hebt ?selder schreef:Ik denk dat ik op't werk nog een vast toestel (hoorn met kruldraad-ding) heb liggen... first come first serve als ik hem vind
Bedankt. Zoiets had ik in gedachten.MarkDM schreef:Zoek eens op "RL500" in ebay.DE . Vroeger was het meer de RL300 van Sagem, maar die staat er nu niet meer op. Er zijn nog andere nummers.
-
- Elite Poster
Zo'n RL500 werkt perfect. Te koop op eBay.de voor enkele tientallen euro.
Eventueel dien je de Duitse stekker te vervangen door een RJ11 (of wat jijzelf nodig hebt).
Zelf heb ik er een tweetal al jaren in gebruik, zonder enig probleem.
Zelfs zonder dat de externe antenne aangesloten werd zéér goede ontvangst.
Eventueel dien je de Duitse stekker te vervangen door een RJ11 (of wat jijzelf nodig hebt).
Zelf heb ik er een tweetal al jaren in gebruik, zonder enig probleem.
Zelfs zonder dat de externe antenne aangesloten werd zéér goede ontvangst.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Grundig heeft DECT toestellen (gehad?) waarbij de BASIS (dus niet de handset!) een bluetooth-module heeft. Deze bluetooth ontvanger maakt met het handsfree protocol een verbinding met een bluetooth gsm; het idee is dat je je gsm in de buurt van het basisstation kan leggen en zo met je dect telefoon zowel via de vaste lijn als via de gsm kan bellen. Zo ééntje in combinatie met een oude GSM die je permanent in de lader laat zitten is misschien ook een oplossing. En een stuk handiger te configureren dan die Musitel dingen