TomTom, Garmin of nog wat anders ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Voor mijn Vriendin haar verjaardag zou ik een GPS willen kopen.

Buget ligt zo rond de 200 a 250 euro.

Op dit moment heb ik enkel nog maar naar de grote twee gekeken, Garmin en Tomtom.

Wat ik tot nu toe opgevangen heb van TomTom:
Pro:
  • Betere kaarten en kaartupdates dan Garmin
  • Betere verkeersinformatie
Con:
  • een nogal slechte voorruitbevestiging
  • Die betere verkeersinfo is wel betalend aan 50 euro per jaar na het eerste jaar
Garmin:
Pro:
  • Gratis kaartupdates
  • Betere bevestiging aan de voorruit
Con:
  • Kaarten die niet zo goed zijn als die van TomTom
Nu, mijn vraag is, kloppen deze punten ? Want ik ga maar af op wat ik lees in reviews.

En zijn er mensen die ervaring hebben met dat TomTom verkeersinfo systeem, werkt dat goed over de landsgrenzen heen ? Want wat naar ik versta is dat een ingebouwde simkaart en moet het dus toch wel ergens gekoppeld zijn aan een datanetwerk etc.

Als er andere suggesties zijn, of specifieke suggesties binnen dat budget (of lager natuurlijk) zijn deze altijd welkom.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Tomtom is gebruiksvriendelijker.

Het hangt er ook vanaf wat ze/je ervan verwacht. Als je zelf poi's wil toevoegen, en voor die poi's een alarm wil laten afgaan, is garmin niet echt een optie want daar werkt dat alleen als de poi OP de weg ligt en het is nogal omslachtig updaten. Bij tomtom is dat eenvoudig: file maken en copieren, klaar.

Garmin heeft dan weer de mogelijkheid om met openstreetmaps of garmin topokaarten te werken.

't is maar wat je nodig hebt.

Ik zou niet buiten die 2 zoeken, tenzij je Mio nog meeneemt in je vergelijking, maar andere 'winkeleigen' merken zou ik sowieso afblijven wegens moeilijk te updaten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb in september een tomtom gekocht en die bevestigd aan de ruit (het houdertje). Hangt er nu nog steeds, werkt perfect. Heb wel die TMC kabel erbij gekocht voor files, wegenwerken etc op voorhand te weten. Op de tocht naar Rome werkte dit systeem perfect en was het aankomstuur ongeveer wat de tomtom had gezegd. Die tmc kabel kost je wel 50 euro.

Ohja : ik heb gewoon tomtom xxl gekocht, iets van 120 euro. Meer dan genoeg:)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wel, er moet zeker een bluetooth carkit inzitten. Was ik vergeten vermelden.

Als ik dan bij TomTom blijf is de via 125 een redelijk goede koop tegen ongeveer 150 euro.

Als je echter verkeersinfo wilt moet je daar nog een TMC antenne van 50 euro bij rekenen, en dan wordt het verschil met de 825 wel erg klein (voor ongeveer 220 euro) en deze laatste heeft dan de zogenaamde Live services, dus ik vraag mij dan af, zijn die het waard of blijk ik beter bij TMC.

Edit: net even wat reviews gelezen over die handsfree functionaliteiten. Zijn apparently crap. Kan ik dus net zo goed achterwege laten als een factor en een apparte handsfree kit aanschaffen (heb ik meteen iets voor kerst en nieuwjaar ;))
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Zomaar los uit de pols: is een (goedkope) smartphone (Android) geen optie? Hier kun je ook gebruik maken van de GPS functie en er zijn verschillende apps die je kan installeren (zoals TomTom, Sygic...). Voordeel van de smartphone als GPS: je kan die overal mee naar toe nemen en je kan het toestel eventueel zo instellen dat de weg getoond moet worden als je naar een bepaald punt wilt stappen of fietsen, dan krijg je de routes voor wandelaars voorgeschoteld. Een drietal jaar geleden was ik ook op zoek naar een GPS maar omdat mijn vorige GSM het begeven had ben ik beginnen zoeken naar een combinatie van de 2 en zo kwam ik bij de HTC Desire terecht. En die voldoet nu nog steeds als GPS toestel (en ook als telefoon trouwens).
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat was inderdaad ook mijn gedacht
maar mijn vriendin heeft iets tegen verspilling. WachtWacht, de logica volgt nog:

Ze heeft al een GSM, een nokia model met Symbian 4 er op (dus geen apps behalve javascript applets) en die wil ze niet wegdoen, bijgevolg geen smartphone en bijgevolg externe GPS....

vrouwen. Mijn gedacht was inderdaad ook gewoon degelijke smartphone + carkit + nav systeem.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Zorg dat je voldoende geld over hebt om een Brodit-houder te kopen specifiek voor de auto. Veel beter dan tegen de ruit te plakken ;)

Die handsfree dingen trekken inderdaad op niks. En LIVE-services, u de vraag stellen of ze het werkelijk nodig heeft...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik zou niet zonder die Live meer kunnen, kost wat per jaar, maar je spaart er zoveel file frustratie met uit....
Het grootste nadeel aan tomtom ? Het gezaag dat je je live of kaarten niet update & de quick gps fix die niet werk bij niet updaten.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

iceke schreef:Ik zou niet zonder die Live meer kunnen, kost wat per jaar, maar je spaart er zoveel file frustratie met uit....
Het grootste nadeel aan tomtom ? Het gezaag dat je je live of kaarten niet update & de quick gps fix die niet werk bij niet updaten.
Voor dit alles heb je toch de gratis nav-app Waze?! :-)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

...tot aan de grens....
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ikzelf heb een Garmin Zumo 600 voor mijn moto en ik ben daar zeer content van. Mijn gebruik (routes plannen, met waypoints werken, ...) ligt natuurlijk iets anders dan bij de doorsnee GPS-gebruiker maar ik ben nog maar weinig problemen met niet up-to-date maps tegengekomen. Eigenlijk enkel nog maar op een trip naar Zeeland waarbij een aantal autowegen omgezet waren naar een fietsweg maar met de moto zoek je natuurlijk ook wel de kleinere baantjes op die minder snel geupdate worden...

Mijn vrouw heeft trouwens een TomTom voor in de wagen en daar heb ik ook geen problemen mee, buiten dan dat de batterij om zeep is en niet vervangen kan worden.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”