IPv6 op intern netwerk

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Met de switch naar Windows 8 krijg ik ineens IPv6 support op al mijn PCs. Nu heb ik gemerkt dat op mijn intern netwerk clients dus ook IPv6 babbelen (denk ik). Zo konden mijn clients ineens niet meer connecteren naar mijn PostgreSQL server omdat die in zijn pg_hba.conf enkel de IPv4 range staan had. Zelfs op localhost zelf werden connecties geweigerd omdat de config file enkel 127.0.0.1/32 had en niet ::1/128.

Omdat ik nagenoeg niets ken van IPv6 heb ik dat nu simpel opgelost door IPv6 af te zetten op mijn Windows 8 PCs. Sowieso vraag ik me af of IPv6 wel nut heeft op een intern network dat dan nog eens achter een router hangt die bij mijn weten ook geen IPv6 supporteert.

Vraag is dus simpel: verlies ik iets aan functionaliteit door overal IPv6 uit te schakelen ?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Je verliest geen functionaliteit door het uit te schakelen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Je verliest de kans om ervaring op te doen met IPv6 en zo bij te leren :-)
Nee serieus, ik denk niet dat je ergens functionaliteit verliest. Ik ben wel geen netwerkguru, dus hoeveel mijn antwoord waard is moet je zelf maar bepalen... Wat ik me wel afvraag: is er een verschil in efficiëntie tussen IPv4 en IPv6? Ze gebruiken onderliggend toch dezelfde protocollen, of is er op dat vlak iets voordeliger aan IPv6?
steffann
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Ja, je raakt functionaliteit kwijt. Zo is bijvoorbeeld Home-Group een IPv6-only feature. Daarnaast heeft Microsoft aangegeven sinds Windows 7 niet meer te testen met IPv6 uitgeschakeld, dus het kan voor problemen zorgen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Tnx! Dat bespaart me alvast een hoop kopzorgen op 't moment dat ik met Homegroup wil werken.
Had het nu afgezet omdat ik een raar sharing probleem had (een van mijn W8 toestellen kwam altijd een paswoord vragen wanneer ik op een servername klikte, dus om nog maar enkel de shares te displayen) maar dat heeft zichzelf opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”