Oplossing voor bedrijf

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
PtR
Starter
Starter

Hi,

Een business vraag;

Als bedrijf heb ik de laatste dagen vergelijkingen opgevraagd bij verschillende leveranciers, maar de antwoorden waren niet altijd toereikend.

Onze situatie is als volgende;
We hebben twee bedrijfjes (net opgestart) en bellen nu via de gsm naar klanten en onze klanten bellen ons op onze gsm, niet echt zo professioneel dus.
Mijn vraag aan de leveranciers was of we 2 (nieuwe) telefoonnummers –gewone 03-zonenummers- konden aanmaken, waarop onze klanten ons kunnen bellen en waarbij wij deze dan ontvangen op onze gsm.
Niet met doorgeschakelde oproepen dan, maar bellen via het gsm-netwerk, waarbij als wij uitbellen op gsm we bellen via die 03-nummers.
Dat kon, met duurdere opstellingen of grotere oplossingen voor bedrijven, maar als starters nogal een hoge kostprijs. Maar dit was dan ook VOIP, niet bellen via gsm-netwerk.
Er zou daar weliswaar binnenkort een andere oplossing komen via een leverancier (die ik hier niet mag noemen veronderstel ik) zodat je wel kon bellen via het gsm-netwerk, maar da’s nu nog niet zo.

Indien ik me vergis en dit bestaat, krijg ik graag info hierover wat wel bestaat en wat wel alreeds kan.
--
Daarom toch eens gaan kijken naar een andere oplossing en op dit forum terechtgekomen omdat dan bellen over internet een oplossing zou kunnen zijn voor ons, want dit kan vast beter en goedkoper.
Maar aangezien wij daar geen ervaring mee hebben weten we niet welke kwaliteit er daarbij te verwachten is.

Als klein bedrijf zoek je kleine makkelijke oplossingen die je vraag kunnen dragen, vandaar ook de interesse hierzo.

Wat we dus zoeken;
2 vaste nummers die gecreëerd moeten worden, die we dan kunnen communiceren, waarbij als onze klanten ons bellen de gsm overgaat, en als wij uitbellen we via die vaste nummers onze klanten contacteren.
Meestal hebben we beschikking over wifi, maar ook 3G moet kunnen. En de vraag of dit bijvoorbeeld ook kan dan in de wagen of trein, of…?
Dit dan met een goede kwaliteit. Dit gaat dan enkel om bellen, geen functionaliteiten voor outlook, CRM of dergelijke meer.

Topics;
Vaste nummers aan te maken (2)
Kunnen bellen met gsm op Wifi of op 3G
(Kan je dan ook biijvoorbeeld in de wagen rondrijden?)
Welke kwaliteit mogen wij verwachten?
Welke provider kies ik als bedrijf, waar toch enige zekerheid gewenst is?
Welke set-up verkies ik, wat nodig, wat niet?
Wat moet ik zeker weten en mag ik niet vergeten? Welke vragen vergeet ik hierbij te stellen.
Waar welke prijs voor business?
Als we niet over VOIP bereikbaar zijn, kan de oproep dan automatisch doorgestuurd worden naar de gsm via het gewone netwerk, zodat we altijd wel bereikbaar zijn?

Grtz,

PtR
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De inkomende oproepen van jouw 03 nummer laten toekomen op jouw GSM, dat kan elke telecom provider oplossen voor je. Vergeet niet dat in dat geval jouw klant een gesprek naar een 03 nummer betaald, en jij (!) het gesprek van dat 03 nummer daar jouw 04 nummer!

Echter omgekeerd (als jij belt dat klanten dat 03 nummer zien) is in principe niet mogelijk denk ik. Het enige dat ik zou kunnen bedenken is werken met een pbx oplossing en voip. Dan bel je niet via het gsm-netwerk maar via het datanetwerk. Ook hier zit je met het probleem dat dit enkel goed werkt o p3G/4G maar bellen met een edge connectie amper tot niet gaat via voip.

Ik zou eens kijken naar WeePee (18 euro per nummer, geen maandelijkse kost) en uitbellen doen met #31# voor het nummer (dan bel je anoniem)?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens mij kan dit perfect via provider die dit aanbied via een prefix (kan je zelfs intern zelf doen denk ik). bvb, als je een 3 voor je nummer zet, word je omgeleid via de provider en bel je uit via een 03 (is inderdaad kostelijk, want je gaat dubbel aangerekend worden). Zonder de 3 ervoor bel je uit via je GSM nummer.

Maar een 03 rechstreeks koppelen aan een GSM abbo, dat gaat niet nee. Andersom spijtig genoeg wel. Dus met een vast toestel uitbellen via het GSM netwerk mbhv een SIM Gateway.

Grtz,
Francis
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

oproepen naar mijn vaste lijn worden door weepee doorgestuurd naar mijn GSM/smartphone (kost 0,14 €/min.). Dit heeft als voordeel dat ik nooit een oproep zal missen, terwijl de kwaliteit van het gesprek uitstekend blijft...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
PtR
Starter
Starter

krisken schreef:De inkomende oproepen van jouw 03 nummer laten toekomen op jouw GSM, dat kan elke telecom provider oplossen voor je. Vergeet niet dat in dat geval jouw klant een gesprek naar een 03 nummer betaald, en jij (!) het gesprek van dat 03 nummer daar jouw 04 nummer!

Echter omgekeerd (als jij belt dat klanten dat 03 nummer zien) is in principe niet mogelijk denk ik. Het enige dat ik zou kunnen bedenken is werken met een pbx oplossing en voip. Dan bel je niet via het gsm-netwerk maar via het datanetwerk. Ook hier zit je met het probleem dat dit enkel goed werkt o p3G/4G maar bellen met een edge connectie amper tot niet gaat via voip.

Ik zou eens kijken naar WeePee (18 euro per nummer, geen maandelijkse kost) en uitbellen doen met #31# voor het nummer (dan bel je anoniem)?
Hi,

Ik zou hier volledig kiezen voor een softphone oplossing op gsm, dus niet langer bellen via gsm-netwerk en ook niet doorschakelen, dat is een dure oplossing inderdaad. Enkel als ik geen beschikking heb zouden oproepen doorgestuurd moeten worden naar 04. Zelf bellen op dat moment zou dan inderdaad gewoon via gsm-netwerk gaan via gsm.

En dus ook uitbellen met softphone via een 03-nummer dan als ik via Voip kan bellen. Maar zo'n pbx moet in huis zijn, of kan dit virtueel?
PtR
Starter
Starter

Sasuke schreef:Volgens mij kan dit perfect via provider die dit aanbied via een prefix (kan je zelfs intern zelf doen denk ik). bvb, als je een 3 voor je nummer zet, word je omgeleid via de provider en bel je uit via een 03 (is inderdaad kostelijk, want je gaat dubbel aangerekend worden). Zonder de 3 ervoor bel je uit via je GSM nummer.

Maar een 03 rechstreeks koppelen aan een GSM abbo, dat gaat niet nee. Andersom spijtig genoeg wel. Dus met een vast toestel uitbellen via het GSM netwerk mbhv een SIM Gateway.

Grtz,
Francis
Inderdaad, vanaf ergens februari zou dit wel kunnen, maar sowieso een kostelijke grap momenteel, dus da's voor later.
Daarom dat we nu uitkijken naar een voip-oplossing, of dat voldoende kan zijn voor ons momenteel.
PtR
Starter
Starter

wied schreef:oproepen naar mijn vaste lijn worden door weepee doorgestuurd naar mijn GSM/smartphone (kost 0,14 €/min.). Dit heeft als voordeel dat ik nooit een oproep zal missen, terwijl de kwaliteit van het gesprek uitstekend blijft...
Die kost vind ik nog acceptabel inderdaad. zo bel je dus via het vertrouwde gsm-netwerk, die kwaliteit ken ik.
Maar welke kwaliteit mag ik verwachten als ik via Weepee zou bellen op wifi of 3G?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Via 3G is er geen beginnen aan voor professionele gesprekken.
In de toekomst zou dit via 4G - in theorie - wel mogelijk zijn.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Kijk eens naar de mogelijkheden van het zweedse bedrijf Opticaller.

Ze hebben clients voor Android en IOS, Blackberry etc..

Werkt perfect in combinatie met Innovaphone PBX'en en Weepee SIP Trunks.

PM mij vrijblijvend als je een offerte wilt via mijn bedrijf. Wij integreren dit feilloos.
krisken
userbase crew
userbase crew

Je kan bij WeePee een virtual PBX huren (dus moet niet thuis staan) of ik kan je wel een paar bedrijven aanraden die jou een server kunnen verhuren en er een pbx opzetten (eventueel in combinatie met je site en mail etc).

Qua softphone : kijk eens naar 3CX etc?

Telefonie = EDPnet + OVH
Pico
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 28 keer

Kijk misschien ook eens naar de business oplossingen van Mobistar:

One Office Full Pack:
http://business.mobistar.be/go/nl/soho/ ... rieven.cfm
krisken
userbase crew
userbase crew

Pico schreef:Kijk misschien ook eens naar de business oplossingen van Mobistar:
Daar vraagt de TS toch niet naar? Hij wilt dat oproepen op zijn 03 nummer toekomen op zijn GSM en dat, als hij zelf een oproep doet, de ontvanger van het gesprek het 03 nummer als ziet op zn schermpje.

Overigens is mobistar vrij duur. Het is gewone VoIP over ADSL :s

Telefonie = EDPnet + OVH
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Via een simbox kan je een 03-nummer meegeven als je met je gsm belt: met je gsm bel je naar je simbox en die belt dan door naar je correspondent met je 03-nummer als caller-id.
Als bedrijf zou ik het wel niet meteen gebruiken: zowat elke provider verbiedt het gebruik van een simbox in zijn algemene voorwaarden en je bent beperkt tot 2 gelijktijdige gesprekken.

Als bedrijf ben je inderdaad best ook bereikbaar op een vast nummer. Maar dat je klanten zien dat je belt met een gsm-nummer, lijkt me niet zo'n probleem. Tenzij je niet wilt dat ze je in je vrije tijd bellen; dat is ook op te lossen met een privé en een zakelijke gsm.
krisken
userbase crew
userbase crew

Of gewoon - zoals ik eerder zei - je klanten bellen met #31# voor het nummer. Dan bel je anoniem.
Je kan - als je toch met een pbx werkt - ook nog een derde 03 (of whatever) nummer nemen, waarnaar je dan belt met jouw GSM en daarna je het nummer van je correspondent moet ingeven. Werkt prima, maar dan heb je weer dat jij de kost van gsm naar dat derde nummer moet betalen. Als je natuurlijk een abonnement hebt waarmee je gratis kan bellen naar vaste nummers is dit niet zo een probleem.

Telefonie = EDPnet + OVH
PtR
Starter
Starter

krisken schreef:
Pico schreef:Kijk misschien ook eens naar de business oplossingen van Mobistar:
Daar vraagt de TS toch niet naar? Hij wilt dat oproepen op zijn 03 nummer toekomen op zijn GSM en dat, als hij zelf een oproep doet, de ontvanger van het gesprek het 03 nummer als ziet op zn schermpje.

Overigens is mobistar vrij duur. Het is gewone VoIP over ADSL :s
Daar vroeg ik inderdaad niet naar, klopt.
PtR
Starter
Starter

jorgo schreef:Via 3G is er geen beginnen aan voor professionele gesprekken.
In de toekomst zou dit via 4G - in theorie - wel mogelijk zijn.
Vandaar ook dat ik een oplossing zocht om via gsm-netwerk te bellen, maar die is nog niet zozeer beschikbaar momenteel.

4G zal ook nooit een oplossing zijn voor ons, daar wij vaak in Brussel zitten en daar 4G nooit zal uitrollen zodat het functioneel is.
PtR
Starter
Starter

johcla schreef:Via een simbox kan je een 03-nummer meegeven als je met je gsm belt: met je gsm bel je naar je simbox en die belt dan door naar je correspondent met je 03-nummer als caller-id.
Als bedrijf zou ik het wel niet meteen gebruiken: zowat elke provider verbiedt het gebruik van een simbox in zijn algemene voorwaarden en je bent beperkt tot 2 gelijktijdige gesprekken.

Als bedrijf ben je inderdaad best ook bereikbaar op een vast nummer. Maar dat je klanten zien dat je belt met een gsm-nummer, lijkt me niet zo'n probleem. Tenzij je niet wilt dat ze je in je vrije tijd bellen; dat is ook op te lossen met een privé en een zakelijke gsm.
Dat van die simboxen was ik ook reeds tegengekomen, maar da's inderdaad omslachtig en niet werkzaam.

De oplossing die wij zoeken is eigenlijk om net geen extra telefoons te moeten gaan aankopen, smartphones leken ons zo complex genoeg dat dit ook wel moest kunnen :-)
PtR
Starter
Starter

krisken schreef:Of gewoon - zoals ik eerder zei - je klanten bellen met #31# voor het nummer. Dan bel je anoniem.
Je kan - als je toch met een pbx werkt - ook nog een derde 03 (of whatever) nummer nemen, waarnaar je dan belt met jouw GSM en daarna je het nummer van je correspondent moet ingeven. Werkt prima, maar dan heb je weer dat jij de kost van gsm naar dat derde nummer moet betalen. Als je natuurlijk een abonnement hebt waarmee je gratis kan bellen naar vaste nummers is dit niet zo een probleem.
Bedoeling is eigenlijk om mijn gsm nummer niet te laten zien, als ik uitbel wil ik dat klanten mijn vast bedrijfsnummer te zien krijgen, wat wel kan. En als ik inderdaad geen bereik heb voor Voip zal dat via het gewone gsm-netwerk gaan en zet ik mijn nummer wel uit.

Ondertussen al eens bij Weepee gaan kijken alsook bij Delmont en 3StarNet gaan piepen. Ook de thread over Voiptiger gelezen, maar geraak enkel meer in de war :-)
Zag wel dat daar de pbx gratis is, maar de tarieven dan weer hoger zouden zijn.

Zijn er resellers waar ik info kan vergaren over al deze manieren van werken en die me kunnen helpen in de soep de goede prijs en de nodige kwaliteiten te vinden? Welke SLA's er zijn, welke redundant natwerken ze gebruiken of backbones.

Want de resellers die ik nu reeds sprak hadden allemaal het voorstel, ah, je bent een bedrijf, hier is een zware centrale voor u, terwijl dat onze vraag niet was. En had er toch wel een heel aantal aangesproken, kreeg van 11% antwoord, dat was ook al teleurstellend...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

- Maak accounts aan bij Weepee en bestel een 03 nummer.
- Via een SIP app op je smartphone log je deze account in (indien mogelijk). Je stelt ook een doorschakeling in naar je GSM numer zodat als je niet aangelogd bent via SIP de oproep doorgeschakeld wordt naar je GSM (op jou kosten uiteraard).
- Om naar je klanten te bellen bel je via je SIP client of indien niet mogelijk via het inbelnummer van Weepee. (Je moet dan je klantnr en pincode ingeven. Vervolgens vorm je het nummer van de klant en deze zal dan het 03 nummer te zien krijgen. Er bestaan ook apps voor smartphones om dit te automatiseren.)

(Ik geef nu het vb. met Weepee maar dit kan ook via andere providers. Zelfs via Betamax)
Laatst gewijzigd door VOiD 06 nov 2012, 22:55, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

krisken schreef:Overigens is mobistar vrij duur. Het is gewone VoIP over ADSL :s
Duur ? De contracten die ik gezien heb zou ik eerder (spot)goedkoop noemen. En wat is er mis met voip over ADSL ? Ze bieden ISDN lijnen aan zeer scherpe tarieven die zeker niet moeten onderdoen voor BGC.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
userbase crew
userbase crew

Het feit dat ADSL word afgebouwd bijvoorbeeld, plus dat het maximaal 16mbit is (en dat is dan al een snelheid als je vlak naast de centrale woont). Als je wat pech hebt zit je plots op 4mbit down, 512kbit up. En dat is toch wat weinig. Als je geen QOS instelt ben je gezien voor VOIP dan...

Telefonie = EDPnet + OVH
PtR
Starter
Starter

VOiD schreef:- Maak accounts aan bij Weepee en bestel een 03 nummer.
- Via een SIP app op je smartphone log je deze account in (indien mogelijk). Je stelt ook een doorschakeling in naar je GSM numer zodat als je niet aangelogd bent via SIP de oproep doorgeschakeld wordt naar je GSM (op jou kosten uiteraard).
- Om naar je klanten te bellen bel je via je SIP client of indien niet mogelijk via het inbelnummer van Weepee. (Je moet dan je klantnr en pincode ingeven. Vervolgens vorm je het nummer van de klant en deze zal dan het 03 nummer te zien krijgen. Er bestaan ook apps voor smartphones om dit te automatiseren.)

(Ik geef nu het vb. met Weepee maar dit kan ook via andere providers. Zelfs via Betamax)
Ja, dat lijkt een opzet die me aanstaat.

Kan ik dan twee 03-nummers aanmaken, een virtuele pbx gebruiken en dan inderdaad via voip bellen. en als dat niet lukt ben ik wel bereikbaar omdat het doorgestuurd wordt, en andersom kan ik uitbellen via een inbelnummer.
Leuk, dat wist ik niet, bijgeleerd.

Nu, zo'n virtuele pbx kan je huren bij Weepee zie ik (bij voiptiger is ie gratis) en er zullen er meerdere zijn die ik niet direct terugvind. En dan kan je deze instellen, maar kan ik dan ook andere providers daarop zetten? Bijvoorbeeld, ik huur bij Weepee een pbx maar voor uit te bellen wil ik de tarieven van Betamax gebruiken, maar met dezelfde nummer natuurlijk, dat gaat ook? Niet dat ik daar onmiddellijk gebruik van ga maken, ga eerst wel even kijken hoe wat werkt, maar ooit ga ik prijzen vergelijken in- en uitbellen, dus moet wel mogelijk zijn.

Zelf ben ik geen techneut op die dingen, dus een reseller zou leuk zijn, maar met welke kan ik een goede verstandhouding verwachten?
De website van Weepee kan ik ineens ook niet meer bereiken, resellers kon ik al helemaal nergens vinden.

Ben dus wel geinteresseerd, maar met welke partij kan ik nu praten als ik een volledige oplossing wens?
krisken
userbase crew
userbase crew

bij www.pbxes.org kan je zelfs gratis een pbx aanmaken en instellen. Alleen opletten : het is en blijft een gratis dienst...dus nul komma nul garanties.

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

krisken schreef:Het feit dat ADSL word afgebouwd bijvoorbeeld, plus dat het maximaal 16mbit is (en dat is dan al een snelheid als je vlak naast de centrale woont). Als je wat pech hebt zit je plots op 4mbit down, 512kbit up. En dat is toch wat weinig. Als je geen QOS instelt ben je gezien voor VOIP dan...
VOIP werkt perfect met een snelheid van 512 kbit/s. Uiteraard moet de QoS wel zó ingesteld worden dat VOIP de absolute prioriteit op het netwerk krijgt (ik spreek dus van end-to-end prioriteit).

Dit wordt bekomen door rtVBR te gebruiken via het ATM netwerk (real time variable bitrate) of door de P-bit settings op een Ethernet-based netwerk. In beide gevallen gaat het over het priotiseren van VOIP traffiek.

In ieder geval is het zo dat zelfs ADSL(1) méér dan voldoende snelheid levert om VOIP te leveren met perfecte kwaliteit.
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt volledig, maar dan moet je al QoS enabled routers hebben. En dat zie ik niet iedereen hebben...

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Euhm, ik vrees dat ik je niet volg. Een oplossing als iTalk of i-office van Belgacom werkt zeer goed via ADSL(1). En dit met een domme BBOX 1 of BBOX 2. Zie het probleem niet.
krisken
userbase crew
userbase crew

Dus - als ik jou goed begrijp - mag ik mijn ADSL(1) lijn volpompen met P2P en andere downloads, en zou VoIP hier geen hinder van mogen ondervinden? Mijn ervaringen zijn nochthans zo dat als je de lijn volledig dicht gooit met downloads en P2P de latency meteen de hoogte in gaat (tot meer dan 100ms) en VoIP dan vrijwel onmogelijk is. Dit was echter niet met een bbox1 of bbox2.

Is het niet zo dat een bbox1 en/of bbox2 (die standaard RJ11 poortjes heeft) op zich al een QoS heeft voor VoIP gesprekken? Out of the box?

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Ik denk (volgens mij bescheiden mening) dat jullie naast mekaar praten, over verschillende onderwerpen :-D .
  • Als Krisken over VoIP praat, bedoelt hij over het internet.
    Als vuurvos over VoIP praat, bedoelt hij i-Talk of Belgacom i-Office.
Er zijn 2 grote verschillen
  • 1) Voor i-Talk / i-Office traffiek worden aparte steams gebruikt (aparte ATM settings of aparte VLANs), en gaat dus niet over de PPPoE verbinding.
    2) i-Talk / i-Office gaat niet over het internet, maar blijft binnen het Belgacom netwerk

Belgacom kan dus perfect de VoIP streams (lees: het VoIP "kanaal") prioritiar behandelen, en eventuele grote downloads op je PPPoE verbinding, zal geen enkele invloed hebben op de latency van deze VoIP oplossingen. Net zoals je P2P downloads ook geen effect hebben op Belgacom TV.

Bij normale VOiP (Voice over Internet), zie ik geen enkele mogelijkheid om jouw Voice packets end-to-end prioritair te laten behandelen, ook QoS op je modem kan hier niets aan wijzigen (jouw modem heeft toch absoluut géén invloed over de volgorde van de paketten die binnenkomen ??)

Het enige wat de zogenoemde QoS eigenlijk kan is traffic shaping, met andere woorden een stukje van je bandbreedte voor VoIP reserveren, en dus de niet-VoiP traffiek reduceren.

Of zie ik dat verkeerd?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

+1 philippe, zover had ik nog niet gedacht! En ja, jouw laatste zinnen kloppen.

Telefonie = EDPnet + OVH
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

daarom hoop ik dat met het 4G aanbod hieraan verholpen zal worden door de providers zelf, dus zonder de latency voor VoIP te schaden!
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Inderdaad Philippe, ik had ondertussen al iets voorbereid, maar moest eerst ander werk doen. Ik heb het natuurlijk over iTalk via een aparte ATM VP/VC of een aparte VLAN (VLAN20).

Ik zal mijn voorbereid stuk dan toch maar plaatsen:
Met een BBOX 1 (Philips) en een BBOX-2 (Sagem) mag je inderdaad de lijn volpompen, VOIP zal onberispelijk blijven. Reden: priorisatie.

In een ATM netwerk werkt men met ATM traffic descriptors, zoals UBR, CBR, rt-VBR, nrt-VBR en GFR en aparte VP/VC cross-connects.

- voor surfen (FIA of Fast Internet Access) gebruikt men UBR (Unspecified Bit Rate). Dit is een best effort oplossing. Heeft de laagste prioriteit.

- voor VOIP gebruikt men rt-VBR (real time Variable Bitrate). Dit heeft één van de hoogste prioriteiten.

- voor VoD en Broadcast (TV) gebruikt men nrt-VBR (non real time Variable Bitrate). Dit heeft een prioriteit juist onder dit voor VOIP. Het is namelijk zo dat onderbrekingen in het geluid bij VOIP als meer storend wordt bevonden dan ontbrekende blokjes in het beeld via VoD of Broadcast.

- voor IGMP (nodig om te zappen) gebruikt men GFR (Guaranteed Frame rate). Dit heeft tesamen met CBR (Constant Bit Rate) de allerhoogste prioriteit.

Noteer dat CBR wordt gebruikt op SDSL lijnen óf voor Circuit Emulation. ADSL(1) supporteert natuurlijk géén VoD, IGMP of BC.

In een Ethernet netwerk maakt men gebruikt van P-bits en van verschillende VLANs.

Dus ja, je mag de lijn volpompen met alles en nog wat. Nu kan het wel gebeuren dat er iets scheelt met de VLAN 20 waardoor de VOIP over het internet (FIA) zal lopen en dan is er natuurlijk géén QoS !
Phillippe, + 1 voor jou
Laatst gewijzigd door vuurvos 08 nov 2012, 17:17, in totaal 8 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Vuurvos : ook +1 voor jou hoor! DAT is pas een uitleg! :eek:

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

philippe_d schreef:... volgens mij bescheiden mening ...
Té bescheiden is ook niet goed hé :wink:
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”