Vaste IPS achter telent modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
colorjaws
Starter
Starter

hello, Ik heb een Telenet modem, twee digiboxen (2HD's) en alles verloopt via IPV6 netwerk kabels. Er is ook een wireless router voor wifi (iDivice).

Hier is mijn porbleem:
Ik heb een kleine server (freeNas) waar ik al onze fotos, back-up... bewaar. Om dit zo gemakkelijk mogelijk te kunnen beheren had ik graag alles met vaste IP adressen gewerkt. Gezien dit verboden is door Telenet modems, heb ik het anders opgelost.

Telenetmodem
-> switch (4poorten)-> Digiboxen en WIFIRouter
-> WIFIRouter (kabel en wifi)->Gigate switch(16poorten)->intern netwerk zowel wifi als bekabeld met vaste IP's voor server en computers.

Mijn probleem is dat verschillende keren hebben de digicorders IPs van de WifiRouter genomen 168.1.XXXXX en niet de IPs van Telenet (10.XXX). Dus geen slecht werkende digicorders (geen toegang tot betaalde zenders,...) als de 16P switch rechtstreeks op de switch 4P aangesloten is dan werken de digicorder maar dan moeten alle apparaten terug op DHCP gezet worden.

Heeft iemand dit al meegemaakt? Of weet iemand wat hier plaats heeft?

thanks
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Zorg dat je eigen apperatuur achter jouw router zit (en met vaste adressen / dhcp vast kan werken) en sluit de digiboxen op aparte switch aan, voor jouw router. Nu zal jouw router een extern ipv4 adres krijgen, de digiboxen een 10.x adres, en alles achter jouw router kan je zelf kiezen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

colorjaws schreef:alles verloopt via IPV6 netwerk kabels.
Cat. 6 kabels zal je bedoelen... er bestaat niet zoiets als IPV6 kabels.
colorjaws schreef:had ik graag alles met vaste IP adressen gewerkt. Gezien dit verboden is door Telenet modems
Waarom zou dit verboden zijn... niemand stopt je om je toestellen een vast IP-adres te geven (dacht dat ze dan wel boven .100 moest staan).
colorjaws schreef:Mijn probleem is dat verschillende keren hebben de digicorders IPs van de WifiRouter genomen 168.1.XXXXX en niet de IPs van Telenet (10.XXX).
Dit is onmogelijk in de setup die je beschrijft... je decoders zitten namelijk voor je eigen router... die kunnen dus NOOIT IP-adressen krijgen van jou router. Ofwel heb je het dus anders aangesloten dan je schrijft, ofwel spreek je mogelijk over 169.254.0.0/16 adressen (ipv. 168.1.XXXXX).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik hoop dat hij 192.168.1.x adressen bedoeld :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
colorjaws
Starter
Starter

:oops: Cat6 effectief

Dus jullie bevestigen dat theoretisch gezien het onmogelijk is dat de digibox een ip adres krijgt van de WIFI router als hij voor de router staat.

en toch heb ik dit meegemaakt :-/ strange
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Niet alléén theoretisch... ook praktisch :-)

Controleer je aansluitingen nog maar eens dubbel... je zou niet de eerste persoon zijn hier die een kabel verkeerd heeft steken.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Gaat de kabel van je eerste switch waar de Digibox aanhangt niet naar een LAN poort van je Wifi router ipv naar de WAN poort? Heb niet enorm veel ervaring op het vlak maar zou het in dat geval niet kunnen dat er toch een router ip adres wordt uitgedeeld? Just a thought :)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hier is mijn porbleem:
Ik heb een kleine server (freeNas) waar ik al onze fotos, back-up... bewaar. Om dit zo gemakkelijk mogelijk te kunnen beheren had ik graag alles met vaste IP adressen gewerkt. Gezien dit verboden is door Telenet modems,............
Telenet geeft aan de gewone consument een ip adres dat beschikbaar is op dat moment. Dat kan enkele keren per jaar een ander zijn. Aan professionele klanten geeft telenet wel een vast ip.

Als je zelf een router plaatst, dan kan je wat na je router komt zelf beheren en een vast ip adres toekennen. Dit is niet verboden door telenet.

aangezien je zelf aangeeft dat het met de 16 poorten switch wel lukt, en met de kleine variant niet, kan ik aan 2 zaken denken. Ofwel is het geen switch, ofwel heb je het verkeerd aangesloten. De wan poort van je router moet steeds richting het telenet netwerk aangesloten worden. Een gewone switch of hub heeft geen wan-poort en mag aangesloten worden zoals je zelf wil. Meestal kiezen de meesten poort 1 als inkomend om het beheer en foutzoeken vlotter te laten verlopen.

De juiste setup is dus modem naar switch 1 naar digicorders. Vanaf switch 1 naar router (wanpoort) en hierop de 16 poort switch en je apparatuur dan je zelf wil beheren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:Telenet geeft aan de gewone consument een ip adres dat beschikbaar is op dat moment. Dat kan enkele keren per jaar een ander zijn. Aan professionele klanten geeft telenet wel een vast ip.
Het gaat hem over IP-adressen op z'n eigen netwerk... ik zie dus niet in hoe deze opmerking relevant is ?
mailracer schreef:Als je zelf een router plaatst, dan kan je wat na je router komt zelf beheren en een vast ip adres toekennen. Dit is niet verboden door telenet.
Waarom zou hij hiervoor zelf een router moeten plaatsen (dubbele NAT is zo ie zo niet aangeraden)... dit kan ook gewoon met de combi (wat je wel niet kan is dit vanuit de TN router doen op basis van MAC adressen, maar je kan het perfect manueel op je devices).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

R2504 : Misschien niet relevant voor jouw, maar de TS heeft blijkbaar twijfels over vast of niet vast in combi met telenet . Of het relevant is, laat ik dus aan de TS over.
Ook spreekt de TS over een modem, en niet over een all-in-one. Hem opzadelen met een nieuw exemplaar en extra kosten, dat gaan we ook niet doen ?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”