Nieuwe BBox2, nieuw profiel ??

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Beste,

Ik had al enige tijd last van zeer veel ruis op een weepee lijn via een bbox2, soms was die ruis weg, soms zeer erg...
Nu had ik van de week gevonden dat dit aan de voeding van de bbox lag (als ik het voedingskabeltje wat plooide aan de aansluiting met de bbox2 was de ruis weg, als ik het losliet was het terug). Ik vond het wel vreemd dat internet en BGCTV daar geen last van hadden maar kom... Dus vandaag een nieuwe gaan halen...
Nu merkte ik dat op een repair profiel was terecht gekomen

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  9064 kbps        552 kbps
Modem max:             28000 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        22989 kbps         4816 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           266 m Estimated!
Training margin:       33.2 dB
Attenuation:           3.3 dB
Ik heb naar BGC gebeld met de vraag dit na te kijken, en idd 2 minuten later kreeg ik mijn oude waarde terug te zien (30/6).
Echter na 5 minuten zag ik de status van de modem ... TRAINING...
Dus terug op dat repair profiel.
Nu is er aan mijn binnenbekabeling niets gewijzigd, enkel de bbox2 is vervangen...

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5896
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

als er bij je oude modem in het begin niets mis was, maar erna iets veranderd is,
kan het goed mogelijk zijn dat er nooit een nieuwe test gebeurd is op je lijn.

door het aansluiten van een nieuwe modem gaat er altijd automatisch een test lopen,
en als er daar een fout gevonden is (of de test mislukt) kan je op een repair profiel terechtkomen.

toch even checken op eventuele aftakkingen of slechte kabels?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Ik zal later de binnenbekabeling wel eens nakijken...
Ik vind het wel vreemd omdat ik vroeger geen haperingen in BGCTV/Internet had op 30/6...
Wat wel raar was, was dat ik vroeger VDSL had (30/6 = 17a) maar de vdsl2tool gaf steeds een 8d profiel en het aantal banden down was 2 ipv 3. Dus ergens moet er toch iets scheef zitten...

Nu heb ik nog 1 band down en 1 band up... (lijkt mij precies een filter probleem, niet?)

Een ander probleem dat ik ondervind met deze nieuwe bbox2 is dat ik geen uitgaande gesprekken meer kan maken, inkomende werken wel.
In de sip call history staat

Sun Nov 4 09:10:44 2012, 329909012XXX (phone1) --> <sip:[email protected]> (dial 0473987XXX) : rejected cause=503
Kan ik met deze firmware niet meer uitbellen? (60R10A-60A05S)

Als ik als admin inlog op de bbox2, staat er onder telephone een extra tab, met advanced options

zoiets als dit staat daar, blijf ik daar af?

x_bgc_digitmap
{ver=V1.1.0 - 2010/09/09 12:00:00}|*xx#|*xx*x.#|*xx*x.*x.#|*xxx#|*xxx*x.#|*xxx*x.*x.#|*#xx#|*#xx*x.#|*#xx*x.*x.#|*#xxx#|*#xxx*x.#|*#xxx*x.*x.#|#xx#|#xx*x.#|#xx*x.*x.#|#xxx#|#xxx*x.#|#xxx*x.*x.#|00[1-9]xxxx.|01[0-6,9]xxxxxx|01[7-8]xxxxxx.|02[0-1,9]xxxxxx.|02[2-8]xxxxxx|03[0-1,9]xxxxxx.|03[2-8]xxxxxx|04[0-1,4-5]xxxxxx.|04[2,3]xxxxxx|04[6-9]xxxxxxx|05xxxxxxx|06[0-1,3-5,7-9]xxxxxx|06[2,6]xxxxxx.|07[0,2-9]xxxxxx.|071xxxxxx|08[0,8]xxxxxx.|08[1-7,9]xxxxxx|09[0-1,4-9]xxxxxx.|09[2-3]xxxxxx|10s=2x|10s=2xx|11s=2[0-5,7,9]|11s=2[0-5,7,9]x|116xxx|11s=28|11s=28x.|1[2-9]xx.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Over jouw profiel durf ik mij niet uitspreken, alleen de Belgacom specialisten kunnen je afstand/verzwakking zien :wink: .

Maar een repair profiel duidt doorgaans op een probleem met de binnen bekabeling (ik ga ervan uit dat de nieuwe BBox de oorzaak niet kan zijn). Dus nog eens goed alle kabeltjes nakijken en daarna een nieuwe lijntest uitvoeren (0800 22 224).

Jouw attenuation van 3.3 dB doet vermoeden dat je dicht van de ROP zit (<200m), dus je zou een 30/6 profiel moeten kunnen krijgen (en zelfs 50/6 via DLM).

Het WeePee probleem is een gekend gevolg van een veiligheidsmaatregel die WeePee introduceerde. Telkens als je met één bepaalde VoIP inlogt vanaf een andere "User Agent" (kan andere modem zijn, maar in sommige gevallen zelfs een nieuwe Firmware), moet je in de WeePee Klanten Tool de User Agent resetten
Op die manier verhindert WeePee dat iemand anders - ongeweten - met jouw VoIP account uitbelt.

PS. Je had beter gewoon een nieuwe voeding geplaatst i.p.v een nieuwe BBox2 :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Dank u, phillppe_d!!
Ik had even geprobeerd met een softphone, dus na het resetten lukte het...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
timstallaert
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2014, 09:50

Heb een gelijkaardig probleem gehad :
Mijn analoge telefoon is aangekoppeld op een BBOX2 modem. Deze werkte altijd goed, maar begon op een bepaald moment ruis te geven.
Na enkele weken werkte de telefoon helemaal niet meer. Provider gebeld (EDPNET), ze hebben de lijn getest en geen enkel probleem gevonden.
Internet werkte al die tijd zonder probleem

Probleem vastgesteld : de voeding van de BBOX2 was aan het begeven. Voeding vervangen en probleem is helemaal opgelost.
Vreemd dat de modem verder nooit haperde, enkel VOIP heeft er last vast van.
Hope this helps.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”