Fonera Simpl met Fibernet XL

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
pina
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik ben erover aan het denken om dit aan te schaffen omwille van de hotspots. Ik kom wel heel vaak Fonspots tegen op straat, vooral dan natuurlijk in brussel. Ik heb thuis Fibernet XL, maar als ik die Fonera Simpl gebruik, wordt mijn downloadsnelheid dan niet beperkt door de router? Ik kan nu een snelheid halen van om en bij de 10mb/s, maar zal dat ook lukken met die Fonera Simpl? Want je zit uiteindelijk met een router van TN + een router van Fon.

Moet je dan het draadloos signaal van de TN router/modem dan afzetten of hoe gaat dat in zijn werk?
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Je kan perfect die Fonera achter je router aansluiten.
Je kan de snelheid bepalen via de webinterface hoeveel dat je geeft
Fon heeft en apparte SSID voor private en guest
Je kan ook die Fon in een ijzeren koekjesdoos steken zodat het signaal ZEER zwak is. Niemand kan dan op jou Fon maar jij wel op andere :-D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

je zet het gewoon op 1 van de 4 poorten van telenet...en je zet het wifi kanaal op een niet gebruikt kanaal...eg dat je fonera bijv wifi kanaal 11 gebruikt en de telenet fiber wifi router kanaal 1 ..

aanmelden/registreren met je eigen emailadres op fon.com en daarmee kun je dan op alle
FON_* hotspots inloggen...er bestaat een android app voor :-)
pina
Plus Member
Plus Member

en is het dan ook mogelijk dat ik zelf niet surf via die fon router, maar wel rechtstreeks via de TN-router/signaal?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

Is perfect mogelijk en ook de bedoeling trouwens. Je kan je eigen netwerk ook beveiligen, zodat enkel jij en je huisgenoten er op kunnen. Fon-netwerk heeft een eigen SSID en staat dan los van je eigen netwerk.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

guntherstassen schreef: Je kan ook die Fon in een ijzeren koekjesdoos steken zodat het signaal ZEER zwak is. Niemand kan dan op jou Fon maar jij wel op andere :-D
Lekker sociaal...
pina schreef:en is het dan ook mogelijk dat ik zelf niet surf via die fon router, maar wel rechtstreeks via de TN-router/signaal?
Uiteraard. Je hoeft helemaal geen gebruik te maken van de private SSID van de Fon ("MyPlace", standaard).
pina
Plus Member
Plus Member

ah, als ik het dan goed voor heb, is de fonera simpl router enkel bedoeld als publieke hotspot?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

de fonera simpl is te vergelijken met een Apple Airport Express zonder de usb/geluidsaansluiting (99euro?)

dus je hebt een "fon" guest wifi-n lite network en een private wpa2/aes wifi-n lite netwerk...
en een "wan" en een "lan" poort;
voor kleine 39 euro?

met de 2.0n heb je 4 100mbit poorten, 300mbit wifi-n , usb poort voor geluid/storage/printer/3G/torrent/facebook&picasa&youtube upload support
die heb je voor 59 euro (gratis verzending)

je kunt 5 guests instellen... en natuurlijk iedereen met een @fonbelgacom of fonero email account kan van je guest netwerk gebruik maken
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Bij de fonera simpl kun je echter je prive netwerk (standaard "myplace") kun je niet uitschakelen. Het beste is om gewoon op je eigen netwerk te surfen en het prive fon netwerk te beveiligen maar er zelf niet op te gaan. Heb er zelf eentje en is echt handig en makkelijk te configureren. Veel plezier!

johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

De "Myplace" is standaard al beveiligd, je kan natuurlijk het WPA-paswoord wijzigen.
Die "Myplace" gebruik ik nu voor vrienden te laten surfen, die dan het WPA-paswoord krijgen.

Dus eigenlijk de volgende set-up:
- router wifi: voor de familieleden, om het eigen netwerk te kunnen gebruiken.
- Myplace: voor vrienden en kennissen, zodat ze niet op ons netwerk zitten, maar snel kunnen connecteren
- FON_FREE_INTERNET: voor de passanten met een FON-account

Uit veiligheid connecteren onze smartphones ook met Myplace. Die gebruiken wifi voor synchronisatie in the cloud enzo, maar hoeven niet op het intern netwerk. Vandaar de Myplace, om te voorkomen dat bij een eventueel virus zo weinig mogelijk andere devices via het netwerk besmet worden.
pina
Plus Member
Plus Member

ok dat lijkt mij duidelijk. Dan ga ik eens zo een fonera aanschaffen want kom toch vrij veel FON-spots tegen.
pina
Plus Member
Plus Member

hallo,

intussen al een tijdje mijn Fonera Simpl ontvangen en geïnstalleerd maar ik kom nu wel een poort op mijn kabelmodem te kort om al mijn apparaten aan te sluiten.
Zo hangt aan de kabelmodem de volgende ethernetkabels aan:

1. Digicorder
2. Drobo (= NAS)
3. PS3
4. Fonera Simpl

Normaal gezien hangt mijn Mac Mini ook aan de kabelmodem, maar aangezien de Fonera Simpl die nu gebruikt, heb ik dus 1 te kort. Omdat ik dan zag dat de Simpl 2 uitgangen heeft, heb ik de Mac Mini daarop aangesloten omdat ik dacht dat het dan zou werken als een soort van hub.

Probleem nu is, dat mijn mac mini geen verbinding kan maken met het internet zelf. Maar hij kan dan wel connecteren met mijn NAS via smb... Dan dacht ik dan gewoon de wifi aan te zetten en zo dan te connecteren op mijn netwerk maar vreemd genoeg vindt hij zelfs mijn eigen thuisnetwerk niet eens in de lijst van draadloze signalen...

Mijn vraag dus: waarvoor dient dan die 2e poort op de Fonera Simpl en wat kan ik doen als oplossing, buiten een hub aan te kopen? Ben daar geen voorstander van want dan begint die configuratie toch wel chaotisch te worden... Dan nog maar te zwijgen van al die kabels...
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

De tweede poort op de Simpl is niet ingesteld als bridge, maar als LAN-poort van de ingebouwde router. Een client aangesloten op die poort krijgt net zoals de clients op het privé (MyPlace) signaal een IP-adres toegewezen in de 192.168.10.x range.

Je kan met de Mac Mini dus prima op het internet surfen, maar geen bestanden delen met de apparaten die rechtstreeks aangesloten zijn op de Telenet router.

pina
Plus Member
Plus Member

Dat is vreemd, aangezien ik net wel toegang kan krijgen tot mijn NAS-server en films van afspelen maar ik geraak net niet op het internet...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Petervanakelyen schreef:Je kan met de Mac Mini dus prima op het internet surfen
Dat zou inderdaad moeten werken... misschien eens de default gateway controleren... al moet die goed staan want anders zou hij ook niet op z'n NAS geraken ? Doe anders eens een tracert naar je NAS en TN router.
Petervanakelyen schreef: maar geen bestanden delen met de apparaten die rechtstreeks aangesloten zijn op de Telenet router.
Ook dat moet perfect werken wat hij dus gemerkt heeft (wat niet zal werken is de connectie initieren vanaf toestellen die aangesloten zijn op de TN modem... moest hij z'n NAS en Mac mini verwisselen dan zou het dus niet lukken).
pina
Plus Member
Plus Member

dus er is eigenlijk geen echte oplossing, aangezien mijn mac mini mijn NAS moet kunnen benaderen en op het internet kunnen... Mijn PS3 heeft ook een poort nodig, idem met mijn digicorder, mijn NAS en natuurlijk de fonera...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Neen dus.
Als je méér apparaten hebt dan beschikbare poorten, moet je meer poorten heb, en heb je dus een switch nodig. Toch logisch :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

johcla schreef:De "Myplace" is standaard al beveiligd, je kan natuurlijk het WPA-paswoord wijzigen.
Die "Myplace" gebruik ik nu voor vrienden te laten surfen, die dan het WPA-paswoord krijgen.

Dus eigenlijk de volgende set-up:
- router wifi: voor de familieleden, om het eigen netwerk te kunnen gebruiken.
- Myplace: voor vrienden en kennissen, zodat ze niet op ons netwerk zitten, maar snel kunnen connecteren
- FON_FREE_INTERNET: voor de passanten met een FON-account
het is niet omdat je vrienden op 192.168.10.1 zitten van myplace dat ze niet op je netwerk zitten...
ze kunnen nog altijd aan je pc's :-)
je moet de "family&friends" optie op www.fon.com instellen...je kunt 5 users/paswoorden aanmaken;
gewoon "vriend" en "vriend"
laat ze dan op fon_free_internet connecteren en ze kunnen met email "vriend" en paswoord "vriend" surfen zonder aan je pc's te kunnen
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

en waarom niet de ps3 achter je fonera simpl?
die moet toch niet op je nas kunnen? hooguit op het sony netwerk?
of kan die ps3 niet gewoon via "wifi" verbinden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

skynetbbs schreef:het is niet omdat je vrienden op 192.168.10.1 zitten van myplace dat ze niet op je netwerk zitten...
ze kunnen nog altijd aan je pc's :-)
Da's natuurlijk altijd een probleem als je zo'n Fon achter je eigen router zet.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

neen... via "fon_free_internet" komen ze in 192.168.182.0/24 met "client isolation" terecht;
en een linux "iptables" firewall die kijkt welk ipadres er aan de "internet" kant hangt (bijv 192.168.1.0/24 bij Bbox gebruikers)
en blokkeert dan alle toegang van 192.168.182.0/24 naar 192.168.1.0/24 .... hooguit op het internet kunnen ze ... tenzij je nog andere subnetten hebt lopen thuis waarop je geen security toepast :-)

hooguit het "externe" ipadres van een bbox (even checkip.dyndns.org doen) was bereikbaar...
een vulnerability die ze ooit oplosten bij Belgacom door alle poortjes (80,25,23...) te blokkeren op hun belgacom firewall tenzij je expleciet ze openzette via je belgacom services account...

met die "hotspot" access hebben ze nu dat serie nummer vraagje erin gestoken...Want nu kwamen de mensen van den andere kant...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”