Vraag over laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Beste forumleden,

bij het samenstellen van een vaio-e 14 inch laptop had ik de keuze om er een 128Gb SSD in te steken ter vervanging van een SATA schijf.
De meerkost was echter iets teveel naar mijn zin gezien de huidige marktprijzen voor SSD's: +€220 vond ik iets teveel van het goede want een goede Samsung 830 of Crucial M4 van dezelfde grootte kost honderd flappen minder. Ik zou dus opteren voor gewone hdd en zelf een SSD steken. Over de nodige technische bagage daarvoor beschik ik wel, enkel rees er bij mij de vraag hoe ik de orginele Windows install op de laptop kan overpompen naar de SSD. Tegenwoordig komen er geen install cd's meer bij de aanschaf van nieuwe toestellen. Bij Dell is dat echter nog een optie, Sony lijkt deze niet te hebben.

Iemand een idee?

ps: via school (msdnaa) heb ik wel toegang tot een Win7 Enterprise key. Dus ik kan legitiem aan windows geraken & eventueel de overige drivers zelf installeren (chipset, netwerk, graphics, ...) of valt dit niet aan te raden? De nieuwe Vaio's zouden wel met Win8 komen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Clone disk via ghost oid?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

1. Zeker zorgen dat er in de gekochte laptop 2 harde schijven kunnen uiteraard.
2. Genoeg gratis tooltjes te vinden, onder andere bij die Samsung 830 gratis meegeleverd.
3. Je kan volgens mij een OEM cd downloaden en deze kan je perfect activeren met de key meegeleverd met jouw computer. (buiten het downloaden van die dvd lijkt me dit legaal, akkoord dit is voor discussie vatbaar)

Tip: Hier staat ergens een zeer interessante discussie over SSD's, zeker nuttige informatie te vinden in verband met bestaande installatie te clonen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nr10
Pro Member
Pro Member

krisken schreef:Clone disk via ghost oid?
Meen ooit ergens gelezen dat zomaar clonen van een partitie niet optimaal is bij een SSD gezien deze een andere blocksize hebben.
Kan me echter vergissen of de gelezen materie verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Het is niet de bedoeling dat er 2 fysieke schijven aanwezig zullen zijn. 1 SSD met weliswaar beperkte opslag tov een conventionele hdd is meer dan voldoende voor mij.

Hoelang zingen de portables van tegenwoordig het uit op één lading? Is 5 uur met aangepaste brightness & minimale load een fabeltje voor 3e generatie Intel Core?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Persoonlijk denk ik dat je met 256 GB voldoende hebt voor je laptop.
Tenzij je natuurlijk je veel muziek / films wil bewaren.

Accuduur hangt wat af van het merk, met m'n dell deed ik 8 à 9 uur. Met m'n nieuwe HP van de firma amper 3 :wink:
Even googlen naar jouw specifiek model zou ik zeggen
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

In mijn 5 jaar oude vaio laptop heb ik een SSD gestoken waarop ik de partitie geclooned heb zonder problemen. De snelheid is goed. Nadien heb ik wat parameters aangepast in de services om de levensduur te verhogen.
Nr10
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Hoe heb je het clonen concreet aangepakt Mailracer?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Volgens mij moet je clonen met alignement.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum ... th-GParted
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ik zou hem sowieso herinstalleren, zeker als het een Sony is, meeste laptops worden namelijk nogal "enthousiast" uitgerust met allerlei software die je niet nodig hebt.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”