Alternatieve Modem voor Scarlet One

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
FORZA M
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb in mijn nieuwe appartement dus gekozen voor Scarlet One, maar begin het zwaar op m'n heupen te krijgen van de meegeleverde Sagem Modem (Wifi-mogelijkheden lijken antiek, als de NAS wat enthousiast allerhande zaken begint te synchroniseren en binnen te halen klapt het hele boeltje er gegarandeerd uit,...)

Daarom ben ik dus op zoek naar een alternatief dat het volgende kan:

- Internetaansluiting verzorgen
- Belgacom-TV verzorgen
- Scarlet Telefonie moet blijven werken (Ooit verdiep ik me wel eens in het hele VoIP gebeuren, maar momenteel betaal ik graag de €5 zodat m'n vriendin 's avonds met haar moeder kan bellen. Voor de rest is er Mobile Vikings en skype :).)
- Het apparaat moet de load kunnen verwerken wanneer ik tegelijkertijd torrents wil gebruiken tegen praktisch de volledige lijnsnelheid, en ook nog eens een Bluray aan het streamen ben van de NAS naar het Media Center.
- De NAS en alle services die erop draaien moet bereikbaar blijven van buiten het thuisnetwerk. (Lijjkt mij dat dit altijd moet kunnen via DMZ of portforwarding).

Dit alles moet dus in één enkel apparaat kunnen, en het geheel moet in te stellen zijn door iemand met een beperkte kennis van netwerktechnologie. (Ik weet bijvoorbeeld wat termen als een IP-adres, Port-Forwarding, Bridged-Mode,... zijn, maar vraag me niet wat een PPPoE-sessie ofzo is. (Een stap voor- stap gids zou dus handig zijn :)).

Ik vermoed dat ik me dus zoiets als een Fritzbox 7570 moet aanschaffen, maar andere aanbiedingen, of tweedehandsexemplaren zijn meer dan welkom!

(Huidige setup: Sagem Modem, Lan 1 gaat naar Powerline, die in beveiligd netwerk staat met powerline voor NAS en Powerline voor Media-PC, Lan 3 gaat naar Powerline die in een ander netwerk staat met een adapter aan de Belgacom-Decoder. Een simpel philips Dect-setje is gewoon via RJ11 verbonden met de Sagem.

Dank bij voorbaat voor voorstellen en tips!
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar je spreekt van "antieke" wifi, vermoed ik dat je bedoeld dat deze modem geen N aan boord heeft.
Zet de wifi van de modem uit, koop je een AP dat wel N aan kan, en je bent gered :) Eventueel gooi je een switch (gigabit) tussen je modem en de andere apparaten zodat deze met gigabit kunnen verbinden.

Bestaat er overigens geen mogelijkheid om je NAS in de buurt van de modem te zetten ipv via powerline oplossingen?

PS : Scarlet telefonie = VoIP :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FORZA M
Member
Member

krisken schreef:Daar je spreekt van "antieke" wifi, vermoed ik dat je bedoeld dat deze modem geen N aan boord heeft.
Zet de wifi van de modem uit, koop je een AP dat wel N aan kan, en je bent gered :) Eventueel gooi je een switch (gigabit) tussen je modem en de andere apparaten zodat deze met gigabit kunnen verbinden.

Bestaat er overigens geen mogelijkheid om je NAS in de buurt van de modem te zetten ipv via powerline oplossingen?

PS : Scarlet telefonie = VoIP :)
Met de antieke Wifi bedoel ik inderdaad Wifi-N, wat handig zou zijn voor de scheduled backups van de macbook naar de NAS.
Ik heb er eent ijdje mijn Belkin router met DD-WRT firmware en gigabit lan-poorten tussen staan gehad, maar da's uiteindelijk toch weer een extra apparaat dat stroom zuigt en plaats inneemt + een extra toestel dat de diagnose bij problemen bemoeilijkte. (Vandaar de wens om alles in één toestel te integreren.)

NAS kan niet dichter bij de modem, want de NAS moet gekoeld worden, en dat maakt lawaai. Niet erg aangenaam als de enige plaats om je modem te plaatsen (Maar 1 actieve telefoonaansluiting in het appartement, en geen mogelijkheid om kabels weg te werken want er wordt gehuurd) onder de zetel in de living is. Vandaar ook de powerlines overal, maar daar heb ik absoluut geen klagen over. De doorvoersnelheid van de NAS ligt toch lager dan die van de powerlines (Beperkte CPU en geheugencapaciteit terwijl er toch redelijk wat services op draaien.)

En dat de scarlet telefonie VOIP is weet ik wel, ik hintte eerder op het eens uitzoeken hoe ik dat via een alternatieve provider kan regelen, maar aangezien dit me toch maximaal een besparing van €3.5 per maand ofzo kan opleveren staat dat niet hoog qua prioriteiten.

Bedankt voor de tips in ieder geval!
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Ik ken er alvast 2 waarvan de BE-editie gedocumenteerd samenwerkt met BGC-tv en beschikken over wifi-N en voice.

fritzbox7390 en Draytek 2750-series.

De fritz is zelfs een dect-basisstation!

Maar met de toekomstige veranderingen omtrent vectoreing edm op het BGC-VDSL2-netwerk lijkt me deze investering wat hoog.
FORZA M
Member
Member

serialchiller schreef:Ik ken er alvast 2 waarvan de BE-editie gedocumenteerd samenwerkt met BGC-tv en beschikken over wifi-N en voice.

fritzbox7390 en Draytek 2750-series.

De fritz is zelfs een dect-basisstation!

Maar met de toekomstige veranderingen omtrent vectoreing edm op het BGC-VDSL2-netwerk lijkt me deze investering wat hoog.
Ok, het hele vectoring-verhaal kende ik nog niet, maar kan iemand me aangeven of volgende samenvattingen correct is?

- Momenteel is eigenlijk alleen de BBox2 toegelaten op het Belgacom VDSL2 (Rebranded Sagem) netwerk.
- Echter, toestellen zoals bepaalde Fritzboxen zijn momenteel compatibel met alle protocollen en harware die belgacom in z'n netwerk gebruikt, en kunnen dus met de juiste instellingen toch gebruikt worden.
- Alcatel heeft nu echter een protocol ontwikkeld dat over de bestaande lijnen, en mits kleine aanpassingen aan hun verdeelkasten een veel hogere snelheid kan opleveren. Om hier gebruik van kunnen te maken heb je echter compatibele hardware (+ nieuwe modem aka. de Bbox3) nodig. Opdat niet alles in de soep loopt, en Belgacom (En scarlet,....) natuurlijk niet alle bestaande hardware bij de eindgebruiker wil gaan vervangen kan de huidige goedgekeurde apparatuur compatibel gemaakt worden met "vectoring" dankzij een firmware upgrade. (Maw, je zal zelf geen hogere snelheid halen, maar je zal het ook niet verknoeien voor je buur die al wel de nieuwe apparatuur gekregen heeft als nieuwe klant.)
- Zit je na de invoer van vectoring echter met een niet-goedgekeurde FritzBox, zou het dus kunnen dat Belgacom deze van het Netwerk gooit zodat je de pret van de gelukkigen die al de nieuwe "vactoring-compatible" hardware hebt niet kan vergallen.

Indien het bovenstaande correct is, is het misschien inderdaad niet het moment om te investeren :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

FORZA M schreef:Momenteel is eigenlijk alleen de BBox2 toegelaten op het Belgacom VDSL2 (Rebranded Sagem) netwerk.
Ik zou deze uitspraak ietwat nuanceren.
- De BBox2 is de enige modem die Belgacom gebruikt.
- Belgacom heeft van het BIPT een (tijdelijke) toestemming gekregen om de OLO's te verplichten om exclusief de Sagem te gebruiken.
- Nergens is er te lezen dat klanten verplicht zijn om exclusief de BBox2 te gebruiken, en Belgacom laat momenteel alle modems toe op hun netwerk (geen controle of reject van niet compatibele CPE's).
FORZA M schreef:toestellen zoals bepaalde Fritzboxen zijn momenteel compatibel met alle protocollen en hardware die belgacom in z'n netwerk gebruikt, en kunnen dus met de juiste instellingen toch gebruikt worden.
Inderdaad, alle modems die VDSL2 ondersteunen kunnen gebruikt worden (en gaan dus syncen). De instellingen die nodig zijn is alleen de juiste keuze van VLAN voor de PPPoE connectie
FORZA M schreef:Alcatel heeft nu echter een protocol ontwikkeld dat over de bestaande lijnen, en mits kleine aanpassingen aan hun verdeelkasten een veel hogere snelheid kan opleveren. Om hier gebruik van kunnen te maken heb je echter compatibele hardware (+ nieuwe modem aka. de Bbox3) nodig. Opdat niet alles in de soep loopt, en Belgacom (En scarlet,....) natuurlijk niet alle bestaande hardware bij de eindgebruiker wil gaan vervangen kan de huidige goedgekeurde apparatuur compatibel gemaakt worden met "vectoring" dankzij een firmware upgrade.
Juist. Dit is vectoring, en de bestaande modems moeten ten minste "vectoring friendly" gemaakt worden.
FORZA M schreef:Zit je na de invoer van vectoring echter met een niet-goedgekeurde FritzBox, zou het dus kunnen dat Belgacom deze van het Netwerk gooit zodat je de pret van de gelukkigen die al de nieuwe "vectoring-compatible" hardware hebt niet kan vergallen.
Theoretsich heb je gelijk, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, denk ik:

Vectoring is geen Belgische uitvinding, en zal overal in de wereld ingevoerd worden, waar VDSL2 nog een tijdje zal blijven bestaan als goedkoper alternatief voor FTTH.

Alle modem fabrikanten, inclusief de FritzBox, zullen dus moeten uitkomen met Firmware updates die hun modems "vectoring-friendly" maken (als ze het al niet zijn).
AVM is zelfs bezig, in samenwerking met EDPNet, om de FritzBox 7360 door Belgacom te laten goedkeuren (intiëel als vecoring-friendly", en daarna effectief vectoring). zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 91#p452991
Als de 7360 goedgekeurd wordt, dan zal volgens mij de 7390 (en gelijkaardige) ook compatibel zijn (zelfde chipset, zelfde DSL driver, zelfde Firmware).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FORZA M
Member
Member

philippe_d schreef:Uitgebreid antwoord
Merci voor de verduidelijking. Ik zie dat u een tidje terug een 7570 in de aanbiedingen had. Is deze nog beschikbaar. ( Indien ja mag je info en vraaprijs steeds laten weten via PM.)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Tgo, om alle problemen met TV & telefonie te vermijden had ik er gewoon mijn Dlink DIR-655 achter gehangen en die een pppoe sessie laten maken voor het internet gedeelte.

Intern netwerk gedeelte liep over die router, en sedert dat'k dat gedaan had heb ik geen problemen meer gehad met die sagem die crashte of wat dan ook. De Dlink had'k al van toen'k telenet had, en was dus bijgevolg ook een pak goedkoper...
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”