Advies en winkel gevraagd om nieuwe pc en laptops te kopen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zoek me een goeie PC winkel waar ik een desktop kan samenstellen en een niet al te dure laptop kan kopen. Hoeft niet noodzakelijk dezelfde winkel te zijn voor de twee ;-)

Liefst niet een web-only winkel, ik vind persoonlijk contact belangrijk en dat maakt het makkelijker om wat uitleg te vragen.
Ergens bij leuven/mechelen/tienen, hoewel ik bereid ben afstand af te leggen voor de juiste laptop.
Hardware is niet direct mijn ding waar ik me constant in bijschool,en de laatste keer was 2005, dus zal ik wss een en ander moeten bijpoetsen.

Qua laptop mag ie goedkoop zijn omdat ik mijn geld in mijn desktop steek, dat is makkelijker te upgraden in midlife en endoflife cycli, maar hij moet wel windows ultimate draaien; home premium is echt geen optie (de mmc support is een ramp), en ik heb er ook eentje nodig voor mijn vader, die nooit int engels verder zou kunnen, vandaar ultimate omdat die een language pack heeft. En zelf installeren heb ik een broertje dood aan op laptops, dat is altijd geklooi met drivers voor custom onderdelen.

Qua desktop dacht ik aan een i5 of i7, dual of quad (ga me zwaar moeten bijscholen in moderne processoren), een hoop DDR3 ram, een ssd'tje voor de c partitie en een tweetal HDDs voor de partities met de software en data op.
Bestaan HDD racks nog? Ik stak vroeger graag mijn IDE met data in zo'n rack dat ik die kan verwijderen wanneer ik op verlof ga; stelen ze tenminste mijn data niet bij eventuele inbraak.

Voor grafische kaarten luister ik naar suggesties (daar kunnen gamers zo religieus over doen dat ik daar een beetje van wegblijf, plus al die versies zijn echt niet bij te houden), maar ik heb tot nu toe altijd een geforce gehad en niet ontevreden van. Best een dubbelhoog met actieve koeling neem ik aan.

Verder nog een insteek kaartje met een extra gbit poort (of 2,3,...) en mogelijk eentje met een wifi antenne (voor tests en het scannen van vrije frequenties in de buurt).

Ook nog een stevige case vinden, ik had gedacht aan een Server stijl case, stevig en robuust. Verder een stille powersource en mss een zwaardere koeling op de processor (ben niet zo'n fan van't idee om water in de buurt van elektriciteit te brengen wel).

Vergeet ik nog iets?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

tones in mechelen. mycom en forcom in leuven.

Waarom ultimate voor de nederlandse taal ? Je kan voor je vader toch een gewone ned home premium aanschaffen ? Met de huidige win7 licentie heb je recht op windows 8 eenmaal deze is uitgekomen.

Voor de aanschaf van je desktop kan je eens op tones.be surfen en mogelijk heb je wat aan de kant en klare oplossingen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Nee, want ik moet dat ding onderhouden en ik weiger pertinent met nederlandse software te werken. Good luck om foutmeldingen op te lossen of je weg te vinden in nederlandse security policies en dergelijke.

En Home premium mist enorm veel functies, zoals fatsoenlijke user&groups mgmt (kijk maar eens in compmgmt.msc) en andere MMC support, geen fatsoenlijke sharing en NTFS settings, etc etc. Dus minstens Professional is nodig.
Anders had ik allang een gevonden in de fnac ofzo :)

En qua Windows 8, de reden waarom ik voor hem en mij nieuwe laptops en een nieuwe desktop NU aanschaf is net om dat debacle te vermijden.

Tis idd de bedoeling de winkel de assembly te laten doen, om te checken of't werkt, en dan de cds en mogelijke extra drivers die ze gebruikt hebben mee te nemen en thuis de software install en HDD partitionering nog ns dunnetjes over te doen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

uit jouw standpunt bekeken zal je een extra licentie moeten aanschaffen voor de laptop's . Voor de hardwarekeuze raad ik je aan om je toch wat te verdiepen in de huidige hardware en een budget op te stellen.
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ik ben zelf wel tevreden van Alternate. Zitten met een winkel in Schelle, maar ook webwinkel via http://www.alternate.be (kun je vast op voorhand rondneuzen)

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Tja, voor de desktop ga ik uiteraard eens moeten kijken wat er momenteel op de markt is en wat de prijzen zijn.

Qua laptop is een license upgrade wss nodig (tenzij ik dus een vind waar de winkel dit al standaard zo verkoopt), maar ik geraak er nooit uit of windows een in place upgrade toelaat die van een premium een ultimate maakt en hoe dat nu weer werkt (aparte cd, reinstall, mogelijke problemen met alle custom features van laptops, ...)

Kword gewoon gek van alle mogelijke windows licenses (tja, de business en volume licenses en allerhande die er beroepsmatig ook nog ns bijkomen maken het dat ik door de bomen het bos niet meer zie soms); om nog maar te zwijgen van het feit dat de meningen op internet (en in winkels) vaak "verdeeld" (lees: ongeinformeerd) zijn, waardoor het nog een groter kluwen wordt.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

marijke1968 schreef:Ik ben zelf wel tevreden van Alternate. Zitten met een winkel in Schelle.
Zitten in aartselaar ;) Juist naast de C&A op den Boomsesteenweg ;)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

licenties van het besturing-systeem worden door de fabrikant gegeven en niet door de winkel die ze verkoopt. Daarom zal je steeds een tweede licentie moeten aanschaffen, tenzij je een fabrikant vind die de pro editie voor installeert. Kijk eens bij dell, of deze een optie heeft om direct de pro editie te gebruiken. Ik vermoed dat deze de enige zijn.

Stel dat je het toch zelf zal moeten doen, dan kan je wel steeds op de fabrikant zijn website en support pagina terecht voor de software ondersteuning bij een eventuele upgrade hiervan.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

voor een upgrade naar ultimate ben je minstens 160€ kwijt, ik weet niet of het dat wel waard is ?
Alternatief is een barebone notebook kopen ala Fujitsu LIFEBOOK P771, of dat goedkoper gaat zijn ???
Als ik me niet vergis zal win8 sowiso te downgraden zijn naar win7....
'kweet niet welke versie ze op notebooks gaan pleuren binnen enkele weken, wat ik wel weet is dat wanneer je nu een win7hp notebook koopt je gratis upgrade naar win8pro.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

mailracer schreef:Stel dat je het toch zelf zal moeten doen, dan kan je wel steeds op de fabrikant zijn website en support pagina terecht voor de software ondersteuning bij een eventuele upgrade hiervan.
Zie, DIT is nu exact wat ik wil vermijden. Zolang ze bij een laptop geen recovery DVD (en ni zo'n "brand hem zelf maar") EN een windows cd (waar ik de license voor betaald heb) meeleveren, wil ik er echt geen tijd insteken om dat aan het werk te krijgen.
Kweet dat er bij fnac af en toe toestellen zijn met professional op, maar dat zijn meestal de duurdere toestellen (en nee, ik reken de mogelijke upgrade kosten wel degelijk bij).
Spaar me de koppijn van het geprul met drivers, please? ;-) krijg ik migraine van eerlijk gezegd :)

Dat er zal moeten bijbetaald worden weet ik wel, vandaar dat de laptop echt niet duur hoeft te zijn. Mijn desktop is toch mijn werkpaard, dus een game of multimedia toestel heb ik echt niet nodig.

Weet er in godsnaam iemand of dat in place upgraden gewoon een kwestie is van een nieuwe license key te kopen, of komt daar os installs bij kijken? En hoe gaat dat in s hemelsnaam bij een laptop waar je de os dvd niet bijkrijgt?

En ja, om niet met home premium te moeten werken is het dat zeker waard, toch zeker professional. Kwil nog discussieren over het draaien van een NL versie op onze pa zijne laptop (waarom kan apple alle talen daar wel bijleveren en windows niet vraag ik me altijd af; is toch zo achterhaald).
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Aartselaar....thx voor de correctie :-)

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

ITnetadmin schreef:
Weet er in godsnaam iemand of dat in place upgraden gewoon een kwestie is van een nieuwe license key te kopen, of komt daar os installs bij kijken? En hoe gaat dat in s hemelsnaam bij een laptop waar je de os dvd niet bijkrijgt?

En ja, om niet met home premium te moeten werken is het dat zeker waard, toch zeker professional. Kwil nog discussieren over het draaien van een NL versie op onze pa zijne laptop (waarom kan apple alle talen daar wel bijleveren en windows niet vraag ik me altijd af; is toch zo achterhaald).
Bij een upgrade van homepremium naar pro of ultimate krijg je wel een dvd. De meeste fabrikanten leveren geen dvd meer mee bij een oem os, er staat een recovery partitie op je harde schijf. Met bv. acronis true image kan je zelf backup media maken.....
Stap eens een degelijke computerwinkel binnen bij jou in de buurt en informeer eens of ze jouw wensen willen uitvoeren tegen een degelijke prijs...kunnen ze dit niet dan is het mi geen degelijke computerwinkel, maar een dozenschuiver.
Bij een notebook met windows homepremium kan je bij aanschaf gewoon de taal kiezen, 't is dus perfect mogelijk om je vader z'n laptop in't engels te zetten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, de taalkeuze ben ik bekend mee; maar mijn vader kan niet int engels werken. Vandaar de wens voor een ultimate met een engelse core en een NL UI overlay.
Zoiezo eens informeren in de betere laptopwinkel, maar niet alle pc winkels zijn even goed in laptops, vandaar de originele vraag naar winkels waar mijn mede ITers hier goede ervaring mee hebben :-)
Qua desktop wordt het idd ploeteren, maar pc winkels zijn meestal wel geneigd om nen desktop samen te willen stellen (kan da zelf ook maar dan heb ik enkel garantie op de onderdelen, en als de winkel het doet ben ik zeker dat het werkt en er geen install conflicten tussen de hardware zitten)

Plaats reactie

Terug naar “Hardware”