VDSL2 snelheid kan hoger? Zit nu op 12/1 profiel

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
daydreamke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 32 keer

Hallo,

ik heb het comfort pack van 60EU/maand met digitale TV, internet en vaste lijn van Belgacom. Momenteel zit ik op het 12/1 profiel.
Ik erger me aan het feit dat ik maar 1 HD stream heb en dat de internetsnelheid laag is als ik HD tv kijk.

Dit zijn de gegevens van VDSLTool:

Code: Selecteer alles

downstream upstream
Line: 12040 kbps 1048 kbps
Max: 30467 kbps 6383 kbps
Profile: 8d
Distance: 616 m
Training: 30,4 dB
Attenuation: 19,1 dB
Weet er iemand hoe ik mijn snelheid kan verhogen? Of zit ik goed qua snelheid?

BVD Peter
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Met het risico dat belgacom techniekers mij gaan tegenspreken, toch mijn (bescheiden) mening hier.
  • - Theoretisch krijg je het profiel dat overeenkomt met je lijn waardes. Gezien je een 12/1 standard profiel hebt gekregen, gaat Belgacom ervan uit dat je afstand tot de ROP >1.000 meter is, en/of de lusverzwakking > 1dB.
    - Jouw modemwaarden (att 19.1dB, SNR 30.4dB) lijken toch veel beter dan van iemand die >1.000 meter afstand zit.
    - Ik zou je dan aanraden het volgende te doen:
    • vergewis je ervan dat je installatie volledig conform is (NTP2007 op intro, geen "stubs", enz ... Indien niet, maak ze conform!
    • doe de automatische lijntest via 0800 22 224
    - Met een beetje geluk krijg je een 16.5/2 profiel toegewezen
    - Als DLM actief wordt op je lijn, ga je misschien zelfs een extra verhoging krijgen (25/2). Meer zal er toch niet in zitten
Als niets helpt, bel de technische dienst (0800 22800) en laat je lijn uitmeten, of vraag waarom je zo'n laag profiel gekregen hebt, niettegenstaande je vermoeden dat je afstand tot de ROP veel dichter is dan 1.000 meter. DARE is niet onfeilbaar :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
daydreamke
Premium Member
Premium Member

Ok ik ga eerst eens naar dat nummer bellen. Bedankt voor uw nuttige uitleg. Het is een nieuwbouw dus alles van leidingen en zo is nieuw.

Peter

[Afbeelding Post made via mobile device ]
daydreamke
Premium Member
Premium Member

Net de test gedaan maar er is niets veranderd. Ik denk dat ik maandag best contact opneem met de helpdesk?

vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Met het risico dat belgacom techniekers mij gaan tegenspreken, toch mijn (bescheiden) mening hier.
Niet dat ik Belgacom technieker ben, maar jouw uitleg over zulke zaken mag er in 99 % van de gevallen best wezen: beknopt, to the point, erg onderlegd, glashelder. Niet zo bescheiden zijn zou ik zeggen. En een +1 er bovenop :beerchug:
daydreamke
Premium Member
Premium Member

Ja was ii heel duidelijk antwoord :) ik zit trouwens niet bij een rop maar bij de "centrale". Is gebouw van Belgacom hier in de straat op ik schat iets meer dan 700m.

Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Hou er rekening mee dat voor het provisioned profiel niet wordt gekeken naar de individuele lijn maar naar de hele lus.
Uw lijnwaardes zouden mij indd doen denken dat 16,5/2 zeker haalbaar moet zijn. Maar het kan een vrij lange lus zijn met hoge maximale verzwakking (zeker als de vdsl uit de lex zelf komt, dan zijn er altijd slechtere waardes).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

vuurvos schreef: ...maar jouw uitleg over zulke zaken mag er in 99 % van de gevallen best wezen: beknopt, to the point, erg onderlegd, glashelder. Niet zo bescheiden zijn zou ik zeggen.
Bedankt voor 't complimentje :-) .
Devilzown schreef:jouw lijnwaardes zouden mij indd doen denken dat 16,5/2 zeker haalbaar moet zijn. Maar het kan een vrij lange lus zijn met hoge maximale verzwakking (zeker als de vdsl uit de lex zelf komt, dan zijn er altijd slechtere waardes).
Dit laatste is voor mij nieuw, en ook heel interessante info. Zo zie je dat we hier van mekaar iedere dag bijleren.
daydreamke schreef:Het is een nieuwbouw dus alles van leidingen en zo is nieuw.
Nieuwbouw is géén garantie dat jouw installatie conform is. Conform wil zeggen:
  • er moet een NTP aanwezig zijn, met een VDSL splitter
  • deze moet op de Belgacom intro staan (dat is waar de kabel van belgacom jouw woning binnenkomt)
  • last but not least: er mag geen enkele andere vertakking bestaan (tenzij aangesloten op de groene klemmen van de NTP)
Ik zou dat toch nog eens goed (laten) nakijken.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
daydreamke
Premium Member
Premium Member

Bedankt voor jullie erg duidelijke reactie. Dit apprecieer ik echt !

Ik heb daarnet de NTP eens opengevezen en er komen maar 2 kabels toe. De belgacom kabel afkomstig van het straat. Deze kabel werd aangesloten door een Belgacom technieker en een utp kabel, aangesloten op de groene klemmen, die gebruikt wordt voor een vaste telefoon in huis.
Ik heb net contact opgenomen met de Belgacom technische dienst en die meldden mij dat ik op ongeveer 900m van centrale zit en er momenteel GEEN snelheidsverhoging inzit voor mij.
Wel zijn er momenteel verbeteringswerken aan de gang. Belgacom is bezig met fiber kabel te trekken hier int straat maar de persoon van de technische dienst kon me niet vertellen als dit een snelheidsverhoging gaat teweeg brengen.
Hij zei me ook dat de lijn elke maand getest worden en automatisch verhoogd wordt indien mogelijk. Dus ja dit wordt afwachten ...

Peter
daydreamke
Premium Member
Premium Member

Ik ben hier daarnet even buiten weest kijken en voor mijne hof is er een put. Dit is eigen een trekput waar ze naar de volgende put een glasvezel doorgetrokken hebben. Bij die put staat er BAA bij. Weet er iemand wat dit wil zeggen? grts Peter
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

daydreamke schreef: Ik heb net contact opgenomen met de Belgacom technische dienst en die meldden mij dat ik op ongeveer 900m van centrale zit en er momenteel GEEN snelheidsverhoging inzit voor mij.
Die 900meter klopt dus wel met Devilzown's en mijn vermoeden dat jouw lijnwaarden een 16.5/2 profile zou mogelijk makken. Waarschijnlijk heb je te maken met een verzwakking (van de lus) van >1dB, waardoor je terugvalt op 12/1 :-(
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”