wiped out hard drive

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Ik wil een paar harde schijven door verkopen maar wil dan ook dat alle data verwijderd is.

Ik dacht aan het volgende linux commando.

dd if=/dev/urandom of=/dev/sda

Vraag 1: Zal dit volstaan?

Vraag 2: Is het ok om dit toe te passen op een SSD of zal dit de schijf beschadigen?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Er zijn genoeg tooltjes te vinden, het hangt ervan af hoe paranoia je bent,
/dev/zero lijkt me voldoende, misschien best ook je block size meegeven, kan soms een snelheidswinst opleveren :wink:

bij SSD's is het een ander verhaal omdat je daar een controller hebt die ondertussen ook optimalisaties uitvoert.
Wil je echt 100% zeker zijn dat de laatste bit geschreven is denk ik dat je gebruik moet maken van een specifieke SATA instructie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Zoals h4l zegt /dev/zero gebruiken, anders kan het goed zijn dat je langer moet wachten omdat je PC bezig is met willekeurige getalletjes genereren. Het eindresultaat is toch hetzelfde: een onbruikbare HD.

Je kan op die manier ook een SSD "leegmaken" als de fabrikant er zelf geen tool voor heeft alleen kan dat volgende gevolgen hebben:
* De levensduur van de SSD vermindert wat, zeker een grote blocksize (1MB) nemen om dat effect te minderen
* Bij sommige SSD's verdwijnt de data niet echt uit de fysieke flash omdat de controller die nullen weg-optimaliseert en enkel de sectoren markeert als zijnde terug beschikbaar. Die is dus nog "beschikbaar" maar daarvoor moet je bijna de drive opendoen en de chip rechtstreeks gaan aanspreken.

Als de SSD bestemd is voor doorverkoop zou ik er gewoon de fabrikant-tool of dd over laten gaan. Als ze voor de vuilbak is en je echt je data wil beschermen kan je dd erover laten gaan tot ze kapot is :-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

@Mathy: Tot de SSD kapot is ... Je kan nog altijd de memory chips er uit halen...

Hangt af hoe je dit allemaal wilt wissen, hier gewoon Ultimate Boot CD opstarten en daar wipe HDD tooltje starten, wat later een mooi lege HDD. Geen idee hoe die het doet, maar het is 'weg'. Je kan het nog altijd terug halen, maar daarvoor heb je opties zoals "government & military standards-wipe". Dit duurt echt héél lang maar dan zou het echt weg moeten zijn.

Als je een magnetische disk echt stuk wilt, doe wat zand langs de gaatjes er in als die draait, dan is de schijf mooi glad...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Inderdaad, my bad. Als je een SSD kapot wil krijgen kan je beter random data schrijven, dat kan de controller niet optimaliseren en dan gaat hij dus normaal gezien alle sectoren wel volschrijven. Ik vermoed dat als je hem 0-en laat schrijven met BS=1 en SYNC dat hij ook wel alle sectoren zal touchen want dan kan hij niet optimaliseren, maar dat is maar een vermoeden, er zijn hopen papers over te vinden op Google voor de paranoïden onder ons 8)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Enfin, na wat opzoekingswerk voor SSD.

Blijkbaar zit in elke SSD controller het commando "SECURE ERASE" dat de flash chips onder een bepaalde spanning zet zodat ze direct uitgewist zijn.

"hdparm" in linux kan die commando's uitvoeren.

Mijn bios van het moederbord blokkeerde die commando's wel maar door de SSD aan te sluiten direct na het laden van de BIOS en voor de linux kernel had ik volledige toegang.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”