Iemand ervaring met domotica via de pc (en een touch screen ofzo?).
Later (als ik ooit bouw) zou ik wel graag wat domotica willen, en aangezien de pc toch het centrale punt in huis is... had ik hier wel wat ervaringen/... willen over zien/horen.
(wat is er allemaal mogelijk?/kost het erg veel meer dan traditioneel?/kan je veel zelf doen?/...)
greetz,
Nob
Domotica met PC
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 20 keer
als (hopelijk binnen 2 weken afgestudeerde in domotica)zal ik proberen te antwoorden.
Er zijn verschillende mogelijkheden... Vele systemen hebben visualisatie software zodat je met je pc dingen kan gaan bedienen. Je pc als 'hart' van de installatie gebruiken dat is natuurlijk niet aan te raden. (wat ga je doen als hij crasht?) . Hier komen we al direct bij een grote scheiding tussen verschillende systemen:
Centrale ssytemen : alles wordt gestuurd vanuit 1cpu ... Als die plat ligt , ligt alles plat... voorbeeld is bv crestron... in theorie dus minder betrouwbaar. In praktijk zullen de fabrikanten u wrs zeggen dat dit bijna onmogelijk is.
Decentrale systemen, elk component (schakelaar,actor enz) heeft zijn eigen logica (microcontroller) is die kapot, is enkel het betreffende toestel kapot.
Wij werken op school vooral met het EIB systeem (konnex) .. voordelen is dat dit een open standaard is waar verschillende fabrikanten produkten voor maken (berker,siemens enz).. Het programmeren van zo'n installatie is niet écht moeilijk.
Als je alleen lichtsturing wil doen dan gebruiken ze in belgië nogal vaak nikobus... maar als je dan toch met domotica bezig bent, kun je volgens mij beter alles erop zetten (verwarming, airco, ventilatie, rolluiksturing, toegangscontrole enz..)
Touchscreens zijn leuk, dat weten de fabrikanten natuurlijk ook, en dat zal dan ook een van de duurste kosten zijn. Crestron heeft mooie dingen, makkelijk te programmeren (vind ik toch ) maar vrij duur. Crestron heeft een eigen cresbus dus als je dit op een EIB wil gebruiken heb je een gateway nodig.
Er zijn verschillende mogelijkheden... Vele systemen hebben visualisatie software zodat je met je pc dingen kan gaan bedienen. Je pc als 'hart' van de installatie gebruiken dat is natuurlijk niet aan te raden. (wat ga je doen als hij crasht?) . Hier komen we al direct bij een grote scheiding tussen verschillende systemen:
Centrale ssytemen : alles wordt gestuurd vanuit 1cpu ... Als die plat ligt , ligt alles plat... voorbeeld is bv crestron... in theorie dus minder betrouwbaar. In praktijk zullen de fabrikanten u wrs zeggen dat dit bijna onmogelijk is.
Decentrale systemen, elk component (schakelaar,actor enz) heeft zijn eigen logica (microcontroller) is die kapot, is enkel het betreffende toestel kapot.
Wij werken op school vooral met het EIB systeem (konnex) .. voordelen is dat dit een open standaard is waar verschillende fabrikanten produkten voor maken (berker,siemens enz).. Het programmeren van zo'n installatie is niet écht moeilijk.
Als je alleen lichtsturing wil doen dan gebruiken ze in belgië nogal vaak nikobus... maar als je dan toch met domotica bezig bent, kun je volgens mij beter alles erop zetten (verwarming, airco, ventilatie, rolluiksturing, toegangscontrole enz..)
Touchscreens zijn leuk, dat weten de fabrikanten natuurlijk ook, en dat zal dan ook een van de duurste kosten zijn. Crestron heeft mooie dingen, makkelijk te programmeren (vind ik toch ) maar vrij duur. Crestron heeft een eigen cresbus dus als je dit op een EIB wil gebruiken heb je een gateway nodig.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
- noppes
- Premium Member
- Contacteer:
Is het niet zo dat men nu volop alle fabrikanten aan het verplichten zijn om
alles te standardiseren?
Toen ik vorig jaar bouwde raden ze mij aan om nog even te wachten totdat
dit erdoor was, omdat de prijs enorm zou dalen met die standardisatie...
alles te standardiseren?
Toen ik vorig jaar bouwde raden ze mij aan om nog even te wachten totdat
dit erdoor was, omdat de prijs enorm zou dalen met die standardisatie...
Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik had gedacht aan een standaard/open/centraal systeem.
Dus alles regelbaar vanaf 1 centrale plaats (met 1 pc) via open standaarden.
Ok, probleempje als die pc crashed, maar kan er dan niet gezorgd worden voor een soort fall-back systeem? (dus bvb pc crashed en al de dingen werken zoals ze nu werken -> geen domotica meer)
greetz,
Nob
Dus alles regelbaar vanaf 1 centrale plaats (met 1 pc) via open standaarden.
Ok, probleempje als die pc crashed, maar kan er dan niet gezorgd worden voor een soort fall-back systeem? (dus bvb pc crashed en al de dingen werken zoals ze nu werken -> geen domotica meer)
greetz,
Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik heb jaren gebruik gemaakt van een zelf gemaakt domotica systeem.
Dit is een K8000 Kaart van velleman met de zelfstandige interface.
Het voordeel hiervan is dat je het programma kan wegschrijven in de kaart.
Draaide behoorlijk stabiel !
Voor het programmeren en real time gegevens gebruikte ik een 486 die aan het thuisnetwerk hing en aan de K8000 deze kan de gegevens uitlezen en eventueel het programma aanpassen.
De bediening liep via draadloze muurschakelaars
Controle liep over het netwerk.
Laatste wat ik nog wou doen (vorig jaar) was mijn cisco telefoon voorzien van RSS streaming realtime info over het systeem.
En toen moest ik verhuizen en was alles omzeep
Dit is een K8000 Kaart van velleman met de zelfstandige interface.
Het voordeel hiervan is dat je het programma kan wegschrijven in de kaart.
Draaide behoorlijk stabiel !
Voor het programmeren en real time gegevens gebruikte ik een 486 die aan het thuisnetwerk hing en aan de K8000 deze kan de gegevens uitlezen en eventueel het programma aanpassen.
De bediening liep via draadloze muurschakelaars
Controle liep over het netwerk.
Laatste wat ik nog wou doen (vorig jaar) was mijn cisco telefoon voorzien van RSS streaming realtime info over het systeem.
En toen moest ik verhuizen en was alles omzeep

-
- Pro Member
Hola, dat is allemaal interessant zeg.
Het probleem is natuurlijk dat ik - en zo zullen er hier veel zijn - eerst kwijl bij de tech en dan pas aan toepassingen begin te denken
Om maar te zwijgen over het overtuigen van de wederhelft...
Nu, die draadloze muurschakelaars, vond je die ook bij Velleman? Of is dat Niko spul? En stuurden die dan signalen door naar je server?
Het probleem is natuurlijk dat ik - en zo zullen er hier veel zijn - eerst kwijl bij de tech en dan pas aan toepassingen begin te denken

Om maar te zwijgen over het overtuigen van de wederhelft...
Nu, die draadloze muurschakelaars, vond je die ook bij Velleman? Of is dat Niko spul? En stuurden die dan signalen door naar je server?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 20 keer
De beroemde relaiskaart van velleman
.Is bij ons int secundair een eindwerkske geweest
[quote]Ik had gedacht aan een standaard/open/centraal systeem.
Dus alles regelbaar vanaf 1 centrale plaats (met 1 pc) via open standaarden.[quote]
Er zijn weinig 'open' systemen centrale systemen hoor. Alle censoren (bijv drukknoppen) moeten dan via (signaal) draad naar een centrale plaats worden gebracht , waaruit dan wordt gestuurt ..Er is dus weinig om vrij te geven ...
Voorbeelden van centrale systemen
Crestron (duur systeem, onbetaalbare maar leuke touchscreens (alles is aanpasbaar, kleur enz enz)
Gardy (heel eenvoudig systeem, teleruptorbasis, heel eenvoudig te programmeren.. beetje plc achtig)
Nikobus (vrij veel gebruikt in belgië, ook vrij eenvoudig systeem)
De laatste 2 zijn dan wel eenvoudig (is letterlijk alle draden naar de kast sturen en aansluiten op de modules) maar bieden dus ook wel minder mogelijkheden. Ook uitbreidingen zijn iets moeilijker met centrale systemen (steeds nen kabel terug naar de centrale kast trekken)
Ik zou niet kiezen voor een centraal systeem. Elentriekers zouden eht nochtans graag leggen (veel draad trekken = veel uren= veel matriaalonkosten)
Het KNX systeem is iets moeilijker (puur uit de elektriciteit bekeken) en werkt met buskabel , censoren en actoren. De buskabel is een twisted pair met isolatie (getest op 4KV, dient naast de laagspanning te komen) die ge dus kunt doorlussen. Op zone kabel kunde dan 64 deelnemers (censoren of actoren ) aansluiten. Wilde er meer, dan moet ge in topologie werken (meerdere lijnen) , als ge der nog meer wil in zones (Zonetopologie) .. ge kunt max 15 zones koppelen die telkens max 15 lijnen bevatten. maar dan zitte al met 14000 deelnemers:p dus ge kunt een half dorp op zo"n KNX systeem zetten
.
Voorbeelden van deelnemers
Load switch (lasten schakelen)
DImmer
Binaire uitgang/ingang
Drukknoppen
Lcd scherm enz...
Jalousieactoren
Deze bestaan in veel uitvoeringen , vormen en aantal uitgangen (2 voudig , 4 voudig) Just gelijk de drukknoppen.
Drukknoppen kunde een functie geven door ze hetzelfde (groeps)adres te geven als zo"n actor.
Dit gebeurd op de pc via het programma ETS, om het systeem eenmalig te programmeren (en achteraf makkelijk wijzigen via ETS) VdaB geeft dacht ik af en toe cursussen , mssn interessant om te volgen.
Andere decentrale systemen zijn luxom,btcino ... technisch gezien weet ik er weinig van , maar eib is interessanter wegens zijn open karakter (heb als eindwerk zelf hardware gemaakt voor EIb systeem). BTchino is meer design
vrouwen zullen da appreciëre .. vind het zelf ook ni zo lelijk. Maar technisch is het zeker geen hoogvlieger.. en naar schijnt installeert het niet gemakkelijk
[quote]
greetz,
Nob
[\quote]
Neen omdat uw ge uw licht niet elektrisch aanschakelt... In een klassieke installatie onderbreekt ge gewoon elektrisch de kring met uw schakelaar op de plaats waar die staat. In een domoticasysteem zijn dat relais, solid state's of wathever die zich in een kast bevinden.
De enige backup die je hebt bij het falen van je systeem zijn noodknopjes op de modules (die meestal in uw elektriciteits kast staan op din rail) om handmatig uitgangen te schakelen).
Er is dus geen enkel professioneel systeem dat werkt met een pc als 'hart' van de installatie. Gateways om via pc/internet/visualisatie software je installatie te bedienen zijn er natuurlijk wel.
Het heeft dan ook weinig zin te denken dat er een systeem bestaat dat een pc gebruikt als hart van zo'"n installatie.

[quote]Ik had gedacht aan een standaard/open/centraal systeem.
Dus alles regelbaar vanaf 1 centrale plaats (met 1 pc) via open standaarden.[quote]
Er zijn weinig 'open' systemen centrale systemen hoor. Alle censoren (bijv drukknoppen) moeten dan via (signaal) draad naar een centrale plaats worden gebracht , waaruit dan wordt gestuurt ..Er is dus weinig om vrij te geven ...
Voorbeelden van centrale systemen
Crestron (duur systeem, onbetaalbare maar leuke touchscreens (alles is aanpasbaar, kleur enz enz)
Gardy (heel eenvoudig systeem, teleruptorbasis, heel eenvoudig te programmeren.. beetje plc achtig)
Nikobus (vrij veel gebruikt in belgië, ook vrij eenvoudig systeem)
De laatste 2 zijn dan wel eenvoudig (is letterlijk alle draden naar de kast sturen en aansluiten op de modules) maar bieden dus ook wel minder mogelijkheden. Ook uitbreidingen zijn iets moeilijker met centrale systemen (steeds nen kabel terug naar de centrale kast trekken)
Ik zou niet kiezen voor een centraal systeem. Elentriekers zouden eht nochtans graag leggen (veel draad trekken = veel uren= veel matriaalonkosten)
Het KNX systeem is iets moeilijker (puur uit de elektriciteit bekeken) en werkt met buskabel , censoren en actoren. De buskabel is een twisted pair met isolatie (getest op 4KV, dient naast de laagspanning te komen) die ge dus kunt doorlussen. Op zone kabel kunde dan 64 deelnemers (censoren of actoren ) aansluiten. Wilde er meer, dan moet ge in topologie werken (meerdere lijnen) , als ge der nog meer wil in zones (Zonetopologie) .. ge kunt max 15 zones koppelen die telkens max 15 lijnen bevatten. maar dan zitte al met 14000 deelnemers:p dus ge kunt een half dorp op zo"n KNX systeem zetten

Voorbeelden van deelnemers
Load switch (lasten schakelen)
DImmer
Binaire uitgang/ingang
Drukknoppen
Lcd scherm enz...
Jalousieactoren
Deze bestaan in veel uitvoeringen , vormen en aantal uitgangen (2 voudig , 4 voudig) Just gelijk de drukknoppen.
Drukknoppen kunde een functie geven door ze hetzelfde (groeps)adres te geven als zo"n actor.
Dit gebeurd op de pc via het programma ETS, om het systeem eenmalig te programmeren (en achteraf makkelijk wijzigen via ETS) VdaB geeft dacht ik af en toe cursussen , mssn interessant om te volgen.
Andere decentrale systemen zijn luxom,btcino ... technisch gezien weet ik er weinig van , maar eib is interessanter wegens zijn open karakter (heb als eindwerk zelf hardware gemaakt voor EIb systeem). BTchino is meer design

[quote]
greetz,
Nob
[\quote]
Neen omdat uw ge uw licht niet elektrisch aanschakelt... In een klassieke installatie onderbreekt ge gewoon elektrisch de kring met uw schakelaar op de plaats waar die staat. In een domoticasysteem zijn dat relais, solid state's of wathever die zich in een kast bevinden.
De enige backup die je hebt bij het falen van je systeem zijn noodknopjes op de modules (die meestal in uw elektriciteits kast staan op din rail) om handmatig uitgangen te schakelen).
Er is dus geen enkel professioneel systeem dat werkt met een pc als 'hart' van de installatie. Gateways om via pc/internet/visualisatie software je installatie te bedienen zijn er natuurlijk wel.
Het heeft dan ook weinig zin te denken dat er een systeem bestaat dat een pc gebruikt als hart van zo'"n installatie.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
Is er ondertussen al wat evolutie op het vlak van domotica?
Wat ik zoek voor mijn verbouwing is een elektrische installatie die gewoon autonoomwerkt, maar centraal zou ik een windows pc met
touchscreen willen waar ik alles bovenop kan bedienen. Ligt de pc eruit, moet alles verder werken..
Ik had gedacht aan bediening verlichting, screens, centrale radio enz....
bestaat dit ondertussen?
Kan windows home server iets betekenen op dat vlak, waarbij je je TV scherm gebruikt als bediening?
bestaat er domoticasoftware onder windows? hoe noemt dit?
Wat ik zoek voor mijn verbouwing is een elektrische installatie die gewoon autonoomwerkt, maar centraal zou ik een windows pc met
touchscreen willen waar ik alles bovenop kan bedienen. Ligt de pc eruit, moet alles verder werken..
Ik had gedacht aan bediening verlichting, screens, centrale radio enz....
bestaat dit ondertussen?
Kan windows home server iets betekenen op dat vlak, waarbij je je TV scherm gebruikt als bediening?
bestaat er domoticasoftware onder windows? hoe noemt dit?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 70 keer
- Contacteer:
Kijk eens naar velbus (domitica van velleman)
Je kan dit bedienen via pc... En wat voor mij belangrijk is, is dat het protocol vrij verkrijgbaar is, dus je kan zelf iets in elkaar steken. Kijk eens op het forum van velbus, daar zijn al een paar mensen aan de slag...
Mvg Wim
Je kan dit bedienen via pc... En wat voor mij belangrijk is, is dat het protocol vrij verkrijgbaar is, dus je kan zelf iets in elkaar steken. Kijk eens op het forum van velbus, daar zijn al een paar mensen aan de slag...
Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
- Bedankt: 96 keer
Maar met Velbus blijf je wel met een proprietaire technologie zitten en je zit dan toch vast aan Velleman of zijn er al andere aanbieders daarvoor? Zelf heb ik, of ik moet ga ik zeggen, toch voor KNX gaan. Open standaard die door best wel veel bedrijven worden aangeboden. De knoppen, schakelaars, stekkers en dergelijke komen van bij Gira en de actuatoren gaan van een ander merk komen (nog in de fase van de juiste ervoor de kiezen). Het hierbij zelf veel opgezocht maar uiteindelijk toch maar de hulp ingeroepen van experts (Domatics.be in mijn geval, hebben ook een eShop met allerlei producten).
Moet er wel bij zeggen dat het bij ons slechts beperkt blijft tot de living/eetkamer die aan de voorkant van ons huis ligt (ingesloten bebouwing). Ons hoofd idee is vooral om ook de rolluiken en lichten te bedienen of te programmeren als we op reis zijn ofzo, kwestie van de indruk te geven dat er toch iemand thuis is
Voor het volledige huis te doen zie ik niet echt meteen het nut in. Misschien dat ik daar later anders over denk als het er al is maar kan ik nog altijd draadloos verder uitbouwen.
Moet er wel bij zeggen dat het bij ons slechts beperkt blijft tot de living/eetkamer die aan de voorkant van ons huis ligt (ingesloten bebouwing). Ons hoofd idee is vooral om ook de rolluiken en lichten te bedienen of te programmeren als we op reis zijn ofzo, kwestie van de indruk te geven dat er toch iemand thuis is

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Het probleem is dat onze rolluiken een wireless systeem zijn... kan je dus moeilijk/niet mee interfacen... maar het heeft z'n eigen controller (al zijn de mogelijkheden en vooral het aantal stappen daarin eerder beperkt). Voor verlichting wil ik eigenlijk ook nog wel iets, maar dan louter beperkt tot enkele schakelaars... en eventueel voor de verwarming op afstand te regelen.bollewolle schreef:Ons hoofd idee is vooral om ook de rolluiken en lichten te bedienen of te programmeren als we op reis zijn ofzo
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
- Bedankt: 96 keer
Dat is inderdaad een pak lastiger. Wij zijn momenteel een huis aan het renoveren dus alles ligt open (verlaagde plafonds waar alles onder kan). De rolluiken bleken ook stuk te zijn dus konden we die ook direct onder handen nemen. In bestaande huizen is KNX erg moeilijk zonder te moeten kappen en dergelijke. Van KNX-RF bestaan er jammer genoeg nog niet erg veel apparaten. Dan moet je al eerder richting Zigbee of Z-Wave gaan kijken denk ik.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
Met mijn garage poort had ik dit probleem ook, maar er bestonden insteek modules die dat oplosten....r2504 schreef:Het probleem is dat onze rolluiken een wireless systeem zijn... kan je dus moeilijk/niet mee interfacen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Weet er trouwens iemand of er wireless thermostatische kranen bestaan ?
Probleem is dat we nu beneden een thermostaat hebben en die gans de beneden verdieping verwarmd omdat we 's morgens in de badkamer warmte willen. Hetzelfde probleem als we op het bureau zitten en eigenlijk in de living niemand is.
Edit: Zelf gevonden... http://www.elv.de/max-funk-heizungsregler-system.html
Nog info op http://energiedifferentiaal.blogspot.com/
Probleem is dat we nu beneden een thermostaat hebben en die gans de beneden verdieping verwarmd omdat we 's morgens in de badkamer warmte willen. Hetzelfde probleem als we op het bureau zitten en eigenlijk in de living niemand is.
Edit: Zelf gevonden... http://www.elv.de/max-funk-heizungsregler-system.html
Nog info op http://energiedifferentiaal.blogspot.com/
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 17 sep 2012, 12:25, in totaal 2 gewijzigd.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Danfoss link is redelijk nieuw maar wel erg krachtig om je verwarming te regelen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 55 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hoi,
Ik heb een EIB systeem staan en zelf geplaatst
een touchscreen, CV sturing/rolluiken en licht.
Ben er tevreden mee dat ik hiervoor gekozen heb .
Nikobus, Cresto, er zijn er nog wel hebben het nadeel dat je slechts bij 1 leverancier terecht kan. Gaat die op de fles dan zit je er wel mee.
EIB heeft meer dan 100 aanbieders.
Het is mss niet de goedkoopste maar je hoeft je geen zorgen te maken als er iets met je leverancier gebeurt.
Wat de centrale CPU betreft waarvan hierboven sprake is, dat klopt, maar als de voeding bij EIB er aan gaat ligt ook je hele systeem plat.
Succes met je keuze.
Tom
Ik heb een EIB systeem staan en zelf geplaatst
een touchscreen, CV sturing/rolluiken en licht.
Ben er tevreden mee dat ik hiervoor gekozen heb .
Nikobus, Cresto, er zijn er nog wel hebben het nadeel dat je slechts bij 1 leverancier terecht kan. Gaat die op de fles dan zit je er wel mee.
EIB heeft meer dan 100 aanbieders.
Het is mss niet de goedkoopste maar je hoeft je geen zorgen te maken als er iets met je leverancier gebeurt.
Wat de centrale CPU betreft waarvan hierboven sprake is, dat klopt, maar als de voeding bij EIB er aan gaat ligt ook je hele systeem plat.
Succes met je keuze.
Tom