Van isdn naar voip / ISDN twin alternatieven

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
smurphy
Starter
Starter

Hi,

Ik heb nu volgende configuratie:

Twin van BGC met 4 msn's.
nr1: meestal doorgesch naar gsm.
nr2: meestal doorgesch naar gsm
nr3: faxnummer
nr4: privenummer

Isdn centrale C46e van Elmeg met 1 systeemtoestel en doorinterface verbonden met buitenpost (doorgesch nr GSM)

Internet via Telenetmodem, verbonden met Linksys router en een aantal switchen.

Ik heb me net een Fritzbox 7390 aangekocht en wil af van de twin/pstn kosten.
Graag had ik ook de isdncentrale behouden.

Om te testen heb ik bij weepee een account aangemaakt en dit proberen ingeven in de fritzbox, maar zonder success :-(

Account Nr: 15xxx
Wachtwoord voor webtoegang: h5xxxx
(http://weepeetelecom.eu/klanten)

SIP Username: 329909xxxxxx
SIP Password: h5adh2xxxxxxxxx

SIP SERVER: ssw8.brussels.weepee.org
STUN SERVER: stun0.weepee.org (indien noodzakelijk)

In Fritz mot ik volgende ingeven:

Internet telephone number: ????
User name: SIP Username ?
Password: als ik hier mijn gekregen password ingeef staan er maar 4 sterretjes ??
Registrar: heb hier weepee ingevuld
STUN server: stun0.weepee.org

Vraag is hoe ik deze overgang het beste doe, en met welke provider.

Voip is nieuw voor mij dus alle input is meer dan welkom.

Alvast bedankt

Update 10.56:

Testnummer werkt. In de advanced settings "ssw8.brussels.weepee.org" in proxy server ingegeven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3742 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Je stelt een aantal vragen, ik zal proberen ze één voor één te beantwoorden:

1) WeePee instellen

- activeer Advanced settings in de FritzBox System menu
- Internet telephone number: willekerig getal, maar dit dient als MSN voor jouw Elmeg C46e ISDN centrale.
- User name: WeePee SIP Username.
- Password: WeePee SIP password (let niet op het aantal sterretjes).
- Registrar: ssw8.brussels.weepee.org
- Proxy: leeg laten.
- STUN server: stun0.weepee.org (zou kunnen nodig zijn gezien je FritzBox geen extern IP krijgt, en je dus achter een firewall zit ?)

2) ISDN verbindingen

- verbind de FritzBox (via de Y-kabel) direct met het ISDN bakje van Belgacom (NT1) ... waar nu je centrale op staat.
- verbind de ISDN centrale met de So uitgang van de FritzBox.
- In de FritzBox jouw 4 Belgacom MSN's ingeven bij ISDN settings.
- Alle binnenkomende oproepen op de vaste lijn zullen nu aan de Elmeg worden doorgegeven (net alsof de centrale rechtstreeks op de NT1 staat).
- Alle buitengaande oproepen vanuit de Elmeg zullen door de FritzBox met de correcte MSN op de ISDN lijn gezet worden (net alsof de centrale rechtstreeks op de NT1 staat). Tenzij je dit "overluded" via de "dialing rules" of "dialing prefixen", waarmee je zelf een uitgaande lijn of MSN kan kiezen.
- Als je nu de WeePee lijn ook een "MSN" geeft (Internet telephone number), en deze MSN instelt op je Elmeg, gaan ook de binnenkomende oproepen op je ISDN centrale aankomen.
- Je kan ook de WeePee lijn één van de bestaande MSN's geven (dan moet je niets wijzigen in de Elmeg), en alle oproepen zullen op je ISDN centrale binnenkomen net alsof ze van de vaste lijn komen (de Elmeg zal het verschil niet merken).

3. Internetverbindingen

Ik zie dat je een TN modem hebt (ik neem aan de modem-only), en een Linksys router. Je hebt dus een aantal opties:
  1. de FritzBox (via een switch) direct op de TN modem, naast de Linksys. Dan gebruik je de FritzBox niet als router voor je LAN, maar hij krijgt wel een extern IP adres.
  2. de FritzBox aansluiten op de Linksys. Dit zou ik niet aanraden (intern IP, dubbele NAT, enz), tenzij je goed weg kan met port-forwarding, dmz, enz (met deze opstelling moet je wellicht ook STUN gebruiken, gezien FritzBox achter een firewall).
  3. Je linksys vervangen door de FritzBox. Hierbij gebruik je de complete functionaliteit van de FritzBox.
4. Nummers porteren

- Je kan alle nummers porteren naar WeePee (éénmalig 18 EUR per nummer), en je VDSL2 lijn laten overzetten naar "Internet zonder vaste lijn). en je vaste lijn opzeggen (correctie)
- Hiervoor moet je dan 4 SIP accounts aanmaken, en de bestaande msn's porteren.
- In de FritzBox kan je dan 4 SIP accounts instellen. Geef aan iedere account het correcte MSN bij "internet telephone number" (formaat: telefoonnummer zonder 0).
- Dan moet je niets wijzigen in de ISDN centrale. Je zal de overgang naar VoIP niet eens merken: vanaf een bepaald ogenblik zullen de gesprekken binnenkomen op je VoIP lijn, maar voor je ISDN centrale verandert er niets.

5. Doorschakelingen

Voor de doorschakeling heb je verschillende opties met voor- en nadelen.
  • doorschakelen via WeePee.
    Je kan bijvoorbeeld een forward account aanmaken, en de doorschakeling gelijktijdig (paralel) programmeren naar je SIP account en naar de GSM: wie het eerst opneemt ontvangt de oproep.
  • doorschakelen via de FritzBox.
    De Elmeg zal de binnenkomende oproep niet zien, (tenzij je paralel doorschakelt), en de lijnen blijven vrij.
  • doorschakelen via de Elmeg.
    Waarschijnlijk is dat jouw huidige configuratie. Dit heeft het nadeel dat de beide kanalen op de ISDN verbinding tussen FritzBox en Elmeg bezet zijn tijdens de doorschakeling. Nieuwe oproepen zullen niet aankomen op de Elmeg.
6. Low cost providers voor uitgaand

Last but not least: je kan naast WeePee, ook een aantal "low cost" providers instellen in de FritzBox.
- Via de kiesregels kan je dan uitgaande gesprekken routeren via de lowest cost route.
Dit zou een aanzienlijke besparing kunnen betekenen voor je GSM doorschakelingen (vb Internetcalls : gratis België vaste lijn, 3 cent/min België mobiel).
- Je zou ook nog eens kunnen overwegen om een Simbox aan te schaffen, of een 3G dongle (met voice), waardoor je GSM gesprekken via GSM uitgaan (afhankelijk van de tariefplannen: vb met MV bel je gratis naar andere MV nummers ...)

Ik hoop dat dit jouw vragen een beetje beantwoordt :).

Jouw grootste besparing zal komen van het abonnementsgeld voor de ISDN/TWIN (38 EUR/maand incl 2 bijkomende msn). Na 2 maand heb je al de porteringskosten terug verdiend.
Een bijkomende besparing komt van de goedkopere VoIP tarieven.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
smurphy
Starter
Starter

Bedankt voor je snelle en volledige uitleg :-)

Momenteel heb ik internet via Telenet en geen adsl (via isdn)
Is het dan nodig om de Fritz te verbinden met mijn Twin ? Of mag de Elmeg rechtstreeks op de Fritz?

Ik heb beetje schrik om de nummers over te zetten omdat ik beroepsmatig 24/24 moet beschikbaar zijn en wil zeker zijn dat alles naar behoren werkt.
Is het een goed plan om eerst mijn privenummer over te zetten via weepee (al dan niet met doorschakeling) en dit te testen op de elmeg, en dan al de rest overzetten ?

Belangrijkste is eigenlijk die 2 nummers die heel de tijd zijn doorgeschakeld naar GSM. Eens dit goed werkt kan ik beginnen proberen naar de beste instelling voor doorschakeling: via de Elmeg of rechtstreeks.

Als ik via weepee een forward account aanmaak, hoe zit het dan met de gesprekskosten ?
De mogelijkheid om ze paralel te laten verlopen spreekt me wel aan.

Via een 3g dongle is idd een oplossing waar ik nog niet aan had gedacht!! :-)

Denk dat ik idd de Linksys ga vervangen door de Fritz, om dingen zo simpel mogelijk te houden.

Bedankt alvast
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider
Te Koop forum

Ook deze tutorial kan je misschien helpen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=31605
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

smurphy schreef:Momenteel heb ik internet via Telenet en geen adsl (via isdn)
Is het dan nodig om de Fritz te verbinden met mijn Twin ? Of mag de Elmeg rechtstreeks op de Fritz?
Sorry, tekst hierboven aangepast.
De verbinding tussen de FritzBox en de TWIN is alleen voor telefonie. Als je die verbinding niet maakt zal de Elmeg zonder buitenlijn zitten :).
Dus voor Telefonie:
  • - Twin en FritzBox verbinden (met de Y-Kabel naar de DSL/TEL ingang van de FritzBox
    - Elmeg en FritzBox verbinden (via de So uitgang van de FritzBox)
En voor Internet:
  • - Telenet modem verbinden met LAN1 van de FritzBox
smurphy schreef:Ik heb beetje schrik om de nummers over te zetten omdat ik beroepsmatig 24/24 moet beschikbaar zijn en wil zeker zijn dat alles naar behoren werkt.
Is het een goed plan om eerst mijn privenummer over te zetten via weepee (al dan niet met doorschakeling) en dit te testen op de elmeg, en dan al de rest overzetten ?
Dat is een goed plan. Bespreek dit met Belgacom helpdesk op voorhand, zodat ze op de hoogte zijn dat je gewoon één nummer porteert, zonder de ISDN lijn op te zeggen. Als dit niet het hoofdnummer is van je aansluiting zou dit probleemloos moeten verlopen.

Als je dit geporteerd nummer instelt zoals hierboven beschreven zal de overgang probleemloos zijn (en transparant voor de Elmeg).
smurphy schreef:Belangrijkste is eigenlijk die 2 nummers die heel de tijd zijn doorgeschakeld naar GSM. Eens dit goed werkt kan ik beginnen proberen naar de beste instelling voor doorschakeling: via de Elmeg of rechtstreeks.
Als ik via weepee een forward account aanmaak, hoe zit het dan met de gesprekskosten ?
  • - De oproep naar GSM zal natuurlijk aan de geldende WeePee tarieven zijn (14 cent/min).
    - De paralelle doorschakeling naar je FritzBox is gratis (onnet).
Ik heb WeePee hier als voorbeeld genomen (omdat jij het over WeePee had).
Een alternatief is natuurlijk ook OVH (zie aparte topics). Vooral het forfait "ligne SIP Entreprise" aan 17.93€ per maand, inclusief onbeperkt bellen naar Belgsiche GSM) kan interessant zijn.
smurphy schreef: Denk dat ik idd de Linksys ga vervangen door de Fritz, om dingen zo simpel mogelijk te houden.
Goed plan. 2 routers achter mekaar is ver van ideaal. Je kan de Linksys nog altijd blijven gebruiken als switch of 2de wireless access point.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
smurphy
Starter
Starter

Aanvraag overzetting van 1 nummer is gedaan bij weepee.
Geert C.
Starter
Starter

dag
ik heb voor het ogenblik een ISDN twin lijn. Ik had (heb) die nodig ivm doorschakelen binnenkomende lijn naar mijn gsm.
Ik heb een Auerswald compact 4410 usb telefooncentrale. Hiermee integreer ik een privaat telefoon nummer , een praktijk nummer met mogelijkheid van doorschakelen naar een ander telefoon toestel. Daarbij zijn ook twee parlofoons geintegreerd, maw wanneer iemand aan een van de twee voordeuren aanbelt kan ik met de (draagbare of vaste) telefoon aannemen, praten en deur openen.
De philips isdn modem zorgt voor het draadloze internet. Voor de tv doe ik een beroep op telenet.
Het systeem is stabiel ( wat voor mij een must is).
De huurprijs van de twin lijn was me al lang een doorn in het oog. Nu heb ik vernomen wat eigenlijk te verwachten was nl dat dat type isdn lijn over hooguit enkele jaren zal" uitdoven " . Twee redenen dus om te zien naar alternatieven.

+ Een adsl lijn met FritzBox 7390 ?
+ Analoge lijn met VOIP met andere type telefooncentrale en/of passende set met verschillende draagbare telefoons?

Wie kan helpen?
Met vriendelijke groete
Geert.C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Er zijn zoveel mogelijkheden, alles afhankelijk van je wensen ....

1. Wat betreft Internet, verzorgd door een philips isdn modem.
Bedoel je nu echt dat je internet nog via ISDN gaat, met andere woorden een inbel verbinding (snelheid 128k) ?
Of bedoel je dat je nu ADSL hebt (over ISDN) ???
Welk Internet abbo heb je ? Welke snelheden ?

Ik zou dus al beginnen met uit te kijken naar een betere maar goedkopere Internet formule, aangepast aan wat je nodig hebt. Nu betaal je waarschijnlijk voor Internet Maxi (€44.95), en je snelheid is maximaal 12/0.5
Met VDSL2 kan je voor Internet Start gaan (€24.95), met een snelheid van 30/1.5, of voor Internet Comfort (€34.05) voor 30/2.5. Of bij een andere provider (VDSL2 of Telenet).

2. Wat betreft telefonie
Je ISDN abbo kan je volledig uitsparen (€35 per maand) als je naar VOIP overgaat.
Maar gezien je volledig geintegreerde binneninstallatie (ISDN centrale, met parlefoons) zou ik je de FritzBox 7390 aanraden.
Je kan je telefoonnummers porteren naar een VoIP provider, en je bestaande Auerswald op de FritzBox aansluiten (in plaats van op de TWIN). Op die manier behoudt je de huidige set-up, maar gaan de gesprekken via Internet.
Zie ook de topic Van ISDN naar VOIP
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik had (heb) die nodig ivm doorschakelen binnenkomende lijn naar mijn gsm
Ik weet niet wat de doorschakelkosten zijn die aangerekend worden bij ISDN (heb nooit ISDN gehad), maar ik schakel zelf door via mijn FritzBox 7390 (heb er een vast BGC-nummer, een gratis verkregen iTalknummer (nu niet meer te krijgen :angel: ) en een Weepee-nummer (ooit aangeschaft voor de organisatie van een event in het verenigingsleven).

Het doorschakelen lukt prima, maar ik heb nog nooit in detail naar de kosten gekeken. Vermoedelijk kan het goedkoper via zogenaamde Betamax-klonen ( ik heb nog nooit de tijd genomen om dat uit te zoeken)
Daarbij zijn ook twee parlofoons geintegreerd
Als je je bestaande ISDN "achter" je Fritzbox zet, blijft deze functionaliteit, ttz. deze van je centrale (doorschakelen, deur openen,...)
Voor de tv doe ik een beroep op telenet.
Deze kost kan waarschijnlijk ook uitgespaard worden door een VDSL met BGC-TV?
Het systeem is stabiel ( wat voor mij een must is)
Hier komen we tot een heet :-) hangijzer bij veel mensen met koud 8) :-) watervrees...

Als je maar "amateur" bent, zoals ikzelf en vermoedelijk ook de poster, is er behoudens de info op dit forum, weinig te vinden bij de officiële kanalen van Belgacom, Telenet,...
Zijn er forum-leden die voor de poster een ** stappenplan ** willen uit tekenen - of aan huis gaan depanneren?

Wanneer de switch van ISDN naar VDSL, wanneer nummers te porteren naar weepee, wanneer, ...

Als je als huisarts of kleine zelfstandige plots onbereikbaar bent, heb je toch wel een probleem.

[Mod Edit] deze posts samengevoegd met de reeds bestaande topic (Van ISDN naar Voip) gezien het precies over hetzelfde gaat
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Goofie schreef:Ik weet niet wat de doorschakelkosten zijn die aangerekend worden bij ISDN (heb nooit ISDN gehad), maar ik schakel zelf door via mijn FritzBox 7390 (heb er een vast BGC-nummer, een gratis verkregen iTalknummer en een Weepee-nummer)
- De doorschakelkosten naar GSM via de ISDN lijn zijn dezelfde als voor PSTN vaste lijn (Classic)
- Als je doorschakelt via i-Talk betaal je natuurlijk het "I-Talk Classic" tarief: 8 cent connectie + 10.98/min (Proximus) tot 12.14/min (Base).
- Als je doorschakelt via WeePee betaal je het WeePee tarief: 2 cent connectie + 14 cent/min

Bij Betamax (vb Internetcalls) is het nu 3cent/min (of zelfs minder: vb FreeVoipDeal 0.6 cent/min), en géén setup kost.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Goofie schreef:
Het systeem is stabiel ( wat voor mij een must is)
Hier komen we tot een heet :-) hangijzer bij veel mensen met koud 8) :-) watervrees...
Zijn er forum-leden die voor de poster een ** stappenplan ** willen uit tekenen - of aan huis gaan depanneren?
Wanneer de switch van ISDN naar VDSL, wanneer nummers te porteren naar weepee, wanneer, ...

Als je als huisarts of kleine zelfstandige plots onbereikbaar bent, heb je toch wel een probleem.
- Stappenplan: de tutorial van Goz is al een goed stappenplan om over te gaan van klassieke telefonie naar VoIP. Hoewel niet specifiek voor ISDN, zijn de stappen wel gelijk.
- Aan huis gaan depanneren ... haha, dat zou ik wel zien zitten (hoeveel mag een gepensioneerde nog bijverdienen? :-D)

Ik begrijp inderdaad dat een huisarts bijvoorbeeld 100% bereikbaar moet zijn.
Er zijn enkele mogelijkheden
  • - één PSTN lijn houden, andere nummers (ISDN) overzetten naar VoiP.
    - een doorschakeling bij de ISP naar GSM na ingestelde tijd: als de VoIP eruit ligt, of er antwoordt niemand, komen oproepn op GSM
    - een paralelle doorschakeling naar GSM + VoIP. Zowel GSM als de VoIP lijn bellen altijd, oproep kan beantwoord worden door beide.
Een stappenplan voor overschakeling ISDN > VoIP via een FritzBox staat eigenlijk al in een eerdere post beschreven. Beknopt komt het hierop neer:
  1. FritzBox aansluiten tussen de NT1 en de bestaande ISDN installatie. Er verandert niets aan telefonie: De FritzBox geeft alles van de vaste lijn (ISDN) door op zijn ISDN uitgang (So) naar de bestaande installatie.
  2. Voip accounts aanvragen en instellen. Dit kan dan uitvoerig getest worden.
  3. Als alles goed werkt, nummers porteren. Voor de ISDN centrale wijzigt er niets: alle oproepen komen nu binnen via VoIP, maar de ISDN centrale achter de FritzBox merkt daar niets van.
Geert C.
Starter
Starter

philippe_d schreef:Er zijn zoveel mogelijkheden, alles afhankelijk van je wensen ....

1. Wat betreft Internet, verzorgd door een philips isdn modem.
Bedoel je nu echt dat je internet nog via ISDN gaat, met andere woorden een inbel verbinding (snelheid 128k) ?
Of bedoel je dat je nu ADSL hebt (over ISDN) ???
Welk Internet abbo heb je ? Welke snelheden ?

Ik zou dus al beginnen met uit te kijken naar een betere maar goedkopere Internet formule, aangepast aan wat je nodig hebt. Nu betaal je waarschijnlijk voor Internet Maxi (€44.95), en je snelheid is maximaal 12/0.5
Met VDSL2 kan je voor Internet Start gaan (€24.95), met een snelheid van 30/1.5, of voor Internet Comfort (€34.05) voor 30/2.5. Of bij een andere provider (VDSL2 of Telenet).

2. Wat betreft telefonie
Je ISDN abbo kan je volledig uitsparen (€35 per maand) als je naar VOIP overgaat.
Maar gezien je volledig geintegreerde binneninstallatie (ISDN centrale, met parlefoons) zou ik je de FritzBox 7390 aanraden.
Je kan je telefoonnummers porteren naar een VoIP provider, en je bestaande Auerswald op de FritzBox aansluiten (in plaats van op de TWIN). Op die manier behoudt je de huidige set-up, maar gaan de gesprekken via Internet.
Zie ook de topic Van ISDN naar VOIP

Dag,
ik kan je geruststellen , voor mijn internet maak ik gebruik van ADSL( dat voldoet in snelheid) . Het abonnement bij Scarlet voor onbeperkte download volumes kost me 29 euro per maand ( wat aanvaardbaar is )

Wat betreft telefonie: het isdn abonnement zou ik dan kunnen opzeggen. Kan ik dan een pack Internet telefoon van Scarlet aanschaffen? VDSL2 en Scarlet box http://www.scarlet.be/nl/packs/internet-telefonie/
Hoe zit het met de materiële lijn, moet er een klassieke lijn gelegd worden of kan de bestaande verbinding (ISDN twin) gebruikt worden ?
Ik vermoed dat mijn digitaal toestel vervangen zal moeten worden naar een analoog toestel.
Met vriendelijke groeten van Geert C. met weinig technische bagage :-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als je een pack neemt (VDSL + telefonie) van Scarlet
- dan zal heel waarschijnlijk je bestaande TWIN lijn gebruikt worden voor VDSL2, en je ISDN valt weg. Als je dat zelf niet kan doen, zal Belgacom komen (betaalde interventie) om een analoog aansluitpunt te plaatsten, en je TwinBox af te schakelen.
- dan zal je Telefonie via VoIP komen op de SarletBox, waarop je inderdaad één analoog toestel (=één nummer) kan aansluiten. Je bestaande ISDN centrale kan niet meer gebruikt worden.
Geert C. schreef:Ik vermoed dat mijn digitaal toestel vervangen zal moeten worden naar een analoog toestel.
Deze vraag begrijp ik niet. Je sprak in je vroegere post niet over "een digitaal toestel" maar een "Auerswald ISDN centrale met verschillende nummers en geintegreerde parlefoons" ?
Geert C.
Starter
Starter

Ik ben nog altijd niet mee hoor :-( . Welke telefoonlijn dien ik te huren indien ik de optie neem om mijn telefoonnummers te porteren naar een VoIP provider, en mijn bestaande Auerswald op de FritzBox aan te sluiten (in plaats van op de TWIN). Moet ik 2 lijnen huren ivm de doorschakelfunctie naar mijn gsm? Of kan het inderdaad met de Scarletformule http://www.scarlet.be/nl/packs/internet-telefonie/ ?

We hebben de optie genomen 1 telefoontoestel te gebruiken voor privédoeleinden. Dat toestel is aangesloten op de digitale tak van de telefooncentrale.
De andere telefoontoestellen ( 2 vaste 1 draagbare) zijn voor praktijkdoeleinden en parlofonie. Dit zijn gewone analoge toestellen.
Mvg
Geert
smurphy
Starter
Starter

Het overzetten van 1 nummer is ondertussen gelukt en werkt.
Bij mijn vraag om de ovirige 3 nummer over te zetten aan weepee werd gevraagd om een siptrunk aan te maken.
Ook dat is ondertussen gebeurd. In mijn account bij weepee zie ik dat 2 nummer zijn overgezet, nog 1 is pending.
Sinds vandaag is mijn isdnlijn/twin uitgevallen en kan ik dus geen gesprekken meer ontvangen.
Ik heb geprobeert om de siptrunk gegevens in de firtzbox in te geven maar dit schijnt niet te werken. Als ik naar een nummer bel krijg ik eenstem: er zijn werken aan onze telefooninstallatie :-(

Graag advies over de instellingen van een sip trunk in de fritzbox aub.

Alvast bedankt
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Een SIP trunk aanmaken in de FritzBox is m.i. niet mogelijk. Volgens mij heb je 2 opties:
  • ofwel kiezen voor de WeePee hosted PBX.
  • ofwel meerdere SIP accounts aanmaken in de FritzBox.
De laatste optie lijkt mij het meest voor de hand liggend:
  • - Maak 4 gewone SIP accounts aan bij WeePee (kan je on-line doen) (*)
    - Stel deze 4 accounts in op jouw FritzBox
    - Vraag aan WeePee om jouw 4 oude Belgacom nummers te porteren naar deze 4 SIP accounts. Dit laatste is dus dringend als je bereikbaar wil blijven. Bel eventueel hun "noodnummer"
(*) In je eerste bericht had je het over 2 nummers die (bijna) permanent doorgeschakeld worden naar een GSM. Maak hiervoor beter 2 "forward-accounts" aan, waarnaar je deze 2 nummers porteert. Je kan deze dan altijd laten forwarden naar je GSM, of naar een SIP account, of naar beide.

Als je nu jouw bestaande ISDN installatie aansluit op de So-bus van de FritzBox (in plaats van op de Twin), dan zal alles precies werken zoals gisteren ...

PS
Waar is het hier misgelopen? Ik had toch een redelijk gedetailleerd stappenplan gepost als antwoord op je eerste vraag :-(
smurphy
Starter
Starter

Ja hoor, je uitleg was zeker duidelijk, maar ik kreeg mail van weepe en daaruit heb ik begrepen dat ik geen 4 nummers op 1 sip account kon hebben en werd aangeraden om een sip trunk aan te maken. Ik heb een paar keer over en weer gemaild maar echt duidelijk in hun communicatie waren ze niet hoor :-(
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een sip trunk is wat ik heb : alles komt toe in één SIP account, en je moet daar zelf je nummers "uit plukken". Dat is enkel nodig als je een eigen VoIP server hebt. De makkelijkste manier is zoals Philippe het zei. Met wie heb je gesproken bij WeePee?

Mocht je problemen hebben ivm VoIP, dan zullen onze VoIP-guru's (met Philippe op kop als het gaat in de combinatie VoIP + Fritzbox) jouw vragen zeker correct kunnen beantwoorden!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
smurphy
Starter
Starter

Dit zijn de mails van weepee:

Beste,

Ik heb uw aanvraag voor overdracht van onderstaande nummers goed ontvangen waarvoor dank.

024xxxxxx
022xxxxxx
022xxxxxxx

De aanvraag is in verwerking.
Zodra ik bevestiging heb van de datum van portatie informeer ik u hierover.

De account 156xx waaraan gevraagd wordt een nummer te koppelen heeft al een nummer gelinkt.
Aan een gewone sip account kan maar 1 nummer gekoppeld worden. U kan wel meerdere accounts naast mekaar gebruiken, de belwaarde ervan kan worden gebundeld.

Kan u nog aangeven aan welke account(s) de 3 te porteren mogen komen te zitten?

Vriendelijke groet,
Suzy

Beste Steven,

Per nummer heb je inderdaad een apart sip account nodig.
Als je de nummers zou gaan distribueren via pbx, een trunk waar alle nummers samen aan kunnen.

Vriendelijke groet,
Suzy

--

Beste,

Ik ga de nummer idd gebruiken met een Fritzbox PBX.

Wat is het verschil tussen een sip account en een sip trunk?

---

Een sip account heeft standaard 4 kanalen beschikbaar.
Een trunk biedt initieel 30 kanalen.

Met je pbx heb je dus een trunk nodig waar dan alle desbetreffende nummers aan kunnen komen.

Suzy

---

De nummers worden per 25/09 geporteerd.

Koppeling met trunk 15820 is gebeurd. De belwaarde van de trunk en account 15618 zit voortaan gebundeld onder pro account 1210. Je hebt dat nummer verder niet nodig, wordt alleen gebruikt in communicatie omtrent de belwaarde.

Het verzilveren van de voucher hoef je nu nog maar op 1 van beide accounts te doen om beschikbaar te hebben voor beiden.

Vriendelijke groet,
Suzy
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Aan een gewone sip account kan maar 1 nummer gekoppeld worden. U kan wel meerdere accounts naast mekaar gebruiken, de belwaarde ervan kan worden gebundeld.
Dus een misverstand ... gezien jij WeePee gevraagd hebt om de 3 nummer aan één SIP account (trunk) toe te voegen (wat niet de bedoeling was).

Dit moet je zo snel mogelijk rechtzetten. Ik zou dus het volgende doen:
  • - bestaande SIP account 15618, gelinkt aan je éérste nummer: is OK (SIP1)
    - 3 nieuwe "SIP accounts" aanmaken (online) en activeren: SIP2, SIP3, SIP4.
    - deze 3 accounts toevoegen in je FritzBox.
    - 2 nieuwe "forward accounts" aanmaken (online): FWD1, FWD2
    - deze 5 accounts toevoegen aan je PRO account 1210 (mail naar WeePee)
    - telefoonnummer 2 porteren naar SIP2 (mail naar WeePee)
    - telefoonnummer 3 porteren naar FWD1 (mail naar WeePee)
    - telefoonnummer 4 porteren naar FWD2 (mail naar WeePee)
    - FWD1 forwarden naar GSM1 + SIP3 (on-line)
    - FWD2 forwarden naar GSM2 + SIP4 (on-line)
Het komt dus hierop neer:
* In de FritzBox zijn 4 SIP accounts ingesteld (met je 4 nummers).
* Je 2 eerste nummers komen rechtsreeks op deze SIP accounts (SIP1, SIP2).
* Je 2 andere nummers komen op de FWD account, en worden geforward naar GSM + FritzBox (SIP3, SIP4).

Als je nu in de FritzBox, onder "Internet Telephone number" deze 4 SIP accounts het nummer geeft van je 4 vroegere ISDN MSNs (formaat: telefoonnummer zonder 0), dan zullen deze oproepen door jouw ISDN centrale behandeld worden alsof ze uit de Twin zouden komen.

Sorry als het wat ingewikkeld klinkt, maar als jij (stap vooor stap) deze accounts aanmaakt, en Suzy de nummers linkt ... dan heb je morgen weer telefooon.
krisken
userbase crew
userbase crew

Mocht het niet werken, geef dan even een gil.
Zal kijken of ik het kan oplossen voor jou. Desnoods bel ik wel even met Suzy :)

Telefonie = EDPnet + OVH
smurphy
Starter
Starter

Alles uitgevoerd zoals je aangeeft in vorig bericht. Waarvoor dank !!

Vraag me nu af of het nodig is om 2 afzonderlijke FWDaccounts aan te maken daar de beide nummer doorschakelen naar 1 gsmnummer?

Wat is het verschil in doorschakelen via weepee en een doorschakeling instellen in de Fritzbox?

Bedankt.
krisken
userbase crew
userbase crew

Grote verschil zit hem er voornamelijk in dat als je internet verbinding er uit ligt, je met die 2 nummers nog steeds bereikbaar bent via jouw GSM (aangezien doorschakeling bij WeePee gebeurd, niet op jouw fritz).

Telefonie = EDPnet + OVH
smurphy
Starter
Starter

Tkx Kris.

Ik zie dat jij Freepbx gebruikt. Ik heb een synology ds412+ waar asterix kan op draaien, dus ook Freepbx. Is dat de moeite om via die weg te werken?
Denk dan wel dat ik mijn isdncentrale naar het (gratis) containerpark mag doen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

smurphy schreef:Vraag me nu af of het nodig is om 2 afzonderlijke FWDaccounts aan te maken daar de beide nummer doorschakelen naar 1 gsmnummer?
Toch wel.
a) gezien je géén 2 telefoonnummers kan linken aan één (gewone) SIP account.
b) indien doorschakeling niet actief is, komen ze afzonderlijk binnen op je Fritz/Emmeg EC46e, en kan je ze dus afzonderlijk managen (vb 2 verschillende voicemails)
smurphy schreef:Ik heb een synology ds412+ waar asterix kan op draaien, dus ook Freepbx. Is dat de moeite om via die weg te werken?
Dat kan altijd, maar ik ging ervan uit dat je de volledige huidige opzet, incl binnencentrale/deurposten wilde behouden, na de overgang van ISDN > VoIP.
De overgang van je huidige set-up naar free pbx is een volgende grote stap, waarmee ik zou wachten tot alles stabiel loopt.
smurphy schreef:Denk dan wel dat ik mijn isdn centrale naar het (gratis) containerpark mag doen?
Je mag die ook naar hier brengen :-D .
smurphy
Starter
Starter

Reaktie van Suzy:

De nummers kunnen niet én aan deze account én aan een fwd account.
Je doorschakeling bij no reply kan je instellen in je Fritzbox.

Vriendelijke groet,
Suzy

Ik volg niet meer :-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Natuurlijk niet
Je moet die ganse SIP trunk annuleren (dus die 3 nummers terug laten loskoppelen van die SIP trunk)
smurphy
Starter
Starter

Sinds vandaag werken nu alle nummer :-) Ook het doorschakelen via de FB werkt.
krisken
userbase crew
userbase crew

Congrats :)

Telefonie = EDPnet + OVH