Fritz!Box 7390 - Telefooncentrale

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Ik ben vandaag jarig. Ja, ja, op de beruchte 9/11.
Maar dit terzijde :wink:

Een aantal mensen probeerden me vandaag te bellen (om me gelukkige verjaardag te wensen). Maar dit lukte niet zo goed. Blijkbaar werkt onze telefoon boven (op de bureau), sinds ik alles heb overgeschakeld op de Fritz!Box 7390, nog niet goed.

Korte situatie schets:
1. Mijn inkomend WeePee VOIP signaal komt binnen op de Fritz!Box 7390 in de woonkamer. Dit werkt.
2. Er is een analoge telefoon aangesloten op de Fritz!Box. Hier werkt de VOIP ook.
3. Dit inkomend telefoon signaal wordt doorgestuurd (via de ingebouwde telefooncentrale van de Fritz!Box 7390) naar de TipTel 280 VOIP Telefoon (in de bureau) boven. Dit werkt niet. De telefoon rinkelt. Ik neem op, maar de spraak is vervormd (totaal niet verstaanbaar). Zou dit aan één of andere (niet geselecteerde) "spraak codec" kunnen liggen ? Of staat er iets anders nog verkeerd ingesteld ?

Setup:
1. In de Fritz!Box heb ik bij "Telephony Devices" een "TipTel 280" device aangemaakt (**620) - zie bijlage
2. In de TipTel 280 heb ik onder Account 2 volgende instellingen ingevuld (of default) staan - zie bijlage

Wie onder jullie heeft ervaring (met deze ingebouwde telefooncentrale in de Fritz!Box 7390) ?
Of kan me wat verder op weg helpen.

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
TipTel 280.JPG
(240.76 KiB) Nog niet gedownload
FritzBox.JPG
(49.71 KiB) Nog niet gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Gelukkige verjaardag!

Geen idee hoe die Tiptel werkt, maar de FB 7390 is ook een prima DECT basisstation. Je kan jezelf een mooi DECT handset cadeau doen voor in je bureau. De Siemens gigaset toestellen zijn zeker compatibel, en je hoeft dus enkel een losse handset aan te kopen :)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de wensen :-)

DECT wens ik niet te gebruiken.

Die Tiptel 280 IP is een fantastisch toestel.

En werkte vroeger prima samen met mijn Siemens Gigaset SX762 VOIP modem.
Die toen het WeePee VOIP signaal (via ingebouwde telefooncentrale) doorstuurde.

Nu heeft die Tiptel 280 IP wel een firmware (alias software) update uitgevoerd.
Toen ik hem op de Fritz!Box aansloot. Maar of dat hier iets mee te maken heeft ?

Ik zal eens met die spraak codecs instellingen spelen.
Misschien krijg ik zo het signaal in orde.

Uitbellen met de TipTel 280 IP op de andere account (sip account 1) lukt wel perfect.
Het is de inkomende (en doorgestuurde) lijn die niet goed werkt (op sip account 2).

Groetjes,
Gent32m.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ga eens naar het menu Telephony > Own Telephone Numbers > Voice Transmission
Hier zie je een lijst van alle gevoerde gesprekken, inkomend en uitgaand, gesorteerd per SIP account, met de transmission details (codec, packet loss, jitter, enz).
- Kijk eens welke Codec er gebruikt werd bij de gesprekken die je "goed" vond (uitgaand), en welke Codec er gebruikt werd bij de gesprekken die je "slecht" vond (binnenkomend).
- Het zou kunnen gebeuren dat de FritzBox bij de inkomende gesprekken (WeePee) een transcodering moet doen naar de Tiptel, en daarbij kwaliteit verloren gaat ?

Mogelijke oplossingen:
  • - ander codec voor binnenkomende gesprekken (ticket naar WeePee Support) ?
    - codec aanpassen in Tiptel ?
    - 2 SIP account maken in de Tiptel (620, 621) zodat je aparte settings kan gebruiken voor uitgaand en inkomend ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag Philippe_d.

De Tiptel 280 IP ondersteunt de spraak codex G.722-HD (dit is HD audio).
Wanneer deze codec in de lijst opgenomen is, is de spraak verstoord.

In de FritzBox merk ik (bij Voice Transmission) dat vooral de codex G.711 gebruikt wordt.
Dit komt (vermoed ik) overeen met PCMU / PCMA in de TipTel 280 IP.

De spraak codec G.723 (G.723_53 en G.723_63) worden niet meer gebruikt. Deze zijn vervangen door de G.726 codec. Van de G.726 codec wordt vooral de 32 kbit/s versie het meest gebruikt (dus G.726_32)

Ik heb in de TipTel 280 IP volgende spraak codecs ingesteld (in deze volgorde):
G.729
G.726_32
PCMU (G711u)
PCMA (G711a)

De telefonie werkt terug ok nu.

Edit: Het is wel vreemd dat G.722 niet werkt. WeePee ondersteunt deze codec nochtans (g729, g723, speex, ilbc, gsm, g711, g726, g722, h264, h263)

Groetjes,
Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

De Codec waarmee de Tiptel met de FritzBox praat, is niet noodzakelijk dezelfde als de Codec waarmee de FritzBox met WeePee praat. Met andere woorden: de instellingen in de Tiptel zijn voor de "interne" gesprekken ....

Wat betreft G722-HD
Deze codec heeft volgens mij alléén zin als je end-to-end een gesprek met deze HD kwaliteit kan voeren.
Gezien WeePee (en andere VoiP providers) alle gesprekken vanuit het openbare telefoonnet aankrijgt in G711, moeten ze dus "transcoderen" als jij met hen de G722-HD gebruikt.
  • - er is dus geen voordeel, want je krijgt toch geen HD kwaliteit met je gesprekspartner.
    - de transcodering is meer een nadeel, vergt tijd/resources en dus kan hier kwaliteit verloren gaan.
Ook gesprekken van WeePee naar WeePee zijn niet end-to-end. Deze gaan ook "heen-en-terug" via hun externe partner (wettelijke verplichting afluistermogelijkheid) en worden dus ook naar G711 omgezet.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Philippe heeft gelijk. Je kan beter enkel G711-Alaw instellen als codec, deze gaat je de beste kwaliteit geven. Alle andere codecs zijn overbodig.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag philippe_d,

Die G.722-HD heeft inderdaad niet veel zin. Bij mijn account 1 (naar Jumblo) staat die nog geselecteerd. Maar als ik jouw redenering volg, heeft dit ook niet veel zin waarschijnlijk. Vermoedelijk is zo een G.722-HD codec enkel interessant wanneer je intern (binnen een bedrijf of netwerk) naar zulke Tiptel VOIP telefoon toestellen belt ?

Dag VOiD,

De G711 wordt het meest gebruikt. Maar dit is niet de enige codec. In de FritzBox (onder Voice Transmission) komen volgende spraak codecs voor: G.711 (gebeld met GSM van vriendin), G.729a (mijn ouders die me opbelden), G.726-32 (intern bellen naar Tiptel IP 280 vanaf analoog toestel in de woonkamer).

Die andere codecs hebben dus wel degelijk nog zin.

De codec volgorde sorteer ik waarschijnlijk best van "hoogste kwaliteit" codec (bovenaan) naar "lagere kwaliteit" codec (onderaan). Ik veronderstel ergens dat G.729 hoger is in kwaliteit dan G.726_32 en G.726_32 hoger dan PCMU (G711u) en PCMA (G711a).

Maar ben dit niet zeker.
Zou ik eens moeten opzoeken.

Alvast bedankt voor de feedback.

Groetjes,
Gent32m
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Neen je trekt verkeerde conclusies. Je ziet andere codecs omdat deze genegotieerd worden tussen de eindpunten. G.729 of G.726 zijn slechter dan G.711 omdat hier compressie toegepast wordt.

Geloof me, stel enkel G.711 a-law (geen u-law da's voor de VS en Japan) in en je zult de beste kwaliteit hebben (algemeen bekeken).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag VOiD,

Ik heb de codec volgorde als volgt ingesteld:
PCMA (G711a)
PCMU (G711u)
G.726_32
G.729

PCMA staat dus nu als eerste vermeld.
De overige codecs laat ik erin staan (veel kwaad kan dit niet).

Bedankt voor het advies.

Groetjes,
Gent32m
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”