Gratis wifi-netwerk op Pukkelpop
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Het Pukkelpop-festival krijgt dit jaar gratis draadloos internet. Telecomoperator Belgacom voorziet drie wifi-hotspots die gratis toegankelijk zijn voor alle festivalgangers.
Bron: http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20120813_032
Bron: http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20120813_032
- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
handig als je een gsm hebt zonder wifi 

- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
9000 wifi-sessies op een festival met 60 000 mensen, ik denk dat ge veel chance moet hebben om er op te geraken dan 
Belgacom zet echt wel ten volle in op Pukkelpop dit jaar. Wifi hotspots, meer mobiele masten (en prioriteit aan sms en internet wegens bandbreedteverschil ten opzichte van bellen), een noodapp om meteen familie en vrienden te kunnen waarschuwen bij problemen (ongeacht welke provider). Ze nemen precies de commentaar van vorig jaar ter harte, als enige provider. Knap van hen!
De kans dat er dit jaar weer zo een storm overkomt is wel klein natuurlijk en het dichte telefoonnetwerk was lang niet het enige dat misliep.
Voor sommigen is het nooit goed, als je er persé gebruik van wilt maken houd niemand je tegen om een toestel met wifi te gaan halen
Binnenkort komen ze met 4G, ga je dan ook lopen zagen "handig als je een toestel hebt zonder 4G
" 

Belgacom zet echt wel ten volle in op Pukkelpop dit jaar. Wifi hotspots, meer mobiele masten (en prioriteit aan sms en internet wegens bandbreedteverschil ten opzichte van bellen), een noodapp om meteen familie en vrienden te kunnen waarschuwen bij problemen (ongeacht welke provider). Ze nemen precies de commentaar van vorig jaar ter harte, als enige provider. Knap van hen!
De kans dat er dit jaar weer zo een storm overkomt is wel klein natuurlijk en het dichte telefoonnetwerk was lang niet het enige dat misliep.
solid-killer schreef:handig als je een gsm hebt zonder wifi

Binnenkort komen ze met 4G, ga je dan ook lopen zagen "handig als je een toestel hebt zonder 4G

- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
ipad meenemen hé mannekesolid-killer schreef:handig als je een gsm hebt zonder wifi

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
@honda4life: Weet je gelijk waar je moet zijn om tentjes leeg te halen.
- honda4life
- Moderator
bij de tentsletjes natuurlijk 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
En zelfs dat wil ik eerst nog wel eens zien... 3000 sessie op één AP ?MClaeys schreef:9000 wifi-sessies
- honda4life
- Moderator
natuurlijk zijn dit geen bbox-en 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
opbouwbare AP's met verschillende radios: nooit van gehoord ?r2504 schreef:En zelfs dat wil ik eerst nog wel eens zien... 3000 sessie op één AP ?MClaeys schreef:9000 wifi-sessies
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik begrijp die reactie niet echt. Wat zijn gebruikers met onbeperkt vast volume als ze geen harde schijven hebben met een onbeperkte ruimte? Wat zijn mensen die een allergie hebben voor noten, met pindakaas? Zij die er gebruik van kúnnen maken, zullen het gebruiken. 't Is niet omdat sommige mensen nog met een telefoon van 10 jaar geleden rondlopen, dat dit aanbod een maat voor niets is.solid-killer schreef:handig als je een gsm hebt zonder wifi
-
- Deel van't meubilair
Verschillende radio's... leuk als je spectrum maar 3 niet-interferende kanalen heeft (en je hebt zo ie zo al 3 AP's).silencer schreef:opbouwbare AP's met verschillende radios: nooit van gehoord ?
Maar stel nu dat ieder AP 3 radio's heeft (dan spreken we eigenlijk over 9 AP's)... da's nog 1000 clients per AP.
Ik wil wel eens weten welke apparatuur dit is dan...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Dat zijn dan meestal ook geen omni-directionele antennes, maar gerichte antennes die slechts een klein gedeelte coveren, dan moet je er enkel op letten dat de aanliggende gebieden niet dezelfde channels gebruiken. Overigens aangezien de antenne's allemaal tot dezelfde AP behoren kunnen ze op hetzelfde kanaal uitzenden want of dat nu via de ene of de andere antenne binnenkomt, de routing-software is toch van alles voor die AP op de hoogte.
Wireless network design is een hele industrietak op zijn eigen, hoogst professioneel en ook erg duur als je het goed gedaan wilt hebben. In fabriekshallen wordt er meer en meer met draadloze signalen gewerkt en op grote bedrijven is het bijna een must om een professional in dienst te hebben die enkel hiermee bezig is.
*edit* Enkele voorbeelden van complexe WIFI-layouts:

*edit2* Nudat ik het artikel daadwerkelijk gelezen heb lijkt het mij niet eens zo een complexe setup, het zijn gewoon 3 zones waar er access is (en zoals ik het bericht lees, 9000 users per zone), geen overlap tussen de zones.
Wireless network design is een hele industrietak op zijn eigen, hoogst professioneel en ook erg duur als je het goed gedaan wilt hebben. In fabriekshallen wordt er meer en meer met draadloze signalen gewerkt en op grote bedrijven is het bijna een must om een professional in dienst te hebben die enkel hiermee bezig is.
*edit* Enkele voorbeelden van complexe WIFI-layouts:

*edit2* Nudat ik het artikel daadwerkelijk gelezen heb lijkt het mij niet eens zo een complexe setup, het zijn gewoon 3 zones waar er access is (en zoals ik het bericht lees, 9000 users per zone), geen overlap tussen de zones.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 103 keer
Goh op werchter ging het wel hoewel er daar zeker geen 9000 tegelijk opzaten.9000 wifi-sessies op een festival met 60 000 mensen, ik denk dat ge veel chance moet hebben om er op te geraken dan
Hoewel ze inzetten op data en sms heb ik nog nooit deftig kunnen surfen op een festival...(als je m.facebook open krijgt mag je van een uitzondering spreken)
-
- Deel van't meubilair
Je vergeet wel de omstandigheden... op Pukkelpop staan geen muren (maar heb je open veld) laat staan dat je om de 10m een antenne kan plaatsen !Mathy schreef:Dat zijn dan meestal ook geen omni-directionele antennes, maar gerichte antennes die slechts een klein gedeelte coveren
Aangezien men spreekt over 3 AP's is het ook duidelijk dat men niet voor dergelijke setup kan gaan.
-
- Elite Poster
*edit* Mijn uitleg weggedaan voor dit:
Een controller die er duidelijk voor geschikt is:
http://www.merunetworks.com/products/ha ... c5000.html
Deze controller stuurt dan meerdere AP's aan via een zgn control channel.
Een high-density AP:
http://www.merunetworks.com/products/ha ... p433e.html
Voor de liefhebbers: Cisco heeft ook zo een producten maar zij plaatsen in hun marketing documenten geen aantallen gebruikers. 1 ding hebben ze allemaal gemeen, ze werken met externe directionele antenne's om zo interferenties te beperken.
*edit2* Een leuke whitepaper gevonden van Cisco, het brengt het probleem en mogelijke oplossing in kaart maar ik heb de indruk dat er nogal voorzichtig gesproken wordt wat mij doet vermoeden dat de Cisco producten voor dit doelpubliek niet echt op niveau zitten.
http://www.cisco.com/en/US/prod/collate ... 674354.pdf
Een controller die er duidelijk voor geschikt is:
Een high-density AP:
Voor de liefhebbers: Cisco heeft ook zo een producten maar zij plaatsen in hun marketing documenten geen aantallen gebruikers. 1 ding hebben ze allemaal gemeen, ze werken met externe directionele antenne's om zo interferenties te beperken.
*edit2* Een leuke whitepaper gevonden van Cisco, het brengt het probleem en mogelijke oplossing in kaart maar ik heb de indruk dat er nogal voorzichtig gesproken wordt wat mij doet vermoeden dat de Cisco producten voor dit doelpubliek niet echt op niveau zitten.
http://www.cisco.com/en/US/prod/collate ... 674354.pdf
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Wij gebruiken op't werk dit:Mathy schreef:Een controller die er duidelijk voor geschikt is:
Een high-density AP:
http://www.arubanetworks.com/products/m ... ntrollers/
Max. # of APs
4,096
Max. # of Users
32,768
- MClaeys
- Elite Poster
Ze spreken over 3 hotspots, niet over 3 AP's. Een hotspot kan meerdere AP's beslaan.r2504 schreef:Je vergeet wel de omstandigheden... op Pukkelpop staan geen muren (maar heb je open veld) laat staan dat je om de 10m een antenne kan plaatsen !Mathy schreef:Dat zijn dan meestal ook geen omni-directionele antennes, maar gerichte antennes die slechts een klein gedeelte coveren
Aangezien men spreekt over 3 AP's is het ook duidelijk dat men niet voor dergelijke setup kan gaan.
- honda4life
- Moderator
Beste wel grappig, hoe dit topic één en al speculatie aan het worden is en niks meer met het nieus te maken heeft 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als je dan toch wil speculeren 
7 wism2 in een catalyst doen ook 70000 clients
Alles is gissen, je kan ook kiezen om niet te roamen en bv virtueel 3 sites te maken, maakt de setup eenvoudiger. Er zijn 101 manieren te bedenken. Ik dacht dat een aantal cisco access points 200 associated clients per radio toe laten, dus 400 ( 2.4 en 5 ) per ap.
Maar soit je hebt aruba je hebt nog 101 dingen.

7 wism2 in een catalyst doen ook 70000 clients
Alles is gissen, je kan ook kiezen om niet te roamen en bv virtueel 3 sites te maken, maakt de setup eenvoudiger. Er zijn 101 manieren te bedenken. Ik dacht dat een aantal cisco access points 200 associated clients per radio toe laten, dus 400 ( 2.4 en 5 ) per ap.
Maar soit je hebt aruba je hebt nog 101 dingen.
-
- Deel van't meubilair
Controllers is het probleem niet... da's brute CPU power... daar heb je altijd wel een oplossing voor.Mathy schreef:*edit* Mijn uitleg weggedaan voor dit:
En dat kan zo'n 380 clients aan... dan kom je er dus niet met 3 AP's.Mathy schreef:Een high-density AP:
Alle topics zijn hier speculatie... kijk maar naar zaken als bandbreedte bij de providers, download volumes, wat WeePeeTV gaat aanbieden, wat 4G ons gaat brengen, ... De intentie is trouwens niet de speculatie op zich, maar wel de nieuwsgierigheid naar de technologie erachter, net zoals in dit topic als BGC aangeeft dat het met 3 AP's 9000 clients kan bedienen (en dan liefst onder een stress situatie).honda4life schreef:Beste wel grappig, hoe dit topic één en al speculatie aan het worden is en niks meer met het nieus te maken heeft
- honda4life
- Moderator
Wij willen RRD grafiekjes tijdens PP ipv een livestream 

-
- Elite Poster
Dus... Je hebt 1 zo een controller met 10 (of 30, afhankelijk van de interpretatie van het bericht) zo een AP's met gerichte antenne's verbonden, et voila, een hotspot voor 9000 man? Ik snap niet langer wat je punt is...r2504 schreef:Controllers is het probleem niet... da's brute CPU power... daar heb je altijd wel een oplossing voor.Mathy schreef:*edit* Mijn uitleg weggedaan voor dit:
En dat kan zo'n 380 clients aan... dan kom je er dus niet met 3 AP's.Mathy schreef:Een high-density AP:
Ik vind er weinig speculatie aan, de vraag was hoe dit technologisch mogelijk was en er hebben intussen al meerdere mensen oplossingen met link naar de producten aangedragen.honda4life schreef:Beste wel grappig, hoe dit topic één en al speculatie aan het worden is en niks meer met het nieus te maken heeft

- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
hmm die mensen met een belgacom verbinding in de buurt zullen ook hun snelheid wel zien kelderen 
fon-spots in de buurt

fon-spots in de buurt
-
- Deel van't meubilair
Dan is het persbericht niet juist... daar spreekt men van louter 3 AP's... en anders heb ik m'n bedenkingen bij het plaatsen van zoveel AP's op een open veld (daar kan je moeilijk profiteren van afgeschermde lokalen en hergebruik van frequenties) zoals ik al eerder schreef.Mathy schreef:10 (of 30, afhankelijk van de interpretatie van het bericht) zo een AP's met gerichte antenne's verbonden, et voila, een hotspot voor 9000 man? Ik snap niet langer wat je punt is...
En laten we dan zelfs nog even alle WIFI's vergeten die er in de buurt zitten en ook voor interferentie zullen zorgen.
- MClaeys
- Elite Poster
Men spreekt toch van 3 hotspots, niet van 3 AP's. En een hotspot kan bestaan uit meerdere AP's. Het nieuwsbericht is dus wel juist denk ik.
Als de antennes goed gericht zijn denk ik dat de storing met draadloze netwerken in de buurt nog mee zal vallen, als ze al bestaat.Het Pukkelpop-festival krijgt dit jaar gratis draadloos internet. Telecomoperator Belgacom voorziet drie wifi-hotspots die gratis toegankelijk zijn voor alle festivalgangers.
Wie komend weekend afzakt naar de Pukkelpop-festivalweide in Kiewit, kan genieten van draadloos internet. De organisatoren van het festival hebben daarvoor een samenwerking afgesloten met Belgacom, meldt Datanews.be.
Belgacom voorziet drie grote hotspots, die zo'n 9.000 gelijktijdige wifi-sessies aankunnen. De hotspots staan ter hoogte van het hoofdpodium, de drank- en eetstanden en de camping. Het netwerk zal gratis toegankelijk zijn voor alle bezoekers. De infrastructuur werd eerder al uitgeprobeerd op het Sfinksfestival.
-
- Deel van't meubilair
M'n interpretatie was inderdaad fout.
Nu als men naar de vier richtingen (hij moet dan wel centraal staan) op de drie unieke WIFI kanalen een AP kan zetten heeft men inderdaad 12 AP's op zo'n "hotspot"... a rato van 250 clients per AP kom je dan aan zo'n 3000 clients. Doe je dit maal drie (en de locaties lijken wel wat uit elkaar te liggen al ben ik nooit op Pukkelpop geweest) dan kom je inderdaan aan 9000 potentiele clients.
Nu als men naar de vier richtingen (hij moet dan wel centraal staan) op de drie unieke WIFI kanalen een AP kan zetten heeft men inderdaad 12 AP's op zo'n "hotspot"... a rato van 250 clients per AP kom je dan aan zo'n 3000 clients. Doe je dit maal drie (en de locaties lijken wel wat uit elkaar te liggen al ben ik nooit op Pukkelpop geweest) dan kom je inderdaan aan 9000 potentiele clients.
-
- Elite Poster
Nogmaals, met gerichte antennes is het probleem van kanalen quasi nihil, juist omdat je geen uitdeinende signalen hebt zoals bij klassieke omnidirectionele antennes, zie ook figuur 3 in de hierboven gelinkte Cisco whitepaper. Het enige "probleem" is dat om de kost te minimaliseren je de oppervlakte die 1 antenne bestrijkt moet maximaliseren, en dat hangt af van het gemiddeld aantal gebruikers op die vierkante meters.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 24 keer
Grappig die reactie's hier...
der wordt gebruikt gemaakt van cisco router in combinatie van ruckus AP en ruckus zonedirector 3000, de aanvoer is fibre 0.5 giga synchroon.
het netwerk is volledig open, netwerk zoeken, verbinden en surfen...
meer informatie over belgacom op festivals vindt u op http://www.belgacom.com.
filmpie :
b.
der wordt gebruikt gemaakt van cisco router in combinatie van ruckus AP en ruckus zonedirector 3000, de aanvoer is fibre 0.5 giga synchroon.
het netwerk is volledig open, netwerk zoeken, verbinden en surfen...
meer informatie over belgacom op festivals vindt u op http://www.belgacom.com.
filmpie :
b.
Laatst gewijzigd door Benbits 14 aug 2012, 22:45, in totaal 1 gewijzigd.
- MClaeys
- Elite Poster
Hmm, daar spreken ze van "slechts" 5000 gelijktijdige connecties
Code: Selecteer alles
Belgacom biedt ook andere nieuwigheden aan organisatoren van massa-evenementen:
wifi met grote capaciteit tot 5000 gelijktijdige wifi-connecties,
streaming die ook kan fungeren als camerabewaking
digitale terreinafbakening (ter beveiliging)
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Sjiek om eens zo'n beeld achter de schermen te krijgen, thanks voor de linkBenbits schreef:filmpie :

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik was gisteren op pukkelpop . Als mobistar klant was er dus geen bellen , sms'en , of internet mogelijk ( straks de wifi eens uittesten ) . Proximus klanten hadden geen problemen , dat ging moeiteloos.
één van de antenne plaatsen heb ik alvast gezien ( links langs de main stage . Waren een 6 tal antenne's op een container , richting terrein gericht .
Maar nu tijd voor dag 2 , scholl allemaal
.
één van de antenne plaatsen heb ik alvast gezien ( links langs de main stage . Waren een 6 tal antenne's op een container , richting terrein gericht .
Maar nu tijd voor dag 2 , scholl allemaal

-
- Deel van't meubilair
Theorie is één ding (x aantal clients op een AP vermenigvuldigen met Y AP's)... maar de praktijk met zovéééééél WIFI clients op zo'n kleine oppervlakte moet het toch echt moeilijk maken volgens mij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
In dat geval verlaagt men toch gewoon de signaalsterkte (en dus ook de reikwijdte) per AP en plaatst er gewoon meer? Heeft toch wel wat voordelen:r2504 schreef:Je vergeet wel de omstandigheden... op Pukkelpop staan geen muren (maar heb je open veld) laat staan dat je om de 10m een antenne kan plaatsen !Mathy schreef:Dat zijn dan meestal ook geen omni-directionele antennes, maar gerichte antennes die slechts een klein gedeelte coveren
- Minder gebruikers zullen binnen het bereik zijn van een bepaalde AP, waardoor de gebruikerscapaciteit nog voldoende kan zijn voor één AP
- Aangezien er minder gebruikers per AP zijn, zal iedere gebruiker ook grotere bandbreedte krijgen (bandbreedte individuele gebruiker = bandbreedte ap/aantal gebruikers)
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Op welke band zitten die wifi's dan eigenlijk? Want als je een iPhone of een recente Android hebt kan je naast de G-band ook gebruik maken van de N-band toch? En die zit op de 5GHz dacht ik?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@krisken
Iphone 4S doet b/g/n maar in 2.4 enkel de ipad 1/2/3 doet 2.4 en 5 Ghz , waarom zal enkel apple weten (batterij ?) want hw matig kan de wifi chip in de 4S op 5Ghz / N werken.
Vaak op beurzen is dat een oplossing, 5Ghz N heeft veel meer capaciteit, enige nadeel is beperktere range.
Iphone 4S doet b/g/n maar in 2.4 enkel de ipad 1/2/3 doet 2.4 en 5 Ghz , waarom zal enkel apple weten (batterij ?) want hw matig kan de wifi chip in de 4S op 5Ghz / N werken.
Vaak op beurzen is dat een oplossing, 5Ghz N heeft veel meer capaciteit, enige nadeel is beperktere range.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Beperkte range valt vrij goed mee als ik kijk naar enkele initiatieven in België. Afstanden van een paar tientallen kilometers gaat perfect met materiaal van 400+ euro 
Maar goed, mijn gsm bvb kan wifi N aan. Al heb ik geen idee op welke frequentie. Misschien dat daar zowel 2.4GHz als 5GHz antennes staan?

Maar goed, mijn gsm bvb kan wifi N aan. Al heb ik geen idee op welke frequentie. Misschien dat daar zowel 2.4GHz als 5GHz antennes staan?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- MClaeys
- Elite Poster
Van de iPad 3 weet ik het niet, maar de iPad 2 doet alleszins geen 5Ghz, de 1 dus ook niet. Wireless-n kan ook op 2,4Ghz trouwens, de n is dus geen indicatie over het al dan niet ondersteunen van de 5Ghz band.Tomsworld schreef:@krisken