Gigabyte + 3Tb = miserie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Reeds sinds deze middag aan het "amuseren" met pauzes kwestie van de pc niet in de vernieling te slaan.

Mobo : Gigabyte H67M-D2
mode : ahci
sata 0,1 = sata 3, rest sata 2.

Oorspronkelijke setup :
1x64Gb ssd (os) (sata-0)
2x2Tb wd (sata 1 & 2)

Nieuwe setup :
1x64Gb (sata 0( sata != 0 | 1 gewenst maar dan boot hij gewoon niet, ook al is bios boot aangepast.))
1x2Tb (sata 2)
1x3Tb (sata 1)

Bios update = check
Chipset driver update = check

Taak : Copy oude 2t naar nieuwe 3t
Probleem : Traag, fouten, schijven verdwijnen.

Verschillende setups getoetst met HD tune pro.
Resultaat : onstabiele snelheden met pieken en dalen steeds tot 0. Meestal gewoon fail met error.

1. Aanvankelijk leek het probleem op de nieuwe 3t te zitten.
Alle sata kabels vervangen. Zelfde probleem.
2. T3 schijf in docking station : 3Tb zichtbaar, hd tune ok. (luizig trage usb snelheid +-20Mbps met hd tune)
3. Voeding vertoken, usb verbruikers geelimineerd zodat ze apart zitten. Zelfde probleem.
4. Verschillende sata poorten getest. Zelfde probleem.
5. T3 zit op sata1, probleem verplaatst naar t2... (voorgaande stappen herhaald voor t2.)

Conclusie
1. De schijven op zich zijn ok.
2. Niet alle kabels & poorten kunnen defect zijn dus daar kan het ook niet aan liggen.
3. Voeding zou ok moeten zijn.
4. Aangezien t3 goed werkt op sata1 moet software matig ook alles ok zijn.
5. Bij een poging tot instalatie op ssd vanop dvd blijkt dit enkel te lukken vanop de combinatie sata0 / sata1

Vermoeden :
Sterk vermoeden dat de sata controller na de firmware serieus aan het flippen is. Slechts 2 "goede" poorten nog.

TODO :
Nog eens oorspronkelijke setup proberen.

Heb ik nu feitelijk nog iets over het hoofd gezien?
Anders gaat dit bordje richting rma.

Update tijdens mijn verdere hopeloze zoektocht.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ligt volgens mij aan de Sata300 bug. Sata600 werkt wel goed, niet ?
Welk moederbord heb je precies ?
De GA-H67M-D2 (rev. 1.0) of de GA-H67M-D2-B3 (Rev. 1.1)
De B3 versie is de oplossing voor die Sata2 (300) problemen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dit is een algemeen probleem met BIOS en 3TB+ schijven. De fabrikanten moeten hun BIOS hier voor aanpassen en niet elke fabrikant doet dit. EFI heeft dit probleem niet meer.
Meer info: http://www.pcworld.com/article/235088/e ... rives.html
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

De UEFI bios is enkel nodig als je wilt booten van een disk die groter is dan 2 TB. In alle andere gevallen is UEFI nog af te raden wegens teveel bugs (C´T 16/2012 p136).

in http://www.pcworld.com/article/235088/e ... rives.html staat duidelijk:
... you can boot Windows from a 3TB drive only if it's 64-bit Vista or 64-bit Windows 7--and then, only if you have a PC with an EFI/UEFI BIOS...
Disks > 2TB kunnen ook problemen veroorzaken in externe behuizingen,... maar dit staat mooi beschreven in de link naar pcworld.
frali
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Bij Gigabyte zijn er in het bios settings die, eens ge die wijzigt, zich zeer moeilijk laten terugdraaien, vooral als het gaat om ide, ahci, gpt en dergelijke. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad en heb dat opgelost door het bios te vernieuwen. Mijn hd van 3TB heb ik geinitieerd als GPT en alles werkt probleemloos. Mijn SSD start op van sata0 en sata1, omdat die op 6Gb/s draaien, alle anderen op 3Gb/s
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

johan.devos schreef:De UEFI bios is enkel nodig als je wilt booten van een disk die groter is dan 2 TB. In alle andere gevallen is UEFI nog af te raden wegens teveel bugs (C´T 16/2012 p136).

in http://www.pcworld.com/article/235088/e ... rives.html staat duidelijk:
... you can boot Windows from a 3TB drive only if it's 64-bit Vista or 64-bit Windows 7--and then, only if you have a PC with an EFI/UEFI BIOS...
Disks > 2TB kunnen ook problemen veroorzaken in externe behuizingen,... maar dit staat mooi beschreven in de link naar pcworld.
Maar BIOS geeft wel degelijk problemen met schijven van 3TB of groter, dat kwam bij die eerste schijven redelijk veel aan bod toen.
Fabrikanten moesten hun BIOS een update geven om de schijven te kunnen gebruiken. Dat Windows niet kan booten van zo grote schijven is hier niet aan de orde want het gaat om zijn data-schijf (en ik ga er vanuit dat hij wel al een 64-bit OS gebruikt. Edit: het staat zelfs in zijn beschrijving, had ik over gelezen). Ik denk ook dat het niet aan het OS ligt omdat de schijf wel verschijnt maar dan ook weer verdwijnt en het wel werkt via USB. Dus dan blijft nog de BIOS en de controller over. Sommige fabrikanten gaven wel een update uit voor hun BIOS hiervoor maar de gebruiker moest dan nog een optie activeren in de BIOS zelf.

@frali
Bij 3Tb moet je inderdaad met GPT werken. MBR ondersteund zo geen grote partities. Maar dan zou ze niet verdwijnen, ze zou dan als een veel kleinere partitie weergegeven worden.
MBR – Microsoft OS are all limited to a maximum capacity of ~2 TB when the BIOS is set to legacy BIOS boot mode and MBR is used to partition the drive. There may be some errors unless the partition is smaller than 2 TB in size. The best way to use the entire drive under MBR mode is to partition the hard drive using the storage/raid controller firmware.
GPT – You can use a large capacity drive with a GPT partition as a DATA drive in Windows Server 2003 SP1 and newer operating systems.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

De schijf is inderdaad gpt 3Tb.
De schijf op zich werkt perfect.

Sata 0, 1 zijn sata III controllers.
De Rest zijn sata II controllers.

Na de bios update (nodig om >2Tb te kunnen herkennen.) blijken de sata II poorten problemen te geven.
Ik heb windows installatie dvd getest. Hij gaf tijdens het inlezen van de bestanden problemen op elke controller :
- checksum error
- failing device, disconnect usb devices,...
Behalve 0 & 1.
Doel (ssd) ook 0 of 1.

@abusimbal ik heb de GA-H67M-D2 (rev. 1.0)

Mijn bevindingen eens mailen naar gigabyte.
frali
Starter Plus
Starter Plus

Begin verleden jaar heeft Gigabyte bekend gemaakt dat er een mismatch was tussen de sata II controller en de Intel processor. Ze hebben de fout verholpen en alle borden die OK zijn kregen vanaf toen het achtervoegsel B3. Uw bord heeft dat niet, dan hebt u een onoplosbaar probleem.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ok bedankt.
Eens kijken wat er kan gebeuren dan.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2589
Thus far the typical response from motherboard makers has been to:
1) Suspend all affected Intel P67/H67 motherboard production until the supply of new 'B3' stepping Intel 6-series chipsets is available.
2) Recall all affected Intel P67/H67 motherboards from stores so customers won't be purchasing potentially affected hardware.
3) Outline measures for customers who have already purchased an affected motherboard.
4) Set up time a limited registration system for motherboard exchange. IMPORTANT - if you have an affected P67/H67 motherboard, register it for exchange immediately. Most manufacturers are only offering to exchange affected P67/H67 products registered with them before April 30th - some manufacturers are providing an even shorter registration period. Register your motherboard with its manufacturer now if you wish to exchange it for an identical product not affected by the Intel 6-series chipset design error.
Dat was dus 3 maand. Dus als je er geen last van had op die moment dan kun je het schudden?
frali
Starter Plus
Starter Plus

Dat is wel 1 jaar geleden he. Een eerste argwaan kunt ge al hebben als ge de prijs vergelijkt tussen met B3 en zonder.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Argwaan... ik heb dit moederbord al langer dan vandaag om niet te zeggen dat ik het al langer dan een jaar heb.
Ik vind niet onmiddelijk de factuur, ik ga er nu mee naar de pc winkel dan zien we wel (sn) wanneer die aangekocht is.
frali
Starter Plus
Starter Plus

De eerste berichten die ik er over kreeg was in februari 2011. Ik heb gewacht tot eind april en toen een B3 versie gekocht. Nooit hardware problemen gehad.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Problem solved : onder garantie ingeruild voor H77M-D3H (2€ terug gehad)
Bordjes vergeleken, boet enkel in aan directe usb poorten (geen verschil als ik de connectors ook gebruik) maar heb nu ook 2x usb 3
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Mooi te horen dat je een nieuw type hebt gekregen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”