Het is naar mijn idee een zeer grijze zone. Als je bijvoorbeeld naar gekeurde stekkerblokken kijkt zullen die altijd 20A kunnen trekken en uitgerust zijn met 2.5 mm², maar als je dan naar een gekeurde radio kijkt zit er meestal een 0.75 of in het beste geval 1.5 kabel aan, terwijl als die radio een kortsluiting maakt voor de interne zekering (als die er al is) er een potentieel brandgevaar is als er 20A door die kabel getrokken wordt. Nochthans is dit toegestaan en ik denk niet dat er brandverzekeringen zijn die dit niet zouden terugbetalen (tenzij er duidelijk kwaad opzet in het spel is natuurlijk) zolang je installatie zelf maar gekeurd is.Jack Daniels schreef:@Mathy: bedoel je daarmee dan dat er een verschil is (qua aansluiting of zekeringen) tussen een aansluitdoos en een stopcontact? Ik vind het zelf raar dat er een onderscheid in gemaakt wordt.
Wat betreft die aansluitdoos: dat is eigenlijk een grote lusterklem dus wat je er aan vasthangt wordt een deel van de vaste installatie. Een stopcontact aan de andere kant is ook een mechanische verbinding maar die wordt als "niet permanent" beschouwd. Nu, veel zal afhangen van de keurder die je voor je hebt, de ene zal dat al meer letterlijk interpreteren dan de andere. In ieder geval kijk ik niet naar wat een keurder potentieel zou kunnen zeggen, ik kijk naar de veiligheid van mijn installatie. Als ik een lagere zekering kan steken, dan doe ik dat ook.