12v vs 19v vs 220v

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Jack Daniels schreef:@Mathy: bedoel je daarmee dan dat er een verschil is (qua aansluiting of zekeringen) tussen een aansluitdoos en een stopcontact? Ik vind het zelf raar dat er een onderscheid in gemaakt wordt.
Het is naar mijn idee een zeer grijze zone. Als je bijvoorbeeld naar gekeurde stekkerblokken kijkt zullen die altijd 20A kunnen trekken en uitgerust zijn met 2.5 mm², maar als je dan naar een gekeurde radio kijkt zit er meestal een 0.75 of in het beste geval 1.5 kabel aan, terwijl als die radio een kortsluiting maakt voor de interne zekering (als die er al is) er een potentieel brandgevaar is als er 20A door die kabel getrokken wordt. Nochthans is dit toegestaan en ik denk niet dat er brandverzekeringen zijn die dit niet zouden terugbetalen (tenzij er duidelijk kwaad opzet in het spel is natuurlijk) zolang je installatie zelf maar gekeurd is.

Wat betreft die aansluitdoos: dat is eigenlijk een grote lusterklem dus wat je er aan vasthangt wordt een deel van de vaste installatie. Een stopcontact aan de andere kant is ook een mechanische verbinding maar die wordt als "niet permanent" beschouwd. Nu, veel zal afhangen van de keurder die je voor je hebt, de ene zal dat al meer letterlijk interpreteren dan de andere. In ieder geval kijk ik niet naar wat een keurder potentieel zou kunnen zeggen, ik kijk naar de veiligheid van mijn installatie. Als ik een lagere zekering kan steken, dan doe ik dat ook.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

voor een kookfornuis is het vrij simpel ..

4x4mm² trekken naar de neus .. afzekeren met 25A Automaaat 4 polis .

Of 3x6mm² naar de neus en afzekeren om 32A Automaat dubbel polig .

Wat oook mag is Mono aansluiten op 4x4mm² , dan worden 2 raden samen gelegd en heb je 2x8mm² + 1x4mm²( dit wordt toegelaten en wordt heel vaak gedaan )

http://www.vincotte.be/data/PDF/en/Huis ... _NL_LR.pdf

Zie pagina 21 :

Voeding van een fornuis met tweemaal twee actieve geleiders in parallel van 4mm2 en één beschermingsgeleider van 4mm2
*
toegelaten

Dat van gebruikers klopt inderdaad .. heb inderdaad nog niet zoveel toestellen gezien met een 2,5mm² aansluitsnoer :)
Maar de meeste toestellen zijn wel voorzien van een veiligheid ..in de vorm van een zekering of beveiliging in de voeding ..
Aarding is ook zoiets stoms .. je mag dus geen van die smalle stopcontacten steken zonder aarding ..terwijl alles rond de tv meestal zonder aarding is ..
+ je kan er geen stekkers in krijgen van toestellen met Aarding ...
De klasse van dubbel geïsoleerde toestellen .. en je kan veel meer stopcontacten op 1 plaats steken dan ...
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Kitt schreef:Dat van gebruikers klopt inderdaad .. heb inderdaad nog niet zoveel toestellen gezien met een 2,5mm² aansluitsnoer :)
Moet dat? De interne beveiliging zorgt voor de beveiliging tegen overbelasting. Als er een zich een kortsluiting zou voordoen net voor de beveiliging zal een sectie van 0,75 wel meer dan voldoende zijn om de vermogenautomaat van 20 A te doen schakelen.
De installatie is dus beveiligd tegen
-kortsluitstromen
-overbelasting
-contactspanning.

Wat moet je nog meer hebben?

Deze redenering is gewoon gemaakt met een beetje gezond boerenverstand. Ik weet nu niet wat het AREI voorschijft. Misschien zijn de regels nog strenger maar ik zie alvast geen probleem bij het gebruik van kabels met een sectie van 0,75 mm². Natuurlijk mag je deze niet gaan afzekeren met een automaat van 20 A maar de kortsluitimpedatie zal nog wel klein genoeg zijn als 1 m 0,75 mm² gebruikt wordt in de kring.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Kitt schreef:voor een kookfornuis is het vrij simpel ..

4x4mm² trekken naar de neus .. afzekeren met 25A Automaaat 4 polis .

Of 3x6mm² naar de neus en afzekeren om 32A Automaat dubbel polig .

Wat oook mag is Mono aansluiten op 4x4mm² , dan worden 2 raden samen gelegd en heb je 2x8mm² + 1x4mm²( dit wordt toegelaten en wordt heel vaak gedaan )
Ik heb 3 fasen, dus het worden automatisch 5 draden (1 voor elke fase, dan nog 1 voor de aarding en 1 voor de nulleider). Ik heb dan toch maar geopteerd om 5G6 (dus 5 x 6mm2) in de grond te steken. Zekeringen zullen er van 25A worden. Trouwens de aansluitkabel van 2,5mm2 zat standaard bij de inductieplaat. De uiteinden zijn voorzien van kabelschoenen (??) of hoe noem je die dingen? Die zitten op de draden vastgenepen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

@ TomVH: ik weet het niet, om dat uit te rekenen zijn de studies tè lang geleden ;) Ik vermoed ook wel dat een kortstondige 20A geen kwaad zal kunnen over zo een korte afstand.

Je hebt aan de andere kant natuurlijk ook zo van die mensen die redeneren "die kabel aan de radio is zo dun, dus ik mag daar ook met boxenkabel een verlenging van 20m aanzetten om in mijn tuinhuis muziek te hebben". :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”