Internet valt geregeld weg

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Bij mijn schoonbroer (Kortrijk) het volgend fenomeen:

Opstelling: FiberNet modem-only, switch, router + verschillende digico(r)ders
Probleem:
  • - Internet val af en toe uit, doet zich meestal vooral in de late uren.
    - Gelijktijdig valt ook inter-actief TV uit (dus aan de router kan het m.i. niet liggen)
    - Probleem lost zich op door alles te herstarten.
Helpdesk Telenet beweert dat alles normaal is (modem OK), en het probleem moet gezocht worden bij router en/of switch.
Switch ook al verwisseld zonder resultaat.

Zal deze middag eens gaan kijken, maar geen idee waar ik moet starten ... maar 'k zal waarschijnlijk "pech" hebben dat het juist niet uitvalt terwijl ik er ben :)
Iemand een gelijkaardig probleem ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op het moment dat het zich voordoet even de switch uit de modem trekken en je laptop er rechtstreeks op aansluiten.

Ik herinner me precies vaag iets van problemen met die D-Link switches die men gebruikt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb hier nog een TP-Link 5-p switch liggen. Ik zal die er eens tussen steken
Bedankt voor de hint
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

r2504 schreef:Ik herinner me precies vaag iets van problemen met die D-Link switches die men gebruikt.
De ARP tabel kan snel vol zitten met die switches
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

r2504 schreef:Ik herinner me precies vaag iets van problemen met die D-Link switches die men gebruikt.
Klopt, die dingen zijn een ramp. Die van mij crashte ook constant.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kijk ook eens naar de coax-signaalwaarden (signaalsterkte dBmv / verloren pakketten) in het digicordermenu. EuroDOCSIS 3.0-modems durven wel eens crashen als de CPU vollenbak foutcorrectie moet processen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:De ARP tabel kan snel vol zitten met die switches
Veel komt daar niet in terecht hé... je MAC adres van je router, de modem en de decoders... hooguit enkele adressen dus.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

@r2504: Er is toch iets met de d-linkjes hoor, telkens het netwerk bij klanten groter wordt vliegen ze er af en toe uit, rebooten ze en komen ze terug online en werkt het terug.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Is het zo een 5-poorts dlink switch van telenet zelf?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Grappige is: het netwerk moet zelfs niet groter worden! Gewoon na een jaar of 2 stopt het met werken. Gelukkig vervangt Telenet die gratis. (maar ik heb de switch er toch vantussen gesmeten, mijn router doet het werk nu wel)

En nog eens wordt het ding niet belast, maar gewoon at random crasht die. En heeft ook niks met ARP tables o.d. te maken, want soms crasht die zelfs na 5min na het heropstarten, zelfs met maar 1 toestel aangesloten.
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat is inderdaad wat ik ook heb meegemaakt met die switches! Een router (zowel BBOX1, BBOX2, custom ADSL als kabel) en een pc waar je "gewoon" op surft en mailt doet die al crashen na x tijd! De dlink switch die ik heb was wel eentje die ik zelf heb gekocht in de winkel, dus niet via telenet.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:@r2504: Er is toch iets met de d-linkjes hoor
I know... vandaar ook m'n eerste suggestie... ik wou hierbij enkel aangeven dat het vermoedelijk niet echt MAC tabel gerelateerd is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Update.
Vastgesteld dat er toch iets mis is met de modem.
Abonnement: Business Fibernet M (normaal 60 Mbps)
Gehaalde snelheid: max 25 Mbps down, >4 Mbps up.

Telenet gebeld, zij konden inderdaad de disconnects zien, de technieker komt donderdag.
Ik heb de oude D-link switch teruggezet, gezien de technieker komt. Misschien wordt die ook vervangen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Heeft de TL technieker het probleem met de modem opgelost?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

[Update]
Technieker is toen langsgeweest, en niets gevonden. Alles normaal :eek: .

Na drie dagen herbegon de miserie: internet weg, TV weg. Telkens met alles te resetten werkte het systeem terug.
Het uitvallen herbegon na enkele dagen terug. Praktisch altijd 's avonds maar zonder enige regelmaat. Soms drie dagen ok en dan plotseling terug een uitval.

Teruggebeld naar Telenet en ze hebben vier dagen geleden opnieuw iemand gestuurd.
Volgens hem lag het probleem aan het feit dat de devolo's niet gepaird waren. Ze gingen telkens op zoek naar verbinding tot bij de buren. Het is dan dat het fout liep. De modem sloeg daarop blijkbaar tilt.
Hij heeft ze nu gepaird en sedert dan valt het internet niet meer uit.

Hopelijk was dit de juiste diagnose, hoewel ik het een zeer vreemd verhaal vind. Iemand een verklaring van dit fenomeen ???

PS
We hebben wel €75 verplaatsingskosten moeten betalen :-(.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Die €75 zou ik al direct aankaarten. Zij hebben namelijk zelf de disconnects gemerkt en technieker gestuurd?

Ik had zelf ook vaak last van disconnects sinds de nieuwe all in one modem (Fibernet XL)

Ook al een paar keer technieker langsgeweest zelfs al eens hun SWAT team.
Zij hebben de aansluitingen vernieuwd maar konden ook niet echt een oorzaak vinden waarom dit steeds rond een vast tijdstip (vallen van de avond) voorviel.
Dan heb ik ook een nieuwe revisie gekregen van de modem en sindsdien zijn de problemen heel wat minder.

Alleen merk ik nu nog op dat mijn internet wegvalt (wired en wireless) wanneer ik Spotify gebruik op een pc die verbonden is met Lan (gigabit)
Op de modem blijven wel alle lampjes correct branden. Ik ben verplicht om power cycle te doen om het internet terug werkende te krijgen...

Iemand een idee waarom dit enkel bij Spotify gebruik voorvalt?

En misschien is het probleem ook ergens softwarematig te zoeken bij de TS?

Grtz
Everything that has a beginning has an end.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:Dan heb ik ook een nieuwe revisie gekregen van de modem en sindsdien zijn de problemen heel wat minder.
Minder is niet perfect hé... blijven zeuren... zorg gewoon dat je logs hebt wanneer het zich voordoet (als je goed zoekt heb ik gelijkaardige problemen gehad en dat is pas in orde gekomen na contact met hogerhand... al de rest bleef maar zeuren over kabels, virussen, m'n router, ...).
Jelly schreef:Iemand een idee waarom dit enkel bij Spotify gebruik voorvalt?
Spotify is streaming... daar ga je zo'n dingen sneller merken dan bijvoorbeeld surfen wat gewoon afzonderlijke connecties zijn.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is net het bizarre.

Ik kan een radiostream dagen aan een stuk zonder onderbreking laten lopen (effectief getest)
Maar staat Spotify aan op die PC dan kan ik er bijna zeker van zijn dat een kwartiertje later mijn internet 'hangt'.
Er is dan ook effectief reboot vandoen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dan lijkt me dat een bug in Spotify... niet meer of niet minder.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die kans is groot.

Maar die bug zorgt er dan wel voor dat heel de modem 'hangt' hun eigen VoIP werkt dan zelfs niet meer...
Als ik de Spotify service gebruik via mijn Sonos luidsprekers is er ook weer geen probleem...

Om maar aan te tonen dat het probleem niet steeds 100% bij Telenet ligt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Die laatste paar posts hier lijken heel erg op een probleem dat ik heel lang gehad heb. Zo ruwweg eens om de week hing mijn Telenet router. Ik kon hem dan ook niet meer pingen en had ook geen telefonie meer. Power cycle lostte het inderdaad op.
Het viel me het meest op als ik een combinatie had tussen VPN naar 't werk en tegelijk ook Spotify, al denk dat ik ook wel andere keren downtimes had. Heb zelfs een tijd gemonitored om toch een log te hebben voor 't geval Telenet ernaar vroeg.

Anyway, beetje lang gewacht, maar dan toch Telenet gecontacteerd nadat het nog eens voorgekomen was. Dan hebben ze de dis/reconnect ook gezien in hun logs (maar ja die kan puur van mijn power cycle zijn) en iemand gestuurd. Ik had echter meer 'geluk' dan jullie. Die technieker kon op dat moment natuurlijk ook niet veel verkeerds vaststellen, maar heeft dan zonder poespas zowel router als power supply vervangen. Dat laatste was omdat hij zei dat het ook kon zijn dat er iets mis was met die adaptor en hij bvb niet genoeg stroom kon leveren als de router eens goed onder druk kwam te staan (bvb bij streaming, p2p, etc...). En het ziet er toch naar uit dat dat het probleem opgelost heeft, want ondertussen toch al meer dan een maand geen vastloper meer gehad.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

Ik heb ook een telenet bussiness klant waar 's nachts regelmatig plots een 10 a 30 tal minuten het internet verdwijnt, alles komt terug ok zelfs zonder de modem te rebooten.

We gaan een vdsl2 bijbestellen en dual wan, want telenet ziet nooit een probleem.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het probleem nog eens gemeld via twitter aan Charlotte van Telenet

En men stelt zelf voor om technieker te sturen.

Alleen zit je hier dan met je technieker naar Spotify te luisteren tot het hangt... :-D
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Gewoon vragen dat ze een nieuwe modem/router + nieuwe power supply hangen. Als het bij mij kan zonder gezever, zou het bij iedereen moeten kunnen :P.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok, eens zien wanneer het in de agenda past en dan ook nog eens nagaan of het wel zonder kosten kan verlopen...

Het verbaast me wel dat deze 'stream' van Spotify zo belastend zou zijn voor de modem? Is toch hooguit een paar connecties?

Mvg
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Hier heeft men de bekabeling vervangen en sindsdien geen probleem meer. (eerste technieker had zijn kabels niet goed gemaakt...)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef: Volgens hem lag het probleem aan het feit dat de devolo's niet gepaird waren. Ze gingen telkens op zoek naar verbinding tot bij de buren.
Misschien domme vraag maar hoe is die technieker te weten gekomen dat de devolo's de verbinding ging zoeken tot bij de buren? Als ze niet gepaired waren ging het hele systeem toch nooit werken ipv af en toe uitvallen?

En is het niet zo dat het signaal van een devolo niet voorbij de stoppenkast geraakt, of ben ik mis?

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Jelly schreef:Het verbaast me wel dat deze 'stream' van Spotify zo belastend zou zijn voor de modem? Is toch hooguit een paar connecties?
Ik weet niet over hoeveel connecties het uiteindelijk gaat, maar ik weet ook pas sinds kort dat Spotify P2P gebruikt om populaire nummers te streamen tussen gebruikers ipv vanop hun eigen servers. Typisch komt slechts het eerste stukje muziek dan van hun servers en komt de rest via p2p van andere klanten.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dan zal de modem inderdaad last hebben met deze p2p verbindingen, leverde vroeger ook al problemen met goedkope routers.

Wat meer uitleg over Spotify netwerkgebruik.
http://pansentient.com/2011/04/spotify- ... ify-works/
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:
philippe_d schreef: Volgens hem lag het probleem aan het feit dat de devolo's niet gepaird waren. Ze gingen telkens op zoek naar verbinding tot bij de buren.
Misschien domme vraag maar hoe is die technieker te weten gekomen dat de devolo's de verbinding ging zoeken tot bij de buren? Als ze niet gepaired waren ging het hele systeem toch nooit werken ipv af en toe uitvallen?

En is het niet zo dat het signaal van een devolo niet voorbij de stoppenkast geraakt, of ben ik mis?
Geen idee.
- Die devolo's werden out-of-box gebruikt, en ze werkten. Bedoelt hij met "pairen" dat we die een (zelfde) paswoord hadden moeten geven ?
- Geen idee of de stoppenkast of de meterteller het devolosignaal volledig tegenhoudt. En als de gebuur (rijwoning, oude electrische installatie) toevallig op dezelfde 2 fasen aangesloten is, zou die er misschien wel (gedeeltelijk) doorgaan ?
- Ik vind de uitleg dat hierdoor de modem "tilt slaat" door een niet gepairde devolo op zijn minst merkwaardig ... en ik tracht een uitleg te vinden.
  • Neem nu eens aan dat de devolo inderdaad tracht te verbinden met de geburen, en dat er een (zwakke) verbinding ontstaat met het netwerk van de buren.
  • Nemen we aan dat de geburen ook een modem-only hebben (anders hadden ze geen devolos)
  • Dan zou het kunnen dat de router (en digicorders) een IP krijgen vanuit de modem van de geburen ?
  • De router/digicorder(s) proberen dus ook te verbinden via de modem van de gebuur, maar ... gezien de verbinding tussen de devolos (voorbij de stoppenkast) zwak/traag/onstabiel is, valt het internet/tv op zo'n momenten uit.
  • Een reset (modem & router) verhelp het probleem: na die reset krijgt de router terug een IP van de eigen modem.
Geen idee of dit een plausibele uitleg is, maar de einige die ik kan verzinnen. Iemand een beter idee?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”