Onlangs de printer-scanner HP Photosmart 5515 gekocht: de miskoop van mijn leven.
Ik gebruik regelmatig de scanner, en heb een 15-tal foto 10 x 15 cm afgedrukt. Nu zijn de inktcardrirges leeg.
Blijkbaar spuit die bij het aanzetten (ook om te scannen) een massa inkt door de print kop om de printkop te reinigen.
Misschien de cartridges er uit halen als ik niet moet printen?
HP miskoop
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Klopt, bijgeleverde cartridges zijn maar om te testen. De cartridges eruit halen is ook niet slim want dan drogen ze op en zijn ze niet meer bruikbaar (daarom dat de printer regelmatig de koppen reinigt).
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ook niet helemaal waar als je het boekje mag geloven.
In de meegeleverde cartridges is de inkt van een andere samenstelling, voor de nieuwe printer.
Zo zou je geen andere cartridges voor eerste gebruik mogen plaatsen.
Ik ben anders ontzettend tevreden van de photosmart reeks (met hervulbare patronen), maar de software is echt grote rommel voor ouder dan W7
In de meegeleverde cartridges is de inkt van een andere samenstelling, voor de nieuwe printer.
Ik ben anders ontzettend tevreden van de photosmart reeks (met hervulbare patronen), maar de software is echt grote rommel voor ouder dan W7
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Laat je niet vangen: goedkope printer wil meestal zeggen duur verbruik/dure inkt, want de fabrikant zal zijn inkomsten proberen te halen uit de inkt en de kost van het toestel zelf proberen laag te houden om een nieuw toestel te kunnen verkopen (en er dus ook regelmatiger een nieuw te kunnen verkopen, want ze gaan lang niet zo lang mee & het kost vaak meer om ze te laten maken dan een nieuwe te kopen). Ze zijn dus ook vaak minder milieu vriendelijk: wegwerp printer + kortere levensduur + hoger verbruik ...
En ja: om de kosten te drukken wordt zelfs zo ver gegaan dat men de toestellen vaak met "startercartridges" levert (m.a.w. met zeer weinig inkt) en ook dikwijls zonder een USB kabel bijvoorbeeld. In China kosten die dingen quasi niks om te produceren (zeker die extra milliliters inkt, de cartridge kost veel meer), dus je moet je afvragen waar men dan nog allemaal op bespaart.. (e.g. plastieken ipv stalen tandwieltjes etc, waarbij de kwaliteit van dat plastiek en belangrijke rol speelt o.a., veren die na x weken niet meer deftig opspannen etc ...)
Je bent vaak veel gelukkiger met een wat duurdere printer: deze zijn meestal wat robuuster, performanter en zuiniger in het gebruik. Je doet er ook doorgaans veel langer mee, dus als je de kost spreid over een aantal jaar komt het vaak stukken goedkoper uit...
En, ah - HP maakt zelf geen printers
De kans is groot dat je een ODM(original design manufacturing) of OEM product dat bijvoorbeeld door Canon of Samsung werd gemaakt voor HP hebt gekocht
(Canon is een van de belangrijkere producenten van HP printers maar zeker niet de enige)
Wbt. de soft: vaak zwaar overbloated visual basic style gedoe ... Wie wil er in nu een residente task in de achtergrond hebben van +25mb om een printerstatus te kunnen monitoren!? Als je deftig programmeert kan je zoiets met gemak in een paar honderd kilobyte ...
En ja: om de kosten te drukken wordt zelfs zo ver gegaan dat men de toestellen vaak met "startercartridges" levert (m.a.w. met zeer weinig inkt) en ook dikwijls zonder een USB kabel bijvoorbeeld. In China kosten die dingen quasi niks om te produceren (zeker die extra milliliters inkt, de cartridge kost veel meer), dus je moet je afvragen waar men dan nog allemaal op bespaart.. (e.g. plastieken ipv stalen tandwieltjes etc, waarbij de kwaliteit van dat plastiek en belangrijke rol speelt o.a., veren die na x weken niet meer deftig opspannen etc ...)
Je bent vaak veel gelukkiger met een wat duurdere printer: deze zijn meestal wat robuuster, performanter en zuiniger in het gebruik. Je doet er ook doorgaans veel langer mee, dus als je de kost spreid over een aantal jaar komt het vaak stukken goedkoper uit...
En, ah - HP maakt zelf geen printers

Wbt. de soft: vaak zwaar overbloated visual basic style gedoe ... Wie wil er in nu een residente task in de achtergrond hebben van +25mb om een printerstatus te kunnen monitoren!? Als je deftig programmeert kan je zoiets met gemak in een paar honderd kilobyte ...
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Ik ben daar nog niet zo zeker van... ttz, wat is een dure printer ? Ik zie in ieder geval geen verschil in printprijs tussen een printer van 50 tov 1 van 200€ om daarop de aankoop te rechtvaardigen. Ook ik bouwkwaliteit zie ik geen verschil tussen een printer van 50 en 1 van 200€ en zelfs de printprijs van een inkt tov een laser is er meestal geen verschil wanneer je niet over de 500€ gaat.
ter vb :
HP DJ 1050 HP301xl 0.049€ zwart
HP PS 6510 HP364XL 0.030€ zwart
HP OJ 8600 HP950XL 0.012€zwart
of, wanneer je de goedkoopste printer uit deze lijst koopt ben je pas na meer dan 11 cardridges duurder uit dan wanneer je de duurste uit deze lijst koopt.
ter vb :
HP DJ 1050 HP301xl 0.049€ zwart
HP PS 6510 HP364XL 0.030€ zwart
HP OJ 8600 HP950XL 0.012€zwart
of, wanneer je de goedkoopste printer uit deze lijst koopt ben je pas na meer dan 11 cardridges duurder uit dan wanneer je de duurste uit deze lijst koopt.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
probeer een netwerkprinter van hp maar eens deftig te krijgen zonder iets te installeren...
[
Post made via mobile device ]
[

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Mijn OfficeJet L7590 van 4 (of is het nu al 5) jaar oud werkt perfect icm Windows 7. Zelfs alle instel-opties zijn er. Alleen scannen via feeder lukt niet.
Ubuntu werkt ook perfect dankzij de universele HP Netwerk-drivers.
Ubuntu werkt ook perfect dankzij de universele HP Netwerk-drivers.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Iceke,
wie zegt dat je per definitie HP moet nemen?
Het is helaas zo dat de meeste van de huidige non-business toestellen eerder aan de lichte kant (=plastiek brol) zijn vrees ik (toch als ik afga op diegene die ik recent heb gezien).
De toestellen voor zakelijk/klein zakelijk gebruik zijn vaak merkelijk beter.
Wbt.: prijs voor consumptie - er is soms een groot verschil tussen theorie en praktijk. Hou er rekening mee dat de ISO standaard die gebruikt wordt voor de marketing sheet van de fabrikant uitgaat van een dekking van slechts 5% (!) inkt bij afdruk van een pagina. Naar mijn ervaring zijn het aantal gespecifieerde afdrukken per toner/cartridge serieus met de haren getrokken alleszins, als je dit vergelijk.
Ik denk niet dat je sub 200-250 EUR veel degelijks mag verwachten, tenzij misschien een simpele small office zwart-wit laser of LED printer ...
wie zegt dat je per definitie HP moet nemen?
Het is helaas zo dat de meeste van de huidige non-business toestellen eerder aan de lichte kant (=plastiek brol) zijn vrees ik (toch als ik afga op diegene die ik recent heb gezien).
De toestellen voor zakelijk/klein zakelijk gebruik zijn vaak merkelijk beter.
Wbt.: prijs voor consumptie - er is soms een groot verschil tussen theorie en praktijk. Hou er rekening mee dat de ISO standaard die gebruikt wordt voor de marketing sheet van de fabrikant uitgaat van een dekking van slechts 5% (!) inkt bij afdruk van een pagina. Naar mijn ervaring zijn het aantal gespecifieerde afdrukken per toner/cartridge serieus met de haren getrokken alleszins, als je dit vergelijk.
Ik denk niet dat je sub 200-250 EUR veel degelijks mag verwachten, tenzij misschien een simpele small office zwart-wit laser of LED printer ...
-
- Elite Poster
Er zijn ook verschillende standaarden. Bij Officejet bv:
http://standards.iso.org/ittf/PubliclyA ... _Pages.pdf
Deze documenten drukkken ze dan af en kijken na hoeveel pagina's de printer het opgeeft. (bij kleur)
Voor zwart-wit wordt enkel de eerste pagina afgedrukt in zwart-wit.
Bij mij komt dat redleijk accuraat over (88XL). Er staat 2450 pagina's bij zwart, ik haal op een zwarte cartridge ruim 2000+ pagina's. Maar ik druk wel vaak af in draft, vind het ook prettiger lezen.
http://standards.iso.org/ittf/PubliclyA ... _Pages.pdf
Deze documenten drukkken ze dan af en kijken na hoeveel pagina's de printer het opgeeft. (bij kleur)
Voor zwart-wit wordt enkel de eerste pagina afgedrukt in zwart-wit.
Bij mij komt dat redleijk accuraat over (88XL). Er staat 2450 pagina's bij zwart, ik haal op een zwarte cartridge ruim 2000+ pagina's. Maar ik druk wel vaak af in draft, vind het ook prettiger lezen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Voor enkele euro's meer heb ik deze gekocht : http://www.vandenborre.be/laserprinter/samsung-clx-3185 , kleurenlaser-multifunctional. Zeer tevreden van en zo blij dat ik van die vuiligheid van inktcartridges af ben. Dacht vroeger altijd dat laser pas interessant als je veel afprint, maar het omgekeerde is waar. Als je weinig print komt inkjet heel duur uit door het inktverlies bij elke opstart (reiniging) en door uitdrogende cartridges.Stormlord schreef:Ik denk niet dat je sub 200-250 EUR veel degelijks mag verwachten, tenzij misschien een simpele small office zwart-wit laser of LED printer ...
Enig nadeel is dat je met laser toch niet echt de fotokwaliteit krijgt die je bvb met fotopapier + inkjet wel kunt krijgen.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
- Bedankt: 681 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik heb al een 8-tal jaar een HP PSC 1200 in gebruik. Onlangs volledig network-based gemaakt dankzij CUPS & XSane (voor scanning). Ding werkt nog zonder enig mankement, en wordt wel elke week gebruikt...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
@stormlord
tuurllijk komt de praktijk niet overeen met de iso waarden die een fabrikant opgeeft.
In m'n voorbeeld heb ik echter wel telkens de opgegeven iso waarden genomen en door de huidige prijs van deze cardrige gedeeld (van 1 zelfde fabrikant verwacht je dan toch een accuraat resultaat) anders kan je naar mijn mening niet vergelijken (of je zou alle toestellen moeten aankopen en op elk toestel hetzelfde moeten afdrukken (en dan nog is dat resultaat niet accuraat tenzij je deze test over meerdere dagen/maanden gaat doen)
In de praktijk zie ik bij SMB laser toestellen dat het aantal afgedrukte pagina's ca 10% lager zit dan de opgegeven waarden en dit zowel bij Brother, Samsung als HP.
Nu los daarvan raad ik iedereen nog altijd aan om of een goedkoop toestel te kopen (je haalt wanneer je weinig drukt de meerprijs en nooit uit -> na +10 cartridges verbruikt te hebben) of een laser te kopen ( Duurdere afdrukken, maar geen gezever meer met inkt en minder waste) Hoeveel minder waste heb ik begod geen flauw benul van...
Een duurdere inktjetprinter kopen omwille van de lagere printkosten vind ik dus zever (net zoals aparte kleureninkt)
tuurllijk komt de praktijk niet overeen met de iso waarden die een fabrikant opgeeft.
In m'n voorbeeld heb ik echter wel telkens de opgegeven iso waarden genomen en door de huidige prijs van deze cardrige gedeeld (van 1 zelfde fabrikant verwacht je dan toch een accuraat resultaat) anders kan je naar mijn mening niet vergelijken (of je zou alle toestellen moeten aankopen en op elk toestel hetzelfde moeten afdrukken (en dan nog is dat resultaat niet accuraat tenzij je deze test over meerdere dagen/maanden gaat doen)
In de praktijk zie ik bij SMB laser toestellen dat het aantal afgedrukte pagina's ca 10% lager zit dan de opgegeven waarden en dit zowel bij Brother, Samsung als HP.
Nu los daarvan raad ik iedereen nog altijd aan om of een goedkoop toestel te kopen (je haalt wanneer je weinig drukt de meerprijs en nooit uit -> na +10 cartridges verbruikt te hebben) of een laser te kopen ( Duurdere afdrukken, maar geen gezever meer met inkt en minder waste) Hoeveel minder waste heb ik begod geen flauw benul van...
Een duurdere inktjetprinter kopen omwille van de lagere printkosten vind ik dus zever (net zoals aparte kleureninkt)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 7 keer
Zijn de patronen van het type 364 navulbaar, of bestaan deze?honda4life schreef:Ook niet helemaal waar als je het boekje mag geloven.
Ik ben anders ontzettend tevreden van de photosmart reeks (met hervulbare patronen), ............
En hoe is de kwaliteit van de navulinkt?
De patronen van mijn vorige printer (Deskjet 895cxi) waren navulbaar, ik heb meerdere soorten navulinkt geprobeerd maar de foto's verbleekten of werden roodachtig na zekere tijd.
Heeft iemand ervaring met de inktpatronen van Kruidvat?
Mijn frustratie bij de Photosmart 5515 zit hem niet bij de kwaliteit van de printer, maar bij de combinatie met een scanner: altijd maar inkt spuiten als ik wil scannen. Ik denk dat ik een nieuwe afzonderlijke scanner ga kopen: die zal snel betaald zijn met de uitgespaarde inktpatronen.
@Dima_2005:
Mijn meegeleverde blauwe cartridge was eerst leeg. Vervangen door een originele HP cartridge. Ik heb hier 4 foto's 10x15 cm afgedrukt en regelmatig gescand. De printer meldt voor deze cartridge nu ongeveer 50% vulling.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik heb af en toe wel een kleurenprinter nodig hoor.
Ik weet ook dat de fotoservices veel goedkoper zijn dan zelf afdrukken, maar als ik slechts een paar foto's nodig heb komen ze uit de printer.
En zoals ik al schreef: de scanner "gebruikt" VEEL meer inkt dan de printer.
Ik weet ook dat de fotoservices veel goedkoper zijn dan zelf afdrukken, maar als ik slechts een paar foto's nodig heb komen ze uit de printer.
En zoals ik al schreef: de scanner "gebruikt" VEEL meer inkt dan de printer.
-
- Elite Poster
Daar heb je een punt. Ik heb het eens uitgerekend voor mijn printer, en als je vaker dan eens per week scant/print/faxt/... Dan heb je er baat bij om de printer aan te laten (qua electriciteits <> inktkosten)